Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ebay + paypal = geen kopersbescherming meer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ebay + paypal = geen kopersbescherming meer

Vroeger had je als consument een zeer goede bescherming indien je iets kocht op ebay en betaalde via paypal.

Maar er is iets veranderd in de voorwaarden waardoor de verkoper gemakkelijker met de kopers hun voeten kunnen rammelen. En waar een gat zit, profiteren ze snel van natuurlijk.

Mijn verhaal: (int kort )

Ik zocht voor een vriend een degelijk SD flash kaartje met max 1 GB van een beter merk.

Na wat zoeken zie ik een sandisk staan op fototje wat toch een gekend en degelijk merk is.
    Dus ik koop ...

Kreeg ik heel snel een lowcost brief aan met daar in vastgeniet in een licht zakje een goedkoop rommel SD kaartje van "green memory" LOL

Was ik al niet heel gelukkig mee, ma bon.

Ik zeg ik zal em al klaar formateren: computer says no, pc wil het kaartje totaal niet herkennen (heb ik nog nooit meegemaakt). Stop ik dan maar ff het kaartje in een canon camera, wou em daar ook niet formateren.

Dus ik had niet alleen goedkope brol gekregen, het was dan nog kappot bij aanvang ook.
    Voelde ik me echt opgelicht en heb ik de verkoper gecontacteerd ...

Blijkt nu in zijn advertentie te staan in klein lettertjes "Lieferung nach Verfügbarkeit. (z.B Sandisk, Maxflash, Kingston oder andere)" allemaal topmerken.

Maar in die "oder andere" zit het hem dus. Da wil dus zeggen "je krijgt brol als ik geen ander heb"
    Of voor de creatief verkoper "je krijgt waar ik goedkoopst kan aangeraken".

Direct een claim ingediend bij paypal, eisen ze nog van mij dat ik het moet terug sturen ook op mijn kosten per aangetekend !!
    Pas als ik met tracking nummer kan bewijzen dat ik terug heb gestuurd maak ik "MOGELIJKS" en "GEDEELTELIJK" aanspraak op "TUSSENKOMST" (lees: je krijgt at max de helft van je geld terug)

Is dit niet de wereld op zijn kop?
    De verkoper lapt me erbij met zijn brol en komt er nog mee weg ook

In al die jaren heb ik altijd zeer achterdochtig geweest voor dergelijke dingen, hier heb ik even niet genoeg opgelet, maar als het niet snor zat kreeg je wel je geld mooi terug van paypal vroeger.

Opsturen begin ik niet aan, het is de kost niet waard, ik zal de verkoper een negative rating geven en de kans zit er dik in dat hij het nog zal aanvechten ook om het uit zijn log te kunnen laten verdwijnen.

Kortom: de kopersbescherming bij paypal is weg en dat wou ik toch even delen met jullie.

Re: ebay + paypal = geen kopersbescherming meer

Ik denk toch dat je het verkeerd ziet : je koopt iets van iemand die je in de luren heeft gelegd, en dan wil je dat paypal jou beschermd ??? Waarom? Je hebt de "levering" toch gehad? Moeten zij nu gaan verifieeren of het wel juist is? Dat kunnen zij toch niet doen voor elke verkoop? en zoals je zegt : in de kleine letters ( die je vooral en altijd eerst moet lezen) staat : oder andere, en dat heb je gehad.
    Ik weet het: de wereld is aan de oplichters, maar daar kan volgens mij paypal niks aan doen.( Ook ebay niet ) en zoals je zegt : het comment systeem is ook niet alles, als je er iets zet, kan hij er zich uitpraten... maar een negatieve rating kan hij niet wegdoen.
    Al bij al zie ik niet dat de kopers bescherming weg is : bij niet leveren, enz... krijg jij je geld terug, maar bij wel leveren, moet jij wel bewijzen dat het artikel niet is wat jij besteld had. ( maar je hebt wel : "odere andere" besteld)
    Spijtig, maar de wereld gaat niet de juiste kant uit bij sommige verkopers, en als kopers moeten we steeds meer en meer op onze tellen letten of we worden "gek...t" en kunnen er niks aan doen.
    Ik voel met je mee
    Maar waarom op ebay voor zoiets: Koop dat toch nieuw met garantie??? 1 gb kaart nieuw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
      Maar waarom op ebay voor zoiets: Koop dat toch nieuw met garantie???
      Ik had meteen diezelfde reactie ... laat nu eBay de laatste plaats zijn waar je geheugenkaartjes koopt. Zelfs indien je een Sandisk zou krijgen dan ben je nog niet zeker dat het géén namaak is.
      www.fotofolio.be

Comment

Bedankt om je ervaring te delen. Het zal ons allen helpen om nog wat attenter te zijn op mogelijkse oplichting. Wel spijtig voor jou. Weer een les geleerd.
        Ik volg wel de anderen in het feit dat de winst die je kan halen uit het kopen van een 1Gb kaartje via eBay en de daaraan verbonden risicos toch niet opweegt tegen een lokale aankoop.
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Bekijk het ook eens van de andere kant; als ze het niet op deze manier doen, i het wel heel makkelijk voor jou om te zeggen dat je iets niet hebt gekregen terwijl het al lang is aangekomen en je dus je geld terug wilt. Oplichters zitten nou eenmaal niet alleen aan de verkopende kant (kijk maar hoeveel google translate mailtjes je krijgt op een advertentie op marktplaats) dus een beetje bescherming van de verkoper is ook op zijn plaats
          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

http://rouwkema.smugmug.com/

Comment

Ik heb een andere ervaring.

Ik bestel een kabeltje van een paar euro, en bij aankomst blijkt het niet te werken.
            Klacht ingediend, en totaal geen reactie van de verkoper.
            Dus kopergarantie ingeschakeld, en die vragen ook om het terug te sturen.
            Omdat het zo'n klein bedrag was heb ik dit iet gedaan, maar terug aan de verkoper gevraagd om iets te doen.
            Omdat er verder geen reactie kwam van de verkoper heeft Paypal dan beslist om mij het geld terug te geven.

Voor mij is eBay juist wel de plaats om dergelijke goedkope spullen te kopen, zeker als ze minder dan de helft tot een vijfde kosten van wat er hier in de winkel voor gevraagd wordt.
            En als dit niet was gelukt, dan was ik een dramatische 3,5 € kwijt geweest. Daar zou ik toch wel minstens een nacht of 2 wakker van gelegen hebben...

Hoeveel kostte dat kaartje van 1 GB?

Comment

Ebay is niet de plaats om zomaar geheugenkaarten & memorysticks te kopen (!).
              Zie http://reviews.ebay.com.au/Beware-of...00000003171689

Veel verkopen fake kaartjes uit China (hacked), als je vb 32GB koopt kan dit maar 4GB zijn bvb. Op je pc staat 32GB omdat ze dit zo programmeren, maar na 4GB bvb ga je al snel read/write errors krijgen, kans op alle gegevens kwijt te spelen.

Ik koop steeds bij de officiële winkel van Transcend.nl, ook minder duur dan in de winkel hier, snelle kaartjes, goede prijs/kwaliteit en garantie :

Als je de verkoper een beetje kent kun je wel veilig kopen.
              Ik heb hier nog 2 betrouwbare winkels bij m'n favorieten staan waar ik vroeger goedkopere geheugenkaartjes kocht zonder problemen :

In uw geval zou ik met een vette negatieve feedback dreigen en hem meteen terugsturen ter vervanging van een nieuwe kaart.
              Dan gaan ze wel zwichten om hun percentage en imago hoog te houden.
              Last edited by CanonYouCan; 15 april 2011, 09:13.

Comment

Nog eentje in dit rijtje..

ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Als ik dit allemaal lees ben ik nog minder geneigd ooit iets op E-bay te kopen.

En één SD kaartje van 1GB online kopen: hoe ver kun je nog gaan in "E-bay-itis" ?
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Kopersbescherming is dikke zever als je verkoper bent!

Je verkoopt bijvoorbeeld een GSM in deftige staat, de koper ontvangt die na betaling via PayPall ... hij laat die vallen en hij is direct naar de kl*ten, hij meldt dat hij brol ontvangen heeft en gij als eerlijke verkoper zit met de miserie!

Ik snap dat er bedriegende verkopers bestaan maar er zijn ook heel veel bedriegende kopers ... meer dan je denkt!
                    Vind je het dan normaal dat de verkoper met de miserie zit?
                    Is al gelijk een score geven op eBay ... de koper kan u een negatieve score geven maar als de koper met uw pollewieters aan het spelen is kunt ge er als verkoper niets aan doen!

Systeem trekt gewoon op geen knijt meer ... het is uiteidelijk toch de eerlijke verkoper dat eBay betaalt om te bestaan en het is net die dat niks bescherming krijgt.

Ja, ge kunt een klacht melden aan eBay ... ooit al geprobeerd? Doe maar, de kans dat je een antwoord krijgt is zeer klein!

Ik heb al melding gedaan van valse namen en adressen, misbruik van vertrouwen door valse betalingsbewijzen te sturen, mensen met driedubbele accounts, ... nooit maar dan nooit een antwoord gehad. Maar ja, PayPall ging net die mensen bescherming geven!

Zelf al redelijk wat verkocht en vroeger nooit echt problemen gehad, het is typisch sinds de omkering van de regels dat je een slechte koper niets kan doen dat de miserie toegenomen is ... kopen, niet reageren en niet betalen. Maar jij kan wel tenminste tien dagen wachten voordat je een melding kan doen van een onbetaald object, dan nog een rappel en dan pas eventuele creditering van de kosten! Ge zijt er weken mee bezig voor het achter de rug is.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Altijd eerst (negatieve en neutrale) feedback-commentaren van andere kopers lezen !!!!

Er zijn verschillende kopers die in hun feedback melden dat er een sandisk-afbeelding te zien is maar dat ze een wit product ontvangen hebben. Verkoper verwijst dan steeds naar de beschrijving bij het object en daar staat idd "oder andere"... Hij heeft zich dus op voorhand al ingedekt. Merk trouwens op dat er in de titel van de advertentie geen merk vermeld staat.
                      En met meer dan 62.000 (!) feedbackcommentaren en een score van 99.7% denk ik helaas niet dat hij onder de indruk zal zijn van een dreiging met negatieve commentaar....

Ik denk dat je dit maal helaas je geld kwijt bent, maar dat je dit geen 2e keer zal overkomen.
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Ja even uitleggen waarom ik 1 kaartje op ebay ga kopen LOL.
                        Niet voor de prijs hoor want dat brengt niet op.

Is eigenlijk voor een vriend van me dat ik het kocht.
                        Hij kwam naar mij met een fototoestel van de aldi en wou daar een kaartje voor.
                        Zeg ik, moeten we even in de handleiding kijken wat er maximaal in kan voordat ik je op pad stuur. Bleek het maximaal 1GB te zijn.

Dus mijn vriend de dag er op de stad afgelopen naar de meest voor de hand liggende winkels, en .... niets gevonden kleiner of gelijk aan 1GB, nergens nog te koop.

Dus kwam em weer bij mij en kon bibi het maar gaan oplossen e LOL.

Anyway...

Ik snap wel dat er ook oneerlijke kopers zullen zijn die de bescherming misbruiken.
                        Aan zoeen dingen heb ik geen boodschap, ik ben liever eerlijk.
                        Snap ik wel dat er ergens een middenweg moet zijn die zowel voor de koper als de verkoper goed zijn.

Het feedbacksysteem trekt er ook voor geen meter op. bijna alle verkopers hebben 96% of meer positive feedback, maar in werkelijkheid klopt dat niet.

Veel negative feedbacks worden terug verweiderd als je je geld terug krijgt. De verkopers vragen daar om zelfs dat je eerst de negative feedback zou weg doen en dan pas je geld terug geven in geval van dispuut.

Schiet er in werkelijkheid een fake feedback over die waardeloos is.

Vroeger loste de verkopers dat anders op, ze maakte gewoon en nieuw account als er teveel negative feedback was.

Over de jaren heb ik al voor veel geld gekocht op ebay, maar merk wel dat ik de laatste maanden al veel minder aan het kopen ben.
                        Zelf heb ik een 100% feedback op mijn profiel voor paar honderden aankopen (over al die jaren e)
                        In al die tijd heb ik een paar slechte ervaringen gehad maar grotendeels goede toch wel.

Tis gewoon opletten e, en ik heb mijn les weer geleerd.

Maar het stoot me wel wat tegen de borst dat veel onschuldige slachtoffers vallen die daar allemaal niet op letten, en in de zak gezet worden.
                        Vroeger hadden ze toch meer verweer via paypal, nu niet meer.

Zal eens de raad van Tommie1 opvolgen en zien of de verkoper willens is een ander oplossing te bieden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Het feedbacksysteem trekt er ook voor geen meter op. bijna alle verkopers hebben 96% of meer positive feedback, maar in werkelijkheid klopt dat niet.
                          Ik zou de lat al zeker op 99% leggen om eventueel over te gaan tot kopen. Lager = vermijden. Als iemand 100% heeft maar nog maar 3 commentaren heeft, moet je natuurlijk ook nog altijd voorzichtig zijn.
                          Dat niet alle negatieve feedback te zien is of dat niet elke koper zijn negatieve ervaring meldt, klopt (helaas).
                          Anderzijds heeft een verkoper ook geen mogelijkheid meer om een koper een negatieve beoordeling te geven (wat vroeger wel kon).
                          Dat het feedbacksysteem dus niet echt 100% representatief is, daar heb je volledig gelijk in. Ebay is idd ebay niet meer...

Maar als er (toch) neutrale of negatieve commentaar staat moet een potentiële koper die zeker lezen. Dat is een tip die ik zeker aan potentiële kopers wil geven.

Is, in dit geval, de verkoper niet bereid van je terug te betalen als je het terugstuurt ?
                          Probleem is wel die dure Belgische verzendkost... (die je altijd zelf zal moeten betalen).

Voor alle duidelijkheid : ik vind het ook absoluut niet eerlijk dat men goochelt met merknamen en afbeeldingen van merknamen maar uiteindelijk een wit product verkoopt. Er staat in de advertentie trouwens nergens expliciet vermeld dat de gebruikte afbeelding met SanDisk-logo niet representatief is voor, en sterk afwijkt van het geleverd artikel, wat misleidend is (maar zeker bewust gebeurt).
                          Heb je in je klacht bij PayPal daar de nadruk op gelegd : misleidende afbeelding ?
                          In feite zou je een geschil moeten openen of klacht indienen bij ebay... (als de verkoper niets doet).

Succes !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                            Ik zou de lat al zeker op 99% leggen om eventueel over te gaan tot kopen. Lager = vermijden. Als iemand 100% heeft maar nog maar 3 commentaren heeft, moet je natuurlijk ook nog altijd voorzichtig zijn.
                            Ik kan u garanderen dat dit ook een verkeerde instelling is en dat snap jij blijkbaar toch ook aan de rest van uw reactie te zien.

Ik heb zelf 170 stuks verkocht op eBay en als ik me niet vergis twee keer een negatieve score gehad. De eerste keer was er een communicatieprobleem, achteraf bleek dat mijn mails in zijn spam kwam en dat hij dacht dat ik niet reageerde, pech dus want score was al gegeven.
                            Met die eerste - stond ik heel lang tussen de 98 en 99% maar met die tweede - was het meteen een ramp.
                            Ik had het laatste jaar niets verkocht en dus was mijn score één negatieve feedback op de laatste maand, de laatste zes maand en het laatste jaar ... je hebt dan plots niets meer!

Ik had een GSM verkocht in perfecte staat (anders verkoop ik niet) ... diegene dat gekocht heeft betaalde niet en er gingen weken door. Hij stuurde mij valse betalingsbewijzen want het geld was zogezegd gestort maar op mijn rekening kwam niets.
                            Je weet ook wel dat als er niets op uw rekening komt, de andere geen betaling heeft gedaan of dat er geen geld op zijn rekening stond.
                            Dan maar gemeld als niet betalende koper (verplicht om kosten terug te krijgen).
                            Uiteindelijk terug te koop aangeboden maar er kwam een bod (via mail) dat veel lager was dan het vorige, dan niets meer ... ik verkoop dus aan een lagere prijs dan de eerste keer.
                            Enkele minuten na de verkoop al contact gehad met de koper via mail en ik geef gsm-nummer en die wou zelf komen afhalen, testen en betalen ... het kon niet snel genoeg gaan want wou die de dag nadien al gebruiken. OK, ik zeg dat hij 's avonds mag komen en om hem te plezieren vertrek ik zelfs een uur vroeger op mijn werk ... kom thuis en hij is er enkele minuten later.
                            Ik overhandig hem een toestel van enkele maanden oud met nog 21 maand garantie (in mijn reactie op eBay zet ik 18 maand maar dat was verkeerd geteld), hij krijgt er een gratis actieve houder Brodit bij voor in de wagen en een stylus ... in totaal bijna 100€ meer materiaal gegeven dat hij gekocht heeft.
                            GSM afgehaald, betaald en getest ... supervriendelijke persoon.
                            Enkele dagen later staat er commentaar op eBay dat GSM niet werkt, dat er geen reactie meer is , dat ik niets doe om probleem op te lossen!
                            Niettegenstaande hij mij weet wonen, GSM-nummer heeft en e-mail heb ik nooit een berichtje gekregen, zelf heb ik dan een tiental keren een mail gestuurd en nooit antwoord gehad!
                            De GSM werkt wel degelijk ... is niet moeilijk als uw werkgever provider is en ge via IMEI kan zien of toestel gebruikt wordt.
                            Wat blijkt na lang zoeken ... de uiteindelijke koper is dezelfde persoon als de eerste dat niet betaalde, het is gewoon een trukje om goedkoper aan een toestel te geraken.
                            Ze bieden op een hoge prijs zodat die niet weg geraakt, laten u wat sudderen en nadien kopen ze aan de gezakte prijs hetzelfde.
                            De commentaar op eBay is om u een loer te draaien want zijn eerste account werd geblokkeerd wegens valse gegevens!
                            Resultaat is dat jij met een score zit dat ... 0 is voor de laatste twaalf maand!
                            Door het nieuwe systeem van eBay telt alles wat meer dan 12 maand is niet meer mee in uw score. Ik had het geluk voorheen nog een andere kandidaat te hebben gehad die wel eerlijk gezegd heeft dat hij zich vergist heeft en die gaf spontaan een positieve score ... dan had ik niettegenstaande 168 positieve reacties plots 50%. Wauuuuw!
                            Denk je dan dat je het als verkoper eerlijk vindt dat je door één kl**tzak al je positieve score kwijt bent en daardoor alle volgende kopers gaan twijfelen?
                            Je sleept dat met dit systeem wel een gans jaar mee!
                            Met het oorspronkelijke systeem van eBay was dat eerlijker, je hebt twee negatieve scores op 170 en je houdt 99% over!
                            Natuurlijk was hij zo slim de score pas te geven nadat ik hem een positieve had gegeven door de snelle reactie en betaling.
                            En weet je wat eBay nu antwoordt als je dit meldt? Niets, helemaal niets! Ze reageren niet eens op je mails! Langs de andere kant verdienen zij toch genoeg aan uw verkoop om een minimum aan service te kunnen bieden!

Als verkoper ben je dus nog meer de pineut dan als koper ... als koper kan je nadien nog bij anderen kijken maar als koper geraak je moeilijk(er) nog iets kwijt!
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

@verseg :
                              Je hebt volledig gelijk dat je als verkoper geen verweermiddel meer hebt om je te verdedigen tegen oneerlijke kopers. Je kan immers nadien alleen maar geen of positieve feedback geven terwijl zij je zwart mogen maken...
                              Je kan wel de koper een niet-betalingsnotering geven wat hem bij 3 van dergelijke noteringen evt kan uitsluiten van bepaalde verkopen.

Wat die 99% betreft, dacht ik vooral aan die megasellers/ebay-winkels (die veel en vaak verkopen). En als iemand negatieve commentaar geeft, leest men best ook de reactie van de verkoper. Want de fout ligt idd niet altijd bij de verkoper...

Maar ik had er idd nog niet goed bij stilgestaan dat dat feedbackpercentage enkel nog op de laatste 12 maanden slaat, terwijl de feedbackscore sinds je inschrijving is... verwarrend... En als je dus een jaar niets verkoopt start je weer van nul....

Comment

Working...
                              X