Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
    Ik overdrijf helemaal niet maar het is een feit dat de meeste mensen met winterbanden een "Goh, ik kan toch niks tegenkomen want ik heb winterbanden" mentaliteit hebben. Dat soort me een beetje
    En zeg nu eens waar je deze vaststelling haalt?
    Nog niemand die reageerde in dit topic heeft dit beweerd of laten verstaan.

    En dan heb je natuurlijk ook de complete zotten die inhalen aan 120km/h op de autosnelweg, bij sneeuwval. Maar hé, ze hebben winterbanden hoor!!
    Als ik op de baan gekken tegen kom met onaangepaste snelheid, dan heb ik net als de meesten van jullie nog nooit kunnen zien of daar winterbanden op stonden of niet want aan draaiende banden kan ik niet zien wat het is.
    Dus jullie moeten wel superhelden zijn om iets te zien wat je niet kan zien ... al is het tekst dat er niet staat.

    En mensen die net wel het nut zien van winterbanden zijn misschien juist diegene die denken dat elke verbetering nuttig kan zijn voor de verkeersveiligheid.
    Kiezen voor winterbanden is voor 90% van de gebruikers een keuze voor meer veiligheid en niet een keuze voor meer risico.

    Als ik het topic eens doorneem, dan kan ik echter net van iemand met zomerbanden lezen van "het is net leuk om even te gaan spelen in de sneeuw" ... en met "spelen" weet eenieder wel wat die bedoelt.

    Edit : En dat van dat spelen is niet als kritiek bedoeld op die persoon, want dat kan evengoed op privé-domein zijn ... het was enkel om aan te halen dat het niet alleen die met winterbanden zijn dat wat meer risico's willen nemen.
    Last edited by VerSeg; 20 januari 2013, 17:46.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Maar wat me stoort is de betweterigheid van mensen die gewild of ongewild de illusie creëeren dat winterbanden niet meer onderhevig zouden zijn aan de wetten van de fysica en dat iedereen met zommerrubber 5 km/h rijdt.
      Kan zijn maar verklaar jij mij dan eens hoe het komt dat bij de minste sneeuwval in België onmiddellijk gigantische files en verkeerschaos ontstaan?
      Kijk eens naar onze buurlanden, en nee niet het recente voorbeeld vanuit Nederland aanhalen, waar veel meer sneeuw valt en waar alles vlot verdergaat?

      Kan dat misschien aan de ervaring liggen die chauffeurs bijeen hebben gesprokkeld? Of misschien wel door een andere reden?

      Feit is dat mensen verdraaid hard zagen en klagen op de strooidiensten, de Staat, Wegen en Verkeer, openbare vervoersmaatschappijen maar zelf te laks zijn
      om ook maar enig initiatief te nemen zoals het aankopen van ... juist!

      Zou het niet kunnen dat net daar het schoentje wringt bij de meeste particuliere sneeuwbanden chauffeurs?
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
        Kan zijn maar verklaar jij mij dan eens hoe het komt dat bij de minste sneeuwval in België onmiddellijk gigantische files en verkeerschaos ontstaan?
        Kijk eens naar onze buurlanden, en nee niet het recente voorbeeld vanuit Nederland aanhalen, waar veel meer sneeuw valt en waar alles vlot verdergaat?

        Kan dat misschien aan de ervaring liggen die chauffeurs bijeen hebben gesprokkeld? Of misschien wel door een andere reden?

        Feit is dat mensen verdraaid hard zagen en klagen op de strooidiensten, de Staat, Wegen en Verkeer, openbare vervoersmaatschappijen maar zelf te laks zijn
        om ook maar enig initiatief te nemen zoals het aankopen van ... juist!

        Zou het niet kunnen dat net daar het schoentje wringt bij de meeste particuliere sneeuwbanden chauffeurs?
        Omdat de Belgische ontzettend veel verkeer moeten slikken op een kleine oppervlakte. De wegen zitten hier op de drukste momenten altijd overvol. Dat maakt dat bij bij weer dat invloed heeft op het verkeer dit zo veel vertraagt dat alles vast loopt.
        Ik heb een periode in mijn leven zeer regelmatig Hasselt-Praag-Hasselt gedaan. Alle soorten weer meegemaakt en ook ooit in zware sneeuwval gereisd. Ik kan je bevestigen dat het in het "gründliche" Duitsland toen ook niet te doen was.

        En waarom zouden we NL niet als voorbeeld mogen nemen? Hadden ze daar geen honderden km file? Zo veel beter is dat niet, of hoe moet ik jouw schrijfsel begrijpen?

        En ja, mijn wagen is ook uitgerust met winterbanden. Toch heb ik hem laten staan vandaag en mijn kaartuurtjes gemist.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Diegene die de meeste kilometers afleggen in winterse omstandigheden zijn truckers en buschauffeurs en ik durf te beweren dat die géén banden wisselen in de winter. Het kost immers gewoon een kapitaal.
          Winterbanden vervangen geen gezond verstand, zeer tot spijt van wie het benijdt.
          Ik denk dat op bussen juist wel winterbanden gemonteerd worden, ben niet zeker, en het zal me verbazen als daar geen regelgeving voor is.
          De meeste truckers willen juist graag winterbanden, zeker degene die eerder al eens met winterbanden hebben gereden.
          Het is de werkgever die het te duur vindt, een paar kleine schades per winter is nog goedkoper dan het hele wagenpark op winterbanden zetten.
          Voor de grote schades is er de verzekering.
          Daarom rijden zoveel op zomerbanden, niet omdat de chauffeurs winterbanden onnodig vinden.

          Zelf vind ik dat de beroepschauffeur, of dat de loodgieter, vertegenwoordiger of buschauffeur is, met winterbanden moet rijden.
          Ik begrijp dat dit in de praktijk door de werknemer niet af te dwingen is bij zijn werkgever en de wetgever mag er dan ook van mij mee aan de slag.
          (Ja, nog meer regeltjes)
          Het risico op ongevallen moet zo klein mogelijk worden en dat mag best iets kosten.
          De één investeert in winterbanden, dus in eigen en andermans veiligheid en de ander niet, vreemde situatie.
          Voor beroepsmatig gebruik zou ik een verplichting toejuichen, voor particulier gebruik heb ik geen mening.

          Ik heb ooit ergens gelezen dat in Noorwegen, Zweden en Finland elke winter een x-aantal inwoners in het verkeer om het leven komt dankzij anderen (buitenlanders)
          die het niet nodig vonden hun voertuig uit te rusten met winterbanden, sneeuwkettingen, ijskettingen etc.
          Last edited by heaucheneaudt; 20 januari 2013, 20:12.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Ik ben deze morgen naar Frankfurt vertrokken en deze avond terug gekomen.
            Ben ik blij dat ik winterbanden heb.


            MVG
            Johan

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
              Omdat de Belgische ontzettend veel verkeer moeten slikken op een kleine oppervlakte. De wegen zitten hier op de drukste momenten altijd overvol. Dat maakt dat bij bij weer dat invloed heeft op het verkeer dit zo veel vertraagt dat alles vast loopt.
              Ik heb een periode in mijn leven zeer regelmatig Hasselt-Praag-Hasselt gedaan. Alle soorten weer meegemaakt en ook ooit in zware sneeuwval gereisd. Ik kan je bevestigen dat het in het "gründliche" Duitsland toen ook niet te doen was.

              En waarom zouden we NL niet als voorbeeld mogen nemen? Hadden ze daar geen honderden km file? Zo veel beter is dat niet, of hoe moet ik jouw schrijfsel begrijpen?

              En ja, mijn wagen is ook uitgerust met winterbanden. Toch heb ik hem laten staan vandaag en mijn kaartuurtjes gemist.
              Ooit al tijdens de spitsuren door het Ruhrgebied gereden? Of dwars door Berlijn omstreeks 08u00 & 17u00?
              Sneeuw of niet, het is daar altijd even druk dus door een vlokje sneeuw draait ginds de situatie niet zo snel en dikwijls in de soep zoals bij ons dus iedere keer opnieuw het geval is.

              Hoorde daarstraks de grappige weermannen weer bezig, als u niet de baan op hoeft is het aan te raden binnen te blijven. Ik bedoel
              Mensen aanraden om binnen te blijven? Ik lig steeds dubbel wanneer ze het uitspreken via verschillende media kanalen.

              Waar halen ze het in 's hemelsnaam uit om deze boodschap de wereld in te sturen; leven we nog steeds in het paard en kar tijdperk of zijn we reeds 2013?

              Maar ach, wie geen winterbanden heeft kan misschien toch maar beter binnenblijven...

              En wat Nederland betreft; weet jij "hoeveel" sneeuw daar eerder deze week is gevallen?
              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                [QUOTE=kirsten_dl;3773204]
                Code:
                Ooit al tijdens de spitsuren door het Ruhrgebied gereden? Of dwars door Berlijn omstreeks 08u00 & 17u00? ;)
                Sneeuw of niet, het is daar altijd even druk dus door een vlokje sneeuw draait ginds de situatie niet zo snel en dikwijls in de soep zoals bij ons dus iedere keer opnieuw het geval is.
                Keulen-Nurnberg over Frankfurt dikwijls genoeg gedaan. Ook geen buurtwegje, dacht ik.
                Code:
                Hoorde daarstraks de grappige weermannen weer bezig, als u niet de baan op hoeft is het aan te raden binnen te blijven. Ik bedoel :confused:
                Mensen aanraden om binnen te blijven? Ik lig steeds dubbel wanneer ze het uitspreken via verschillende media kanalen.
                Mensen aanraden hun auto te laten staan is nog altijd de beste manier om een auto-ongeluk te voorkomen.

                Code:
                Waar halen ze het in 's hemelsnaam uit om deze boodschap de wereld in te sturen; leven we nog steeds in het paard en kar tijdperk of zijn we reeds 2013?
                Was het maar waar, nog minder ongelukken.

                Code:
                Maar ach, wie geen winterbanden heeft kan misschien toch maar beter binnenblijven... :clown:
                Ik ben zelfs binnen gebleven ondanks winterbanden op mijn wagen en niet omdat Frank of Sabine of wie dan ook dit zou aanraden.

                Code:
                En wat Nederland betreft; weet jij "hoeveel" sneeuw daar eerder deze week is gevallen? ;)
                Neen. Maar ik weet dat sneeuwval tijdens of juist voor het piekuur altijd voor problemen zal zorgen, eender waar.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Als in Nederland een klein beetje sneeuw valt is meteen het hele land ontwricht.
                  Eén grote file en ook het treinverkeer loopt in het honderd.
                  Daar moeten de Belgen maar niet naar kijken tenzij ze eens goed willen lachen.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Omdat de Belgische ontzettend veel verkeer moeten slikken op een kleine oppervlakte. De wegen zitten hier op de drukste momenten altijd overvol. Dat maakt dat bij bij weer dat invloed heeft op het verkeer dit zo veel vertraagt dat alles vast loopt.
                    Vanmorgen moesten we noodgedwongen de baan op, er reed slechts één wagen voor ons op een secundaire weg, we hebben daar een achttal kilometer achter gezeten aan 20 à 30 km/u niettegenstaande 40 à 50 km/u op deze weg heel vlot doenbaar was op een voldoende veilige manier ... de chauffeur zat gekrompen achter het stuur en de schrik was er zo van af te lezen.
                    Door tegenliggers was inhalen onmogelijk ... dus één wagen hield alles op wat achter hem volgde.
                    Sorry, maar dit tafereel zie je héél vaak in België en ook op snelwegen waar panikeurs liefs de tweede rijstrook kiezen om extreem traag te gaan rijden.
                    Er zijn landen waar je geen rijbewijs krijgt als je in de winter niet vlot kan rijden ... al kunnen ze dit hier natuurlijk moeilijk invoeren omdat er te weinig winterdagen zijn om iedereen een cursus aan te bieden.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Vanmorgen moesten we noodgedwongen de baan op, er reed slechts één wagen voor ons op een secundaire weg, we hebben daar een achttal kilometer achter gezeten aan 20 à 30 km/u niettegenstaande 40 à 50 km/u op deze weg heel vlot doenbaar was op een voldoende veilige manier ... de chauffeur zat gekrompen achter het stuur en de schrik was er zo van af te lezen.
                      Door tegenliggers was inhalen onmogelijk ... dus één wagen hield alles op wat achter hem volgde.
                      Sorry, maar dit tafereel zie je héél vaak in België en ook op snelwegen waar panikeurs liefs de tweede rijstrook kiezen om extreem traag te gaan rijden.
                      Er zijn landen waar je geen rijbewijs krijgt als je in de winter niet vlot kan rijden ... al kunnen ze dit hier natuurlijk moeilijk invoeren omdat er te weinig winterdagen zijn om iedereen een cursus aan te bieden.
                      het moet daarvoor nog geen noodweer zijn, er zijn er verschillende die denken dat ze in engeland zijn.
                      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                      www.korandoke.be

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Vanmorgen moesten we noodgedwongen de baan op, er reed slechts één wagen voor ons op een secundaire weg, we hebben daar een achttal kilometer achter gezeten aan 20 à 30 km/u niettegenstaande 40 à 50 km/u op deze weg heel vlot doenbaar was op een voldoende veilige manier ... de chauffeur zat gekrompen achter het stuur en de schrik was er zo van af te lezen.
                        Door tegenliggers was inhalen onmogelijk ... dus één wagen hield alles op wat achter hem volgde.
                        Sorry, maar dit tafereel zie je héél vaak in België en ook op snelwegen waar panikeurs liefs de tweede rijstrook kiezen om extreem traag te gaan rijden.
                        Er zijn landen waar je geen rijbewijs krijgt als je in de winter niet vlot kan rijden ... al kunnen ze dit hier natuurlijk moeilijk invoeren omdat er te weinig winterdagen zijn om iedereen een cursus aan te bieden.
                        Ik ben het volkomen met je eens maar het tegenovergestelde kom je ook vaak tegen. Er zijn er die denken dat ze rallypiloot zijn er er niks kan gebeuren. Maar het is nog altijd beter iets te laat aankomen dan nooit meer aankomen.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Ik ben vanmorgen op de weg geweest, er was niet veel volk, maar toch hadden er beter NOG meer mensen binnengebleven.
                          Een mens over het "niet-berijdbare-2de-vak" laten inhalen doordat iemand aan 20-25km/u rijdt waar je makkelijk en stuk sneller kan is ongevallen veroorzaken.

                          Alsook vlak voor iemands neus invoegen vanuit een andere straat om dan NOG trager te rijden ...

                          Over de winterbanden: vorig jaar zei ik dat er niet zoveel verschil tussen zomer- en winterbanden is, gisteren met de auto van mezelf (met winterbanden) en de auto van mijn vriendin (zonder winterbanden) gereden in dezelfde straat en ik heb mijn mening herzien: er is toch een GROOT verschil bij defensief rijden, rijd je geweldig glijd je nog altijd.

                          En om af te sluiten: wat is esp toch een mooie uitvinding
                          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                            Alsook vlak voor iemands neus invoegen vanuit een andere straat om dan NOG trager te rijden ...
                            En weet je ook waarom? Ik denk uit frustratie, er niet tegen kunnen dat andere chauffeurs sneller rijden of om te laten zien dat jij op je winterbanden geen held hoeft te zijn...

                            @ Hasseltenaar; het zou veel beter zijn indien vanuit de overheid meer campagne zou worden gevoerd rond de invoering en voordelen van winterbanden in plaats van iedereen via alle mogelijke mediakanalen
                            den daver op het lijf te jagen zodat mensen niet eens meer naar buiten durven. Wie wint daar iets bij denk je?

                            Ik heb zonet nog een stukje gewandeld; het is nog nooit zo rustig geweest in Puurs en omgeving, het lijkt wel een spookstad waar net de pest is uitgebroken.
                            Maar soit, dat heeft dan ook weer zo z'n voordelen...
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                              Over de winterbanden: vorig jaar zei ik dat er niet zoveel verschil tussen zomer- en winterbanden is, gisteren met de auto van mezelf (met winterbanden) en de auto van mijn vriendin (zonder winterbanden) gereden in dezelfde straat en ik heb mijn mening herzien: er is toch een GROOT verschil bij defensief rijden, rijd je geweldig glijd je nog altijd.
                              De meest eerlijke reactie en de mooiste samenvatting van heel dit topic ... het nut van winterbanden besef je pas als je het zelf uitgeprobeerd hebt.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                De meest eerlijke reactie en de mooiste samenvatting van heel dit topic ... het nut van winterbanden besef je pas als je het zelf uitgeprobeerd hebt.
                                Vorig jaar had ik ze ook hoor, maar als iets goed gaat ben je het snel gewoon.
                                Gisteren ben ik alle2 de auto's gaan draaien in een doodlopende straat, zo heb ik ze vlak na elkaar kunnen "testen" en het verschil kunnen voelen.
                                Gevolg: De vriendin met mijn auto naar huis en ik met de hare (ze is niet dol op sneeuw)

                                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                En weet je ook waarom? Ik denk uit frustratie, er niet tegen kunnen dat andere chauffeurs sneller rijden of om te laten zien dat jij op je winterbanden geen held hoeft te zijn...
                                Ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, ik reed achter iemand die 30km/u reed, dit is geen waanzinnige snelheid denk ik ... toen die nieuwe dan voor ons zat reden we plots 25
                                Een mens ziet toch niet als je winterbanden hebt of niet? Winterbanden of zomerbanden, ik blijf defensief rijden.
                                Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                                Comment

                                Working...
                                X