Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BIV op basis van CO2 uitstoot!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BIV op basis van CO2 uitstoot!

    Wat vinden jullie hiervan ?

    Persmededeling van de Vlaamse Regering
    vrijdag 15 juli 2011

    Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE en Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe MUYTERS keurde de Vlaamse Regering vandaag het voorontwerp van decreet goed dat de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor personenwagens vergroent. Bepalend voor de berekening van de BIV worden de CO2-uitstoot en de Euronorm. Deze eerste principiële goedkeuring is een belangrijke stap in een algemene vergroening van de autofiscaliteit. De BIV-hervorming gaat in vanaf 2012.

    De vergroening van de BIV moedigt de Vlaming aan te kiezen voor milieuvriendelijke, schone wagens.

    Luchtkwaliteit en klimaat

    De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of kW). Voor de nieuwe BIV is de belastbare grondslag gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig, met name de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2- uitstoot (klimaat). Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig.

    De CO2-functie is onafhankelijk van het brandstoftype. Hoe minder brandstof de wagen verbruikt, hoe lager dus de CO2-uitstoot en hoe lager de BIV zal zijn.
    Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens. Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm. Bij dieselwagens wordt ook rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter.

    Tweedehands en leeftijd

    De nieuwe BIV-berekening hanteert nog andere belangrijke uitgangspunten.
    Minister Joke Schauvliege: “De nieuwe regeling moet ook sociaal aanvaardbaar zijn. Het kan niet de bedoeling zijn aankopen uit het verleden te bestraffen of om de markt aan tweedehandswagens te verstoren. We willen daarom de nieuwe BIV-berekeningswijze voor tweedehandshandswagens gradueel invoeren. Dat doen we over een periode van drie jaar.
    Ook met de leeftijd van de wagen wordt rekening gehouden. In functie van die leeftijd (het aantal jaren sinds de eerste inschrijving) wordt op de BIV een korting gegeven. Een 10 jaar oude wagen die vandaag als milieuonvriendelijk wordt beschouwd, was destijds misschien het meest milieuvriendelijke model op de markt.”

    Schone technologie promoten

    Omdat de Vlaamse Regering voluit gaat voor nieuwe en schone technologieën, wordt de aankoop van wagens op aardgas (CNG ) gestimuleerd. Dat geldt ook voor LPG-wagens. Er wordt een correctiefactor op de CO2-uitstoot toegepast zodat hiervoor minder BIV zal moeten betaald worden. Wagens op LPG en aardgas stoten immers minder schadelijke stoffen uit. Met het oog op de lokale luchtkwaliteit is in stedelijke omgevingen het gebruik van benzine-, LPG- of aardgaswagen te verkiezen.
    Om de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens aan te moedigen, moet voor deze wagens geen BIV betaald worden.

    Tenslotte stimuleert de nieuwe BIV-regeling de aankoop van tweedehandsdieselwagens uitgerust met een roetfilter (nieuwe dieselwagens hebben sedert 2011 een gesloten roetfilter). Zowel wagens nieuw uitgerust met een roetfilter als wagens waarop achteraf een roetfilter werd of wordt geïnstalleerd genieten van een korting bij de inschrijving.

    Minister Philippe Muyters: “Sinds 1 januari 2011 heeft Vlaanderen de inning van de verkeersbelastingen in eigen beheer genomen. Dat gaf ons de mogelijkheid om snel en op eigen kracht een budgetneutrale hervorming van de BIV door te voeren, die de aankoop van meer milieuvriendelijke wagens stimuleert. We laten de cilinderinhoud van de wagen los in het voorstel, omdat binnen élke prijsklasse tegenwoordig keuze is uit meer en minder vervuilende wagens. De BIV voor een Opel Corsa diesel zal bijvoorbeeld stijgen, terwijl die van een Renault Megane een stuk daalt terwijl dat een grotere auto is. De BIV zal ook minimaal 61,5 euro en maximaal 10.000 euro bedragen, onderhevig aan een jaarlijkse indexering.”

    Vanaf wanneer?

    De BIV wijzigt dit jaar niet meer.
    De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto’s.
    Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar. Het eerste jaar (2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige voor 67%. Het tweede jaar (2013) verloopt 67% volgens de nieuw berekening en 33% volgens de huidige en vanaf 2014 wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.

    Voor wie?

    De nieuwe regeling geldt voor voertuigen die worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon.
    Voor voertuigen die bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming (Kruispuntbank van Ondernemingen) blijft de huidige BIV regeling van toepassing.
    De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een vzw met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten echter een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Er wordt daarom eerst op korte termijn een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd reeds een princiepsakkoord met de andere gewesten bereikt.

    Samengevat

    De nieuwe BIV voor natuurlijke personen (particuliere wagens) wordt berekend aan de hand van:
    • de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG of elektriciteit
    • de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagen)
    • de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)
    • de aanwezigheid van een roetfilter
    • de leeftijd van de wagen
    Deze gegevens ontvangen we van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen.

    Minister Joke Schauvliege: “Met deze nieuwe BIV-regeling willen we de Vlaming aanzetten om zijn aankoopgedrag te wijzigen en hem overtuigen voor een schone wagen te kiezen - ook schonere tweedehandswagens. Tegelijk willen we de weg inslaan naar nieuwe technologieën en die versneld ingang doen vinden. Daarom stimuleren we de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens door voor deze voertuigen geen BIV te innen. De vergroende BIV is alleszins een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.”

    Minister Philippe Muyters: “Deze hervorming is opgevat als een vergroenende, budgetneutrale hervorming. Het is dus zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken. Een zuinige, minder vervuilende diesel zal voortaan bijvoorbeeld minder BIV betalen dan een zwaar vervuilende diesel. Wel is een indexatiemechanisme toegevoegd om de budgettaire impact van het gewenste gedragseffect op de begroting te vangen.”

    Het voorstel voor de nieuwe BIV gaat nu voor advies naar de Mobiliteitsraad, de SERV en de Minaraad, adviesorganen van het brede maatschappelijke middenveld, en moet ook door het Vlaams Parlement goedgekeurd worden.


    Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:


    Patrick Verstuyft, Woordvoerder van minister Joke Schauvliege
    Tel: 02 552 63 69
    E-mail: persdienst.schauvliege@vlaanderen.be

    Thomas Pollet, Woordvoerder van minister Philippe Muyters
    Tel: 02 552 67 07
    Gsm: 0474 69 56 08
    E-mail: persdienst.muyters@vlaanderen.be
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

    Dat zij die zich enkel een kleine wagen kunnen aanschaffen bvb Opel Corsa meer mogen betalen dan de rijkere die een BMW aanschaft.

    mir

    edit grote typefout aangepast
    Last edited by mir; 18 juli 2011, 16:26. Reden: typefout
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

      tja..das moeilijk reageren zonder dat het een politieke discussie wordt hè?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

        Ze maken de aankoop van nieuwe wagens bijna onmogelijk voor werkende mensen en gaan nu ook nog eens de verkoop van uw oude zo goed als onmogelijk maken.

        En kom niet af dat ge maar een kleine zuinige wagen moet kopen, mensen met vier kinderen moeten nu eenmaal iets groter hebben en dat gaat niet met een 1400cc in!

        Dus worden mensen met kinderen ook extra belast!

        Geld, geld en nog eens geld is het enige waar het om gaat!
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

          Zeker gene Porsche Cayenne kopen
          ( Alhoewel, da's toch écht lelijke wagen - die zouden ze sowieso moeten doen betalen om op straat te komen )
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
            Dat zei die zich enkel een kleine wagen kunnen aanschaffen bvb Opel Corsa meer mogen betalen dan de rijkere die een BMW aanschaft.

            mir
            Wat ook niet waar is hé.
            Laat ons de conclusies trekken als de lijsten met bedragen bekend zijn.

            In elk geval heb ik gelezen dat hybride geen BIV meer hoeft te betalen.
            Maar een klein dieselke zou nog meevallen.

            Nu als een BMW 320d maar een goeie 5l verbruikt, dan zal die evenveel betalen als iemand met een Astra die 5l verbruikt. Onlogisch? Ik vind van niet, bij die 320d betaal je ook wat om die via efficient dynamics zuiniger te maken.

            En als ze er morgen in slagen een BMW 535d even weing te laten verbruiken, waarom moet die dan zo veel kosten aan BIV?

            Uiteraard pikken de journalisten er een paar 'slechte' voorbeelden uit.
            Dat sommige relatief kleine standaard benzineauto's hun BIV zien stijgen van 60 naar 250€ zal wel geen drama zijn zeker.
            De Cayenne stijgt van 5000 naar 10000€,

            Comment


            • #7
              Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
              Dat zei die zich enkel een kleine wagen kunnen aanschaffen bvb Opel Corsa meer mogen betalen dan de rijkere die een BMW aanschaft.

              mir
              IK ben niet rijk, maar de BIV van mijn BMW 135i zal ipv 5000€ nu plots heel wat minder bedragen. Persoonlijk vind ik dat, hoewel in mijn voordeel, wel abnormaal. Maar voor sommige wagens van 5.000€ plots naar 10.000€ vind ik wel schandalig overdreven.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                Een Toyota Prius, toch milieuvriendelijk, zou nochtans meer BIV moeten betalen dan nu ??

                Comment


                • #9
                  Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                  Even zwart-wit: het land met de meeste dieselwagens (lees meeste fijn stof), gaat de dieselwagens nog meer promoten (in VLtoch), wegens minder CO. Ik was van plan om naar benzine over te schakelen wegens te weinig km. Maar nu begin ik te twijfelen.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                    Als ze die BIV baseren op de werkelijke uitstoot, en niet op de gegevens die de fabrikant met veel moeite zo laag mogelijk heeft gekregen tijdens een testje, dan zou dat misschien nog wel voor een verbetering kunnen zorgen.

                    Mij maak je niet wijs dat een auto met 200pk een werkelijke uitstoot heeft van maar 99gr/km als er echt mee gereden wordt. Als je een auto koopt met zoveel pk's dan dient dat ook om die af en toe eens te gebruiken. Als een fabrikant een motor kan maken die 200pk kan leveren, en die dan tegelijk maar 99gr/km uitstoot (terwijl die 200pk produceert dus), dan hebben ze meteen een heleboel problemen opgelost. Dat wil zeggen dat ze op die basis ook een lichtere motor kunnen bouwen die maar 25gr/km uitstoot bij een vermogen van 50pk. Zo'n motor zou in een kleine auto maar 1,5l per 100km nodig hebben (mijn berekeningen zijn waarschijnlijk niet 100% correct, maar dat zou toch een superzuinige wagen moeten opleveren als dat allemaal mogelijk zou zijn).

                    Waar ze weer geen rekening mee houden is dat er met de meeste grotere wagens veel meer kilometers wordt gedaan. "De vervuiler betaalt" is op die manier weer niet van toepassing, omdat heel wat kleinere (vooral benzinewagens) een hogere BIV zullen moeten betalen, maar die wagens worden over het algemeen net gekocht door mensen die per jaar heel weinig kilometers afleggen. Die vervuilen op die manier dus heel wat minder, maar ze worden wel gestraft omdat ze per kilometer net niet onder een bepaalde uitstoot kunnen blijven.

                    Dat is hetzelfde als zouden ze bij aankoop al boetes laten betalen voor een wagen die sneller kan rijden. Het is niet omdat die wagen zo snel kan, dat er dan ook zo mee wordt gereden. De BIV die ze nu willen toepassen komt op hetzelfde neer. Het is niet omdat een wagen meer verbruikt per kilometer dat er daarom per jaar ook meer CO2 uit de uitlaat komt.

                    Een taks waarbij er rekening wordt gehouden met het werkelijke verbruik per kilometer, vermenigvuldigd met de werkelijke kilometers die per jaar gereden wordt, dat is de enige manier om het totaalverbruik te verminderen.

                    Dit is weer een domme taks waarover echt niet is nagedacht. Of het zou moeten zijn dat de personen die erover hebben nagedacht, dat die zelf allemaal veel kilometers per jaar afleggen, en dat ze niet willen meewerken aan het principe dat de vervuiler moet betalen...
                    Nu gaan ze de mensen met de laagste inkomens nog maar eens extra laten betalen, want die hebben toch geen geld om een hybride wagen te kopen waarmee er een paar kilometers elektrisch kan worden gereden. De meeste hybridewagens die nu op de markt komen zijn alleen maar gemaakt omdat die in sommige landen een gunstiger belastingstarief krijgen. Dat het werkelijke verbruik van zo'n wagen tijdens dagelijks gebruik niet echt lager ligt dan bij een gewone wagen, daar wordt helemaal geen rekening mee gehouden. De verbruikscijfers tijdens de test waarmee er rekening wordt gehouden, daarmee kan de fabrikant al knoeien door de accu's vooraf op te laden en ze tijdens de test volledig op te gebruiken.


                    Eigenlijk is het heel erg simpel...
                    Schaf al die taksen af, en pas de brandstofprijs aan om de grotere vervuilers af te straffen. Op die manier betaalt de automobilist werkelijk voor de uitstoot van zijn of haar wagen. Iemand die dan veel kilometers bolt, die zal dan vanzelf wel kiezen voor een zuinigere oplossing, tenzij het iemand is met een inkomen dat zo hoog is dat het echt niet uitmaakt hoeveel de wagen per kilometer kost (maar die mensen worden nu ook niet gestraft).

                    Ik zal de volgende keer ook voor een diesel moeten kiezen, ook al doe ik gemiddeld minder dan 7000km per jaar (dit jaar heb ik nog geen 2000km gedaan met de auto).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Eigenlijk is het heel erg simpel...
                      Schaf al die taksen af, en pas de brandstofprijs aan om de grotere vervuilers af te straffen. Op die manier betaalt de automobilist werkelijk voor de uitstoot van zijn of haar wagen.
                      Dat klinkt heel logisch, maar zal op Europees vlak moeten worden uitgeklaard.

                      Comment


                      • #12
                        Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Een Toyota Prius, toch milieuvriendelijk, zou nochtans meer BIV moeten betalen dan nu ??
                        Kijk even naar dit filmpje als je wil weten of een Prius echt zo milieuvriendelijk is als je er een beetje meer doorrijdt:
                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                        Het komt hier op neer: "het is niet waarmee je rijdt, het is hoe je ermee rijdt".

                        Mijn Clio (1,2 benzine, elf jaar oud) verbruikt gemiddeld 6 liter per 100km, ik ken iemand die met dezelfde auto gemiddeld meer dan 9 liter per 100km verbruikte.
                        Maar dat meerverbruik door toedoen van de automobilist zelf, dat wordt met de nieuwe regeling ook niet gestraft. Het is dus een maat voor niets, ze gooien gewoon alles weer door elkaar en het zal niets uitmaken voor het milieu.

                        Als de tweedehands taks voor mijn auto zo hoog wordt, dan wordt het onmogelijk om die tweedehands te verkopen. Er zijn dan twee oplossingen, de auto wordt uitgevoerd naar een land waar ze zo geen idiote taksen hebben (ergens in Afrika bijvoorbeeld), of ik blijf ermee rijden tot die bijna uit elkaar valt. Ik zal dan wel voor de tweede mogelijkheid kiezen. Dat is waarschijnlijk ook veel milieuvriendelijker dan alle metaal te recycleren en er terug een nieuwe wagen van te maken die wel aan de eisen voldoet voor een lage inschrijvingstaks.

                        We moeten eerst allemaal een diesel kopen, daarna verhogen ze de dieselprijs wel...

                        Een milieutaks die gekoppeld is aan de brandstofprijs, die moeten ze inderdaad voor heel Europa tegelijk invoeren, anders worden er nog meer kilometers gedaan om over de grens te gaan tanken (dat is dus nog slechter voor het milieu).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ze maken de aankoop van nieuwe wagens bijna onmogelijk voor werkende mensen en gaan nu ook nog eens de verkoop van uw oude zo goed als onmogelijk maken.

                          En kom niet af dat ge maar een kleine zuinige wagen moet kopen, mensen met vier kinderen moeten nu eenmaal iets groter hebben en dat gaat niet met een 1400cc in!

                          Dus worden mensen met kinderen ook extra belast!

                          Geld, geld en nog eens geld is het enige waar het om gaat!
                          Mensen met vier kinderen lopen nogal veel rond ja
                          Wie heeft er nog vier kinderen vandaag de dag?
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                            Wel een 'gevaarlijk' topic niet?

                            Op het nieuws was er gisteren al de argumentatie dat benzine wagens zwaarder belast gaan worden dan diesel wagens, terwijl ze minder vervuilend zijn.

                            Muyters zei ook dat terreinwages tot 10.000 euro extra zouden moeten betalen. Ik hoop dat ze niet enkel op die klasse mikken dan, want er zijn niet terreinwagens die meer vervuilen.

                            En dan is er nog het verhaal van de elektrische wagens, die in mijn ogen meer vervuilen dan de klassieke wagens. De elektriciteit wordt veelal opgewekt in vervuilende centrales en dan is er nog eens het verlies door het transport. De batterijen zijn zelf niet echt milieuvriendelijk en ik betwijfel of ze hun capaciteit kunnen behouden op termijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: BIV op basis van CO2 uitstoot!

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Mensen met vier kinderen lopen nogal veel rond ja
                              Wie heeft er nog vier kinderen vandaag de dag?
                              Ikke, maar ik word rijk van 't kindergeld.
                              Met een beetje geluk zitten er binnen 2 jaar 3 gelijktijdig op kot.

                              Comment

                              Working...
                              X