Re: waarmee het begon (auto)
In dat artikel heeft men het niet over het toerental waarbij een en ander geleverd wordt.
Je kan dat ook merken aan het volgende :
Een benzine-motor van 98 pk + een elektromotor van 82 pk, leveren samen : 136 pk...
Vermogen is koppel (C) maal hoeksnelheid. Als je het toerental (n) in tr/min uitdrukt wordt dit dus : P=C*2*PI*n/60 (dan krijg je vermogen in Watt,, als het koppel in Nm is aangegeven). Een wagen die dus 250 Nm levert bij 2000 tr/min levert dus 52.4 kW.
Het koppel dat een motor levert is niet constant over het toerentalbereik (noch van een elektrische motor, noch van een benzine-motor). Het vermogen dat wordt opgegeven is het grootste vermogen dat de motor continu kan leveren.
Zonder dat je de koppelcurve hebt van beide motoren, kan je daar dus niet veel over afleiden.
Wat wel zeker is dat de benzine-motor bij zeer laag toerental (lager dan z'n vrijlooptoerental) GEEN koppel kan leveren, terwijl een elektro-motor WEL koppel kan leveren, zelfs als deze NIET ronddraait...
Het vermogen dat een motor levert, voldoet aan bovenstaande formule. Of het een elektrische is, of een benzine doet daar niets aan. Dat de elektrische meer koppel levert terwijl hij minder vermogen kan leveren, geeft enkel aan, dat hij dat doet bij een lager toerental...
De waardes die hier worden opgeven zijn telkens het max. vermogen en het max. koppel. Zoals je weet levert een motor dat niet bij hetzelfde toerental (bij een diesel is het max. vermogen meestal rond de 4000 tr/min, het max. koppel iets onder de 2000 tr.min.)... Ook een elektrische motor heeft geen constant koppel over z'n toerentalbereik.
In dat artikel heeft men het niet over het toerental waarbij een en ander geleverd wordt.
Je kan dat ook merken aan het volgende :
Een benzine-motor van 98 pk + een elektromotor van 82 pk, leveren samen : 136 pk...
Vermogen is koppel (C) maal hoeksnelheid. Als je het toerental (n) in tr/min uitdrukt wordt dit dus : P=C*2*PI*n/60 (dan krijg je vermogen in Watt,, als het koppel in Nm is aangegeven). Een wagen die dus 250 Nm levert bij 2000 tr/min levert dus 52.4 kW.
Het koppel dat een motor levert is niet constant over het toerentalbereik (noch van een elektrische motor, noch van een benzine-motor). Het vermogen dat wordt opgegeven is het grootste vermogen dat de motor continu kan leveren.
Zonder dat je de koppelcurve hebt van beide motoren, kan je daar dus niet veel over afleiden.
Wat wel zeker is dat de benzine-motor bij zeer laag toerental (lager dan z'n vrijlooptoerental) GEEN koppel kan leveren, terwijl een elektro-motor WEL koppel kan leveren, zelfs als deze NIET ronddraait...
Het vermogen dat een motor levert, voldoet aan bovenstaande formule. Of het een elektrische is, of een benzine doet daar niets aan. Dat de elektrische meer koppel levert terwijl hij minder vermogen kan leveren, geeft enkel aan, dat hij dat doet bij een lager toerental...
De waardes die hier worden opgeven zijn telkens het max. vermogen en het max. koppel. Zoals je weet levert een motor dat niet bij hetzelfde toerental (bij een diesel is het max. vermogen meestal rond de 4000 tr/min, het max. koppel iets onder de 2000 tr.min.)... Ook een elektrische motor heeft geen constant koppel over z'n toerentalbereik.
Comment