Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Dat blijft hier toch echt levendig hé.
    Winterbanden zijn beter in de "juiste" weersomstandigheden, maar ik heb 50000/jaar gereden, gedurende 35jaar, zonder ooit 1 ongeval dat door winterbanden voorkomen had kunnen worden. Het lijkt hier wel of je zonder winterbanden een gevaar bent? Niks is minder waar.
    Nu, ik ben akkoord dat winterbanden zeker beter zijn met koude (<7), sneeuwval, of zeer nat weer. Zaligmakend ? nee. En als ik zie dat de winterbanden me aanzetten tot sneller rijden, dan moet ik toegeven, dat eens ik daarmee begin te schuiven, het ongeval zeker ernstiger zal zijn,maar de typische kleine schuivertjes zullen minder voorkomen.
    Kosten ziijn er ook aan het leggen van winterbandjes (vervang maar eens 18inch 245 bandjes door wintertypes;-), en ze sluiten duidelijk sneller. (mij kost het 25€/maand extra, zonder velgen, dis op mijn originele velgen, reken dus op 300€/ jaar op 50000km/jaar)
    Ik kan dus mensen die zeggen 40km/jaar zijn te weinig, wel begrijpen in hun standpunt.
    Deze middag op stap geweest met de bomma, om een nieuw autootje aan te schaffen, als ik haar budget zie, weet ik dat die banden een serieuze kost zullen zijn.
    Ieder zijn mening, maar kunnen anticiperen op het verkeer en de juiste omstandigheden inschatten, zijn volgens mij veel belangrijker dan winterbandjes;-) De 2 is natuurlijk ideaal;-)
    Kijk hé man; heel België klaagt zich verrot wanneer er één sneeuwvlokje naar beneden dwarrelt omdat ze weeral noodgedwongen uren én honderden kilometers in het fileleed vastzitten.
    Koop een set deftige winterbanden en uw probleem is daarmee definitief van de baan; je rijdt aan een normale snelheid (dus niet zoals nu iedereen telkens aan 5km/u) uw traject zonder ook maar iets of iemand te hinderen.

    Maar langs den andere kant wel zagen en klagen dat de strooidiensten hun werk niet naar behoren doen en dat ze hun schokdempers kapot rijden door het in schandalig verkerende wegdek vol putten en bulten.

    Sneeuwt het veel in België? Nee, voorlopig niet maar het is toch al het derde jaar op rij dat we een sneeuwrijke en redelijk koude winter kennen.
    Naar de toekomst toe gaat dat zich nog vaak herhalen.
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Kosten ziijn er ook aan het leggen van winterbandjes (vervang maar eens 18inch 245 bandjes door wintertypes;-), en ze sluiten duidelijk sneller. (mij kost het 25€/maand extra, zonder velgen, dis op mijn originele velgen, reken dus op 300€/ jaar op 50000km/jaar)
      Het lijkt me niet echt verstandig om zo'n winterbanden te gebruiken, winterbanden kies je zoiezo beter in een smallere maat , mijn zomerbanden zijn ook 18" -245 maar mijn winterset zijn maar 225 breedte ( smaller mag ik niet op mijn wagen om in regel te blijven ) , is ook gewoon beter bij harde regenval/spoorvorming.
      Qua kosten , misschien, ik sta daar zelfs niet eens bij stil, ik ken al jaren het verschil en wat het me kost zal me worst wezen... mijn winterwielen zijn simpelweg alu replica's in 225 maat van mijn zomerset, die zijn trouwens best betaalbaar. Een goede winterband ( persoonlijk gebruik ik al jaren pirelli sotozero's ) gaat bij mij 3 winters mee ( rij gemiddeld zo'n 50.000km per jaar) wat in mijn ogen best meevalt.
      Als het slechter weer aan het worden is gaan ze er op , da's op 5 minuten geklonken en mijn garagist zet die gewoon in zijn opbergplaats gratis en voor niks voor me...
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Wij blijven morgen thuis, met mijn winterbottine naar de bakker.
        mvg FrançoisVM
        Canon 7D

        Comment


        • Re: Winterbanden

          De redding komt eraan.
          Op het autosalon was er een stand met Vario-V2+ banden.
          Dit zijn winterbanden die ook in de zomer kunnen gebruikt worden.
          Ze hebben als markering zowel het sneeuwvlokje als de paraplu al het zonnetje.
          Jammer genoeg niet bestaand in de bandenmaat die ik gebruik (235/60 R18)
          Last edited by Skitch; 19 januari 2013, 21:16.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Nu bestaan er ook al all seasons.Probleem blijft de rubbersamenstelling.Te hard voor de winter,te zacht voor de zomer.Noch mossel noch vis.In dat geval kun je beter kiezen voor een goede zomerband,gezien we de meeste tijd van het jaar hiermee weg kunnen.Verbruik zal ook lager zijn.Tenzij Vario-V2 DE UITVINDING gedaan heeft.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              Ja? Jou onwetendheid siert je, echt...
              In heel zijn leven nog voor geen meter met winterbanden gereden en toch bij hoog en laag blijven beweren en volharden dat winterbanden niet nuttig zijn "omdat je maar 40 km per jaar" door sneeuw en ijzel rijdt?

              Zolang het goed gaat geen probleem en zal je dit eentonige liedje blijven zingen, tot je overmorgen in de gracht belandt, ik denk dat jij tamelijk rap bij den bandenboer zal staan.

              En om eerlijk te zijn; ik begin jou verziekte gezever en gezeik over het nutteloos gebruik van winterbanden meer dan kotsbeu te worden.
              Jou mentaliteit doet mij denken aan een "volwassen" tiener; totaal onwetend maar desondanks toch alle wijsheid in pacht.

              Prettig weekend !
              Ik heb nog nooit beweerd dat winterbanden niet nuttig zijn, maar ik weiger die dingen op mijn wagen te leggen voor de redenen die ik hierboven al heb aangegeven.
              Zolang het goed gaat ? Het gaat al 24 jaar goed. Maar ik rij ook al 24 jaar met voorwielaandrijvers, en ik weet heel goed waarom... ESP is in dit verband trouwens geen alternatief.
              Ik begrijp echt niet hoe ik in godsnaam 24 jaar in de winter op zomerbanden kan rijden, zonder ooit "in de gracht beland te zijn". Je moet je in het verkeer aanpassen aan de omstandigheden. En als die omstandigheden ook "zomerbanden" inhouden, dan houd je daar gewoon rekening mee.

              Moest ik genoeg km. rijden had ik evengoed allang winterbanden. Maar voor mij zijn die dingen compleet onnodig.

              En jou mentaliteit doet mij evengoed denken aan een volwassen tiener : totaal alwetend, en niet bereid om andere argumenten ook te aanvaarden.

              en trouwens : gasten die op onze huidige wegen maar aan 5 km./h over de weg durven rijden, moeten ze gewoon uit hun auto halen, en ze te voet laten gaan. Het zal voor iedereen sneller gaan.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                En tijdens die 40 km kan je niet slippen?
                Of een misschien overdreven redenering in een andere richting: Waarom zou ik een autoverzekering nemen, ik rij toch weinig? (vergeet even de wettelijke verplichting)
                Uiteraard kan je slippen, maar dat kan je ook op winterbanden. Net zoals je in de zomer ook op zomerbanden kan slippen.
                Je volgende redenering is trouwens compleet onzinnig : ten eerste is er wel een wettelijke verplichting, en ten tweede bestaan er verzekeringen die goedkoper worden naarmate je minder rijdt. Ik heb nog geen winterbanden gevonden die goedkoper worden in dat geval...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Ik heb nog nooit beweerd dat winterbanden niet nuttig zijn, maar ik weiger die dingen op mijn wagen te leggen voor de redenen die ik hierboven al heb aangegeven.
                  Zolang het goed gaat ? Het gaat al 24 jaar goed. Maar ik rij ook al 24 jaar met voorwielaandrijvers, en ik weet heel goed waarom... ESP is in dit verband trouwens geen alternatief.
                  Ik begrijp echt niet hoe ik in godsnaam 24 jaar in de winter op zomerbanden kan rijden, zonder ooit "in de gracht beland te zijn". Je moet je in het verkeer aanpassen aan de omstandigheden. En als die omstandigheden ook "zomerbanden" inhouden, dan houd je daar gewoon rekening mee.

                  Moest ik genoeg km. rijden had ik evengoed allang winterbanden. Maar voor mij zijn die dingen compleet onnodig.

                  En jou mentaliteit doet mij evengoed denken aan een volwassen tiener : totaal alwetend, en niet bereid om andere argumenten ook te aanvaarden.

                  en trouwens : gasten die op onze huidige wegen maar aan 5 km./h over de weg durven rijden, moeten ze gewoon uit hun auto halen, en ze te voet laten gaan. Het zal voor iedereen sneller gaan.
                  Ja inderdaad, zolang het goed blijft gaan hé...

                  Ja totaal alwetend omdat ik kan zeggen dat ik ervaring heb met winterse omstandigheden; zonder en mét winterbanden, voor en achterwiel aangedreven wagens.
                  Allemaal +15 jaar oude krengen dus ook allemaal (gelukkig) zonder technische snufjes a la ASR, TCS, ASC, ETC, ETS, ESP, ESC, DSC, VDC, DSTC, PSM, VSA, VSC, EBA, BAS, EBD, EBV & Co.

                  Beide mag je eens vergelijken met winterbanden en zonder; je zal snel het verschil merken, zonder winterbanden haal je max. 30km/h, met winterbanden kan je heel vlot doorrijden.
                  Ook qua bochtenwerk, remmen, optrekken en accelereren gaat het mét winterbanden zo verschrikkelijk vlotter en makkelijker.

                  Maar ja, dat moet ik aan iemand die maar 40km per jaar rijdt allemaal niet uitleggen en duidelijk proberen maken zeker?
                  Misschien maak ik zelfs nog minder kilometers per jaar dan jij en toch vind ik winterbanden geen overbodige luxe.
                  Ik denk aan de veiligheid van andere weggebruikers en ben helemaal geen "iedereen-uit-de-weg" want ik kom eraan gereden type.

                  En neen, ik aanvaard geen argumenten van mensen die maar uit hun nek lullen over zaken waarvan ze totaal geen kennis of ervaringen hebben.

                  Indien jij geen winterbanden wil monteren of aankopen om eender welke reden dan ook; fijn en goed voor jou maar laat alsjeblief uw commentaar over de voor en nadelen van winterbanden
                  dan ook gewoon achterwege.
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Ik begrijp echt niet hoe ik in godsnaam 24 jaar in de winter op zomerbanden kan rijden, zonder ooit "in de gracht beland te zijn". Je moet je in het verkeer aanpassen aan de omstandigheden.
                    Het is niet omdat iemand met zomerbanden geen ongeval heeft gehad, dat daarom zomerbanden even veilig zijn.
                    Ge kunt natuurlijk ook al 24 jaar in de winter een ganse file achter u gehad hebben omdat je het verkeer overdreven ophield.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Het is niet omdat iemand met zomerbanden geen ongeval heeft gehad, dat daarom zomerbanden even veilig zijn.
                      Ge kunt natuurlijk ook al 24 jaar in de winter een ganse file achter u gehad hebben omdat je het verkeer overdreven ophield.
                      Ik heb nergens gezegd dat zomerbanden even veilig zijn. Ik stel alleen dat ik al 24 jaar ongevalvrij rijdt in de winter door op een veilige manier te rijden. Dat is helemaal niet hetzelfde als traag rijden. Gewoon zorgen dat je vooruitziend rijdt en dus rekening houdt met langere remafstanden. Zowat alle ongevallen worden veroorzaakt door onoplettendheid of door mensen die weigeren van rekening te houden met de mogelijkheden van hun auto (en in heel wat gevallen ook van zichzelf).
                      Ik weet heel goed wat de beperkingen van mezelf en mijn auto zijn. En ik zit helemaal niet te sidderen van angst in mijn auto omdat er eens 2 vlokjes sneeuw uitgevallen zijn.

                      En files achter mij ? als je gewoon je voorhanger volgt aan dezelfde snelheid : sneller dan dat kan je toch niet rijden...

                      Daarnaast : ik heb hier nog geen enkel argument gegeven over winterbanden waar ik geen ervaring mee heb : Niemand kan ontkennen dat 600€ leeg kapitaal dat je 6 maanden in je garage legt, duur kapitaal is. Ik kan trouwens die banden nooit oprijden, omdat ik veel te weinig rij. zeker niet als je rigoureus de 4x4x4 regel wil toepassen.
                      Daarnaast zijn voor verzekeringen de wintermaanden niet de duurste maanden : er gebeuren meer ongevallen, maar het is voornamelijk blikschade (wat redelijk goedkoop te herstellen is). Omdat de snelheden lager liggen, zijn de gevolgen ook minder erg. T'is een beetje zoals met vrouwen achter het stuur : ze veroorzaken meer ongevallen, maar omdat ze rustiger rijden zijn de gevolgen minder erg, en dus hebben verzekeraars liever vrouwelijke chauffeurs...
                      Voor zij die het niet zouden weten : de meeste ernstige ongevallen gebeuren in JUNI : niet bepaald de maand met de gladste wegen... Het is wel de drukste maand (door de combinatie van werkverkeer, met al een begin aan vakantiegangers).

                      Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                      En neen, ik aanvaard geen argumenten van mensen die maar uit hun nek lullen over zaken waarvan ze totaal geen kennis of ervaringen hebben.

                      Indien jij geen winterbanden wil monteren of aankopen om eender welke reden dan ook; fijn en goed voor jou maar laat alsjeblief uw commentaar over de voor en nadelen van winterbanden
                      dan ook gewoon achterwege.
                      Ik vraag me soms wel af wat het nut is van een forum : dus de enige die mogen commentaar geven zijn degenen die het eens zijn. Heel volwassen reactie...
                      Ik vind het ook straf dat men hier zomaar weet dat ik nog nooit op winterbanden heb gereden (wat dus helemaal niet klopt)...
                      Last edited by polleke_cgc; 20 januari 2013, 08:33.
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Kosten ziijn er ook aan het leggen van winterbandjes (vervang maar eens 18inch 245 bandjes door wintertypes;-), en ze sluiten duidelijk sneller.
                        Ik rij hier op 255/35/19 winterbanden en mijn Michelin Pilot Sport 2 zomerbanden slijten dubbel zo snel. Ben nu bezig aan de 3e winter met de Pirelli Sottozero 2 winterset en er is nauwelijks iets af. Het is hier natuurlijk wel écht koud, maar toch.
                        Had liever gedownsized naar 18" winterbanden maar ik kon hier geen passende velgen vinden helaas...en kleiner past niet meer over m'n remschijven.

                        Ik was nog in Belgie toen de sneeuw viel en reed met een gehuurde V60 op winterbanden naar de luchthaven in Dusseldorf. Op 3-4cm verse sneeuw om 6u 's ochtens reed ik compleet op schema naar ginder. 110 km/h links op de aangereden sneeuw links terwijl het natte rechtervak op 80 zat zonder uberhaupt op de grens te rijden. Met winterbanden op sneew is het quasi onmogelijk om de controle volledig te verliezen. Er is altijd genoeg grip voorhanden voor correcties, en de remafstand is enorm veel korter. Het probleem met een zomerband is dat de sneeuw er niet aan blijft plakken, het worden effectief ski's tijdens een slip waar je geen enkele controle meer over hebt. Winterbanden zijn niet "een beetje beter" in de sneeuw, ze zijn de enige manier om effectief te kunnen rijden in zo'n omstandigheden. Ik ben voor een rijverbod van zomerbanden bij sneeuwval, in functie van het algemeen belang.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                          Ik rij hier op 255/35/19 winterbanden en mijn Michelin Pilot Sport 2 zomerbanden slijten dubbel zo snel. Ben nu bezig aan de 3e winter met de Pirelli Sottozero 2 winterset en er is nauwelijks iets af. Het is hier natuurlijk wel écht koud, maar toch.
                          Had liever gedownsized naar 18" winterbanden maar ik kon hier geen passende velgen vinden helaas...en kleiner past niet meer over m'n remschijven.

                          Ik was nog in Belgie toen de sneeuw viel en reed met een gehuurde V60 op winterbanden naar de luchthaven in Dusseldorf. Op 3-4cm verse sneeuw om 6u 's ochtens reed ik compleet op schema naar ginder. 110 km/h links op de aangereden sneeuw links terwijl het natte rechtervak op 80 zat zonder uberhaupt op de grens te rijden. Met winterbanden op sneew is het quasi onmogelijk om de controle volledig te verliezen. Er is altijd genoeg grip voorhanden voor correcties, en de remafstand is enorm veel korter. Het probleem met een zomerband is dat de sneeuw er niet aan blijft plakken, het worden effectief ski's tijdens een slip waar je geen enkele controle meer over hebt. Winterbanden zijn niet "een beetje beter" in de sneeuw, ze zijn de enige manier om effectief te kunnen rijden in zo'n omstandigheden. Ik ben voor een rijverbod van zomerbanden bij sneeuwval, in functie van het algemeen belang.
                          Binnenkort hebben we ene die uitlegt dat winterbanden op sneeuw het beter doen dan zomerbanden op een droog wegdek... (maar eigenlijk hebben we die hier al gehad ).
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Zo erg is het nog niet, maar met een minimum aan rijvaardigheid ligt de veilige grens vaker boven de legale snelheid dan er onder. Kwestie van aanvoelen ipv 30 te rijden "just in case". Dat pakt hier in Rusland niet

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                              Ik ben voor een rijverbod van zomerbanden bij sneeuwval, in functie van het algemeen belang.
                              En daarna nog een verplichting voor 4X4 wagens of rupsbanden bij sneeuwval en verplicht slipschool volgen.
                              Maar die slipschool is altijd nuttig.
                              Last edited by Cois; 20 januari 2013, 09:23. Reden: toevoeging
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Uiteraard kan je slippen, maar dat kan je ook op winterbanden. Net zoals je in de zomer ook op zomerbanden kan slippen.
                                Je volgende redenering is trouwens compleet onzinnig : ten eerste is er wel een wettelijke verplichting, en ten tweede bestaan er verzekeringen die goedkoper worden naarmate je minder rijdt. Ik heb nog geen winterbanden gevonden die goedkoper worden in dat geval...

                                Niet tussen de haakjes gelezen?
                                Onzinning? Een verzekering neem je ingeval er iets moest gebeuren. Er zijn geen verzekeringsmaatschappijen die je geld terugstorten als er niets is gebeurd of als je niet rijdt.
                                Dat geldt voor een autoverzekering, levensverzekering, brand of .... Maar als er iets gebeurt , ben je wel blij dat je er een had.
                                Iets gebeuren kan ook met 40 km/jaar, ongeacht of er sneeuw ligt. Zelfs met 1 km/jaar. Dat is genoeg voor in de gracht te glijden zonder er een ander weggebruiker bij betrokken is.
                                En dan kan de schade veel groter zijn dan enkele sets winterbanden. En ja, ik weet, je hebt al 24 jaar niet erin gelegen. Maar misschien de komende week?
                                .
                                Last edited by nabi; 20 januari 2013, 09:30.

                                Comment

                                Working...
                                X