Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Sorry, ik dacht inderdaad dat ze verboden waren. Het is wel zo geweest, ergens rond 1980, want toen hadden wij in de familie allemaal spijkerbanden, en die zijn toen bij de bandenman ontspijkerd.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
      Sorry, ik dacht inderdaad dat ze verboden waren. Het is wel zo geweest, ergens rond 1980, want toen hadden wij in de familie allemaal spijkerbanden, en die zijn toen bij de bandenman ontspijkerd.
      Ben het ook eerst gaan opzoeken om zeker te zijn want die regelgeving verandert ook vaak.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        The next best thing, en toen de enige mogelijkheid, waren M+S bandjes, Mud & Snow, dus. Dikwijls vele maten smaller dan de standaardbanden. Een BMW 3.0S stond geloof ik in de zomer op 195 of 205, in de winter 175. Op mijn 2CV6 stonden standaard 125s, ik had 135ers, en in de winter 135 M+S met spijkers. Veel, zoniet alle, spijkerbanden waren toen overigens gewoon M+S met spijkers. Niet comfortabel, lawaaierig, hoog verbruik, maar wel erg veelzijdig inzetbaar, met en zonder spijkers. Een set kettingen in de koffer, handschoenen en een stuk plastiek om op te knielen, en daarna een warme kop thee...
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • Re: Winterbanden

          @Verseg : 't is maar omdat we op een jaar tijd twee (bijna) nieuwe auto's hebben gekocht, dat ik eraan dacht om winterbanden te leggen. 't Zou anders nooit bij me opgekomen zijn. En niet iedereen gaat voor luxe bij aankoop van een auto. De enige luxe die ik me permitteer is airco, wat nu quasi overal standaard is. M'n auto heeft nu ook cruise control, een bluetooth handsfree systeem en boordcomputer, maar alleen omdat het een demo model was waar dat allemaal al op zat. Ik kon ook nog dezelfde auto kiezen, ook demo, maar dan in een duurdere uitvoering. Was maar 1500 euro meer, met ingebouwde GPS (waarvoor je dan 110 euro per jaar mag ophoesten voor een update), elektrische handrem, parkeersensoren, enz. Niet gedaan omdat ik dat niet nodig vond. Was hetzelfde toen we begin dit jaar m'n vrouw haar auto kochten.
          Toegegeven, zoals je zegt, de meeste mensen zouden liever die 1500 euro geven aan meer luxe ipv winterbanden. Ik niet. Lenen voor een auto doe ik ook niet. De enige lening die we hebben, is voor ons huis.
          Je mag best wel zeggen dat ik vrekkig ben. Ik koop graag kwaliteit, maar enkel wanneer ik écht waar voor m'n geld heb. Maar da's bij iedereen anders...

          Ik blijf twijfelen over het nut van winterbanden…
          Wat gelezen en op diverse sites vind je telkens dezelfde voor- en nadelen.

          Enkele quotes :

          De voordelen :
          "We kennen zo langzamerhand de opsomming van de voordelen: betere grip, kortere remweg, en een betere bestuurbaarheid. Winterbanden verschillen maar in 2 opzichten van zomerbanden, de rubbersamenstelling en de lamellen in het profiel. Dat laatste is zichtbaar, vier of vijf insnijdingen per nok. Dit maakt een band beweeglijk, waardoor sneeuw uit het profiel wordt gewerkt en het rubber goed in het sneeuwdek grijpt."

          De nadelen (of eerder, tegenargumenten) :
          "De meeste winters zijn in Nederland (en dus ook België) nagenoeg sneeuwvrij. Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw, en aquaplaining voorkomen ze al helemaal niet. De kortere remweg is maar heel betrekkelijk, dat hangt sterk af van de snelheid, gewicht van de auto en de bruuskheid waarmee wordt geremd. Bovendien zorgt een werkende ABS altijd voor een langere remweg. Het is leuk als jij met je winterbanden vlot stilstaat, maar als degene achter je op zomerbanden rijdt (en glijdt), heb je er nog niets aan. Winterbanden geven ook een vals gevoel van veiligheid. Je hebt al gauw de neiging om lekker gas te geven waar anderen stapvoets gaan. Die veiligheidswinst wordt dan omgezet in snelheidsrisico. Alle regels voor rijden bij slecht weer, zoals afstand houden, op de motor afremmen, langzaam rijden, geen bruuske stuurbewegingen, blijven ook bij winterbanden van kracht. Winterbanden maken de kans dat jij een ongeval veroorzaakt wat kleiner. Meer moet je van winterbanden niet verwachten."

          Ik geef toe dat ik een verkeerd beeld had van winterbanden, gebaseerd op wat ik via 'hype' had gelezen en gehoord van kennissen en vrienden. De voordelen vallen niet te ontkennen, zoveel is zeker, maar HET grote voordeel van winterbanden wordt eigenlijk pas goed duidelijk bij sneeuwval, en dan wel bij verse sneeuw.
          Winterbanden zijn dus niet de heilige graal die ik dacht en dus neig ik eerder naar het verder rijden met de gewone banden, hetgeen ik trouwens al doe sedert 1988, het jaar waarin ik m'n rijbewijs haalde.

          Ondanks het feit dat iedereen hier winterbanden aanraadt, kan je niet ontkennen dat er veel waarheid zit in bovenstaande quotes.
          Ik ga dus geen winterbanden kopen omdat ze voor mij niet echt nut hebben.
          1500 euro minder omwille van goedkopere uitvoering + 1500 euro voor winterbanden... Heb ik nu 3000 euro bespaard ?
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            ............................Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw, en aquaplaning voorkomen ze al helemaal niet.
            .............................
            Dat is net de situatie waar de speciale rubbersamenstelling en de driedimensionale groeven van winterbanden wel tot hun recht komen. Met gevoelig kortere remafstanden en grotere weerstand tegen dwarskrachten op het spekgladste ijs. Aquaplaning is een heel ander verhaal.
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            ............................maar HET grote voordeel van winterbanden wordt eigenlijk pas goed duidelijk bij sneeuwval, en dan wel bij verse sneeuw
            .............................
            Winterbanden zijn hier wel goed in maar in verse sneeuw zullen M+S (sneeuwbanden dus), ook met een rubber samenstelling voor zomerse temperaturen, nog altijd redelijke prestaties geven. Met sneeuwkettingen zullen ze zelfs nog beter presteren.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Als je veel kilometers rijdt (meer dan 30.000 km. per jaar) dan moet je gewoon winterbanden steken, want dan kost het je quasi niets (toch als je die banden zelf wisselt) : de enige kost is het "kapitaal" aan banden dat je altijd op voorraad hebt (die "andere" set dus)...
              Doe je zoals ik veel minder kilometer (ik geraak met moeite aan 10.000 km./jaar), dan zijn winterbanden wel dure dingen, want je krijgt ze nooit opgebruikt binnen een redelijke termijn (die in theorie max. 4 jaar mag bedragen voor winterbanden).
              De manier van rijden is trouwens veel belangrijker dan of je al dan niet winterbanden hebt. Zij die denken dat je op winterbanden op sneeuw kan rijden zoals met zomerbanden op droog wegdek, zouden beter stoppen met autorijden... De redenen dat men in België die winterbanden niet verplicht heeft zijn behoorlijk juist...

              Ik heb hier bv. ook die 2 testen liggen van de Autogids. Men heeft hier altijd gesteld dat winterbanden bij regen beter zijn. Nochtans zijn in die testen zowel de aquaplaning test, als de remtest op nat wegdek stukken beter voor de zomerbanden... De omstandigheden kunnen anders zijn, maar ik vind dit toch opvallend. Persoonlijk koop ik altijd die zomerband die het best reageert op nat wegdek... Droog zijn er uiteraard ook verschillen, maar die zijn veel minder groot.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Doe je zoals ik veel minder kilometer (ik geraak met moeite aan 10.000 km./jaar), dan zijn winterbanden wel dure dingen
                Ik rij 35.000 km per jaar, mijn vrouw op dit moment 3.000km per jaar.
                Als je telt hoe weinig km ze dan doet tijdens de winter ... dat is heel weinig.
                Maar toch staan ook op haar wagen winterbanden om volgende redenen :
                - ze mag net als ik kunnen genieten van een betere baanhouding tijdens de winter en dus een hogere veiligheid
                - die banden zijn spotgoedkoop vergeleken met ook maar één klein schuivertje ... voor het minste deukje ben je al snel duizend Euro of een veelvoud ervan kwijt
                - terwijl de winterbanden erop staan gaan ook de zomerbanden niet verslijten
                - op een ongeval staan geen km's, je kan zowel op 1 km pech hebben dan op 100.000 km, dus waarom een verschil maken in het verbeteren van de veiligheid

                En als uw set banden u 500€ kost, ge bent er dan tenminste 5 jaar verder mee ... of nog geen 100€ per jaar of één restaurantje per jaar minder.

                Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw, en aquaplaining voorkomen ze al helemaal niet. De kortere remweg is maar heel betrekkelijk, dat hangt sterk af van de snelheid, gewicht van de auto en de bruuskheid waarmee wordt geremd.
                Sorry maar dit is wel volledig fout.
                Winterbanden hebben net de grootste invloef op ijs, ijzel, bevroren ondergrond, koude ondergrond (lager dan 7°C buitentemperatuur).
                En geloof niet altijd wat je leest van negatieve commentaar ... komt voor 99% van mensen die het zelf niet hebben.
                Enige correcte info is zelf uitproberen en vergelijken ... dan is de conclusie altijd 100% anders dan wat je net zelf vermeld hebt.
                Last edited by VerSeg; 7 oktober 2013, 12:22.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  En geloof niet altijd wat je leest van negatieve commentaar ... komt voor 99% van mensen die het zelf niet hebben.
                  Komt niet van commentaar op een forum, maar van een artikel op een Nederlandse site.

                  Op nog een andere site gaat het over een leasebedrijf dat 70% van hun wagenpark met winterbanden heeft uitgerust. Uit onderzoek blijkt dat tijdens de wintermaanden de auto's met winterbanden evenveel betrokken raken in ongevallen met blikschade dan de auto's zonder winterbanden.
                  Volgens nog een andere site waren winterbanden vroeger gewoon sneeuwbanden. Niemand die die gebruikte, behalve mensen die op wintersport vertrokken.

                  Uiteindelijk is het een extra vorm van passieve veiligheid. 't Blijft een eeuwige discussie en 't is afwegen of het de kost waard is. Ik doe rond de 20000km per jaar, misschien ben ik een twijfelgeval, maar ik vind het in elk geval veel geld. En ja, de minste blikschade kan veel kosten, maar we hebben allebei een volledige omnium. Vorige week reed er één tegen mijn vrouw haar auto. Zij was in haar recht. Was dit in de winter gebeurd, en m'n vrouw had winterbanden gehad, maar de andere niet, dan had ze toch schade gehad.
                  Met winterbanden verminder je de kans dat je zelf ergens tegenaan knalt, maar niet het risico dat er een ander tegen jou rijdt. Als ik stil sta aan de lichten en er 'glijdt' er enen tegen mij, dan gaan winterbanden ook niets uithalen.
                  Tegen winterbanden ben ik absoluut niet, maar in een land waar het niet verplicht is, creëer je eigenlijk een verwarrende situatie. Ofwel iedereen wel, of niemand.
                  Zelfde met de discussie over milieuvriendelijke auto's. Heb nu een Astra Ecoflex met Start/Stop ; had die optie niet gekozen mocht ik hem nieuw gekocht hebben (is een meerprijs van 1000 euro tov exact dezelfde motor zonder start/stop). Is misschien een extreme vergelijking maar wat heeft het milieu eraan als ik een wagen koop met lage uitstoot terwijl mijn buur blijft rondtuffen met zijn in een zwarte rookwolk gehulde 15 jaar oude kar ?
                  Last edited by Kaneda; 7 oktober 2013, 13:00.
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Ik rij 35.000 km per jaar, mijn vrouw op dit moment 3.000km per jaar.
                    Als je telt hoe weinig km ze dan doet tijdens de winter ... dat is heel weinig.
                    Maar toch staan ook op haar wagen winterbanden om volgende redenen :
                    - ze mag net als ik kunnen genieten van een betere baanhouding tijdens de winter en dus een hogere veiligheid
                    - die banden zijn spotgoedkoop vergeleken met ook maar één klein schuivertje ... voor het minste deukje ben je al snel duizend Euro of een veelvoud ervan kwijt
                    - terwijl de winterbanden erop staan gaan ook de zomerbanden niet verslijten
                    - op een ongeval staan geen km's, je kan zowel op 1 km pech hebben dan op 100.000 km, dus waarom een verschil maken in het verbeteren van de veiligheid

                    En als uw set banden u 500€ kost, ge bent er dan tenminste 5 jaar verder mee ... of nog geen 100€ per jaar of één restaurantje per jaar minder.

                    Sorry maar dit is wel volledig fout.
                    Winterbanden hebben net de grootste invloef op ijs, ijzel, bevroren ondergrond, koude ondergrond (lager dan 7°C buitentemperatuur).
                    En geloof niet altijd wat je leest van negatieve commentaar ... komt voor 99% van mensen die het zelf niet hebben.
                    Enige correcte info is zelf uitproberen en vergelijken ... dan is de conclusie altijd 100% anders dan wat je net zelf vermeld hebt.
                    Ik doe maar een goede 5000km per jaar en zal altijd bij lagere temperaturen winterbanden gebruiken , ik doe dit al meer dan 25 jaar.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                      Komt niet van commentaar op een forum, maar van een artikel op een Nederlandse site.

                      Op nog een andere site gaat het over een leasebedrijf dat 70% van hun wagenpark met winterbanden heeft uitgerust. Uit onderzoek blijkt dat tijdens de wintermaanden de auto's met winterbanden evenveel betrokken raken in ongevallen met blikschade dan de auto's zonder winterbanden.
                      Volgens nog een andere site waren winterbanden vroeger gewoon sneeuwbanden. Niemand die die gebruikte, behalve mensen die op wintersport vertrokken.

                      Uiteindelijk is het een extra vorm van passieve veiligheid. 't Blijft een eeuwige discussie en 't is afwegen of het de kost waard is. Ik doe rond de 20000km per jaar, misschien ben ik een twijfelgeval, maar ik vind het in elk geval veel geld. En ja, de minste blikschade kan veel kosten, maar we hebben allebei een volledige omnium. Vorige week reed er één tegen mijn vrouw haar auto. Zij was in haar recht. Was dit in de winter gebeurd, en m'n vrouw had winterbanden gehad, maar de andere niet, dan had ze toch schade gehad.
                      Met winterbanden verminder je de kans dat je zelf ergens tegenaan knalt, maar niet het risico dat er een ander tegen jou rijdt. Als ik stil sta aan de lichten en er 'glijdt' er enen tegen mij, dan gaan winterbanden ook niets uithalen.
                      Tegen winterbanden ben ik absoluut niet, maar in een land waar het niet verplicht is, creëer je eigenlijk een verwarrende situatie. Ofwel iedereen wel, of niemand.
                      Zelfde met de discussie over milieuvriendelijke auto's. Heb nu een Astra Ecoflex met Start/Stop ; had die optie niet gekozen mocht ik hem nieuw gekocht hebben (is een meerprijs van 1000 euro tov exact dezelfde motor zonder start/stop). Is misschien een extreme vergelijking maar wat heeft het milieu eraan als ik een wagen koop met lage uitstoot terwijl mijn buur blijft rondtuffen met zijn in een zwarte rookwolk gehulde 15 jaar oude kar ?
                      Gedeelte in bold: de gemiddelde leaserijder neemt het ook niet zo nauw met zijn wagen...
                      Gedeelte underline: Ik zie winterbanden als passieve veiligheid, maar ook als luxe, rustiger kunnen vertrekken bij echte gladde omstandigheden, alsook rustiger kunnen rijden (en daarmee bedoel ik niet normale rijstijl bij glad weer).
                      Gedeelte in italic: start/stop is ook geen heiligmaker, wordt zelfs afgeraden voor mensen die veel stadsverkeer doen, omdat de batterij soms te zwaar belast wordt en te weinig bijgeladen... Een groene wagen is enkel zuinig/groen bij het juiste gebruik... Doe zoals sommige "groene" jongens en rijd altijd plankgas, en de kans bestaat dat je buur zijn 15jaar oude rookwolk even groen wordt
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        Gedeelte in bold: de gemiddelde leaserijder neemt het ook niet zo nauw met zijn wagen...
                        Gedeelte underline: Ik zie winterbanden als passieve veiligheid, maar ook als luxe, rustiger kunnen vertrekken bij echte gladde omstandigheden, alsook rustiger kunnen rijden (en daarmee bedoel ik niet normale rijstijl bij glad weer).
                        Gedeelte in italic: start/stop is ook geen heiligmaker, wordt zelfs afgeraden voor mensen die veel stadsverkeer doen, omdat de batterij soms te zwaar belast wordt en te weinig bijgeladen... Een groene wagen is enkel zuinig/groen bij het juiste gebruik... Doe zoals sommige "groene" jongens en rijd altijd plankgas, en de kans bestaat dat je buur zijn 15jaar oude rookwolk even groen wordt
                        effe off topic het start-stop systeem kan ook problemen geven naar smering toe , telkens men start moet er eerst druk opgebouwd worden alvorens men smering heeft en dus meer slijtage kan geven aan de motor.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                          effe off topic het start-stop systeem kan ook problemen geven naar smering toe , telkens men start moet er eerst druk opgebouwd worden alvorens men smering heeft en dus meer slijtage kan geven aan de motor.
                          Indeed, tis ook niet enkel batterij natuurlijk, startmotor krijgt ook wat meer opdonders
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            @Koeno @François01
                            Dus een auto kopen met start/stop systeem is nutteloos ?
                            Ga je me zeggen dat zo'n start/stop systeem bij een nieuwe bijna 1000 euro meer kost en dat je eigenlijk alleen maar meer slijtage hebt en een verwaarloosbare impact op je verbruik ?
                            Ben geen autotechneut, dus leg eens uit. Wat houdt dat systeem dan eigenlijk in ? Wordt dat dan niet voorzien dat je met een start/stop systeem sowieso meer zal moeten 'starten' ?

                            Enkele maanden geleden een aflevering gezien van 5th Gear (niet te verwarren met Top Gear) waar ze eenzelfde auto hadden getest (denk een Renault Mégane, niet meer zeker), de ene met en de andere zonder start/stop. Verbruik lag 10% lager bij het model met start/stop (gereden tot de tank leeg was, met start/stop konden ze zoveel km verder).
                            Panasonic Lumix FZ2000

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                              @Koeno @François01
                              Dus een auto kopen met start/stop systeem is nutteloos ?
                              Ga je me zeggen dat zo'n start/stop systeem bij een nieuwe bijna 1000 euro meer kost en dat je eigenlijk alleen maar meer slijtage hebt en een verwaarloosbare impact op je verbruik ?
                              Ben geen autotechneut, dus leg eens uit. Wat houdt dat systeem dan eigenlijk in ? Wordt dat dan niet voorzien dat je met een start/stop systeem sowieso meer zal moeten 'starten' ?

                              Enkele maanden geleden een aflevering gezien van 5th Gear (niet te verwarren met Top Gear) waar ze eenzelfde auto hadden getest (denk een Renault Mégane, niet meer zeker), de ene met en de andere zonder start/stop. Verbruik lag 10% lager bij het model met start/stop (gereden tot de tank leeg was, met start/stop konden ze zoveel km verder).
                              Hier een artikel om te lezen , dat het brandstof bespaart in de stad daar heb je gelijk in , maar smering is toch een probleem.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                                Hier een artikel om te lezen , dat het brandstof bespaart in de stad daar heb je gelijk in , maar smering is toch een probleem.
                                http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijfl...t_motorsmering
                                Tja, ik rij sowieso heel weinig in stad, mijn start/stop systeem wordt dus weinig aangesproken (nog even duidelijk maken, geen nieuwe, start/stop zat erop, is een G2 Certified car en die zijn max 1 jaar oud).
                                En je zou toch denken dat de constructeur effectief een batterij plaatst die het start/stop systeem aankan, én de aangepaste smeermiddelen gebruikt ?

                                Maar het ging toch over banden ?
                                Panasonic Lumix FZ2000

                                Comment

                                Working...
                                X