Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft monitorcalibratie zin voor mij?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Heeft monitorcalibratie zin voor mij?

Hallo allen,

Hier zijn thuis 3 dell laptops, allen Latitudes.. de X1, de D630 en de E4300.
    Alle 3 hebben ze een compleet ander beeld en buiten de helderheid is er natuurlijk niet veel aan te foefelen.
    De eerste 2 liggen nog redelijk bij mekaar maar de E4300 heeft een WXGA scherm dat op volle sterkte wel heel hard op een spot van een voetbal lijkt en er ook nog minder onderscheid te maken is van kleur.
    ik weet ook wel dat dit geen top-speeltjes zijn maar zou het nuttig kunnen zijn (lees 'aangenamer kijken') om deze met vb. een spyder te calibreren?
    Ook word er op 1 laptop naar films/series gekeken die soms nogal verschillend zijn van kleurbereik.
    Ik heb even rondgekeken op het net maar buiten het gratis tooltje van adobeRGB heb ik niet kunnen vinden. Dat tooltje werkt wel maar het is zeker niet goed of niet goed genoeg. en na een reboot van de pc moet je eerst weer dit profiel activeren. Ik wil dit dus ook automatisch laden bij een opstart.

Dus de vraag blijft... kan ik 100 euro uitgeven voor zo'n spinnenkop en alles ongeveer juist /hetzelfde krijgen hier?
    Dat de fotoprints juister zijn dan voor een calibratie neem ik er graag bij maar dat is zeker niet de hoofdreden van de eventuele aankoop.

Of iemand uit regio leuven die zoiets heeft of éénmailg kan laten zien wat ik kan verwachten met zo'n kalibreertoestel?

Alles draait op XP trouwens..

Alvast Bedankt,
    Bart

Re: Heeft monitorcalibratie zin voor mij?

Bart, kalibreren heeft zeker zin.
    Puntje is wel of jouw laptops het aankunnen.
    (heb geen ervaring met die toestellen)
    En een goed gekalibreerd scherm is nog geen garantie op goede prints.

Zelf gebruik ik een Colormunki.
    Kom je wel niet toe met 100 euro
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Hier heb ik een laptopke + extern scherm gecalibreerd met een spyder 3 pro (ding werkt onder windows 7, dus kan 2 kleurprofielen aan). Dat heeft er toch voor gezorgd dat de kleuren een pak dichter bij elkaar zijn komen te liggen.
      Laptop is een led scherm, extern een TN schermpje, maar dat laatste zal ooit wel veranderen .

Nut heeft het zeker, maar of je die schermen 100% zal krijgen, is weer iets anders natuurlijk.

Daarnaast is nog een ander probleem : de software van een spyder 3 moet je autoriseren. Ik weet niet op hoeveel toestellen dat gaat lukken...
      Groeten,

Polleke

Comment

Waarom zou de laptop het niet aankunnen? Door eventuele hardware beperkingen?
        De latitude reeks van Dell is nu toch ook niet de minste denk ik, misschien niet gemaakt om beeldverwerking te doen maar qua spec's toch zoals elke andere business notebook? Of vergis ik mij?

Zoals eerder, het beeld moet helemaal niet perfect zijn, ik had ze graag alle 3 even aangenaam om naar te kijken zonder de grote verschillen die er nu onderling opzitten.

Spyder elite, express, pro,...of misschien gewoon een ander model? Daarstraks even in de Fnac gesukkeld en daar had men enkel de Spyder 3 express aan 100 euro. Helaas kon de verkoper me niet meer zeggen dan dat het zichzelf helemaal uitwijst en dat je daar zeker je scherm mee goed krijgt. Ik had graag toch iets meer info gewild, noem mij gerust veeleisend

Heb nog een 2 tal weken tijd om te kopen dus ik hoop op nog een paar tips.

Greetz!

Comment

Waar staat er dat je laptop dat niet zou aankunnen ?
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Waar staat er dat je laptop dat niet zou aankunnen ?
            Hallo,
            nergens staat dit maar in post nr2 wordt de bedenking gemaakt.. Hoe kan ik controleren of er eventuele hardware onderdelen niet geschikt zijn om een goed/beter resultaat te verkrijgen?
            Weinige marge met een laptop natuurlijk waar je uiteindelijk bijna niets kan aanpassen van soft-hardware...
            Ik kan natuurlijk ook de vraag stellen of er iemand één van deze modellen al eens toevallig heeft gekalibreerd maar ik denk dat dit weinig resultaat zou opleveren..

Greetz!

Comment

Bij calibreren wordt een kleurprofiel aangemaakt. Dus het is de grafische kaart die dan via dat kleurprofiel de kleuren aanpast.
              Er wordt zelfs aangeraden om de fabrieksinstellingen van de monitor te gebruiken, en vandaaruit de calibratie te starten. Bij een laptop kan je behalve de brightness meestal niets instellen.
              Als je beeldscherm wel instellingen heeft, dan zal je die tijdens de calibratie juist zetten. Dus normaal is dat eigenlijk geen probleem...

Voor jou toepassing zou ik geen elite nemen : dat ding is een pak duurder, maar het is enkel de software die anders is. Je krijgt hiermee meer informatie over de calibratie, maar een pro calibreert evengoed...

Meer info kan je op de website van datacolor terugvinden.
              Groeten,

Polleke

Comment

Daarnaast is nog een ander probleem : de software van een spyder 3 moet je autoriseren. Ik weet niet op hoeveel toestellen dat gaat lukken...
                Hoe bedoel je ? Je kan toch onbeperkt schermen calibreren. Ik gebruik een GretagMacBeth Eye One Pro en kan reeds sinds jaren alles calibreren wat ik wil.

Waar ik wel voor vrees voor TS is dat veel laptops geen grondige calibratie toelaten, als je geen apparte RGB instellingen kan bijstellen lukt dat niet.
                Last edited by Guest42; 24 februari 2011, 17:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Hoe bedoel je ? Je kan toch onbeperkt schermen calibreren. Ik gebruik een GretagMacBeth Eye One Pro en kan reeds sinds jaren alles calibreren wat ik wil.

Waar ik wel voor vrees voor TS is dat veel laptops geen grondige calibratie toelaten, als je geen apparte RGB instellingen kan bijstellen lukt dat niet.
                  Je moet de software van een spyder 3 autoriseren op je computer via het serienummer en internet voor je het kan gebruiken. Je kan dus op 1 PC 100 schermen aansluiten, en deze allemaal calibreren, maar ik weet niet op hoeveel computers je die spyder software aan de praat krijgt...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Je moet de software van een spyder 3 autoriseren op je computer via het serienummer en internet voor je het kan gebruiken. Je kan dus op 1 PC 100 schermen aansluiten, en deze allemaal calibreren, maar ik weet niet op hoeveel computers je die spyder software aan de praat krijgt...
                    Ach zo, dat is ook maar triestig dan, bij mijn GretagMacBeth Eye One Pro kan je de software op zoveel computers instaleren als je zelf wil, maar het ding heeft dan ook méér dan 1.000€ gekost.

Maar als ik mij niet vergis, hebben ze in een club te Roeselare ook zo een Spyder waar ieder clublid kan gebruik van maken, hoe gaat dat dan.

Comment

vreemd dat je een probleem maakt van de kleurechtheid bij het bekijken van een serie.
                      kan effe niet volgen, maar verschillende laptops op elkaar afstemmen zal steeds een uitdaging blijven.

zelf zou ik me er niet zo druk in maken, zeker niet voor het bekijken van uitzendingen.

het verhaal is anders wanneer je foto's wil bewerken en afdrukken.
                      indien dit het geval is, zou ik opteren voor een scherm die je kan calibreren, wat meestal niet zo eenvoudig is met laptops.

hoe veel je ook investeert, het scherm van de laptop zal de bottle neck blijven, een laptop is nu eenmaal niet het optimale design voor een gecalibreerde omgeving (nog niet vaak professionals gezien die hun PP deden op een laptop).

voor het volgen van series zou ik er me dus echt niet druk om maken en me behelpen met de (gratis) tools die er zijn.
                      My flickr space

Comment

Bedankt allen voor de reacties...

Kan er iemand bevestigen of de spyder op meer dan 1 pc kan gebruikt worden ivm de registratiebeperking?

Ik zou kiezen voor de Spyder 3 express voor een kleine 100 euro. Meer wil ik er niet aan uitgeven omdat het zoals gezegd geen absolute noodzaak is omdat ik weinig PP zelf doe. Maar.. de lappies zwerven hier allemaal rond in huis en ik erger mij steendood wanneer ik van de ene langs de andere passeer, ik kan het gewoon niet hebben dat er zo'n enorm onderling verschil op zit. (Je moet het ook zien om het te begrijpen denk ik)
                        Ook wil ik niet elke keer na het opstarten het min of meer aangepaste kleurprofiel laden dat gemaakt is met het gratis adobeRGB tooltje.

Hoop dat dit enige opheldering brengt.

Nog steeds niemand uit regio Leuven die mijn 'probleem' eens wil bekijken?

Greetz!

Comment

ineens een fotootje,
                          links en rechts staat volledig helder, de middelste staat nog niet half open.. om maar te laten zien dat er verschil zit in de schermen.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Ach zo, dat is ook maar triestig dan, bij mijn GretagMacBeth Eye One Pro kan je de software op zoveel computers instaleren als je zelf wil, maar het ding heeft dan ook méér dan 1.000€ gekost.

Maar als ik mij niet vergis, hebben ze in een club te Roeselare ook zo een Spyder waar ieder clublid kan gebruik van maken, hoe gaat dat dan.
                            Maar dat is dan ook super materiaal, 'k gebruik die ook al enkele jaren.
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Calibreren heeft altijd zin. Uit de foto die je gepost hebt lijkt wel dat er een enorm verschil zit in de sterkte van de backlights, daar kan je natuurlijk niets aan veranderen. De kleuren op zich en de witbalans zeker wel, en dat is een aanrader.

Ik gebruik Xrite beide op PC en laptop.

Comment

Working...
                              X