Re: Winterbanden
Ik kan alleen vaststellen dat ik in de 23 jaar dat ik rij, nog nooit problemen heb gehad om weg te rijden met mijn wagen (allemaal voor voorwielaandrijvers, en allemaal zonder winterbanden). Ik vind het heel logisch dat mensen die veel baan doen, hun wagen uitrusten zodat die zo veilig mogelijk is, maar als je tijdens de wintermaanden met moeite op de weg bent, dan zijn die dingen behoorlijk nutteloos.
Of ABS en ESP op je zenuwen werken is afhankelijk van je rijstijl. Ik heb mijn ABS nog maar enkele keren gevoeld, maar een sportief bestuurder vloekt behoorlijk op dat ESP dat veel te vroeg tussenbeide komt.
We zijn nu bijna half december, en ik heb nog maar amper gereden bij temperaturen lager dan 7 °C, en met moeite 1 km. op een iets gladdere weg dan normaal. Zelfs die vrijdag was het al sneeuwpap geworden, die helemaal niet glad was.
Je moet als chauffeur je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. En ook winterbanden slagen er niet in ervoor te zorgen dat je op ijs een "normale" grip krijgt. Het verschil is ergens een 30%, maar 30% van geen grip is nog altijd geen grip... De verantwoordelijkheid ligt voornamelijk bij de chauffeur. Sommigen vinden die veiligheidsitems bedoeld om net onveiliger te rijden, omdat het meer mogelijkheden biedt daarvoor. Nochtans zijn al die middelen niet bedoeld om daarmee sneller te gaan rijden, maar om bij "normaal" rijgedrag veiliger te rijden. Maar sommigen hebben blijkbaar moeite met die interpretatie.
12 jaar rijden op dezelfde banden is trouwens niet verstandig, ook niet als je wagen altijd binnenstaat. Mijn continentals (achteraan) zijn nu 6.5 jaar oud (en bijna 90.000 km.), en zelfs dat merk je al behoorlijk, ondanks dat de profieldiept nog vlotjes 3 mm. bedraagt)... Maar over een half jaartje vliegen die dingen eraf.
Ik kan alleen vaststellen dat ik in de 23 jaar dat ik rij, nog nooit problemen heb gehad om weg te rijden met mijn wagen (allemaal voor voorwielaandrijvers, en allemaal zonder winterbanden). Ik vind het heel logisch dat mensen die veel baan doen, hun wagen uitrusten zodat die zo veilig mogelijk is, maar als je tijdens de wintermaanden met moeite op de weg bent, dan zijn die dingen behoorlijk nutteloos.
Of ABS en ESP op je zenuwen werken is afhankelijk van je rijstijl. Ik heb mijn ABS nog maar enkele keren gevoeld, maar een sportief bestuurder vloekt behoorlijk op dat ESP dat veel te vroeg tussenbeide komt.
We zijn nu bijna half december, en ik heb nog maar amper gereden bij temperaturen lager dan 7 °C, en met moeite 1 km. op een iets gladdere weg dan normaal. Zelfs die vrijdag was het al sneeuwpap geworden, die helemaal niet glad was.
Je moet als chauffeur je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. En ook winterbanden slagen er niet in ervoor te zorgen dat je op ijs een "normale" grip krijgt. Het verschil is ergens een 30%, maar 30% van geen grip is nog altijd geen grip... De verantwoordelijkheid ligt voornamelijk bij de chauffeur. Sommigen vinden die veiligheidsitems bedoeld om net onveiliger te rijden, omdat het meer mogelijkheden biedt daarvoor. Nochtans zijn al die middelen niet bedoeld om daarmee sneller te gaan rijden, maar om bij "normaal" rijgedrag veiliger te rijden. Maar sommigen hebben blijkbaar moeite met die interpretatie.
12 jaar rijden op dezelfde banden is trouwens niet verstandig, ook niet als je wagen altijd binnenstaat. Mijn continentals (achteraan) zijn nu 6.5 jaar oud (en bijna 90.000 km.), en zelfs dat merk je al behoorlijk, ondanks dat de profieldiept nog vlotjes 3 mm. bedraagt)... Maar over een half jaartje vliegen die dingen eraf.
Comment