Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Backup SW onder XP?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke Backup SW onder XP?

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    start => uitvoeren (run) => ntbackup => ok

Vanaf Win Vista en verder: Backup and Restore

??
    Neen,toch niet.
    "Windows kan het bestand ntbackup niet vinden, Controleer of u de naam juist hebt ingevoerd en probeer het daarna opnieuw." enzovoort.

Comment

Voor mij werkt Syncback nog altijd het gemakkelijkste én met genoeg instelmogelijkheden. LT versie gratis
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        ??
        Neen,toch niet.
        "Windows kan het bestand ntbackup niet vinden, Controleer of u de naam juist hebt ingevoerd en probeer het daarna opnieuw." enzovoort.
        Ik denk dat je ntbackup apart moest installeren vanaf de windows XP CD.
        Mijn XP tijdperk is wel al een tijdje voorbij. Enkel op het werk gebruik ik het nog, maar in het weekend zit ik niet op het werk, hé...

Maar NT backup is nu ook weer niet het beste backup programma...

Zelf kopieer ik gewoon mijn documenten, op een externe harde schijf, en ik zorg dat ik alle foto's dubbel heb staan (dus ook op een externe harde schijf).
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Voor mij is Acronis True Image het beste maar je hebt ook het gratis programma van Microsoft, Sync Toy 2.1 beschikbaar voor 32-BIT en 64-BIT.

Grtz, RF
          Goede en degelijke en betrouwbare oplossing.
          Acronis gebruik ik voor een backup van de besturing met daarin de geïnstalleerde programma's.

Data wordt via SyncToy "puur" overgezet (1 op 1) op een externe schijf.
          (optie: echo)
          Alle data staat in aparte folders en die staan weer onder één folder die met SyncToy
          wordt overgezet.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
            Heb die xcopy eens even bekeken en die valt dus ook al af.
            Hiermee maak je een reserve kopie en geen backup in mijn ogen. Maar uiteraard is dit al beter dan niets hebben hé.
            Even voor mijn duidelijkheid, wat is voor jou dan het verschil tussen 'reservekopie' en 'backup'?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Nog een alternatief dat erg goed schijnt te zijn: http://www.karenware.com/powertools/ptreplicator.asp

Comment

De meeste voorstellen hier zijn in mijn ogen geen backup oplossing. Maar sync oplossingen. Ze maken een exacte kopie van je bestanden aan op een andere locatie. Dit is uiteraard beter dan geen 2de kopie te hebben. Maar onder backup versta ik toch nog iets anders.

Ik heb hier al 3 jaren zo'n backup draaien voor 3 machines. En ik heb nog nooit een volledige restore nodig gehad. Maar toch al een tiental keren in die 3 jaar wel eens een restore van een vorige versie van een file. Dus dat lijkt mij toch minstens een feature dat echt nuttig is.

Die Acronis True Image Home lijkt het wel te kunnen. Maar mij stond de uitleg op hun site toch niet helemaal aan. Je maakt een full kopie om de maand, en dan een incrementele per dag. Maar over het opkuisen van de backupdisk schrijven ze dan. Je kan alleen full disk images opkuisen, als je diskspace nodig hebt op je backup disk dan veeg je gewoon de oudste kopie weg. En bij een restore moet je eerst de full-kopie restoren en daarna elke incrementele backup.

Voorlopig heb ik Oops!Backup op de eerste plaats staan. Kost ook een 30$ maar lijkt wel te doen wat het moet doen. Deze kan ook detecteren of een drive is aangesloten (handig voor laptop gebruikers) en start dan de backup op. Vooral de commentaar van reviewers dat je er niet meer naar moet omzien en dat je elke individuele file zonder problemen uit de tijd kan terughalen lijken zeer nuttig.

Verder kan ik ook alleen maar aanraden om een drive te kiezen voor je backup die speciaal ontworpen is om 24/24 op te staan. Dus een disk op en afzetten om een backup te nemen vind ik niet meer van deze tijd.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Tiens... Ik werk hier met een externe NAS met WD-Backup & Syncback. Werkt perfect en staat 24/24 op. In de instellingen van syncback kun je files wegschrijven als stapel bij de orginele, eerst opgeslagen file in de backup folder. Dat kun je doen bij geavanceerde opties.

Weet niet wat je nog meer wenst? Alles wat je beschrijft in je opening post kun je doen met Syncback
                  www.brunodyserinck.be
                  https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

FWIW Syncback is ook mijn aanrader ...

Comment

Om verwarring te voorkomen:
                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      ...Die Acronis True Image Home lijkt het wel te kunnen. Maar mij stond de uitleg op hun site toch niet helemaal aan. Je maakt een full kopie om de maand, en dan een incrementele per dag. ...
                      Als dat er zo staat klopt het niet met wat er allemaal kan.
                      Je kan perfect differentiële of alleen maar volledige backups maken of... of... of... Er is een uitgebreide keuze aan schema's.
                      Ik gebruik een volledige backup en daar achteraan een reeks incrementele. Acronis kan dan (als ik dat wil) automatisch op bepaalde tijdstippen (of om de zoveel incrementele) het zooitje consolideren. Dan begin ik weer met een incrementele op die consolidatie of een volledige, enz...
                      Tot ik de oudste niet meer nuttig acht; die mogen dan weg.

Maar daar bovenop gebruik ik de non-stop backup voor enkel mijn foto- en muziekmappen (zie mijn bericht hogerop). Dat is super handig om binnen de minuut terug te keren naar een bestandversie van een paar minuten, uur, dagen, weken, maanden geleden. Die heb ik nog "allemaal". Zonder overdreven plaats in te nemen.
                      Zo kom ik toe met 141GB backups vanaf november 2010 voor 113GB aan actuele bestanden. Iemand die meer fotobewerking doet (en dus meer versies van één fotobestand heeft gehad) zal natuurlijk een stuk(je) hoger uitkomen.

Ik zet mijn RAW's van mijn toestel op mijn harde schijf en zonder naar iets te moeten omkijken zijn die binnen 5 minuten allemaal veilig gesteld. Mijn bijhorende wijzigbare xmp's, JPG's, catalogen... zijn dat eveneens. En ik heb een keure aan versies uit het verleden als er al eens iets mis zou gaan. Da's een nuttig archief dat continu bereikbaar is.

FWIW maar...
                      da's nu eens echt wat ik in de wensen uit de openingspost lees.
                      Last edited by VIM; 18 juni 2011, 16:14. Reden: Woord toegevoegd
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

De meeste voorstellen hier zijn in mijn ogen geen backup oplossing. Maar sync oplossingen. Ze maken een exacte kopie van je bestanden aan op een andere locatie. Dit is uiteraard beter dan geen 2de kopie te hebben. Maar onder backup versta ik toch nog iets anders.

Ik heb hier al 3 jaren zo'n backup draaien voor 3 machines. En ik heb nog nooit een volledige restore nodig gehad. Maar toch al een tiental keren in die 3 jaar wel eens een restore van een vorige versie van een file. Dus dat lijkt mij toch minstens een feature dat echt nuttig is.

Die Acronis True Image Home lijkt het wel te kunnen. Maar mij stond de uitleg op hun site toch niet helemaal aan. Je maakt een full kopie om de maand, en dan een incrementele per dag. Maar over het opkuisen van de backupdisk schrijven ze dan. Je kan alleen full disk images opkuisen, als je diskspace nodig hebt op je backup disk dan veeg je gewoon de oudste kopie weg. En bij een restore moet je eerst de full-kopie restoren en daarna elke incrementele backup.

Voorlopig heb ik Oops!Backup op de eerste plaats staan. Kost ook een 30$ maar lijkt wel te doen wat het moet doen. Deze kan ook detecteren of een drive is aangesloten (handig voor laptop gebruikers) en start dan de backup op. Vooral de commentaar van reviewers dat je er niet meer naar moet omzien en dat je elke individuele file zonder problemen uit de tijd kan terughalen lijken zeer nuttig.

Verder kan ik ook alleen maar aanraden om een drive te kiezen voor je backup die speciaal ontworpen is om 24/24 op te staan. Dus een disk op en afzetten om een backup te nemen vind ik niet meer van deze tijd.
                        Juist daarom
                        Hier mijn simpele uitleg..... ben ook maar een simpel mens he.
                        Besturing en programma's > Acronis.
                        Data > puur kopie via SyncToy naar externe schijf via de optie "echo".
                        Voor mij kan het niet beter.
                        Data zelf zal ik nooit laten bewerken door een of andere backup.
                        De bestanden zijn steeds bereikbaar zoals ze waren en zoals ze zijn
                        De optie "echo" wist of schrijft bij op de externe schijf.
                        De data staat op een interne harde schijf en die bewerk ik zoals ik wil.

Als er nu iets grondig mis gaat met de besturing ed.
                        en ik kan het niet oplossen: via Acronis de zaak terug zetten.
                        Data blijft intact zoals ze was en is en daar is toch niets mee gebeurd.

Maar ok; ieder zijn goesting he

Bedrijven ed. zullen natuurlijk andere oplossingen hebben.
                        Maar ik ben geen bedrijf
                        Last edited by theokus; 18 juni 2011, 16:33.
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Even voor mijn duidelijkheid, wat is voor jou dan het verschil tussen 'reservekopie' en 'backup'?
                          Met die kopie opties neem je een 1/1 kopie van je harde schijf. Niet meer of niet minder.
                          Met een backup hou je ook oude versies en oude deleted files bij.
                          Liefst een backup die deze oude versies/files ook na verloop van tijd kan opkuisen want anders loopt je backup disk misschien vol.

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                          Tiens... Ik werk hier met een externe NAS met WD-Backup & Syncback. Werkt perfect en staat 24/24 op. In de instellingen van syncback kun je files wegschrijven als stapel bij de orginele, eerst opgeslagen file in de backup folder. Dat kun je doen bij geavanceerde opties.

Weet niet wat je nog meer wenst? Alles wat je beschrijft in je opening post kun je doen met Syncback
                          Van een NAS kan je uitgaan dat die ontworpen zijn om altijd op te staan, dus dat is zeker goed!

Op de site van 2brightsparks staat er niet echt enige uitleg over die versions die worden bijgehouden in de backup. En hoe je die kan terughalen. Ook het feit dat je de automatisering in Windows moet opzetten vind ik een nadeel. Ik moet het systeem opzetten voor een computer analfabeet. Dus alleen al uitleggen dat hij al die jobkes in de settings ook moet wijzigen als hij zijn paswoord wijzigt lijkt mij een brug te ver.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Mijn ervaring? Zonder een kwaliteitsoordeel uit te spreken: Syncback e.d. en Acronis zijn eigenlijk NIET te vergelijken.

Probeer eens, uit een reeks van 8 incrementele backups, specifiek de 5de (al dan niet gedeeltelijk) terug te zetten. Toch niet een echt uitzonderlijk fenomeen? Probleemloos met een backup systeem als Acronis.
                            Met synchronisatie/echo software is dat nogal wat andere koek... of gewoon niet mogelijk... en eigenlijk ook niet de bedoeling .
                            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                            Oók wandelen met GPS?

Comment

Er zijn ook wat tooltjes die rsync gebruiken, wat je trouwens gewoon native op mac kan gebruiken. Daar kan je dus ook backups mee maken.

Ben er niet mee akkoord dat je een disk niet moet afzetten. Als al je data en backups toegankelijk zijn vanaf 1 toestel kan je nog alle data in 1 keer verliezen door een virus, blikseminslag, ...

Comment

Working...
                              X