Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E-mail verificatie in HTML/PHP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • E-mail verificatie in HTML/PHP

    Een vraagje voor de mensen op dit forum die weleens dieper in de software van een programma durven duiken: "bestaat er een script, in HTML of PHP, om te controleren of een e-mailadres dat op een webformulier wordt ingevuld, ook werkelijk bestaat?"

    Ik bedoel niet de gewone controle (aantal karakters/aanwezigheid van "dots"/aanwezigheid van de apenstaart) maar een controle of het ingegeven adres ook werkelijk in gebruik is; toegewezen is.

    Als zoiets al bestaat, want ik ben een groentje wat betreft scripts. Ik ben al blij dat ik erin geslaagd ben een blog en een gastenboek aan de praat te krijgen.

    Bij mijn zoektocht op het internet kwam ik meestal terecht bij firma's die adressenlijsten zuiveren. Tja ... als je de juiste zoektermen niet kent ...

    't Is de bedoeling dit script in een gastenboek (DigiOz Guestbook) in te bouwen. De controle die er standaard in zit, vind ik nogal "simpelkes".
    Vriendelijke groet,

    Jos

  • #2
    Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

    Vroeger kon je een 'finger' uitvoeren op een email address om de naam achter dit address op te vragen ... en gelijk te weten of het correct is ... maar dit is 'old school' en moderne hosts die correct opgesteld zijn geven geen antwoord meer omdat dit ook door email bots gebruikt werd om emails te oogsten ...

    Wat ik altijd doe is een 'activate account' mail naar het ingegeven address sturen, als er niet op die link geklikt wordt dan blijft het account 'inactive' en na 48 verdwijnt het gewoon uit de lijst. (op een PHPBB systeem)

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

      Da's een tamelijk zware procedure voor iemand die een berichtje wil achterlaten in een gasten-boek, hé Mark? Nota bene: een gastenboek dat bij de website van een café hoort.

      't Lijkt me beter dat we het aan de software laten het kaf van het koren te scheiden.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

        Kijk eens hier op phpwiki
        dslr4dummies

        Comment


        • #5
          Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

          Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
          Kijk eens hier op phpwiki
          "target=_blank" kan ik al invoegen achter een URL, maar verder begrijp ik nog niet veel van dat taaltje. Ik moet wel zeggen dat het er verrekt macrobiotisch uit ziet.

          Zó wordt de ene dummie door de andere geholpen.

          Dank u zeer!

          Ik denk dat ik daarmee nog iemand anders een plezier ga doen.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

            wat die methode op phpwiki doet is kijken of er een mail exchanger is voor het domein in het opgegeven email adres ( stuk na de @ ). Het is dus een test die kijkt of in DNS een mail host is gedefineerd. Het local part ( het stuk voor de @ ) wordt enkel getest op syntax.

            Eigelijk kan je niet veel verder gaan dan dat. Er zijn wel een paar methoden die gebruik maken van het SMTP protocol (reactie op RCPT TO of VRFY ) maar de meeste mail servers gaan tegenwoordig elk email adres aanvaarden dat je hun geeft, om het dan achteraf in stilte te negeren als het email adres toch niet lokaal bestaat op die mail server.
            Cheers, Ben

            Comment


            • #7
              Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

              Oorspronkelijk geplaatst door ben.vanloock Bekijk bericht
              wat die methode op phpwiki doet is kijken of er een mail exchanger is voor het domein in het opgegeven email adres ( stuk na de @ ). Het is dus een test die kijkt of in DNS een mail host is gedefineerd. Het local part ( het stuk voor de @ ) wordt enkel getest op syntax.

              Eigelijk kan je niet veel verder gaan dan dat. Er zijn wel een paar methoden die gebruik maken van het SMTP protocol (reactie op RCPT TO of VRFY ) maar de meeste mail servers gaan tegenwoordig elk email adres aanvaarden dat je hun geeft, om het dan achteraf in stilte te negeren als het email adres toch niet lokaal bestaat op die mail server.
              Inderdaad, anders zouden spammers alle adressen kunnen checken, ook diegene die ze uit hun duim zuigen.

              Wat je toepassing betreft, het gaat precies over zatte mannen. Volgens mij zitten die allemaal bij telenet.be, belgacom.net, hotmail, yahoo of gmail. Ik zou dat stukje dus enkel oproepen voor de adressen die daar niet vandaan komen. Dat gaat er niet zoveel zijn denk ik.

              Comment


              • #8
                Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

                Ik snap de bedoeling van je vraag niet helemaal vrees ik.

                Als ik zoiets zou tegenkomen en ik wil posten dan vul ik toch gewoon piertje@hotmail.com of Jos.vanhengel@txxnet.be in.

                Valabel e-mail adres.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: E-mail verificatie in HTML/PHP

                  Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Ik snap de bedoeling van je vraag niet helemaal vrees ik.

                  Als ik zoiets zou tegenkomen en ik wil posten dan vul ik toch gewoon piertje@hotmail.com of Jos.vanhengel@txxnet.be in.

                  Valabel e-mail adres.
                  Yep. Ik denk dat ik het een beetje te ver ga zoeken, die striktere controle op e-mailadressen.
                  Dat zou betekenen dat er ergens een databank is, met adressen die effectief in gebruik zijn. Dan zou het programma die data kunnen gebruiken om een degelijke controle te doen.

                  Het zou voor de spammers wel érg makkelijk worden.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment

                  Working...
                  X