Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Hier is de bandencentrale fout.

    Met slechte banden achteraan gaat je wagen oversturen, maw je gat breekt uit, en dat krijg je vrijwel niet gecorrigeerd (ESP zal proberen). Resultaat, je staat achterstevoren op de weg, al dan niet tegen een vangrail of in de gracht.
    Met slechte voorbanden krijg je onderstuur, maw je wagen schuift over de voorwielen, dan is de natuurlijke reactie dat mensen iets vertragen, en wat bijsturen. Meestal komt het dan wel goed.
    Klopt als een bus. Vooraan goede banden en achteraan slechte, als je eens een noodremmaneuvre doen in natte of gladde omstandigheden... je gaat onmiddellijk weten waarom...

    Wat betreft de TS zijn vraag ivm Fulda banden , met winterbanden van Fulda heb ik geen ervaring, wel met zomerbanden , ik heb nu een maandje of 6 een setje Fulda's op m'n wagen liggen ( sportcontrol of zoiets ) , die bevallen me zeker wel op vlak van grip en wegligging. Enige minpuntje is dat ze lawaaieriger zijn dan de Michelin Super sports die ik vroeger altijd had. Grootste voordeel zal het financiele plaatje zijn , kosten slechts een 150 euro / stuk ipv 275 euro voor de Michelins en ze gaan zie ik nu al een stuk langer meegaan dan die Michelins...

    Qua winterbanden heb ik bijna 10 jaar met Pirelli Sotozero's gereden , dat waren goede banden maar sleten als de pest , op aanraden van mijn garagist eens Nokian winterbanden aangeschaft vorig jaar en ik moet zeggen dat die minstens evenveel grip hebben en nauwelijks slijten. Voor mij alvast een aanrader , Pirelli's ga ik niet snel meer leggen als winterband...
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Allee we zijn weer eens in de tijd van de winterbanden gekomen zie ik.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Nog een vraagje, nu liggen er 205-55-16 op, met andere velg mag ook 198-65-15 , nu kan ik er misschien een stel van 185-65-15 kopen, men zegt toch dat winterbanden iets smaller mogen zijn, kan dat, mag dat ?
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
          Nog een vraagje, nu liggen er 205-55-16 op, met andere velg mag ook 198-65-15 , nu kan ik er misschien een stel van 185-65-15 kopen, men zegt toch dat winterbanden iets smaller mogen zijn, kan dat, mag dat ?
          Goed opletten wat op je gelijkvormigheidsattest staat. Mijn ervaring met brede winterbanden is in elk geval dat smaller beter is , ik heb ooit eens winterbanden op m'n zomervelgen ( 255 breedte ) gehad maar dat was qua grip op sneeuw stukken minder dan met smallere wintervelgen die ik nu heb ( 225 breedte ). Alleen dus opletten dat je niet te smal gaat volgens je type wagen.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • Winterbanden

            Wat winterbanden betreft, heel goede ervaring met Continental, Goodyear en Michelin.
            De breedte zal ook wel een impact hebben natuurlijk.
            Wat de prijs betreft inderdaad goed uitkijken want de verschillen kunnen enorm zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Grootste voordeel zal het financiele plaatje zijn , kosten slechts een 150 euro / stuk ipv 275 euro voor de Michelins en ze gaan zie ik nu al een stuk langer meegaan dan die Michelins...
              In welke maat dan?
              Voor 275€ mag men al redelijk wat band hebben.
              Last edited by VerSeg; 2 november 2017, 19:07.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Goed opletten wat op je gelijkvormigheidsattest staat. Mijn ervaring met brede winterbanden is in elk geval dat smaller beter is , ik heb ooit eens winterbanden op m'n zomervelgen ( 255 breedte ) gehad maar dat was qua grip op sneeuw stukken minder dan met smallere wintervelgen die ik nu heb ( 225 breedte ). Alleen dus opletten dat je niet te smal gaat volgens je type wagen.
                bij die 185 banden is een aangepaste (stalen) velg bij ...
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  bij die 185 banden is een aangepaste (stalen) velg bij ...
                  Dat wil niet zeggen dat deze maat daarom op het gelijkvormigheidsattest opgenomen is.
                  Dat is van belang om toegelaten te zijn.
                  Groot verschil tussen kunnen en mogen. [emoji1]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Ideaal is de vier zelfde banden te hebben.
                    De beste MOETEN achteraan gemonteerd zijn,ongeacht of je met een voorwieltractie rijdt of achterwieltractie.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      In welke maat dan?
                      Voor 275€ mag men al redelijk wat band hebben.
                      255 bij 19" , Michelin super sports , topbandjes qua wegliging en akoestisch comfort dat wel maar duur en ik versleet ze toch sneller dan me lief was ( prijs was wel gelegd voor alle duidelijkheid ) .
                      Ik heb 3 setjes van deze gehad en ik denk niet dat er eentje langer dan 30.000km is meegegaan... De Fulda's liggen er nu +/- 12000km op en die zien er nog best nieuw uit, maar wel luidruchtiger en mocht ik tot het uiterste gaan minder goede grip , maar dan zit ik al aan een rijstijl die niet meer op de openbare weg thuishoort... Ik kan dus best met die Fulda's leven het prijskaartje in het achterhoofd houdende.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Een 255 op 19” is al een mooie band.

                        Te snel slijten en een misvormde band (fabricagefout) was ooit (lang geleden) de reden waarom ik overgestapt ben van Pirelli naar Continental SportContact.
                        Door de goede ervaring gewoon bij dat merk gebleven de laatste jaren (privé-wagen).
                        Een geluk, de twee laatste wagens waren standaard met dit merk uitgerust. [emoji1]
                        Op een bedrijfswagen heeft men natuurlijk niet altijd de keuze.
                        Mijn persoonlijke keuze gaat altijd eerst naar comfort en veiligheid, prijs is wat bijkomstig.
                        Een goede band kost wat meer, maar tegenover een wagen is dat maar een klein bedrag.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          ...........
                          Last edited by Guest17; 5 november 2017, 00:56. Reden: Was off topic.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Kzal toch maar verder doen zoals ik al meer dan 40 jaar bezig ben. Bij voorwielaandrijving de beste vooraan.
                            Ik eiheb met dat systeem over de 47 jaar dat ik auto rij nog nooit een accident gehad, noch in mijn recht noch in fout.
                            Dus, dat ik altijd met de beste vooraan rij (bij voorwielaandrijving), zal toch nog zo slecht niet zijn .
                            ]
                            Wat baten kaars en bril....

                            Stel je hebt een set autobanden, waarvan er 2 meer profiel hebben dan de andere. Moet je de beste banden dan voor of achter monteren? In het kort: monteer




                            In AMT-oktober adviseerde u de beste banden altijd achter te monteren en gaf u tevens aan dat bij moderne auto's de achterste banden vaak het hardst ...


                            De logica wijst op het eerste zicht uit dat – omdat het overgrote deel van de voertuigen op onze Belgische wegen voorwielaandrijving hebben – de beste banden dan ook vooraan dienen te liggen.
                            Last edited by Guest14; 3 november 2017, 12:46.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              4 dezelfde. Inderdaad.
                              Die heb ik ook op mijn Patrol.
                              Ik heb gemerkt aan mijne bruine

                              Maar even ter zake : het is niet te geloven hoe dit item steeds weer opnieuw de kop op steekt. Binnenkort gaan de wintersloefen op de A3 daar niet van. Maar als het ondergesneeuwd ligt (we hebben hier een bergop) pak ik toch liever de Patrol met grove AT-banden. In feite kan je deze hele discussie samenvatten in één zin : het juiste materiaal voor het juiste werk.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Kzal toch maar verder doen zoals ik al meer dan 40 jaar bezig ben. Bij voorwielaandrijving de beste vooraan.
                                Ik eiheb met dat systeem over de 47 jaar dat ik auto rij nog nooit een accident gehad, noch in mijn recht noch in fout.
                                Dus, dat ik altijd met de beste vooraan rij (bij voorwielaandrijving), zal toch nog zo slecht niet zijn .

                                Over al die jaren is mijn auto nog nooit uitgebroken ook, noch vooraan, noch achteraan.
                                Met mijn eerste auto, een BMW met achterwielaandrijving, was dat andere koek, maar dan deed ik dat (jeugdige overmoed) moedwillig, in een bocht op een nat wegdek een beetje teveel gas geven en weg was de poep van de BMW. Wij hebben die, op zijn oude dag, dan maar in een gracht geparkeerd in de rally de 6 uren van Waregem, die in de jaren stillekes nog werd georganiseerd .
                                Was mijn eerste achterwielaangedreven auto en meteen ook mijn laatste.

                                Ik moet er wel bij vermelden dat ik een super defensieve rijder ben, en mijn rijstijl ook altijd aanpas aan de weersomstandigheden... misschien ook vandaar mijn ongevallenvrij parcours tot op heden, of ik heb gewoon veel geluk gehad. Ik vertrek ook altijd ruim op tijd wanneer ik ergens op een bepaald uur moet zijn, dus haasten is er ook nooit bij.
                                Maar hout vasthouden, het kan vandaag noch, dat weet ik ook.

                                PS Mijn zending reeds ontvangen demuro ??
                                Antwoord op de zending:ja,om 13h15 vandaag, stuur je nog een pm,wil niet tot de boeren behoren die geen respons geven.

                                Wat de montage betreft,dacht ik ook dat bij een voorwieltractie het beste van voor moest liggen.Maar:heb al een aantal cursussen achter de rug,waar men altijd het tegenovergestelde beweerde.Laatste maal was de enthousiaste instructeur bereid om eerst een aantal dezelfde bochten te laten nemen,met een kletskop rechts achter,en dan deze kletskop vooraan.Weliswaar zonder enig rijhulpsysteem.Een Golf gaat dan van fiks overstuur,wat je niet verwacht,naar een onderstuur,wel gemakkelijker beheersbaar.
                                Met ESP etc. wordt dit wel enorm uitgevlakt.
                                Een oefening :rotonde op speciaal wegdek,nat gespoten(Polo).Zonder ESP en kletskop re achter:Overstuur,dat je corrigeert met tegenstuur,gas lossen,terug gassen etc.Echte fun voor de liefhebbers.Maar met ESP:gedaan met het plezier.Eén ronde vlot rond krijgen moeilijk.Wagen gleed ongeveer tot 2 meter buiten .(Tweede versnelling plankgas.)Het ESP grijpt ver in ;ook op de motorsturing.Met gaspedaal op de vloer,geen vermogen.Dus het eruit trekken met gas te geven,vergeet het maar met al die elektronica.Tenzij uitgeschakeld.
                                Wat uitgebreid antwoord misschien,maar de meesten weten niet meer hoe een auto zich gedraagt.Met alle hulpmiddelen is dit allemaal gemaskeerd.Maar als een auto slipt,ligt de oorzaak bij de bestuurder:te hoge snelheid,te hard insturen,remmen in de bocht,terugschakelen in een bocht. etc.En alle rijhulpsystemen gaan dit niet altijd voorkomen
                                Ik ben ook een defensieve rijder,en heb alleen ongevallen gehad als ik stilstond.
                                Tot besluit kan ik iedereen maar aanraden zo'n cursus te volgen.Leeftijd ??De laatste cursus was mijn leeftijd 4/10 eeuw ouder dan de anderen.Jufjes dachten dat ze bij pépé het rustiger zouden hebben,dan bij de jonge stieren.Na de eerste noodstop en ontwijkingsmanoeuvres,dachten ze er al helemaal anders over.
                                (Pépé kwam nog eens zijn pijp.Ja ik weet het:eigen lof stinkt.)

                                Comment

                                Working...
                                X