Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze taal wordt vermoord.

Waar is de tijd van de jaren 70, waar alles mocht ( ik heb het hier over de schrijfwijze) buro ipv. bureau bvb. Zelfs in de wegkode* spreken ze van trotwaar ipv. voetpad .
    *Juister = verkeersreglement .
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
      Liter is een inhoudsmaat.
      Melk heeft een grotere soortelijke massa.
      Kilogram is de eenheid van massa. Het gewicht van een bepaald iets is eigenlijk de aantrekkingskracht op de massa.
      Het gaat hier om kilogram-gewicht en niet over kilogram-massa

Dat liter een inhoudsmaat is, is kompleet irrelevant .. voor hetzelfde volume (liter) weegt melk meer dan water, period ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Waar is de tijd van de jaren 70, waar alles mocht ( ik heb het hier over de schrijfwijze) buro ipv. bureau bvb. Zelfs in de wegkode* spreken ze van trotwaar ipv. voetpad .
        *Juister = verkeersreglement .
        Misschien schreven ze in Nederland "trotwaar" .. in Vlaanderen heb ik het nooit anders weten schrijven dan zoals het hoort, nl het uit het Frand geleende woord "trottoir"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          .. en dat is IMHO (opgepast geijkte email afkorting!) falikant fout ... hij weegt 92 kilo betekent dat hij "iets" van 92 kilo aan het wegen is, "wegen" is namelijk een werkwoord ... als er over die persoon zijn gewicht gesproken wordt dan moet men, nogmaals IMHO, zeggen "mijn gewicht is 92 kilo", de algemene maatstaf zijnde "gewicht" en "92 kilo" is de uitkomst van een weeg-operatie.

daarom krijg ik ook blaasjes als ik de weerman (m/v) gestaag hoor leuteren over "warme" en "koude" temperaturen .. gewicht is niet "lang" of "kort" daarom zijn temperaturen ook niet "warm" of "koud" .. tenzij men ze in een bokaaltje gestopt heeft en ze daarna op een kort verblijf in bvb een microgolf over getrakteerd heeft ...
          Haha
          Gemakzucht of niet nadenken?
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Misschien schreven ze in Nederland "trotwaar" .. in Vlaanderen heb ik het nooit anders weten schrijven dan zoals het hoort, nl het uit het Frand geleende woord "trottoir"
            Is ook juist, maar ik schrijf wel "per expres(s)" trotwaar hoor ( of is het "voor expres(s)")
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

daarom krijg ik ook blaasjes als ik de weerman (m/v) gestaag hoor leuteren over "warme" en "koude" temperaturen .. gewicht is niet "lang" of "kort" daarom zijn temperaturen ook niet "warm" of "koud" .. tenzij men ze in een bokaaltje gestopt heeft en ze daarna op een kort verblijf in bvb een microgolf over getrakteerd heeft ...
              Vreemd, ieder normaal mens heeft door dat het gaat om temperaturen die warm of koud aanvoelen bij de kijker.

Ieder zijn hobby zeker?

edit
              En ivm "hij weegt 92 kg"
              Dat is volgens mij van hetzelfde genre als "De muziekgroep telt acht leden".
              Dat betekent ook niet dat de muziekgroep op dit moment daadwerkelijk met het vingertje zijn leden aan het tellen is
              Last edited by caleido; 22 maart 2011, 18:58.

Comment

Ok, ik geef toe dat ik de laatste tijd moedwillig taalfouten schrijf, vooral als het om de "c" gaat, maar velen schrijven hier wel "den Aldi" ipv. de Aldi, dus gun ieder zijn foutje zou ik zeggen .
                Verdorie, nu heb ik "foutje" geschreven ipv. "fout" .
                George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                  Legio lees ik dat 1l melk 1 kg *weegt*...
                  Wat vindt de analyticus van de benamingen voor al dan niet (half) afgeroomde melk?
                  Volle melk / halfvolle / lege (boeren zijn niet altijd consequent)
                  Waarom bestaat er geen mager bier? Het bestaat helaas (zelfs legio), maar wordt zo niet genoemd.
                  Hoeveel weegt een half lege liter halfvolle melk? Ook meer dan 1/2 kg ... tenzij opgewarmd.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Vreemd, ieder normaal mens heeft door dat het gaat om temperaturen die warm of koud aanvoelen bij de kijker.
                    Temperaturen voelen niet warm/koud/dik/dun aan ... "temperatuur" is een begrip dat gemeten waarden voorstelt, door detzelfde inslag van "taalluiheid" zeggen mensen ook "gegoven" ipv "gegeven"
                    Hoe een normale mens dat trouwens moet aanvoelen via TV is mij een raadsel, aangezien die normale mens naar buiten gaat waarbij het gevoel van "temperatuur" hem worst zal wezen maar hij wil wel ondervinden hoe warm/koud het buiten aanvoelt, het blijft desondanks een curieuze soort taalvervuiling die ingeburgerd geraakt ...

Comment

• Re: Onze taal wordt vermoord.

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      Wat vindt de analyticus van de benamingen voor al dan niet (half) afgeroomde melk?
                      Volle melk / halfvolle / lege (boeren zijn niet altijd consequent)
                      Dat zijn logische benamingen die niet direct op de melk slaan maar op een component ervan, daar kan men moeilijk graten in vinden

Waarom bestaat er geen mager bier? Het bestaat helaas (zelfs legio), maar wordt zo niet genoemd.
                      Niets belet u om te "pionieren" voer het invoeren van het gebruik van die termen ... als er een logica in zit slaat het misschien wel aan ...

Hoeveel weegt een half lege liter halfvolle melk? Ook meer dan 1/2 kg ... tenzij opgewarmd.
                      .. er is een kans dat die opgewarmde minder dan 1/2 kg weegt maar de fysico-chemie die daar achter steekt moogt ge zelf opzoeken

Comment

Zelfs het gebruik, of niet gebruik, van leestekens zijn grote fouten. Hierdoor worden zinnen volledig anders begrepen.

Hij zat op haar schoot en viel in slaap.
                        Hij zat op haar, schoot en viel in slaap.

Een groot verschil door slechts een leesteken.

Wat is dan het ergst? De ouderdom, een dt-fout, of een fout tegen de leestekens?
                        Last edited by perman; 23 maart 2011, 01:21.
                        perman
                        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Temperaturen voelen niet warm/koud/dik/dun aan ... "temperatuur" is een begrip dat gemeten waarden voorstelt,..
                          Als ik zeg " De temperaturen van -5°, -2° en 0 ° Celsius voelen bij mij en de meeste mensen koud aan", dan denk ik niet dat iemand mij niet verstaat of dat ik een vreemde buitenaardse taal spreek plots.

Een snelheid is toch ook hoog of laag? En een helderheid of contrast is toch ook hoog of laag? Een tijdspanne is toch ook lang of kort? Een afstand is toch ook lang of kort? Dat zijn óók begrippen die gemeten waarden (kunnen) voorstellen. Waarom je nu zo'n probleem van één begrip maakt, gaat er bij mij niet in.

... door detzelfde inslag van "taalluiheid" zeggen mensen ook "gegoven" ipv "gegeven"
                          Ik heb nog nooit iemand "gegoven" horen gebruiken.

Hoe een normale mens dat trouwens moet aanvoelen via TV is mij een raadsel, aangezien die normale mens naar buiten gaat waarbij het gevoel van "temperatuur" hem worst zal wezen maar hij wil wel ondervinden hoe warm/koud het buiten aanvoelt, het blijft desondanks een curieuze soort taalvervuiling die ingeburgerd geraakt ...
                          Aanvoelen? Via TV? Als de weerman zegt dat het koud gaat zijn, dan gaat het niet warm zijn
                          Als de weerman zeer warme temperaturen voorspelt, ga jij eerst in je skivest buiten voelen om het te checken, want de weerman is taalkundig verkeerd of compleet onverstaanbaar? Of ga je ervan uit dat .... gewoon zeer warm zal zijn?

Je moet het ook niet gaan moeilijker maken dan het is hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door perman
                            Zelfs het gebruik, of niet gebruik, van leestekens zijn grote fouten. Hierdoor worden zinnen volledig anders begrepen.

Hij zat op haar schoot en viel in slaap.
                            Hij zat op haar, schoot en viel in slaap.

Een groot verschil door slechts een leesteken.

Wat is dan het ergst? De ouderdom, een dt-fout, of een fout tegen de leestekens?
                            Pas op, door verkeerde werkwoordvervoegingen kan een zin soms ook wel verkeerd geïnterpreteerd worden.
                            Onderwerp en lijdend voorwerp, weet je wel. ;-)
                            Maar inderdaad leestekens zijn heel belangrijk.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Als ik zeg " De temperaturen van -5°, -2° en 0 ° Celsius voelen bij mij en de meeste mensen koud aan", dan denk ik niet dat iemand mij niet verstaat of dat ik een vreemde buitenaardse taal spreek plots.

Een snelheid is toch ook hoog of laag? En een helderheid of contrast is toch ook hoog of laag? Een tijdspanne is toch ook lang of kort? Een afstand is toch ook lang of kort? Dat zijn óók begrippen die gemeten waarden (kunnen) voorstellen. Waarom je nu zo'n probleem van één begrip maakt, gaat er bij mij niet in.

Ik heb nog nooit iemand "gegoven" horen gebruiken.

Aanvoelen? Via TV? Als de weerman zegt dat het koud gaat zijn, dan gaat het niet warm zijn
                              Als de weerman zeer warme temperaturen voorspelt, ga jij eerst in je skivest buiten voelen om het te checken, want de weerman is taalkundig verkeerd of compleet onverstaanbaar? Of ga je ervan uit dat .... gewoon zeer warm zal zijn?

uiteindelijk is het een hopeloze missie om de mensen een fastoenlijke kennis van hun eigen taal aan te praten

Je moet het ook niet gaan moeilijker maken dan het is hé.
                              idd een "temperatuur" kan hooguit *hoog* of *laag* zijn, period .. net zoals snelheid *hoog* of *laag* kan zijn .. en daar houdt het op, de rest is taalkundig gezien, flauwe kul ..
                              je geeft het zelf aan "..temperaturen van -5°..." wat een correcte *maat* is .. men associeert dus "-5°C" met *koud* dus de temperatuur is koud? l.lkoek! de temperatuur is niet warmer of kouder dan ervoor!

... Aanvoelen? Via TV? Als de weerman zegt dat het koud gaat zijn, dan gaat het niet warm zijn
                              Als de weerman zeer warme temperaturen voorspelt,...
                              ad nauseam .. zelfde verwarring van begrippen, zelfde taalkundige armoede .. de weerman lult als hij zegt "warme" temperaturen ... etc ...

uiteindelijk is het een hopeloze missie om de mensen een fatsoenlijk gebruik van hun eigen taal aan te praten

Comment

En het gebruik van 'die' en 'dat' is bij sommigen ook al een ramp.
                                Ik kan er hier noemen die er in slagen telkens 'die' te schrijven waar het 'dat' moet zijn en omgekeerd...

Mvg,
                                Frederic

Comment

Working...
                                X