Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarmee het begon (auto)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: waarmee het begon (auto)

    Begonnen met dit
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #17
      Re: waarmee het begon (auto)

      Wel raar dat die 1.8 motor maar 99 pk levert terwijl de 1.6 er 126 produceert. Die 36 pk uit de accuset zal je dus alleen krijgen als deze geheel opgeladen is; waarvoor je dus eerst traag moet rijden of in de file staan
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

      Comment


      • #18
        Re: waarmee het begon (auto)

        Waarom traag rijden?

        Als je 120 rijdt aan constante snelheid, dan heb je maar een dikke 20 pk nodig.

        Meer pk heb je enkel nodig om op te trekken (maar tijdens het afremmen laad je de batterij op), en om aan véél hogere snelheden te geraken.

        Een 'gewone' auto met een 120 pk zal wel aan de 200 km/h geraken, wil je dan 400 km/h rijden, dan heb je ongeveer 8 keer zo veel vermogen nodig (Veyron met 1000pk).

        Ik ben er van overtuigd dat die Auris met 100 benzine pk's en een dikke 30 electrische pk's meer dan behoorlijk mee kan met het moderne verkeer.
        Ook niet vergeten dat er een CVT bak in zit. Die 'schakelt' zo snel terug dat je ook echt die 100 pk kan gebruiken als je het pedaaltje intrapt.

        Als je met een manuele bak bij 100 km/h plankgas geeft in 5e of 6e, dan heb je ten hoogste de helft van vermogen beschikbaar. Om alles te hebben moet je terug tot in 3e.

        Dus, doordat die Auris zo efficient omspringt met de beschikbare pk's mag je die in de stad gerust vergelijken met een grotere motor.

        Comment


        • #19
          Re: waarmee het begon (auto)

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik ben er van overtuigd dat die Auris met 100 benzine pk's en een dikke 30 electrische pk's meer dan behoorlijk mee kan met het moderne verkeer.
          .
          100 + 30 pk is meer dan voldoende, je zal je nog moeten inhouden om geen boetes te krijgen voor overdreven snelheid.

          Als je dagelijks met een caravan of een zware aanhangwagen zou rondrijden, dan kan je misschien wat meer pk's (en koppel) gebruiken.
          Maar voor de snelheidsbeperkingen die nu in Belgie gelden kom je eigenlijk al toe met 30 pk.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: waarmee het begon (auto)

            Laten we iets rechtzetten:

            Je mag met deze wagen en/of andere hybrides geen aanhangwagen trekken. Wel 'n fietsdrager.

            Gecombineert heb je 136 PK of 100 KW. Het lijkt me dus 'n understatement om te denken "dat die vlot mee kan in het verkeer, in tegendeel)
            Als jullie me niet geloven, ga 'n testrit maken. want je zal aan de lichten veel wagens achter je laten.

            Mijn RAV4 had ook 136PK met 300NM aan Koppel. Van 0=100 op ± 10,5 sec
            De auris heeft 136PK met 349NM koppel

            Comment


            • #21
              Re: waarmee het begon (auto)

              Ik heb ergens (weet niet meer waar) eens een filmpje gezien van een tereinwagen 4x4 met een zware motor en de zelfde tereinwagen op electriciteit.
              Daar gingen ze mee op een veld staan waar een zware traktor stond, eerst zette ze daar die met gewone motor voor maar die kreeg de traktor niet voooruit toen de electrise en die trok die traktor honderden meters voort blijkbaar door het hogere koppel en het hoger gewicht van het voertuig.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #22
                Re: waarmee het begon (auto)

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                ....... (maar tijdens het afremmen laad je de batterij op).
                is dat echt remmen, of is je gas los laten al voldoende?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #23
                  Re: waarmee het begon (auto)

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  is dat echt remmen, of is je gas los laten al voldoende?
                  grt,bouk.
                  idd, dat is bij remmen
                  aandrijvingL/R voor wordt door 2 electromotoren ondersteund van 60 KW(samen)
                  deze geven ondersteuning voor het rijden en 1 daarvan dient zelfs al startmotor voor de benzinemotor.
                  bij normaal remmen gaan deze elec. motoren als generators werken en die energie gaat terug naar de batterij.
                  als je met 'n gewone handgeschakelde bak op de motor remt, door in lagere versnelling te gaan, zie je ook je toerenteller omhoogschieten ....wel dit is verloren energie en die stuurt de hybride terug naar de batterij.

                  Comment


                  • #24
                    Re: waarmee het begon (auto)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                    Ik heb ergens (weet niet meer waar) eens een filmpje gezien van een tereinwagen 4x4 met een zware motor en de zelfde tereinwagen op electriciteit.
                    Daar gingen ze mee op een veld staan waar een zware traktor stond, eerst zette ze daar die met gewone motor voor maar die kreeg de traktor niet voooruit toen de electrise en die trok die traktor honderden meters voort blijkbaar door het hogere koppel en het hoger gewicht van het voertuig.
                    Niet zo verwonderlijk: een electrische motor heeft idd een veel hoger koppel en kan dus vanuit lage toeren al heel veel kracht zetten, nadeel is idd wel dat gewicht van de batterijen + de autonomie. Niet vergeten da ge dat gewicht altijd mee sleurt dus ook bergop-af en in dit voorbeeld van een 4x4 zal je er ook minder plezier aan hebben als hij begint weg te zakken en sporen te trekken. Ivm het hoge koppel: vraag me toch af of de aandrijvingen op lange termijn die belasting gaan aankunnen: als je ziet hoe snel er bij gewone motoren al breuken voorkomen aan cardans, steekassen, versnellingsbakken, dubbel-vliegwielen, koppelingen enz. Sinds dat de moderne diesels meer en meer PK + koppel hebben hoor je dit toch meer en meer en bij alle merken.
                    Sony A550 + glas

                    Comment


                    • #25
                      Re: waarmee het begon (auto)

                      Oorspronkelijk geplaatst door fly-stefan Bekijk bericht
                      Niet zo verwonderlijk: een electrische motor heeft idd een veel hoger koppel en kan dus vanuit lage toeren al heel veel kracht zetten, nadeel is idd wel dat gewicht van de batterijen + de autonomie. Niet vergeten da ge dat gewicht altijd mee sleurt dus ook bergop-af en in dit voorbeeld van een 4x4 zal je er ook minder plezier aan hebben als hij begint weg te zakken en sporen te trekken. Ivm het hoge koppel: vraag me toch af of de aandrijvingen op lange termijn die belasting gaan aankunnen: als je ziet hoe snel er bij gewone motoren al breuken voorkomen aan cardans, steekassen, versnellingsbakken, dubbel-vliegwielen, koppelingen enz. Sinds dat de moderne diesels meer en meer PK + koppel hebben hoor je dit toch meer en meer en bij alle merken.
                      Een elektrische motor heeft niet meer koppel, wat wel klopt is dat het startkoppel veel hoger is.
                      Een "gewone" motor moet draaien om koppel te kunnen leveren, een elektrische levert zowat z'n max. koppel als hij NIET draait...(op dat ogenblik heb je dus wel nog geen vermogen). Vandaar dat je bij een "brandstof"-motor een koppeling nodig hebt, die je redelijk moet laten doorslippen om te kunnen vertrekken.
                      Een elektrische motor heeft die koppeling om te starten niet nodig (wel om te kunnen schakelen natuurlijk).
                      Een elektrische motor levert dus meer koppel in de lage toeren, maar voor de rest hangt dat gewoon af van de klassiek vermogenformule (Vermogen = koppel x hoeksnelheid).
                      Als een dieselmotor bv. op vrijloop draait aan 800 tr/min, dan mag je gewoon zeggen dat die motor geen koppel levert tussen 0 en een 600 tr./min. Die marge moet je dus opvangen met je koppeling (bij het vertrekken).
                      Last edited by polleke_cgc; 28 januari 2011, 12:44.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #26
                        Re: waarmee het begon (auto)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        auto met een 120 pk zal wel aan de 200 km/h geraken, wil je dan 400 km/h rijden, dan heb je ongeveer 8 keer zo veel vermogen nodig (Veyron met 1000pk).
                        Wel beetje simpel voorgesteld. De prestaties & topsnelheid zitten in de pk/kg verhouding & de aerodynamica, niet louter in de pk's.

                        Een beetje vrachtwagen heeft ook bijna 400 pk en haalt max 100 km/u...

                        Een getunde Suzuki Hayabusa heeft misschien max 200 pk en haalt meer dan 400km/u...


                        Een Veyron weegt bijna 2000kg.

                        Comment


                        • #27
                          Re: waarmee het begon (auto)

                          Topsnelheid heeft bijna niks met gewicht te maken, alles met luchtweerstandsfactor en oppervlakte.

                          Met je argumenten bewijs je hetzelfde.
                          Oppervlakte van de vrachtwagen is een heel stuk groter dan de moto.

                          Comment


                          • #28
                            Re: waarmee het begon (auto)

                            En toch heeft Tommie1 grotendeels gelijk. Een rijdende auto moet voornamelijk 2 zaken overwinnen : rolweerstand (en daar zit het gewicht van het voertuig in) en luchtweerstand. Het 1e is evenredig met de snelheid, het 2e is evenredig met het kwadraat van de snelheid. (Heeft gewoon te maken met de definitie van vermogen (kracht * snelheid).
                            In principe is er nog een derde kracht die speelt : namelijk bij het bergop rijden de zwaartekracht .

                            Ik weet dat mijn wagen met 90 pk ongeveer 185 km/h kan rijden. Op dat moment wordt ongeveer 13 pk gebruikt voor de rolweerstand en 77 pk voor de luchtweerstand.
                            Mocht mijn kar 1000 pk hebben, dan geraakt hij aan een 400 km/h. dan wordt 40 pk gebruikt voor de rolweerstand, en 960 voor de luchtweerstand .
                            Bij de topsnelheid speelt de luchtweerstand (Cx) dus een veel belangrijker rol dan de rolweerstand (gewicht van de wagen).

                            Bij lage snelheid, en een groot gewicht (zoals die vrachtwagen) zal dat natuurlijk anders zijn.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #29
                              Re: waarmee het begon (auto)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Topsnelheid heeft bijna niks met gewicht te maken, alles met luchtweerstandsfactor en oppervlakte.

                              Met je argumenten bewijs je hetzelfde.
                              Oppervlakte van de vrachtwagen is een heel stuk groter dan de moto.
                              OK en juist waar in mijn post zeg ik dat àlleen gewicht belangrijk is

                              Ik geef juist daarom de voorbeelden. Camion met Cx van boekenkast vs motor met quasi een Cx van een potlood. Hetzelfde met extreme verschillen qua gewicht.

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              En toch heeft Tommie1 grotendeels gelijk. Een rijdende auto moet voornamelijk 2 zaken overwinnen : rolweerstand (en daar zit het gewicht van het voertuig in) en luchtweerstand.
                              Ook hier weer: waar zeg ik dat gewicht en luchtweerstand géén impact geeft?

                              Tommie sprak alleen van vermogen. Ik nuanceer gewoon en laat gewicht en luchtweerstand ook vallen. En nu "verbeter" je mijn opmerkingen door mij te herhalen. Hmm.

                              Comment


                              • #30
                                Re: waarmee het begon (auto)

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Een elektrische motor heeft niet meer koppel, wat wel klopt is dat het startkoppel veel hoger is.
                                je moet me eens verklaren hoe het komt dat 'n electromotor met minder vermogen, meer koppel heeft.
                                De benzine motor heeft meer PK's op 4000 tr/min, maar met 'n veel lager koppel.

                                Comment

                                Working...
                                X