Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Onze taal wordt vermoord.

Heel goed, Bouk.

Juist door bewust fouten te maken en dan ook nog te zeggen "maar ze begrijpen me toch wel" lap je de door jou geciteerde netiquette aan je laars. Of geldt die netiquette soms alleen voor anderen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
      Alles wat cursief staat is gewild verkeerd geschreven en de bron van ergernis.

Ze bedoelen twee weken geleden maar zeggen over twee weken, en dat is verkeerd natuurlijk. Voor staat voor een reden, voor zaken op reis gaan etc.
      ander voorbeeld:

Door Fukushima zijn we nu voor 2 weken vertrokken voor radio-actieve regen.

De eerste voor geeft de periode aan en de tweede voor de reden.

Als je het goed wilt schrijven dan gebruik je het "nazetsel" "geleden". Dus: Hij is 10 dagen geleden vertrokken naar Parijs. Als je schrijft: Hij is voor 10 dagen vertrokken naar Parijs, dan betekent dit in het AN: voor een periode van 10 dagen. Wanneer dat is, kan je hieruit niet afleiden.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Heel goed, Bouk.
        Of geldt die netiquette soms alleen voor anderen?
        3.10. Kritiek, omgang en nettiquette

Doe iedereen een plezier en behandel anderen zoals jij wil dat anderen met jou omgaan.

Voer discussies op een volwassen wijze, en vermijd dus persoonlijke aanvallen! Je kan ideeën en stellingen betwisten, maar niet de mensen zelf. Indien een gebruiker een andere gebruiker of een forumbeheerder aanvalt, getuigt dit van gebrek aan respect voor elkaar en voor de forumregels.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Tja, dat is zo'n beetje het meest egoïstische en bekrompen excuus dat je hier kunt geven.

Loop door. / Loop eens door. En dan?

Misschien ben ik wel verkeerd en is het in Belgische boeken en kranten anders, maar voor een leesteken zoals punt, komma, vraag- en uitroepteken hoor je geen spatie te gebruiken.
          Ga heen/ga eens heen , ja daar lukt het ook mee.
          Maar " kijk aan " zul je niet vaak tegenkomen hoor , klinkt niet .
          Ik zou me ,als ik jou was , aanpassen aan de geschreven en ongeschreven forumregels en niet zoveel energie besteden aan het anderen verbeteren op taalfouten .In het kader van netiquette heb ik me nog nooit geschoffeerd gevoeld door iemands taalfouten , tenzij het echt bijna onleesbaar wordt .En ook dan nog , kan het eventueel geschreven zijn door een dyslect , bedenk ik me dan .
          Zo behoud ik me het recht voor te spatiëren waar het me uitkomt .( staat soms onesthetisch bij elkaar geprangd ) Ieder zijn eigenaardigheden nietwaar ?

Walter
          D850

Comment

Ik erger mij vooral aan mensen die de gij-vorm gebruiken zonder te weten hoe de vervoeging daarvan gaat. Deze middag nog een e-mail ontvangen dat begon met 'Ge had'. Het ergste was dat die persoon mij een beetje later beschuldigde van een dt-fout omdat ik mijn antwoord begonnen was met 'Ge hadt'.
            Last edited by dengregg; 24 maart 2011, 17:40.
            http://www.mimoza.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
              Ik erger mij vooral aan mensen die de gij-vorm gebruiken zonder te weten hoe de vervoeging daarvan gaat. Deze middag nog een e-mail ontvangen dat begon met 'Ge had'. Het ergste was dat die persoon mij een beetje later beschuldigde van een dt-fout omdat ik mijn antwoord begonnen was met 'Ge hadt'.
              Beslist geen thee drinker
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Gelukkig een ChitChat(= niet vlaams)-draadje, en de nog door een gebruiker met een niet nederlands klinkende alias gestart. Nog goed dat Topic hier discussie heet.
                Flickr één
                Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                  Moet alles nu Engels (Amerikaans) getint zijn?
                  Onze premier heeft het over rules of engagement.
                  Onze post is nu Bie..ie..pooooost geworden
                  En ieder van ons heeft de mond vol met Aipot en Aipat.Aijaijai.
                  Engels loopt over met uitdrukkingen zoals s-h-i-t en f-u-c-k en is beslist geen referentie voor de Anglofielen.
                  Daarbij komt nog hun aversie en ietwat respect voor andere talen; al eens opgemerkt hoe diezelfde hypocrieten spreken over massoeoeoezes en déja-voe....oe!
                  Benieuwd of men in de nabije toekomst nog Vlaams (Nederlands) zal spreken in de Lagelanden.
                  De Vlaamse taal is wonderzoet...

Henri
                  Ik dacht dat dit draadje diende om Engelse of andere invloeden tegen te gaan
                  Nu, een beetje hier en daar kan ik wel verdragen, als het maar niet "té" wordt.
                  En we gaan hier toch niet de puriteinse toer op, ik ben geen taalkundige en zal hier en daar wel steken laten vallen. Als ik dan weet hoe het wel moet, dan gaan deze mensen de boel weer veranderen.
                  Trouwens ik schrijf hier bewust taalfouten, zeker als het om de "c" gaat , maar ik probeer zo min mogelijk in mijn zinnen, Engels of iets anders te laten sluipen ( al lukt mij dat niet altijd).
                  Edit: nog een geluk dat mijn forumnaam niet "tourist" is .
                  Last edited by toerist; 24 maart 2011, 18:26.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dengregg
                    Hopelijk bedoel je het ironisch? Want je kent blijkbaar zelf de vervoegingen niet.

"ge hadt" is ook keihard een dt-fout.
                    Bij verleden tijd komt er geen t bij.

Je zegt toch ook niet "je liept"?
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      Hopelijk bedoel je het ironisch? Want je kent blijkbaar zelf de vervoegingen niet.

"ge hadt" is ook keihard een dt-fout.
                      Bij verleden tijd komt er geen t bij.

Je zegt toch ook niet "je liept"?
                      excuseer?!

gij dronkt thee
                      gij liept, gij waart, gij hadt. enige correcte vervoeging van de gij vorm.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door putor

excuseer?!

gij dronkt thee
                        gij liept, gij waart, gij hadt. enige correcte vervoeging van de gij vorm.
                        Eh ok maar het klinkt iig niet :-)

Had het verkeerd met "je"
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Er bestaan nog uitzonderingen op die "ik drink nooit, of altijd, thee".

Vooral als het hulpwerkwoorden zijn, zoals o.a. hebben en zijn.

Doe eens een inspanning. Neem de boeken van het 3de studiejaar nog even ter hand.

Veel zal duidelijk worden.

Ik zal ook wel fouten maken hoor, niemand is onfeilbaar (behalve de paus zeker), maar deze "jij, ge, je .... hadt" amaai mijn kl..n en 'k ben pertang genen universitaire opgeleiden... (met alle fouten in de laatse zin).
                            perman
                            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              7.13.1. Nettiquette

Nettiquette is een samentrekking van de woorden netwerk en etiquette. Hiermee worden de gangbare omgangsnormen op het web bedoeld. Doe iedereen een plezier en behandel anderen zoals je wilt dat zij met jou omgaan. Ook al zit je alleen achter jouw beeldscherm, aan de andere kant van de lijn bevinden zich wel degelijk mensen, met echte gevoelens en emoties.

grt,bouk.

Laat mij toe dienaangaande toch even te verwijzen naar deze :

Forum voor alle off-topic postings, postings die dus absoluut NIETS met fotografie te maken hoeven hebben. Lees de specifieke forumregels erop na in de sticky posting.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

citaat

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                .. en dat is IMHO (opgepast geijkte email afkorting!) falikant fout ... hij weegt 92 kilo betekent dat hij "iets" van 92 kilo aan het wegen is, "wegen" is namelijk een werkwoord ... als er over die persoon zijn gewicht gesproken wordt dan moet men, nogmaals IMHO, zeggen "mijn gewicht is 92 kilo", de algemene maatstaf zijnde "gewicht" en "92 kilo" is de uitkomst van een weeg-operatie.
                                Effe, pardon, even een (late) duit in het zakje doen over dat wegen en niet wegen, omdat het met toch een beetje intrigeerde. Uit de cursus Nederlands van de studenten vertaler/tolk :

- 'Hij weegt 90 kg' als gewicht dan is je 90 kg een specificerend complement, dat is dus een complement dat van het onderwerp een facet specificeert. 'Wegen' is dan een INTRANSITIEF werkwoord. 90 kg is een maatcomplement, omdat het een hoeveelheid aanduidt (da's een onderverdeling bij specificerend complement)

- bij 'hij weegt 90 kg' (waar je kan denken 'hij weegt DE 90 kg') is 'wegen' een TRANSITIEF werkwoord, met dus een direct object (lijdend voorwerp) erbij. Je zou evengoed kunnen zeggen: 'hij weegt de suiker'.
                                Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Working...
                                X