Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De aap komt uit de mouw...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De aap komt uit de mouw...

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
    want ik dacht die fotografen allemaal dagenlang in schuilhutten met camouflage outfit zitten te wachten op de one shoot... voor de HOF van eerstvolgende maandag !
    Ik heb een beenverwarmer over mijn lens getrokken, en beeldt me in dat dit helpt, als ik de vogel ook nog eens benader met de lens al min of meer in aanslag,... zoals Bond, James Bond. Dat vind ik heel cool van mezelf. Voor mijn benen heb ik nu Veet 50% gekocht.
    Als de vogel toch is gaan vliegen, omdat de vele duiven van tegenwoordig mijn komst hadden aangekondigd, bijvoorbeeld, wacht ik af naast een boom. Als de eend of reiger dan na ongeveer tien minuten,... OK, soms een kwartier, niet terugkomt, denk ik dat ie niet echt van me houdt, en mag ie al zijn foto's terughebben. Die hoef ik dan niet meer.
    Hoop dat ik binnen een jaar of twee nu en dan eens de meerwaarde in een foto kan leggen die ik de volgende maandag nog zonder schaamte in de sc wil zien staan,... zwijg stil van de hall of niet minder dan fame.
    Zijn de lichtomstandgheden in een volière dan soms beter dan elders? Ik vrees van niet.
    Of heet dat Deet? Nu weet ik het plots ook niet meer.
    Last edited by Poza; 27 april 2011, 11:20.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Gevoelsmatig ga ik met je akkoord hoor, maar wat versta je dan onder manipuleren? Tuinvogels voederen? Roofvogels lokken met aas? Een storend grassprietje wegknippen bij een vlinderfoto? Een bedauwde libel verplaatsen? Een orchidee vertrappelen in een veld op zoek naar een vlinder?

Strikt gezien zijn het allemaal manipulaties, waarvan sommige expliciet verboden zijn en andere niet. Het is nogal een complexe materie. Ik ga zeker niet van mijzelf beweren dat ik "schadeloos" te werk ga, maar ik probeer er wel bewust mee om te gaan.
      Thierry, je hebt gelijk, er moet wat meer genuanceerd worden. Als je over het gazon loopt breekt er ook wel een grassprietje en vertrappel je mogelijks insecten. Ik probeer ook wel eens om een beter compo of BG te krijgen een takje uit de weg te houden met een plamp en af en toe breekt er ook wel eentje af, onopzettelijk, maar 't is er wel af.

Ik bedoelde natuurlijk de ergere gevallen van manipuleren, meer opzettelijk schade toebrengen. Degene die zelfs niet de moeite nemen om te zien of er een ander camera standpunt mogelijk is, of proberen om een takje voorzichtig weg te duwen of tijdelijk op te binden, maar resoluut met het zakmes of iest dergelijk te werk gaan om te snoeien en de insecten op elk ogenblik van de dag te lijf gaan met koudesprays en haarlak omdat ze niet de moeite willen nemen om voor zonsopgang al op pad te gaan. Urbex lokaties verder slopen omdat dat gebroken glas of kapotte urinoir mooier zou zijn op de foto. Dwars door een bloemenveld stormen, daarbij tientallen bloemen vertrappeld, omdat er aan de andere kant een vogel (en geen speciale) zit maar ze niet genoeg mm hebben om die vanop de eerste plaats te shooten......etc. Ik heb spijtig genoeg al teveel van die 'fotografen' aan het werk gezien. De meesten onder ons hebben wel voldoende respect voor de natuur.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Soms vraag ik mij af wat verstoring door fotografie inhoud.
        Ik weet op deze moment een koppeltje....piep.... zitten naast een weg.
        Dit is midden in een gebied waar zeer veel wandelaars en wielertoeristen komen.
        Dan zit ik daar achter mijn camouflagenetje zeer stilletjes te zijn en vooral niet te bewegen en dan maken mijn medemensen zoveel kabaal dat ik de vogels niet meer hoor fluiten.
        Wie verstoort er nu? ik oftewel onwetend de fietsers en wandelaars

Ach , leven en laten leven

MVG
        Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
          Soms vraag ik mij af wat verstoring door fotografie inhoud.
          Ik weet op deze moment een koppeltje....piep.... zitten naast een weg.
          Dit is midden in een gebied waar zeer veel wandelaars en wielertoeristen komen.
          Dan zit ik daar achter mijn camouflagenetje zeer stilletjes te zijn en vooral niet te bewegen en dan maken mijn medemensen zoveel kabaal dat ik de vogels niet meer hoor fluiten.
          Wie verstoort er nu? ik oftewel onwetend de fietsers en wandelaars

Ach , leven en laten leven

MVG
          Johan
          Inderdaad... Wat die nestfotografie betreft, er zitten een paar gewone (dacht ik) tortels met een nest in de hoek van de afloop van de goot van het bijgebouw. Als ik in mijn slaapkamer sta, dan kijk er zo in... Met mijn 70-200 kan ik er perfect een leuke foto van maken (doe ik niet, want dat soort dingen interesseert me niet zo). Stoor ik dan die vogels?? Mijn vader heeft trouwens zijn duivenhok in dat bijgebouw. Elke dag een paar keer het raam (op 1.5 m van het nest) open en dicht. De deur (vlak onder het nest) meerdere keren per dag open en dicht... En een foto van op afstand zou storen?

Met een 16mm boven een nest van een weidevogel gaan hangen, dat is inderdaad storen.

Conclusie: nestfotografie IS NIET per definitie storend, maar het KAN storend zijn.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flandrien Bekijk bericht
            Wie ziet het verschil ?
            Geen van beide vogels zien er op de foto echt helemaal totaal kapot van de zenuwen uit. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Comment

De ene vogelsoort is al minder schuw dat de andere en dus zijn de regeltjes gemaakt voor de meest schuwe soorten om te vermijden dat een of andere lomperik een nest verstoort van een bedreigde vogelsoort en de 'ouders' het nest verlaten.
              Dus in veel gevallen is het overdreven en zeker in de gevallen dat de vogels er zelf voor kiezen om dicht bij de bewoonde wereld en mensen hun nest te maken.
              Zoals Voltgeur aanhaalt; er is een groot verschil tussen iemand die met een 16mm boven een nest gaat hangen en iemand die met een 800mm tele vanuit een camflagetentje werk.
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Working...