Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze taal wordt vermoord.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onze taal wordt vermoord.

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    DT-fouten evolutie?
    Ik stoor me meer aan flagrante dt-flaters dan aan hier en daar een afkorting, of wat sms-taal want ja dat is inderdaad evolutie en spreektaal.
    'k Heb hier ambivalente gevoelens over. Waarom worden die -t fouten (dt-fouten bestaan niet...) toch zo opgeblazen? Zijn die echt *zo* belangrijk? Het gebruik van -t -d -dt zijn afgesproken. M.a.w. als "ze" morgen overeenkomen om overal -dtt te schrijven is alles dik in orde.
    Maar zolang er niemand valt over veel ergere fouten, nl. fouten tegen de basisbeginselen van de fysica, laat ik die -t gewoon passeren want ik geef voorrang aan wat echt belangrijk is.
    Legio lees ik in cursussen/berichten/... allerhande dat 1l melk 1 kg *weegt*of dat iemand op een personen*weeg*schaal afleest dat zij/hij 75 kg *weegt*. Dat zijn pas fouten om van wakker te liggen. De natuur kun je niet even in zelfgefabriceerd regeltje plaatsen zoals -t en -d...

Comment

De Britten hebben het anders ook niet makkelijk:

Subscribe and to the BBC https://bit.ly/BBCYouTubeSubWatch the BBC first on iPlayer https://bbc.in/iPlayer-Home Ronnie Corbett and Harry Enfield sta...
      Groetjes van Blikvanger

http://blikvanger.aminus3.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
        .........
        Legio lees ik in cursussen/berichten/... allerhande dat 1l melk 1 kg *weegt*...
        klopt niet, melk is zwaarder.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          grt,bouk.
          Liter is een inhoudsmaat.
          Melk heeft een grotere soortelijke massa.
          Kilogram is de eenheid van massa. Het gewicht van een bepaald iets is eigenlijk de aantrekkingskracht op de massa.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            grt,bouk.
            We zijn op goede weg.
            Gemiddelde dichtheid van melk is 1,03 kg/dm3.
            Laten we ruimhartig zijn en zeggen dat 1l melk 10 N weegt.

Comment

Legio lees ik in cursussen/berichten/... allerhande dat 1l melk 1 kg *weegt*of dat iemand op een personen*weeg*schaal afleest dat zij/hij 75 kg *weegt*. Dat zijn pas fouten om van wakker te liggen. De natuur kun je niet even in zelfgefabriceerd regeltje plaatsen zoals -t en -d...
              Ik moet me waarschijnlijk diep schamen maar ik zie de fout niet echt.
              Bedoel je dat het hoort te zijn "...dat zij/hij 75 kg is"?
              Of bedoel je dat iemand 75kg weegt (is) op aarde en op planeet X misschien niet?
              Dit laatste heeft dan weer niets met taal te maken dus zal je waarschijnlijk niet bedoelen.

Ik ben heel benieuwd wat ik over het hoofd zie en lees het graag.

Dit topic over taal vind ik best leuk om te volgen omdat er gesproken wordt over het verloederen (of ontwikkelen) van "jullie" taal
              terwijl ik (omgeving Amsterdam) het Vlaams zie als een variant of dialect van "ons" Nederlands.

Nog een linkje om het onderwerp wat luchtig te houden.
              Als ik nog eens spreek over "bordeelsluipers, reetketelsteen, pikketanesie, aggenebbis of iets dergelijks dan is hier een vertaalhulp.

cursus_amsterdams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                Ik moet me waarschijnlijk diep schamen maar ik zie de fout niet echt.
                Bedoel je dat het hoort te zijn "...dat zij/hij 75 kg is"?
                Of bedoel je dat iemand 75kg weegt (is) op aarde en op planeet X misschien niet?
                Dit laatste heeft dan weer niets met taal te maken dus zal je waarschijnlijk niet bedoelen.

Ik ben heel benieuwd wat ik over het hoofd zie en lees het graag.

Dit topic over taal vind ik best leuk om te volgen omdat er gesproken wordt over het verloederen (of ontwikkelen) van "jullie" taal
                terwijl ik (omgeving Amsterdam) het Vlaams zie als een variant of dialect van "ons" Nederlands.

Nog een linkje om het onderwerp wat luchtig te houden.
                Als ik nog eens spreek over "bordeelsluipers, reetketelsteen, pikketanesie, aggenebbis of iets dergelijks dan is hier een vertaalhulp.

cursus_amsterdams
                Wat zegt Van Dale (de Dikke ),
                als gewicht hebben: hij weegt 92 kilo.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

We zijn op goede weg.

Laten we ruimhartig zijn en zeggen dat 1l melk 10 N weegt.

Ik vrees dat ik het nu wel snap.
                  Hoewel ik bij de groenteboer niet snel om 50 Newton snelschillers zal vragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Ik zie de taalfout nog steeds niet.
                    Een natuurkundige zal gewicht misschien niet in kg uitdrukken maar in Newton.
                    Maar zo lust ik er nog wel een paar, het gaat hier toch om de algemene omgangstaal?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      DT-fouten evolutie?

Als er nu één regel is in het Nederlands die duidelijk is en geen uitzonderingen heeft, dan is het die van de werkwoordvervoegingen wel zeker?
                      Ik stoor me meer aan flagrante dt-flaters dan aan hier en daar een afkorting, of wat sms-taal want ja dat is inderdaad evolutie en spreektaal.
                      Overschot van gelijk!! Zielig hoe zoveel mensen er niet in slagen om een stuk tekst neer te pennen zonder dt-fouten...

Mvg,
                      Frederic

Comment

Waarom worden die -t fouten (dt-fouten bestaan niet...)
                        Toch wel. Met dt-fouten bedoelt men de de fouten die gemaakt worden bij de uitgang van werkwoord vervoegingen. Er wordt dus niet alleen gemist met de 't' als uitgang, maar ook met de 'd' of de 'dt'.

Voor zij die het niet snappen, hier staat alle uitleg omtrent die dt-fouten.

Mvg,
                        Frederic

Comment

De verloedering van onze taal is begonnen met het loslaten van de strenge taalregels bij de vorming van ons onderwijzend personeel.
                          Hier in de omtrek spreken de mensen dialect en kennen daarnaast ook nog een quasi perfekt gesproken AN. Dit is op veel plaatsen in ons land niet meer het geval.
                          Laatst hoorde ik op de VRT-televisie een kleuteronderwijzeres in West-Vlaanderen over "eiers" spreken. Ja, dan weet ik het wel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                            Laatst hoorde ik op de VRT-televisie een kleuteronderwijzeres in West-Vlaanderen over "eiers" spreken. Ja, dan weet ik het wel...
                            Dan moet je Steph Goossens eens horen op TV. M'n tenen krullen er van omhoog!!

Mvg,
                            Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                              Mon cher Voltigeur,
                              (...)
                              amicalement votre,
                              Henri
                              Je negeert hier wel het feit dat iPad en iPod productnamen zijn en dus hier totaal niet aan een de orde zijn. Hetzelfde voor Rules of Engagement, dat is een officiële term. De enige valable opmerking was "kids" en "fun". Maar dat hoor ik gelukkig zelden in mijn omgeving.

Ik vind sowieso stellingen zoals deze behoorlijk kortzichtig en overdreven.
                              Want er wordt altijd vanalles genegeerd, niet in het minst bijvoorbeeld dat taal gewoon constant evolueert. Nieuwe woorden worden al honderden jaren opgenomen. Uit lokale dialecten én uit andere talen. Waarom zouden we er nu de laatste jaren een probleem van moeten maken en een soort kinderachtig chauvinisme aan de dag leggen? Waarom een probleem hebben met het courante woord "shoot", maar geen probleem hebben met "basketbal" of "café"? Of "internet".

Zoals al gezegd, de wereld is een dorp met honderd nationaliteiten en talen, verbonden via het internet - dat voor de goeie verstaanbaarheid en tot ergernis van de puristen - hoofdzakelijk in het Engels functioneert. Die taal brengt mensen en culturen samen. Pech voor het Nederlands dat het geen kandidaat was wegens geen wereldtaal. Sprak de halve wereld Swahili, het was waarschijnlijk Swahili ipv Engels.

Daar denken iets te kunnen aan doen of zich aan ergeren is compleet nutteloos.

Er zijn wel grenzen, maar mijn tolerantie ligt hoger. Zo vind ik het markant dat er zo vaak voor een engelstalige titel gekozen wordt bij een foto. Of dat een Vlaming een portfolio maakt en er "- Photography" naast zijn of haar naam bij zet. Tenzij die website op een Engelse website (flickr, etc...) staat of de persoon professioneel bezig is in 4 werelddelen, is dat uiteraard alleen maar uiterlijke schijn. Ik vind het vooral grappig. Vooral als de titel in het Nederlands eigenlijk zeer banaal klinkt, maar men denkt door het in het Engels te zetten, dat het kunstzinnig wordt

Fouten in grammatica en dt (waar ieder mens zich eens aan zondigt) bij de huidige generatie vind ik veel dramatischer dan paar Engelse woordjes die gebruikt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                                .. en dat is IMHO (opgepast geijkte email afkorting!) falikant fout ... hij weegt 92 kilo betekent dat hij "iets" van 92 kilo aan het wegen is, "wegen" is namelijk een werkwoord ... als er over die persoon zijn gewicht gesproken wordt dan moet men, nogmaals IMHO, zeggen "mijn gewicht is 92 kilo", de algemene maatstaf zijnde "gewicht" en "92 kilo" is de uitkomst van een weeg-operatie.

daarom krijg ik ook blaasjes als ik de weerman (m/v) gestaag hoor leuteren over "warme" en "koude" temperaturen .. gewicht is niet "lang" of "kort" daarom zijn temperaturen ook niet "warm" of "koud" .. tenzij men ze in een bokaaltje gestopt heeft en ze daarna op een kort verblijf in bvb een microgolf over getrakteerd heeft ...

Comment

Working...
                                X