Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BIV op basis van CO2 uitstoot!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

    Een milieuvriendelijke, schone wagen is er eentje die minder rijd per jaar dan een andere. Ook al koop je een wagen die wat meer belastend zou zijn qua CO2 uitstoot etc. Als je er minder km mee doet dan een milieuvriendelijkere wagen die 3 keer zoveel km doet per jaar, dewelke is dan het meest belastend?

    Tussen de papieren van de wagen en het werkelijk rijden is er veel verschil.

    En elektrische wagens ? Die elektriciteit moet wel ergens vandaan komen hé en dat wordt wel eens vergeten. Spreken we nog niet van die batterijen die gemaakt moeten worden en wellicht ook vervangen moeten worden, 1 of meerdere keren in de levenscyclus van een wagen.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #77
      Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

      Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
      Een milieuvriendelijke, schone wagen is er eentje die minder rijd per jaar dan een andere. Ook al koop je een wagen die wat meer belastend zou zijn qua CO2 uitstoot etc. Als je er minder km mee doet dan een milieuvriendelijkere wagen die 3 keer zoveel km doet per jaar, dewelke is dan het meest belastend?

      Tussen de papieren van de wagen en het werkelijk rijden is er veel verschil.

      En elektrische wagens ? Die elektriciteit moet wel ergens vandaan komen hé en dat wordt wel eens vergeten. Spreken we nog niet van die batterijen die gemaakt moeten worden en wellicht ook vervangen moeten worden, 1 of meerdere keren in de levenscyclus van een wagen.
      Volledig akkoord. Mocht iedereen in inspanning doen in die richting, dan zijn we al een heel eind op de goeie weg.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #78
        Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

        Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Volledig akkoord. Mocht iedereen in inspanning doen in die richting, dan zijn we al een heel eind op de goeie weg.
        Het rendement van een verbrandingsmotor in de wagen is ook maar 20 a 25%. 75 a 80 % van de energie in de brandstof gaat verloren als wrijving, warmte in de uitlaat etc...
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #79
          Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

          Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
          Een milieuvriendelijke, schone wagen is er eentje die minder rijd per jaar dan een andere.
          dat klopt.

          En nog iets: volgens mij zijn oude wagens, die worden gebruikt tot ze op zijn, (en onder voorwaarden dat ze jaarlijks door de milieukeuring geraken natuurlijk),
          veel milieuvriendelijker dan nieuwe auto's.
          Want hoeveel energie, grondstoffenverbruik en CO2-uitstoot kost het niet om één nieuwe wagen te bouwen?
          Gigantisch veel.
          Maar hoe meer nieuwe wagens er worden verkocht, hoe beter voor de bodemloze schatkist natuurlijk: BTW, BIV: kassa kassa.
          Aan mijn oude wagen verdienen ze niet genoeg, daarom willen ze me een nieuwe laten kopen.
          De milieuvriendelijkheid van die aankoop is maar een drogreden.
          Voor de rest duwen ze ons richting recyclageparken en kringloopwinkels, maar een auto die moet liefst nagelnieuw zijn.
          Hoe inconsequent kan je zijn als overheid?

          Ik rij momenteel met een 15 jaar oude benzineauto, die goed onderhouden is en jaarlijks door de keuring geraakt.
          Dat is mijn bijdrage aan het milieu.
          Anderen kopen om de vijf jaar een nieuwe auto. (bij bedrijfsauto's gaat het nog sneller).
          Zeg nu zelf, wat is beter voor moeder aarde: één auto produceren om de 15 jaar, of drie auto's produceren om de 15 jaar.
          De vraag stellen is ze beantwoorden.
          De enigen die winnen bij de hype van nieuwe auto's, zijn de schatkist en de autoindustrie.
          Maar ze houden ons dom met die milieupraatjes.
          Mijn idee.

          Comment


          • #80
            Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

            Groot gelijk !!!!

            En nieuwe auto's verbruiken niet spectaculair minder dan oudere auto's !!!

            Verder vind ik het crimineel dat nieuwe auto's met een co-uitstoot van 200 of een verbruik van 10 l/100 km uberhaupt gemaakt mogen worden !!!

            En hoe vaak zit er 5 man in een auto met 5 zitplaatsen ? Meestal zit er 1 of hooguit 2 man in.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #81
              Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

              Die eco en schrootpremies hebben blijkbaar ook hun nadelen : Als ons budget toch vastligt, dan kunnen we door die premie uiteraard ook een grotere auto kopen, die nu hetzelfde kost als die kleinere. Dat die weer wat minder milieu-vriendelijk is, is bijzaak : link ...

              En zo blijven we bezig, natuurlijk...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #82
                Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Groot gelijk !!!!

                En nieuwe auto's verbruiken niet spectaculair minder dan oudere auto's !!!

                Verder vind ik het crimineel dat nieuwe auto's met een co-uitstoot van 200 of een verbruik van 10 l/100 km uberhaupt gemaakt mogen worden !!!

                En hoe vaak zit er 5 man in een auto met 5 zitplaatsen ? Meestal zit er 1 of hooguit 2 man in.
                Nee, maar ze stoten wel steeds minder schadelijke stoffen uit. Als over enkele jaren de euro-6 norm uitkomt, zullen diesels en nieuwe benzine-wagens ongeveer evenveel roet uitstoten (want ook benzine-wagens stoten roet uit, zeker de nieuwere direct ingespoten exemplaren)... In de tijd van de euro 4 (zoals mijn golfje) en ouder was dat nog wel iets anders.
                Ik zou ook graag kunnen zeggen, dat ik mijn vervuilende golf V binnenkort buitensjot om een milieuvriendelijk ding te kopen , maar mijn budget laat dat niet echt toe (en ik denk voor veel mensen).
                Elektrische wagens zijn voorlopig langs geen kanten een alternatief. Een wagen in de grootte van de Golf (zoals een Nissan Leaf) kost maar het dubbel (een 37000€) om dan 150 km. ver te geraken op een "tank". Wat dus de functie van zo'n wagen herleidt tot stadswagen. Iemand die dus geregeld eens een andere provincie opzoekt, geraakt al niet meer thuis zonder een half uur "bijtanken".

                Het is gelukkig CO2 uitstoot , CO is iets schadelijker...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #83
                  Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                  Een milieuvriendelijke, schone wagen is er eentje die minder rijd per jaar dan een andere. Ook al koop je een wagen die wat meer belastend zou zijn qua CO2 uitstoot etc. Als je er minder km mee doet dan een milieuvriendelijkere wagen die 3 keer zoveel km doet per jaar, dewelke is dan het meest belastend?
                  Het meest belastend is de wagen die het meest onnuttig gebruikt wordt, niet die dat het meest verbruikt of het meest kilometers doet!

                  Stel persoon A rijdt alle dagen naar zijn werk dat 100km van zijn huis gelegen is maar waar geen vlotte verbinding is met het openbaar vervoer ... die wagen wordt dus nuttig gebruikt omdat er geen andere keuze is.

                  Persoon B koopt een milieuvriendelijke wagen en komt daar maar twee keer per week mee buiten, één keer om 500 meter verder naar de kerk te gaan de zondag en de andere keer om 200 meter van zijn deur naar de winkel te gaan ... voor de rest twee keer per jaar eens naar de kust een uitstapje doen en de zondag wat rondbollen.
                  Die wagen wordt dan helemaal niet nuttig gebruikt.

                  Het is heel moeilijk om daar een lijn in te trekken en te zeggen wat fout is!
                  Stel dat jij een van die twee personen bent ... zou jij accepteren dat een ander u komt zeggen dat je dit niet meer mag doen?
                  Het antwoord zal door velen hetzelfde zijn hoor ... bij A gaan ze antwoorden dat ze die nuttig gebruiken en bij B gaan ze zeggen dat ze die toch niet veel gebruiken.

                  Ik hoop dat je geen grote tuin hebt met veel gras ... binnekort zeggen ze u dat ge enkel nog een manuele grasmaaier zoals 50 jaar geleden mag gebruiken (zonder motor) omdat het milieuvriendelijker is.

                  Als iedereen eerlijk is tegenover zichzelf, dan zie je zo aan reacties (hier of bij online kranten) wat de mensen bezitten!
                  Die zelf geen auto hebben of op 2 minuten stappen van het werk wonen zullen al snel reageren dat ze auto's moeten afschaffen, die geen SUV heeft (kan ook een milieuvriendelijke zijn) zal al snel zeggen dat ze die wagens moeten verbieden, die geen motorrijder is zal al snel willen dat ze motorrijders verbieden, die geen wielertoerist is zal al snel zeggen dat ze die van de baan moeten halen ... maar ik heb nog NOOIT geweten dat iemand zichzelf van de baan wil halen!

                  En dat verbruik of aantal km is ook subjectief ...
                  Ik doe alle dagen 100km naar mijn werk (snelweg), openbaar vervoer kan niet ... auto verbruikt gemiddeld 5,7 liter. Door omstandigheden ben ik een tijdje op een andere locatie gaan werken waardoor dezelfde wagen slechts 17km per rit moest doen maar op een andere baan (secundaire) ... verbruik ligt dan plots op gemiddeld 7,9 liter.
                  En toch is het zo'n milieuvriendelijke wagen waar de staat subsidies voor geeft ... eentje dat volgens het boekje maar 4,9 liter zou mogen verbruiken.
                  Last edited by VerSeg; 20 juli 2011, 02:41.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #84
                    Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                    Ik heb wel een auto die vrij veel km doet, maar afstanden van meer dan 30 a 50 km doe ik t liefst met de trein, maar wschl omdat ik dat verniet kan.

                    Met de trein of bus naar t werk geraken is jammer genoeg geen optie.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #85
                      Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      En dat verbruik of aantal km is ook subjectief ...
                      Ik doe alle dagen 100km naar mijn werk (snelweg), openbaar vervoer kan niet ... auto verbruikt gemiddeld 5,7 liter. Door omstandigheden ben ik een tijdje op een andere locatie gaan werken waardoor dezelfde wagen slechts 17km per rit moest doen maar op een andere baan (secundaire) ... verbruik ligt dan plots op gemiddeld 7,9 liter.
                      En toch is het zo'n milieuvriendelijke wagen waar de staat subsidies voor geeft ... eentje dat volgens het boekje maar 4,9 liter zou mogen verbruiken.
                      Dat een wagen op afstanden van 17km zoveel meer verbruikt, dat vind ik wel heel straf. Dit jaar ben ik nog niet veel met de auto naar het werk gereden, maar andere jaren reed ik tijdens de wintermaanden altijd met de auto. De afstand naar het werk is voor mij maar een kleine 10km, en dan gaat het verbruik van mijn auto niet zo sterk omhoog. Het is zelfs zo dat die tegen 120km/h iets meer verbruikt dan tijdens die woon-werk ritjes van 10km. Het zal wel aan de rijstijl liggen zeker, ik moet niet aan elk stoplicht laten zien hoe snel (zeg maar traag) mijn auto kan optrekken. Maar het gebeurt ook geregeld dat er iemand voor zit die nog véél trager van zijn plaats geraakt.
                      Ik rij gewoon vlot, zonder te overdrijven, en probeer altijd de maximum toegelaten snelheid aan te houden. Heel traag optrekken helpt niet om het verbruik te verminderen, maar vol gas geven zorgt wel duidelijk voor meerverbruik.
                      Nu gebruik ik mijn auto vooral om er één keer in de week mee naar de winkel te rijden, zelfs op die nog kortere ritten gaat het gemiddeld verbruik niet drastisch omhoog (de Lidl is 3,5km van hier, en de Aldi zo'n 5km).
                      Als ik niet veel mee moet brengen, dan rij ik gewoonlijk op de fiets naar de winkel. Van hieruit naar de bakker is op de fiets maar 500 meter, met de auto is dat drie keer zo ver (met de fiets kan ik over de fietsbrug, met de auto moet ik omrijden langs het sas). Ik ben dus veel sneller met de fiets bij de bakker dan met de auto, en ik moet ook geen parkeerplaats zoeken.



                      Het is dus niet waarmee je rijdt (die milieuvriendelijke wagen waarvoor je subsidies hebt gekregen dus), maar hoe je ermee rijdt. Als je daar een klein beetje op let, dan zal die op die afstanden van 17 kilometer lang niet zoveel meer verbruiken dan op de langere afstanden.

                      Het minimumverbruik halen dat door de fabrikant is opgegeven (waar ze dus de hele berekening op baseren), dat is voor de meeste bestuurders niet haalbaar.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #86
                        Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Het minimumverbruik halen dat door de fabrikant is opgegeven (waar ze dus de hele berekening op baseren), dat is voor de meeste bestuurders niet haalbaar.
                        Op de testbank zal dat wel lukken , echter in het dagelijkse verkeer
                        Toch vind ik het verbruik voor mijn wagen echt wel redelijk. Praktisch elke tankbeurt tel ik mijn verbruik uit en ik kom nooit aan de 6 liter. En daar we beiden niet meer werken, wordt wagen enkel gebruikt voor het plezier, gemak,....Ook veel korte ritten.
                        Tijdens onze reis naar Spanje heb ik wel ondervonden dat in Frankrijk, waar de max snelheid op 130 km/hr ligt en in Spanje 120 km/hr, het verbruik in Frankrijk toch wel merkelijk hoger lag.
                        Mvg.
                        Robert
                        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                        Comment


                        • #87
                          Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Groot gelijk !!!!

                          En nieuwe auto's verbruiken niet spectaculair minder dan oudere auto's !!!

                          Verder vind ik het crimineel dat nieuwe auto's met een co-uitstoot van 200 of een verbruik van 10 l/100 km uberhaupt gemaakt mogen worden !!!

                          En hoe vaak zit er 5 man in een auto met 5 zitplaatsen ? Meestal zit er 1 of hooguit 2 man in.
                          Dat zijn erg communistische trekjes!
                          Geef wat vrijheid, maar laat mensen er deftig voor betalen, zodat hun uitstoot kan gecompenseerd worden. De massa zal wel bewegen in de juiste richting.

                          Met dezelfde redenering moet je het vlees eten ook beperken.

                          Een vegetarier die met een Cayenne rijdt is milieuvriendelijker dan een vleeseter met een superzuinig autootje.
                          Ga je daar dan ook iets aan doen?

                          Comment


                          • #88
                            Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Dat zijn erg communistische trekjes!
                            Geef wat vrijheid, maar laat mensen er deftig voor betalen, zodat hun uitstoot kan gecompenseerd worden. De massa zal wel bewegen in de juiste richting.

                            Met dezelfde redenering moet je het vlees eten ook beperken.

                            Een vegetarier die met een Cayenne rijdt is milieuvriendelijker dan een vleeseter met een superzuinig autootje.
                            Ga je daar dan ook iets aan doen?
                            Ik ben al 15 jaar vegetarier en rij met een superzuinig autootje.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #89
                              Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                              Nog iets : een nieuwe auto is ms milieuvriendelijker dan een auto van 10 jaar oud qua uitstoot, maar voor het milieu is het beter om 15 jaar met een auto te rijden dan om de 5 jaar een nieuwe auto te kopen. Het aantal auto's dat geproduceerd wordt, hangt af van de vraag.

                              Om een nieuwe auto te maken is er transport van onderdelen nodig, water, elektriciteit, grondstoffen ... een auto kan nooit 100% gerecycleerd worden.

                              Verbrandingsmoteren zijn een verouderde technologie. De laatste 100 jaar is er niks spectaculairs veranderd aan verbrandingsmotoren. Het energetisch rendement is nog altijd zeer laag.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment


                              • #90
                                Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                                Dan heb je me helemaal verkeerd begrepen. Hierboven zeg je min of meer dat jouw loonkosten en auto niet in de prijs van jullie product verwerkt zijn maar uit de winst komen. Ik zeg dat je dan weing kaas van economie gegeten hebt.
                                Neen, klopt niet.

                                De prijs van een product wordt bepaald door wat je er voor kan krijgen.
                                En als de prijs lager ligt dan de kost moet je stoppen, want dan ga je failliet.

                                Neem Coca-Cola: in 2003 betaalde je in België ongeveer 2 € voor een Petfles. In Tsjechië was de prijs voor dezelfde fles maar 1 €.
                                Als de prijs af hangt van de kost, waarom zouden ze die dan hier aan 2€ verkopen?
                                Misschien is de productie ginder een paar cent per liter goedkoper, maar geen Euro!

                                Door de band genomen zit directe arbeid in de kostprijs van je goederen, en het managment niet.

                                Ander voorbeeld: een bouwbedrijf.
                                Die factureren normaal zo'n 35€ per gepresteerd uur. De bedrijfsleider, de verkoper etc zitten daar niet in, die moeten betaald worden van de winst.
                                Anders moeten ze al een factuur maken voor ze je een offerte voorleggen.

                                Comment

                                Working...
                                X