Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Maar wat je zegt zal er wel niet ver naast zitten.
    M.a.w. ernaast dus...
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Dat tussengas is er gewoon om de versnellingsbak te sparen.
      Als je door terugschakelen de motor duwt van 3000t naar 5000t, dan zou dat zonder tussengas een enorme belasting zijn voor die bak, en dan gaat die (nog een pak) minder lang mee.

      Als je met een goede automaat bergaf rijdt, en je remt lichtjes bij, dan schakelt die ook terug om de motorrem te activeren.
      Dat kan wel wat verschillen tussen diverse auto's, en dan nog eens afhankelijk zijn van de rijmodus.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        M.a.w. ernaast dus...
        Nee ;voor een BMW en ander wat geciviliceerde merken zal dat zo wel zijn.En dat maakt die auto's ,niettegenstaande hun prestaties,ook meer bruikbaar en aangenamer om mee te rijden.
        Die supercars zijn wel mooi om naar te kijken,en om eens mee te rijden,maar voor dagelijks gebruik ??
        En om eens te zeggen wat mijn gevoel was na rondjes rijden met die twee:geef mij maar een Ferrari,vlotjes om me te rijden.Die Lambo:een camion om mee te rijden ,ondanks of dank zij zijn 4x4 tractie, en de bulderende v10.Maar hij gaat wel vooruit.(tot 200km/h in 9.8 sec, weliswaar handgestopt,en we stonden wel niet helemaal stil bij opgaan van de rechte lijn.Kwamen uit de 180° bocht,als je Mettet een beetje kent.)
        In het dagelijks leven,hou ik het wel veel meer bescheiden.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Bij mij M2 met DKG is, vanaf Sportmodus, het afremmen zeer goed voelbaar. Als ik met de flippers schakel, dan kan ik dat uiteraard zelf regelen wanneer ik afkom.
          Hier werkt dat ook goed op zowel een zwaardere motor als een lichtere, zelfs op mijn bedrijfswagen met 1600CC en 90PK werken die flaps/flippers/hendels (of hoe men het ook noemen wil) goed om af te remmen op de motor.

          Ook bij een handgeschakelde (manuele) bak zit er verschil tussen de ene motor en de andere wat afremmen op de motor betreft.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Hier werkt dat ook goed op zowel een zwaardere motor als een lichtere, zelfs op mijn bedrijfswagen met 1600CC en 90PK werken die flaps/flippers/hendels (of hoe men het ook noemen wil) goed om af te remmen op de motor.

            Ook bij een handgeschakelde (manuele) bak zit er verschil tussen de ene motor en de andere wat afremmen op de motor betreft.
            Is het ook niet zo dat je met een diesel minder afremming hebt dan met een benzinemotor? Ik heb het gevoel dat dit bij onze manuele Seat in Frankrijk zo is. Maar dit is dan ook maar een 1,6 l. Daar wordt immers veel op de motor geremd gezien wij daar midden de Corniche's zitten.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Is het ook niet zo dat je met een diesel minder afremming hebt dan met een benzinemotor? Ik heb het gevoel dat dit bij onze manuele Seat in Frankrijk zo is. Maar dit is dan ook maar een 1,6 l. Daar wordt immers veel op de motor geremd gezien wij daar midden de Corniche's zitten.
              De ene auto is de andere niet, ook is er wat meer veiligheid ingebouwd wat maximum toerental betreft.

              Bij een manuele bak kan men desnoods forceren en 2 versnellingen ineens naar beneden gaan, zelfs met overdreven toerental (niet ideaal maar allé).
              Bij een automaat zal dat beperkt worden, is het toerental te hoog dan schakelt die toch niet terug.

              Onze zwaarste motor, een benzine met automaat, die zet zich zelfs uit versnelling als men op stabiel toerental rijdt zonder afremmen of optrekken, vooral in lichte bergaf of laten uitbollen.
              Dan moet men al zeker manueel met de flippers naar omlaag schakelen om af te remmen op de motor.
              In begin even wennen, maar heel simpel en een goed systeem.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                Is het ook niet zo dat je met een diesel minder afremming hebt dan met een benzinemotor? Ik heb het gevoel dat dit bij onze manuele Seat in Frankrijk zo is. Maar dit is dan ook maar een 1,6 l. Daar wordt immers veel op de motor geremd gezien wij daar midden de Corniche's zitten.
                Normaal heb je meer afremming met een diesel, maar kan me voorstellen dat de interne wrijving bij een 6 cilinder op toeren groter is dan bij een half zo grote diesel op lagere toeren.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Normaal heb je meer afremming met een diesel, maar kan me voorstellen dat de interne wrijving bij een 6 cilinder op toeren groter is dan bij een half zo grote diesel op lagere toeren.
                  Afremmen op de motor komt dus door interne wrijving in de motor.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Afremmen op de motor komt dus door interne wrijving in de motor.
                    Hopelijk niet hé notex, zou niet goed komen vrees ik.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Tuurlijk wel, interne wrijving, pompverliezen etc.
                      Ooit al geprobeerd met de hand een motor rond te krijgen?

                      Wat anders?

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Is het ook niet zo dat een versleten motor minder goed gaat afremmen om de motor dan een nieuwe.
                        Ik vermoed dat compressieverhoudingen in de verbrandingskamers daar wel een invloed kunnen op hebben, of heb ik dat mis voor.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Helemaal juist. En vermits de compressieverhouding hoger ligt bij een diesel heb je daar dus meer afremming.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Uiteraard. En het scheelt nog niet weinig. Het zorgt voor een hoger thermisch rendement maar is ook de hoofdreden voor het feit dat een diesel meer NOX uitstoot.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              A propos, mag ik aannemen dat iedereen weet waarom een diesel die hoge compressieverhouding heeft en een benzine niet ?

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Bij mij wel ja.

                                Toen de diesels nog atmosferisch waren, zat die compressieverhouding zelfs boven de 20 (met voorkamer).

                                Comment

                                Working...
                                X