Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geluidsoverlast van buren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geluidsoverlast van buren

Van hetzelfde hier gisteravond. Het was redelijk warm in huis omstreeks 21uur, dus wij gooien de vensters en deuren normaliter open. Begint onze buur 3 huizen verder zijn haagscheersel op te stoken. Als hij dan nog kon stoken geen probleem, maar roken dat dat spel deed. Rap de was binnengehaald en dan maar alles terug dicht gedaan. Deze morgen rook ons heel huis nog naar de verbrande dennen.

En als die niet aan het stoken is, zijn ze bij ons achter aan het spuiten tegen witziekte, bladvlooi, enz in de plantage. Ofwel om 23u 's avonds, juist als ik vroeg in mijn kas lig komen ze de mais inzaaien met grote faren op en veel lawaai.

En in de lente en zomer wordt ik wakker in vietnam (allez dat denk ik dan) want dan hoor ik om 6u 's morgens de aardbeien pluksters al in het veld.

Oh ja, ik zou het nog vergeten, dat vervelend hagelkanon op geen 100m van mijn huis dat dezer dagen redelijk veel schiet, waardoor het in mijne tuin niet meer regent.

Ik vermoed dat dit fenomeen overal wel voorkomt in België, is het leuk ... heel dikwijls niet neen, maar ik weet dat men dit niet doet om mij persoonlijk te viseren, maar dat iedereen zijn bezigheid en eigen belangen heeft en ik probeer mij zo verdraagzaam mogelijk op te stellen. Je moet het ook altijd langs twee kanten bekijken hé!!

We zijn gewoon met teveel mensen op een te kleine opp. en het zal er idd. niet beter op worden. Ik denk dan bv aan mensen die in een woonblok leven in het antwerpse of zo en denk dan bij mezelf, zo erg is het hier allemaal nog niet!!
    Mvg, Tin_tin
    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Die 22u00 is een zeverregel, het is zo dat je tot 22u00 normale bezigheden mag doen welke uw buren kunnen horen ofwel uitzonderlijk eens een feestje bouwen en om 22u00 de muziek wat stiller zetten. Maar uw gras afrijden na 20u00 mag op de meeste plaatsen al niet meer, net als een slijpschijf of kettingzaag gebruiken ... muziek buiten zetten hoort ook al niet meer tot de normale bezigheden maar ge moet zien hoe erg het is natuurlijk.
      In de praktijk ik het heel anders, lawaaimakers zeggen al snel dat ze elke dag tot 22u00 kabaal mogen maken en krijg je al snel naar je hoofd geslingerd dat je maar in een bos moet gaan wonen.
      Ik denk er anders over, als je iets wil doen waarmee ge uw buren het leven zuur maakt moet ge zelf ergens afgezonderd gaan wonen en is het niet de wijk dat zich naar u moet schikken.
      Probleem is dat de wet toelaat deze wat te interpreteren zoals ge wilt en dat politie vaak net op een moment van rust eens komt kijken ... als de buren toevallig net even weg zijn om een pak friet te gaan eten.
      Nu zal ik ook nooit klagen als iemand een keer of twee per jaar een feestje geeft dat zelfs uitloopt tot in de vroege uurtjes. Ge moet ook niet de andere kant van het verhaal opgaan en overdrijven met regeltjes.
      Net als gras maaien op zondag ... normaal mag het niet maar als uw buur dat eens doet omdat het drie weken geregend heeft en het net een zondag wat droog is kan ik daar perfect mee leven ... maar iedere zondag uw gras afrijden is dan ook weer iets heel anders.

Nu ja, ge kunt er de politie bijhalen maar hou er rekening mee dat dit dan vaak ook het begin is van een jarenlange burenoorlog ... bij het minste krijg je het terug of ze beginnen u te pesten dat het niet schoon is en ge van miserie verhuist.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Tot hoe laat mag mijn tuinfeest duren?
        Woont u in een dichtbevolkte wijk, dan moet u rekening houden met de buren. Bij een gewone babbel of zelfs een geanimeerd gesprek met vrienden op uw terras om elf uur ’s avonds, kan er normaal gezien geen sprake zijn van nachtlawaai. Maar als u na enkele frisse pintjes met uw vrienden liedjes begint te zingen uit uw studenten- of soldatentijd, liggen de zaken natuurlijk anders. In een dergelijk geval kunnen we spreken van nachtlawaai. Volgens het strafwetboek (art. 561) wordt u gestraft als u zich schuldig maakt aan „nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord”.

Wettelijk begint de nacht pas na 22 uur, maar veel rechters menen dat de nacht begint na zonsondergang. Dit stukje wetgeving handelt over geluidsverstoringen die kunnen worden vastgesteld op het gehoor. Er zijn geen geluidsmetingen vereist en er worden geen beperkingen betreffende het aantal decibels opgelegd.

Komt de politie een eerste keer langs, dan zal zij meestal geen proces-verbaal opstellen. Moet de politie nogmaals langskomen, dan zal er meestal een pv worden opgesteld en mag u rekenen op een boete van 50 tot 100 euro. Uw buren verwittigen dat u een fuifje of een barbecue organiseert en u op voorhand excuseren voor de mogelijke overlast, lijkt een betere oplossing.

Bron : http://plusmagazine.rnews.be/nl/rech...mag-in-uw-tuin
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Spijtig dat ik dit moet zeggen, maar als het echt stoort is het beste dat je verhuist.
          De politie erbij halen zal waarschijnlijk uitmonden in ruzie, ook terugpesten zal ruzie en veel ergernis geven.
          Daarom, slik je trots in en verhuis. Het zal je misschien een wrang gevoel geven dat je "verliest", maar je kan opnieuw starten in een rustige buurt en na een jaar zal je blij zijn dat je die beslissing genomen hebt.
          Geert

Comment

Stuur de mannen van Sabam er eens naartoe.
            Muziek draaien voor de hele buurt, daarvoor zullen ze wel een aardig bedrag moeten betalen.

Ik ken het probleem wel, je hebt er last van, maar als je er iets over durft te zeggen dan ben je aan het zagen.
            Het is heel moeilijk is om met zo'n mensen een gewoon gesprek te voeren over de problemen die zij veroorzaken.
            Als je er over probeert te praten dan wordt het gewoonlijk nog erger.
            Last edited by Black B@ndit; 4 juni 2011, 23:14.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Vlam,

't Is hiernaast ook weer volle bak
              Allez, lege bak(ken) ook zo te horen ...
              En de hond blaft de hele tijd, zattemansprietpraat, damesgegiechel met sopraanuitschieters, kindergejoel - kortom leuk feestje

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Radijs..'t moet niet altijd negatief zijn

Allee, bij ons is het al gedaan, het eten en het gebruikelijke drankje achteraf.

Ik ben zojuist thuisgekomen van een BBQ van bij de dochter, 'k hem "meerdere" pintjes achter mijn lellen gegoten en we hebben geen problemen gehad.

Wij wonen in een toffe buurt en kunnen van elkaar iets verdragen!!

Te hopen dat het zo blijft duren!!
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                  Daarom, slik je trots in en verhuis. Het zal je misschien een wrang gevoel geven dat je "verliest", maar je kan opnieuw starten in een rustige buurt en na een jaar zal je blij zijn dat je die beslissing genomen hebt.
                  Geert
                  Inderdaad ... je hebt net 400.000€ neergelegd voor je droomhuisje, een gek komt het huis naast u huren voor een paar jaar en begint kabaal te maken ... jij legt dan je trots naast u neer en verkoopt uw spel terug met 100.000€ verlies en ge gaat wat bijlenen om elders misschien hetzelfde voor te hebben.

Allemaal misschien nog doenbaar als je huurt maar niet zo snel als je pas gekocht of gebouwd hebt!
                  Trouwens heeft het niet veel met eigen trots te maken als een ander u komt kl*ten om het cru te zeggen.
                  Ergste van al is dat er meer en meer mensen zijn die zich niets van regeltjes of menselijk fatsoen aantrekken en de kans dat je volgende buur ook zo een fafoel is blijft dan ook zeer groot!
                  Hoge tijd dat mensen terug wat respect voor elkaar leren hebben en wat nadenken over hetgeen ze doen.
                  Dat wil niet zeggen dat je niet meer kan leven en niets meer doen, je kan het misschien gewoon wat anders aanpakken zodat het voor iedereen leefbaar is.
                  Trouwens zijn er eigenlijk geen wetten of gemeentereglementen nodig hiervoor ... mits een klein beetje je verstand te gebruiken weet ge uit uzelf wat kan en wat niet.
                  Maar ja ... wat is verstand de dag van vandaag?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Maar ja ... wat is verstand de dag van vandaag?
                    Zeggen dat de EHEC bacterie uit Spanje komt, de
                    landbouweconomie op zijn gat zet, maar geen verantwoordelijkheid achteraf meer opneemt.

Zo gaat dat tegenwoordig VerSeg.

Met andere woorden....Je doet maar, maak van je oren en geef een ander de schuld..
                    ongestraft uiteraard!!
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Het is wel opvallend dat veel mensen zich snel storen aan van alles en nog wat, behalve aan hetgeen zij zelf uitspoken, en de ene mens kan wat meer verdragen dan de andere...
                      De manier waarop je met iemand praat doet ook dikwijls veel.

Wat de politie betreft vind ik dat deze wel belangrijkere zaken te doen hebben dan zich met burentwisten bezig te houden.

Comment

Kaneda, sterkte ! Ik neem aan dat er nog meer buren zijn, aan de andere kant van de lastpakken. Heb je met die al 'ns gepraat ? Als zij er net zoveel last van hebben, kunnen jullie er misschien een gemeenschappelijke zaak van maken ? Dan sta je in ieder geval al een beetje sterker als je er gezamelijk de wijkagent kunt op afsturen of ze voor het vredegerecht wil brengen.
                        Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                          Spijtig dat ik dit moet zeggen, maar als het echt stoort is het beste dat je verhuist.
                          De politie erbij halen zal waarschijnlijk uitmonden in ruzie, ook terugpesten zal ruzie en veel ergernis geven.
                          Geert
                          ??? De omgekeerde wereld dus!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            In een dergelijk geval kunnen we spreken van nachtlawaai. Volgens het strafwetboek (art. 561) wordt u gestraft als u zich schuldig maakt aan „nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord”.
                            Ook burenhinder art 544 van het BW komt in aanmerking.
                            ejustice.just.fgov.be
                            Never resist temptation or it could go away...
                            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Onze buur is gestopt met praten nadat wij de politie hadden gebeld voor echt buitensporig lawaai ( gebuur en zijn vrouw waren niet thuis ).Politie gekomen ( buurjongen was reeds gaan lopen )en deur geforceerd , zijn vriendin zat achter een zetel verscholen en was bont en blauw geslagen tot bloedens toe.Wij hadden politie niet mogen bellen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                                Van hetzelfde hier gisteravond. Het was redelijk warm in huis omstreeks 21uur, dus wij gooien de vensters en deuren normaliter open. Begint onze buur 3 huizen verder zijn haagscheersel op te stoken. Als hij dan nog kon stoken geen probleem, maar roken dat dat spel deed. Rap de was binnengehaald en dan maar alles terug dicht gedaan. Deze morgen rook ons heel huis nog naar de verbrande dennen.
                                vanuit een telefooncel bellen ( zodat ze niet weten wie het was...) , en naar den brandweer bellen, dat het brand
                                krijgen een gepeperde rekening, je mag niet "stoken" in Belgie

Comment

Working...
                                X