Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische schakeling (kruisschakeling)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Elektrische schakeling (kruisschakeling)

Vraagje aan de elek. techneuten hier!

Ik heb in mij garage een wisselschakeling met 2 schakelaars voor een TL-lamp (eentje aan de deur en eentje aan de poort).

Graag zou ik de schakelaar aan de poort vervangen door een stopcontact waar een 12v adapter de enige stroomafnemer zal zijn.

Ik wil dus nog 1 schakelaar overhouden aan de deur die de TL lamp laat branden, op het stopcontact aan de poort mag er steeds stroom staan of als dit niet anders kan mag deze ook onderbroken worden door de schakelaar aan de deur.

Normaal moet ik licht & stopcontacten op een ander circuit houden maar hier kan ik niets anders.

Vraagje ... hoe sluit ik dit aan?
    Last edited by Fotofolio; 2 maart 2011, 20:53.
    www.fotofolio.be

Re: Elektrische schakeling (kruisschakeling)

Wel, wat je hebt is geen kruisschakeling maar een wisselschakeling. Men spreekt van een kruisschakeling als je 3 of meer schakelaars hebt voor hetzelfde lichtpunt.

Nu, om van een wissel een enkelpolige schakeling te maken hoeft dit niet ingewikkeld te zijn.
    Om te beginnen je wisselschakelaar eens van dichtbij bekijken. Deze heeft 3 aansluitpunten. Eentje steekt er uit doordat 1/ de schroef dieper kan zitten 2/ er een P staat 3/ er een kleur aan gegeven wordt (afhankelijk van merk en serie/ouderdom). Op de P komt bij de eerste schakelaar de fase toe en op de andere schakelaar vertrekt deze naar de lamp.
    De andere 2 aansluitpunten noemt men de wisselcontacten. Het ene wisselcontact van schakelaar 1 komt op het wisselcoontact van schakelaar 2 en voor de andere wisseldraad precies hetzelfde. De volgorde maakt hier niet uit.
    Maar een lamp heeft 2 fasen (of fase en N alvorens ik hier kritiek krijg ) nodig en dus wordt de tweede fase rechtstreeks naar de lamp gebracht.

Nu, het ombouwen van een wissel naar een enkelpolige schakeling. Je moet geen nieuwe schakelaar kopen, het kan perfect met 1 van de wisselschakelaars.
    WEL ZORGEN DAT JE ZONDER SPANNING WERKT (en dit eigenlijk werk is voor een elektricien).
    Zorg ervoor dat fase 1 aangesloten wordt op de P klem van de wisselschakelaar bij de deur. Op 1 van de wisselklemmen sluit je de draad aan die naar de lamp loopt, de andere wisselklem blijft gewoon leeg. De andere draad aan de lamp blijft gewoon aangesloten.

Voor het stopcontact moet je dus dezelfde 2 fasen tot bij het bakje aan de poort brengen. Je hebt het over een garage dus vermoedelijk is het allemaal met opbouw en wordt er met lasdozen gewerkt.

REGLEMENT: een stopcontact dient ALTIJD aangesloten te worden met 2,5mm² over het hele circuit. Verlichting en stopcontacten mag je mengen in 1 kring als de volledige bedrading 2,5mm² is.!!!

Comment

Maar aangezien de 2de wisselschakelaar géén fase & N in de muurdoos heeft (omdat de N rechtstreeks naar de lamp loopt) kan ik daar geen stopcontact inbouwen vrees ik?

Iedere muurdoos heeft dus wel een fase maar géén N omdat die aan de lamp zit?
      www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
        Je hebt het over een garage dus vermoedelijk is het allemaal met opbouw en wordt er met lasdozen gewerkt.
        Neen, dat is net het probleem ... allemaal inbouw
        www.fotofolio.be

Comment

Je kan het nog doen hoor door 1 van de wisseldraden die overbodig wordt te gebruiken als 2de fase.

Comment

Ik moet toch eens kijken langs waar de N loopt naar de lamp dan ...

Waarschijnlijk moet ik dan in muurdoos 1 die N onderbreken en er de wisseldraad in overschot aan koppelen om die N in muurdoos 2 te krijgen.
            www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
              Ik moet toch eens kijken langs waar de N loopt naar de lamp dan ...

Waarschijnlijk moet ik dan in muurdoos 1 die N onderbreken en er de wisseldraad in overschot aan koppelen om die N in muurdoos 2 te krijgen.
              Je "neuter" (N) zoals ze in de volksmond zeggen zal ergens door 1 van de 2 inbouwbakken lopen als het een goede elektricien is geweest die de installatie heeft gedaan. Afhankelijk van de ouderdom van de installatie zullen er geen aftakdozen/lasdozen meer gebruikt zijn .
              Last edited by Sultana; 2 maart 2011, 21:30.

Comment

Maar aangezien de 2de wisselschakelaar géén fase & N in de muurdoos heeft (omdat de N rechtstreeks naar de lamp loopt) kan ik daar geen stopcontact inbouwen vrees ik?

Iedere muurdoos heeft dus wel een fase maar géén N omdat die aan de lamp zit?
                Dat is niet noodzakelijk het geval, veelal wordt de N mee doorgetrokken.
                Als dit toch niet het geval is bestaat er dikwijls toch de mogelijkheid om in de leidingen een draad extra te trekken.
                Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Ok Tnx!

Ik bekijk het morgen eens op mijn gemak
                  www.fotofolio.be

Comment

Ik bekijk het morgen eens op mijn gemak
                    Ik dacht dat het voor in de garage was?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Maar het blijft wel knoeien....
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                      X