Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hmmm...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hmmm...

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
    Ge zou da witloof beter naar een songfestival sturen ...

...
    Of wa dacht ge!! Welke meezinger!! We gaan hoog scoren hoor!!

Over het gerecht zelf.....Me don't like...no cheese...sorry
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leentje Bekijk bericht
      Witlof,hmmmm. moet helaas naar de griek voor een verjaardagsfeestje
      Haha ... zaterdag naar de Griek gaan eten en weet je wat?
      Inderdaad plots licht uit en "Happy birthday ...", kwartier later terug, tien minuten erna nog eens en even later nog eens!
      Zaten er daar vier hun verjaardag te vieren (niets met elkaar te maken).
      Lijkt wel een aantrekkingspunt voor verjaardagsfeestjes te zijn!
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
        Bouk, ik vergeef het je. Het is dan ook een oer-Vlaams gerecht (niet die peen etc... he )...
        Je mag daar niet mee lachen met die mensen, hollanders zijn ook maar mensen hoor

Met dat biertje zijn mijn smaakpapillen wel geprikkeld nu, kzal me hier eens een blondje aan haar oortje trekken zie SANTE HOOR

Comment

Het witloof staat hier al te pruttelen. Straks de hesp eromheen, wat bechamel-kaassaus erover en in de oven. Pureetje erbij, een witbierke, ... hmmm.
          Dit gerecht is blijkbaar heel streekgebonden. Wij wonen in West-Vlaanderen waar bovenstaande lekkernij heel vaak wordt verorberd ; mijn schoonouders in Antwerpen daarentegen aten dit vóór ze de eerste keer naar West-Vlaanderen afzakten, nooit. Ze hadden er wel al eens over gehoord, maar nog nooit gegeten of klaargemaakt... Vreemd.

Trouwens, wanneer wij dit klaarmaken, fruiten we het witloof eerst met wat peper en zout en een niet kleine hoeveelheid look. Daarna in de ham rollen...
          De witloof kan je trouwens ook perfect vervangen door bloemkool, moet je eens proberen...
          Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Dit gerecht is blijkbaar heel streekgebonden. Wij wonen in West-Vlaanderen waar bovenstaande lekkernij heel vaak wordt verorberd ; mijn schoonouders in Antwerpen daarentegen aten dit vóór ze de eerste keer naar West-Vlaanderen afzakten, nooit. Ze hadden er wel al eens over gehoord, maar nog nooit gegeten of klaargemaakt... Vreemd.
            Denk dat dat eerder aan je schoonouders ligt want ik heb het als kind altijd op tafel weten komen.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Het witloof staat hier al te pruttelen. Straks de hesp eromheen, wat bechamel-kaassaus erover en in de oven. Pureetje erbij, een witbierke, ... hmmm.
              Pruttelen???? Bedoel je nu dat je dat witloof kookt???? Dan gooi je alle smaak met het water weg. Je moet dit lekker aanbakken in een pan (en hier ook kruiden) alvorens in hesp te rollen en te overgieten met witte saus.

En dat kabbelen van de saus... als ik het me goed herinner, mag je deze saus bij het klaarmaken niet laten koken voor het over de witloof gaat. Nadat deze saus gekookt heeft verliest het zijn bindende eigenschappen. (maar van dat laatste ben ik niet helemaal zeker, het zit zo ergens in een vakskse van mijn geheugen...)

Maar ik ben wel jaloers op je gerecht. Hier zal het vanavond waarschijnlijk een boterhammeke met kaas worden.

Groeten,
              Geert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                Pruttelen???? Bedoel je nu dat je dat witloof kookt???? Dan gooi je alle smaak met het water weg. Je moet dit lekker aanbakken in een pan (en hier ook kruiden) alvorens in hesp te rollen en te overgieten met witte saus.
                Hopelijk heb je het dan wel over grondwitloof want in witloof op watercultuur zit sowiezo al (bijna) geen smaak.
                En voor de rest ... als ge echt de smaak van het witloof wil behouden, dan moet ge er ook geen saus over kappen maar uw witloof stoven en het zo eten.
                Ik eet beiden graag ... gestoofd of in hesp en zelfs rauw is het heel lekker.
                En voor in hesp wordt het bij de meesten inderdaad licht voorgekookt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  rauw is het heel lekker.
                  Met een beetje mayonnaise, witte boontjes, sjalotjes, veldsla en wat zout en peper...
                  Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Tja, je moet het witloof bakken !! En kook je het dan toch dan moet je het lang genoeg laten "uitlekken" anders komt het kookvocht in de saus en krijg je geschifte saus .
                    Look,i'm not an intellectual-i just take pictures .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht

En dat kabbelen van de saus... als ik het me goed herinner, mag je deze saus bij het klaarmaken niet laten koken voor het over de witloof gaat. Nadat deze saus gekookt heeft verliest het zijn bindende eigenschappen. (maar van dat laatste ben ik niet helemaal zeker, het zit zo ergens in een vakskse van mijn geheugen...)

Maar ik ben wel jaloers op je gerecht. Hier zal het vanavond waarschijnlijk een boterhammeke met kaas worden.

Groeten,
                      Geert
                      Nee, witloof gewoon stoven in de pan natuurlijk. Beetje peper, zout en enkele lepels water. En niet te grote stronken nemen (hoewel ze na het stoven toch minder volume innemen). Ik had voorverpakte hesp ('op oude wijze') van den Delhaize, die eigenlijk wat te dun is. Voor een meer evenwichtig gerecht zouden ze wat dikker mogen zijn.

De saus heeft niet gekookt.
                      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                      And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Hopelijk heb je het dan wel over grondwitloof want in witloof op watercultuur zit sowiezo al (bijna) geen smaak.
                        En voor de rest ... als ge echt de smaak van het witloof wil behouden, dan moet ge er ook geen saus over kappen maar uw witloof stoven en het zo eten.
                        Ik eet beiden graag ... gestoofd of in hesp en zelfs rauw is het heel lekker.
                        En voor in hesp wordt het bij de meesten inderdaad licht voorgekookt.
                        Bij iedereen leeft het gevoel dat het 'grondwitloof' voller van smaak is dan het 'waterwitloof'. Uit smaakonderzoeken is echter gebleken dat het smaakverschil bij witloof eerder te wijten is aan de witloofvariëteit en de oogstperiode dan aan de teeltwijze (in volle grond of op waterbed). Een opmerkelijke conclusie!

Voor het volledige artikel : klik

Ik wil hier geen polemiek starten over grondwitloof versus hydrocultuur. Dat hebben we al een keertje gehad dacht ik . Een oude BD-bekende die toen in het vak zat (Aquarius dacht ik) heeft dat een keer haarfijn toegelicht...
                        Last edited by alain db; 14 februari 2011, 19:48.
                        Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                        And why do we fall, Bruce?

Comment

Vanavond geworsteld met verse schorseneren. Wat een merde om die dingen gepeld en proper wit te krijgen, maar o zo lekker.... mis nu ne likkebaardende smiley

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Een oude BD-bekende die toen in het vak zat (Aquarius dacht ik) heeft dat een keer haarfijn toegelicht...
                            Ge kunt moeilijk uw eigen product afbreken hé.
                            Natuurlijk zit er ook kwaliteitsverschil in grondwitloof maar het beste witloof blijft volgens mij nog steeds het grondwitloof. (Ieder zijn ding)
                            En watercultuur is nog steeds beter dan niets ... lucht smaakt ook niet echt.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                              Vanavond geworsteld met verse schorseneren. Wat een merde om die dingen gepeld en proper wit te krijgen, maar o zo lekker....
                              Schorseneren ... samen met witloof iets van het beste dat er is.

Moeilijkheden met het kuisen? Eerst wat afwassen (desnoods wat schrobben) en dan met de schiller er over.

Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Bouk, ik vergeef het je. Het is dan ook een oer-Vlaams gerecht (niet die peen etc... he )

Ik heb het ondertussen al achter de kiezen. Na drie stuks was het buikske toch wel vol
                                De bechamelsaus was wel een klein beetje 'kabbelig' geworden (geschift?). Maar de smaak was OK. Ik weet niet waar het aan ligt. Ik heb er wel een eierdooier bijgedaan, en wat citroensap. Voor het in de oven ging zag het er nog goed uit.

.
                                Als je bij een saus een eierdooier toevoegt mag je deze niet meer laten koken, anders schift ze.
                                Ook oppassen met de hoeveelheid kaas die je er bij doet. Als het te vet wordt kan het ook schiften. Daarom is het beter om de saus te maken met half melk en half water waarin het witloof is afgekookt.
                                Miel
                                D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Working...