Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!
Als spoorman neem jij je bocht wel héél kort hier.
Bij benzinemotoren is de vooruitgang kleiner, maar denk eens aan turbo's (met variabele geometrie), directe injectie (zowel bij diesel als benzine), directe eletrische sturing van de kleppen (Vanos), Common rail. Allemaal ingrepen die er voor zorgen dat motoren zuiniger worden of dat je met een kleinere motor hetzelfde kan.
Om je een voorbeeld te geven over de gerealiseerde vooruitgang:
Een VW Passat van 1984 met een 1,6 d: 54pk en een verbruik van 6,5 l in realiteit voor 1200kg auto.
Passat van 2011: 1.6 TDI BM: 105pk, verbruik van 5,5 in realiteit voor 1600 kg auto.
Inflatiegecorrigeerd is de laatste zelfs goedkoper dan de eerste, en biedt onvergelijkbaar meer confort.
Ik noem dat wel degelijk vooruitgang!
Bij de spoorwegen rijden ze steeds minder en minder stipt, prijzen gaan omhoog, comfort is nog steeds beperkt...
Oorspronkelijk geplaatst door johan de man
Bekijk bericht
Bij benzinemotoren is de vooruitgang kleiner, maar denk eens aan turbo's (met variabele geometrie), directe injectie (zowel bij diesel als benzine), directe eletrische sturing van de kleppen (Vanos), Common rail. Allemaal ingrepen die er voor zorgen dat motoren zuiniger worden of dat je met een kleinere motor hetzelfde kan.
Om je een voorbeeld te geven over de gerealiseerde vooruitgang:
Een VW Passat van 1984 met een 1,6 d: 54pk en een verbruik van 6,5 l in realiteit voor 1200kg auto.
Passat van 2011: 1.6 TDI BM: 105pk, verbruik van 5,5 in realiteit voor 1600 kg auto.
Inflatiegecorrigeerd is de laatste zelfs goedkoper dan de eerste, en biedt onvergelijkbaar meer confort.
Ik noem dat wel degelijk vooruitgang!
Bij de spoorwegen rijden ze steeds minder en minder stipt, prijzen gaan omhoog, comfort is nog steeds beperkt...
Comment