Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarmee het begon (auto)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: waarmee het begon (auto)

    In dat artikel heeft men het niet over het toerental waarbij een en ander geleverd wordt.
    Je kan dat ook merken aan het volgende :
    Een benzine-motor van 98 pk + een elektromotor van 82 pk, leveren samen : 136 pk...

    Vermogen is koppel (C) maal hoeksnelheid. Als je het toerental (n) in tr/min uitdrukt wordt dit dus : P=C*2*PI*n/60 (dan krijg je vermogen in Watt,, als het koppel in Nm is aangegeven). Een wagen die dus 250 Nm levert bij 2000 tr/min levert dus 52.4 kW.

    Het koppel dat een motor levert is niet constant over het toerentalbereik (noch van een elektrische motor, noch van een benzine-motor). Het vermogen dat wordt opgegeven is het grootste vermogen dat de motor continu kan leveren.
    Zonder dat je de koppelcurve hebt van beide motoren, kan je daar dus niet veel over afleiden.
    Wat wel zeker is dat de benzine-motor bij zeer laag toerental (lager dan z'n vrijlooptoerental) GEEN koppel kan leveren, terwijl een elektro-motor WEL koppel kan leveren, zelfs als deze NIET ronddraait...

    Het vermogen dat een motor levert, voldoet aan bovenstaande formule. Of het een elektrische is, of een benzine doet daar niets aan. Dat de elektrische meer koppel levert terwijl hij minder vermogen kan leveren, geeft enkel aan, dat hij dat doet bij een lager toerental...
    De waardes die hier worden opgeven zijn telkens het max. vermogen en het max. koppel. Zoals je weet levert een motor dat niet bij hetzelfde toerental (bij een diesel is het max. vermogen meestal rond de 4000 tr/min, het max. koppel iets onder de 2000 tr.min.)... Ook een elektrische motor heeft geen constant koppel over z'n toerentalbereik.
    Last edited by polleke_cgc; 30 januari 2011, 18:13.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #32
      Re: waarmee het begon (auto)

      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
      Tommie sprak alleen van vermogen. Ik nuanceer gewoon en laat gewicht en luchtweerstand ook vallen. En nu "verbeter" je mijn opmerkingen door mij te herhalen. Hmm.
      Omdat je voorbeelden eigenlijk niet zoveel zeggen. Die vrachtwagen kan gerust meer dan 100 km/h halen met die 400 pk (afhankelijk van z'n lading), mocht het niet zijn dat z"n begrenzer op 85 km/h is ingesteld....

      Dergelijke zaken kan je veel makkelijker bekijken met de formule'kes voor het vermogen. Bij lage snelheden, is de rolweerstand het belangrijkste (en dus het gewicht), bij hoge snelheden de luchtweerstand. Omdat deze laatste kwadratisch stijgt met de snelheid, is die laatste voor de topsnelheid echt wel de belangrijkste factor, zeker bij relatief lichte voertuigen...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #33
        Re: waarmee het begon (auto)

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Omdat je voorbeelden eigenlijk niet zoveel zeggen. Die vrachtwagen kan gerust meer dan 100 km/h halen met die 400 pk (afhankelijk van z'n lading), mocht het niet zijn dat z"n begrenzer op 85 km/h is ingesteld....
        OK, dan 118km/u.

        Excuses voor mijn nietszeggende voorbeelden. Ik pas het even aan: een doorsnee vrachtwagen is inderdaad wel super gestroomlijnd, heeft een pluimgewicht en haalt vlotjes 350km/u.

        Comment


        • #34
          Re: waarmee het begon (auto)

          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          OK, dan 118km/u.

          Excuses voor mijn nietszeggende voorbeelden. Ik pas het even aan: een doorsnee vrachtwagen is inderdaad wel super gestroomlijnd, heeft een pluimgewicht en haalt vlotjes 350km/u.
          Tjah : Tommie had het over een auto met 120 pk. Een auto die 200 kg. weegt zal je niet vinden, ook geen die er 60.000 weegt. Vandaar dat zijn voorstelling voor de topsnelheid weldegelijk klopt, zelfs in z'n simpelheid. Hou je beginparameters gelijk (een gewone auto zal waarschijnlijk ergens een Cx hebben van 0.30 een A van een 2 m2 en een gewicht van +/- 1400 kg.) en dan zal die bewering van 120 pk en 200 km/h behoorlijk kloppen.
          Jou voorbeelden zijn evengoed juist, maar compleet niet relevant...

          Eigenlijk is dat een beetje het probleem dat je veel krijgt. Men geeft gewoon niet alle informatie, en zo creëer je onduidelijkheid.
          Als ik morgen reclame maak dat je bij mij een lening kunt krijgen aan 2% zal ik veel reactie krijgen. Als ik daarna toevoeg dat dat per maand is, zal de sensatie waarschijnlijk snel afgelopen zijn...
          Ook in die andere vraag over een elektrische motor die meer koppel levert, en toch een lager vermogen heeft, is men gewoon vergeten alle info te geven (in dit geval dus het toerental).

          Voor de rest is er compleet geen reden om je op te jagen .
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #35
            Re: waarmee het begon (auto)

            Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            je moet me eens verklaren hoe het komt dat 'n electromotor met minder vermogen, meer koppel heeft.
            De benzine motor heeft meer PK's op 4000 tr/min, maar met 'n veel lager koppel.

            http://autotelegraaf.nl/autonieuws/n...f/1006176657//
            En : kan je leven met de geleverde verklaring ???
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #36
              Re: waarmee het begon (auto)

              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
              Laten we iets rechtzetten:

              Je mag met deze wagen en/of andere hybrides geen aanhangwagen trekken. Wel 'n fietsdrager.

              Gecombineert heb je 136 PK of 100 KW. Het lijkt me dus 'n understatement om te denken "dat die vlot mee kan in het verkeer, in tegendeel)
              Als jullie me niet geloven, ga 'n testrit maken. want je zal aan de lichten veel wagens achter je laten.

              Mijn RAV4 had ook 136PK met 300NM aan Koppel. Van 0=100 op ± 10,5 sec
              De auris heeft 136PK met 349NM koppel
              En wat wil je bewijzen met die NM? Mijn auto heeft een koppel van 215Nm, je mag er eens komen naast staan met uw auris. Denk dat ik ga lachen, heeeeel hard lachen met uw meer dan 100Nm extra
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #37
                Re: waarmee het begon (auto)

                De mijne heeft er 210, maar als je daar 1400 kg. (leeg aan de haak) moet mee trekken, geraak je maar aan de 100 km/h in 12 sec. Nu : mij interesseert dat bitter weinig. In het verkeer van vandaag kan je meestal met de fiets ook volgen, en geregeld gaat dat zelfs sneller : meer files dan iets anders...
                Voor de "lange" afstand is het wel iets vermoeiender, zeker met die 2 bakken bier op het bagage-rekske .
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #38
                  Re: waarmee het begon (auto)

                  Pff, al die cijfers, rijden met pk's en hoge toeren is veel leuker dan met koppel en 2000 rpm ;-)

                  Comment


                  • #39
                    Re: waarmee het begon (auto)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Pff, al die cijfers, rijden met pk's en hoge toeren is veel leuker dan met koppel en 2000 rpm ;-)
                    Vaderke staat vindt dat trouwens ook leuk : hoe hoger in toeren, hoe hoger het verbruik, en hoe meer taksen ze kunnen innen...
                    En wat is daar eigenlijk leuk aan : op de autosnelweg heb ik liefst zo weinig mogelijk toeren en lawaai ? En elders eigenlijk ook...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #40
                      Re: waarmee het begon (auto)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      Pff, al die cijfers, rijden met pk's en hoge toeren is veel leuker dan met koppel en 2000 rpm ;-)
                      Mijne haalt zijn max koppel pas op 5500tr en kan doorgaan tot bijna 9000tr
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: waarmee het begon (auto)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                        Mijne haalt zijn max koppel pas op 5500tr en kan doorgaan tot bijna 9000tr

                        Let's talk bussiness ;-)

                        Comment


                        • #42
                          Re: waarmee het begon (auto)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Let's talk bussiness ;-)
                          Je mag em kopen voor 40.000€
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: waarmee het begon (auto)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Je mag em kopen voor 40.000€


                            Mijn volgende zal nog wat extremer zijn...Think R340

                            Comment

                            Working...
                            X