Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
    20 jaar terug had een 3L diesel +- 130pk nu zitten die aan het dubbele .Mijn 240TD had 72pk voor een hele zware wagen reed fantactisch maar kan je met de huidige niet vergelijken .Vering ziet ook meer af tegenwoordig vroeger was serie 70 of serie 60 laag profiel n nu zie je de band bijna niet meer en de putten zijn er zeker niet kleiner op geworden dit geld voor alle merken .Maar geen van mijn benzen heeft mij tot al hier toe (in meer dan 30 jaar) nog niet laten staan.
    eeuuuuhhh .... topic winterbanden dacht ik ....
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
      eeuuuuhhh .... topic winterbanden dacht ik ....
      Ja, maar het gaat over 30 jaar geleden. Toen waren er nog geen moderne winterbanden, en al helemaal geen fora op het nog uit te vinden WWW over de onbestaande digitale fotografie.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Ja en neen. Met een Benz van nu ga je dat ook niet meer doen. 20 jaar geleden werden die auto's ontworpen voor zolang mee te gaan, nu niet meer.
        Ik vrees dat je gelijk hebt.
        Alles staat momenteel in het kader van comfort en verbruik. Betreffende dat verbruik stelt niemand zich de vraag dat, als je in plaats van één wagen die berekend is op 20 jaar er 2 maakt die berekend zijn op 10 jaar dat je in het tweede geval een auto extra moet ontmantelen én een nieuwe maken, ik zou het totaalplaatje betreft energie wel eens willen zien. Samen met de ontwaarding van een huidige wagen, mijn zoon heeft onlangs een Mercedes G300D op de kop getikt van 30 jaar oud in een behoorlijke staat : 5000 €, een prachtprijs. Je moet maar eens zoeken wat ze vragen voor die dingen, voor 6000 € vind je enkel wrakken van >25 jaar.
        Een kennis heeft verleden jaar zijn (nieuw aangekochte) 270cdi-E-serie overgelaten voor een Volvo cabrio. OK hij zat wel in de belastingen maar hij heeft geen BTW-nr. Wat hij in overname gekregen heeft is om bij de huilen, de miserie die hij er mee gehad heeft ook. Dit is natuurlijk een enkel geval maar je moet het toch maar treffen zeg ik.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Paul, ik rij al erg lang met citroentjes (en ook een aantal andere, oa een Maserati Biturbo, BMW 1502, Rover SD Turbo...) En ik heb nooit dergelijke problemen gehad. Ik herinner me in de jaren '80 een massale betoging in Stuttgart, taxichauffeurs van heel Duitsland die allemaal miserie hadden met hun 190D, lossende voorruiten, versnellingsbakken waarvan de bediening het liet afweten, electrische spullen die niet werkten...
          Dat is geen reden om een merk te veroordelen. Mijn vorige Berlingo (2de hands gekocht) heeft kort na elkaar een defecte startmotor en dito alternator gehad. De starter is vervangen door een "échange standard", ik heb die en het werk betaald. Maar toen de alternator het opgaf (een maand of zo later) is << (Citroën horizontaal...) tussengekomen, beide onderdelen met coulance 50% (ook de alternator was een ruilexemplaar), volledige kabelbundels vervangen (zonder kost), en al het werk, ook dat van de starter, voor rekening van >> (Citroën horizontaal in de andere richting). Mijn garagisten en ik zijn goede kennissen, maar ze hebben niets speciaals gedaan, het initiatief kwam van <> (...). De wagen was toen 8 jaar oud, van garantie (en eigenlijk ook coulance) kon geen sprake meer zijn.
          Ik vind de houding van de constructeur veel relevanter dan een defect. Ik kan >< (hehe) alleen maar feliciteren met hun aanpak.
          Een goede verdeler is inderdaad goud waard. In feite mocht ik niet de fout maken om voort te gaan op één exemplaar.
          Maar draai het of keer het : statistieken liegen niet. Waar 25 jaar geleden Mercedes en Toyota de podia deelden, daar staat Toyota nog steeds hoog terwijl Mercedes zwaar gezakt is.
          Blijft natuurlijk de vraag tot op welke leeftijd je de wagens in de statistieken moet plaatsen.... Beneden de 10 jaar roest er geen enkele wagen meer zeker ? (indien ongevalvrij).
          Nu, ik ben zeker geen merkenfanaat maar ik heb na mijn studies nog drie jaar automechaniek gevolgd en ik weet dat, als de motoren uitgedeeld werden om te strippen en terug te bouwen iedereen als de mussen uiteenstoof toen bepaalde merken er aan kwamen
          Ik wil niemand voor het hoofd stoten want bepaalde merken bestaan nog en daarom vermeld ik alleen de allerergste : een Simca.
          Het merk bestaat allang niet meer. Logisch.
          We hebben nog auto's binnen gekregen van 7 jaar die afgekeurd waren voor roest.
          De R30 en de Peugeot 604 waren destijds de vlaggenschepen, ik heb mensen gekend die er een hadden, de overnameprijs na 7-8 jaar was om bij te huilen (bij beiden toendertijd 40.000 BeF). De Renault had na een jaar al nieuwe neusvleugels.
          Het is natuurlijk allang verleden tijd maar mijn schoonmoeder weet het roestgedrag van haar Peugeot 504 aan de vochtige garage. 25 jaar geleden heeft ze een Golf gekocht, die rijdt nog altijd en vertoont minimale roestsporen.

          Allemaal individuele gevallen, ik weet het. We moesten als klant veel onverbiddelijker zijn en statistieken opstellen zoals de ADAC regelmatig doet.
          Het klassieke weggooigedrag van de huidige maatschappij is niet mijn ding. Niet voor auto's en niet voor fotoapparaten. Waar is de tijd dat test-aankoop betrouwbaarheidsstatistieken opstelde voor reflexcamera's ?

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Allemaal individuele gevallen, ik weet het. We moesten als klant veel onverbiddelijker zijn en statistieken opstellen zoals de ADAC regelmatig doet.
            Was het ook niet zo volgens de ADAC statistieken dat MB het meest voorkomend merk in de pech verhelping was?
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
              Ja, maar het gaat over 30 jaar geleden. Toen waren er nog geen moderne winterbanden, en al helemaal geen fora op het nog uit te vinden WWW over de onbestaande digitale fotografie.
              haha, 't is goed ... voor ene keer ...
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Er gelden vandaag heel andere criteria voor constructeurs, veiligheid, verbruik (dus vervuiling), maar ook comfort/luxe, zoals electrische koffersluiting.
                Het is een echte challenge om dit allemaal klaar te spelen. Alle voorzieningen wegen wat, alles samen een massa kilo's, die dus voortbewogen moeten worden met een druppel brandstof.
                De verwende automobilist (ik ook) kan zich geen auto meer inbeelden zonder servoremmen, stuurbekrachtiging (30 jaar geleden waren er nog veel zonder servostuur), maar ook centrale vergrendeling (met remote), electrische ramen, airco, alles is vandaag standaard.
                De ontwikkeling gaat ook veel sneller (net als in de fotografie en andere), en dat moet betaald worden. Wagens zijn vandaag (globaal gezien) veel betrouwbaarder dan vroeger, en hebben een potentieel langere levensduur (ook weer globaal), maar de levensduur wordt kunstmatig verkort door een aantal onderdelen en interventies duur te maken. Dan is het van: "Meneer, u bent eigenlijk beter af met een nieuwe. Ik heb hier nog een koopje staan" Dat koopje is dan één van de wagens van het quotum wagens dat een dealer moet aankopen, en dat gewoon niet verkocht raakt omdat de markt verzadigd is.
                Om dus die ontwikkeling te kunnen betalen, moeten er meer wagens verkocht worden, dus mogen ze niet al te lang blijven rijden.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Ik denk dat ik het hier al eerder vermeld heb. Toyota is nog steeds het meest betrouwbare merk. Dat ligt deels aan de fabrikagekwaliteit en het ontwerp, maar ook deels aan de zeer strenge onderhoudsregels. Remvloeistof wordt systematisch om de twee jaar vervangen, en dat is bij mijn weten niet het geval bij andere merken, hoewel alle onderhoudsschema's dit voorzien.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    @Sennheiser: sorry, ik vind je bericht niet. Maar het is Gykiere in Melsbroek.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Een goede verdeler is inderdaad goud waard. Maar draai het of keer het : statistieken liegen niet. Waar 25 jaar geleden Mercedes en Toyota de podia deelden, daar staat Toyota nog steeds hoog terwijl Mercedes zwaar gezakt is.
                      Blijft natuurlijk de vraag tot op welke leeftijd je de wagens in de statistieken moet plaatsen.... Beneden de 10 jaar roest er geen enkele wagen meer zeker ? (indien ongevalvrij).
                      Jawadde, je zou het portier eens moeten zien van mijn 7 jaar oude Mercedes Klasse A!
                      Helemaal doorgeroest en Mercedes, ondanks hun (zogezegde) 30 jaar garantie wil maar voor 50% inkomen voor een nieuwe deur + spuitwerk. (Voor mij een kost van 715 EUR voor een fabrieksfout nota bene!)
                      Was ik maar bij Mazda gebleven, mijn 13 jaar oude 323F Trsi had zelfs nog geen bout die roestig was.


                      Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Jawadde, je zou het portier eens moeten zien van mijn 7 jaar oude Mercedes Klasse A!
                        Helemaal doorgeroest en Mercedes, ondanks hun (zogezegde) 30 jaar garantie wil maar voor 50% inkomen voor een nieuwe deur + spuitwerk. (Voor mij een kost van 715 EUR voor een fabrieksfout nota bene!)
                        Was ik maar bij Mazda gebleven, mijn 13 jaar oude 323F Trsi had zelfs nog geen bout die roestig was.
                        Ongevalvrij ? Ja dag Jan
                        Dit is idd de efficiëntste manier om een reputatie compleet naar de verdommenis te helpen : het geheel of gedeeltelijk ontkennen van fouten.
                        Toyota heeft het ook gehad maar daar is de CEO persoonlijk door het stof gegaan.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                          even dit: mijn C4 was 7j oud, had 142.000km en de motor was stuk: kettingspanner stuk, waterpomp lekte, koppeling moest vervangen worden, een klep stuk en distributieriem was aan vervanging toe.....
                          Raar, een kettingspanner stuk, en een distributieriem te vervangen? Hebben ze jou verteld? lijkt me technisch onmogelijk. Je hebt of een distributieriem+riemspanner, of een distributieketting+ kettingspanner.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Ongevalvrij ? Ja dag Jan
                            Dit is idd de efficiëntste manier om een reputatie compleet naar de verdommenis te helpen : het geheel of gedeeltelijk ontkennen van fouten.
                            Toyota heeft het ook gehad maar daar is de CEO persoonlijk door het stof gegaan.
                            Ja Paul, ongeval vrij. Wereldwijd hebben ze 450.000 A's en B's die het zitten hebben en geen enkele die ze gratis willen herstellen.
                            In mijn geval is er maar één deur die doorgeroest is, er zijn meer gevallen waar de vier deuren + de achterklep roesten.
                            De Japanners geven hun fouten toe en roepen hun auto's terug om te controleren en/of te herstellen, de Duitsers doen dat niet, die denken dat dit hun naam en faam niet kan schaden.
                            'k Heb me sinds 1970 (Citroen GS) nog eens laten vangen door een Europees merk en vooral van Mercedes zou je toch de perfecte service mogen verwachten, maar noppes dus.


                            Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Jawadde, je zou het portier eens moeten zien van mijn 7 jaar oude Mercedes Klasse A!
                              Helemaal doorgeroest en Mercedes
                              Tja, heb vroeger ook MB gehad ... tot mijn 123 serie 300D was het goed .... daarna pffff ..... en nog daarna overgestapt naar de andere grote duitser BMW ....
                              Tot hiertoe geen problemen , maar Mercedes , nee mercie , daarmee heb ik het wel gehad !
                              grts Peter
                              BD1754BE / Body & glass

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                                Op nog een andere site gaat het over een leasebedrijf dat 70% van hun wagenpark met winterbanden heeft uitgerust. Uit onderzoek blijkt dat tijdens de wintermaanden de auto's met winterbanden evenveel betrokken raken in ongevallen met blikschade dan de auto's zonder winterbanden.
                                Klopt dat dit ooit verscheen, maar later verscheen er ook een reactie op.
                                Er zijn niet specifiek minder aanrijdingen maar wel is de aansprakelijkheid anders. Minder waren zelf uitgeschoven maar nog wel aangereden door derden.
                                Verder zitten in die statistieken alle ongevallen ten gevolge van stop negeren, door rood rijden, onoplettendheid en dergelijke waar banden niets aan kunnen veranderen.
                                Statistieken kunt ge ook misbruiken zoals vaak gebeurt.
                                Straf dat meer en meer bedrijven en leasings winterbanden verplichten als ze geen nut zouden hebben.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X