Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Audiofreaks-thread

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Audiofreaks-thread

Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
    Hey audiofielen

Hier mijn set-up:

Speakers: Paradigm Reference Studio 100 V3 (Canadees, gevoeligheid 91 dB)
    Lampenversterker: Audio Innovation 500, 2x25 Watt puur klasse A (gemodificeerd)
    CD speler: Perreaux CD1
    SACD speler: Sony 555ES
    Minidisc speler: Sony MDS JB980 QS

Poweramp: Luxman M-03
    Pré amp: Parasound Halo P3

Interlinks van Benny Glass en de voedingskabels heb ik zelf ineen gedraaid.

En een hoopje muziekdragers natuurlijk

Grtz,
    K.

OK.

F*$£çing nice!
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filip claeys Bekijk bericht
      Jochen, welke soort muziek beluister je op jouw systeem?
      alles wat goed is.

Of met andere woorden het beste uit alle genres. Alleen klassiek is wat ondervertegenwoordigd. En country heb ik niet, maar dat hoor ik niet graag, lol.

Met andere woorden:

- een pak jazz, maar dan niet de old skool stuff, maar eerder veel recente zangeressen.
      - een pak singer-songwriters.
      - ambient
      - electro /house
      - rock / pop
      - hard rock
      - wereldmuziek (veel Afrikaans, mijn favo continent)

Waarom vraag je dat?

Mvg,

J.

Comment

Idd., vooral die Parasound. SACD boeit me dan weer minder.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          SACD boeit me dan weer minder.
          Mijn persoonlijke mening is; je hoort het verschil tussen CD en SACD niet vaak (tenzij de CD slecht is opgenomen en de SACD niet). Maar je voélt het méér dan vaak.

Ik kan dit moeilijk uitleggen. Het gaat hem om de gemakkelijkheid van het bereiken van een kippenvel moment; dat gaat makkelijker met SACD.

Comment

Ik heb hier thuis met een beperkt budget volgende spullen staan
            versterker/recivier : Cambridge Audio 350R 5.1 surround versterker (meestal staat die op stereo)
            cd speler: Rotel RCD 965BX
            DVD/cd/scacd speler Cambridge Audio DVD99
            voorste luidsprekers JM Lab (focal) Cobalt 816signature reeks
            achterste luidsprekers JM Lab (focal) Chorus 706 reeks
            voor het ogenblik kan ik er niet meer geld aan geven

Comment

Denon + Kef's

en draadloze Creative verbinding tss pc en versterker
              kan ik naar internetradio luisteren

de metal knalt goe in de living :-)

geen freak
              maar wou wel iets deftig ;-)
              Last edited by Dirtyharry71; 28 juli 2010, 11:18.
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Nu we hier toch te maken hebben met enkele kenners heb ik een vraagje.
                Mag ik luidsprekers van 4 ohm aansluiten op een amp van 8 ohm?

Comment

dat hangt af of dat de versterker (lees vooral de voeding) van de versterker er tegen kan
                  welke versterker zou je eraan hangen?
                  de meeste versterkers kunnen er wel tegen dit omdat de meeste luidsprekers van bv 8ohm geen constante weerstand van 8ohm hebben
                  luidsprekers durven soms wel een dip hebben van tot minder dan 2ohm bij bepaalde frequenties

Comment

Nu we hier toch te maken hebben met enkele kenners heb ik een vraagje.
                    Mag ik luidsprekers van 4 ohm aansluiten op een amp van 8 ohm?
                    Liever niet en indien toch : voorzichtig! Hangt ook af van het vermogen van de versterker en de belastbaarheid van de boxen. Omgekeerd (amp 4 - box 8) zou probleemloos zijn.
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Wat beide heren boven zeggen klopt.

Ik zou het niet doen. Welke versterker je ook hebt, het zal veel vragen van dat bakske om die pieken te trekken. Kans is groot dat hij er zich in zal verslikken, met momenten.

Comment

Het val vooral te zien welke versterker dat het is.
                        je moet eerst eens de technische gegevens goed doornemen
                        dan moet je ook de gegevens van je luidspreker doornemen
                        bij een aantal versterkers geven ze een bepaald vermogen op die hij kan leveren bij 8ohm
                        bv 2x100watt rms
                        die kan mits een degelijke voeding dat vermogen verdubbelen op 4ohm 2x200 watt rms
                        dit zijn de duurdere versterkers ,die kunnen bijna elke luidspreker aansturen,ook diegene dat nogal diep durven dippen in hun impedantie.
                        neem bv een cambridge audio Azur 840A versterker.
                        ze geven daarbij op dat die op 8ohm 2x120watt rms levert.
                        bij 6ohm kan diezelfde versterker 2x200watt rms leveren.
                        dan moet je nog altijd zien welke speaker je er gaat aanhangen
                        mijn speakers bv zijn 8ohm nominaal maar ze kunnen dippen tot 4.3ohm (bij bepaalde frequenties en bepaald vermogen.
                        als ik sommige hun mening moet volgen dan mag men die niet aan versterker aansluiten dan die enkel een bepaald vermogen geeft op 8ohm
                        Elke versterker dipt in zijn frequentie (en gaat ook wat omhoog in zijn impedantie dus meer dan 8ohm)
                        dat is nu eenmaal eigen aan wisselspanning wisselende frequenties en vermogens dat de weerstand (impedantie) niet constant blijft
                        een muziekstuk is ook niet constant in frequentie en in geluidsdruk daardoor gaat dus de impedantie ook nooit constant hetzelfde zijn

Comment

Toch ook nog eventjes iets toevoegen:
                          Indien het een buizen versterker is, ABSOLUUT NIET. Deze mag je ook nooit -zelfs niet eventjes- aanzetten zonder weerstand over de luidspreker aansluitingen, anders gaat je OPT (output power transfo) er gegarandeerd aan. En deze zijn duur.

Een transistor versterker kan dit meestal wel hebben. Let op of er iets aangegeven staat als "min impedance * omh". Dit is de laagste weerstand die je zou mogen aansluiten. Staat er echter enkel in de gegevens iet als: "vermogen: xxxW/8ohm" dan betekend dit enkel hoeveel vermogen de versterker kan geven bij een bepaalde (luidspreker)weerstand. Hoe lager die weerstand, hoe meer vermogen (komt neer op Amperes in dit geval) de versterker kan geven, maar hoe "zwaarder" dit voor de versterker is, want de transfo moet dit vermogen kunnen leveren én het koellichaam moet de extra warmte kunnen afvoeren. Als 1 van beide niet lukt, gaat er iets stuk... en dat wil je niet

Comment

Het gaat om een Marantz PM62 (van 2x 60 watt denk ik).
                            De bedoeling is om 4 luidsprekers van 4 Ohm aan te sluiten en dit enkel voor achtergrondmuziek.

Comment

Hier een "basis"set naar audiofiele normen (+- 1000€) bestaand uit
                              • Marantz SR4004
                              • Marantz CD 5001
                              • 2x B&W 685

Zeer aangenaam voor zijn prijs en stukken beter dan dingen als Bose (imo) (oren in dit geval )

Enig advies die je moet hebben is al gegeven.
                              Ga naar verschillende goeie winkels en ga luisteren. Kies met je oren!
                              Wat goed klinkt voor mij is anders voor jou. Ik wou eerst vloerzuilen maar vond de kleine B&W'tjes beter klinken dus....

Dé webstek voor info. HTforum daar moet je zijn met al je vragen.

Voor dingen als nas, mediaservers ed, wederom de webstek : Tweakers

Vreemd dat die nog niet voorbij gekomen zijn

veel plezier ermee
                              Jeroen

Comment

Het gaat om een Marantz PM62 (van 2x 60 watt denk ik).
                                De bedoeling is om 4 luidsprekers van 4 Ohm aan te sluiten en dit enkel voor achtergrondmuziek.
                                Een versterker vervormt zijn signaal meer naarmate hij meer stroom moet leveren. Bij een lagere impedantie moet de versterker dus bij gelijke spanning, meer stroom leveren.
                                Als je ervoor zorgt dat je versterker met die lagere impedantie van 4 ohm, toch niet meer stroom levert dan met die luidsprekers van 8 ohm, dan zal je normaal geen probleem hebben (in de praktijk betekent dat dus dat je versterker dus maar de helft van z'n vermogen levert bij 4 ohm, dan bij een belasting van 8 ohm).
                                --> zoals hier al gezegd : die impedantie is ook afhankelijk van de frequentie. Een luidspreker van 4 of 8 ohm heeft deze bij een bepaalde frequentie. Die impedantie kan bij het afspelen van muziek dus makkelijk een pak hoger (of lager) zijn..

Met die 4 luidsprekers maak je het voor die versterker nog wat lastiger. Je schakelt dan 2 luidsprekers per kanaal in parallel (dat is ook zo als je ze apart aansluit volgens A+B klemmen (zoals het hoort)), waardoor de impedantie nog eens halveert. 2 luidsprekers van 4 ohm leveren dus een belasting van de versterker op van 2 ohm !
                                Als je die versterker gewoon voor achtergrondmuziek gebruikt (en dus op een redelijk laag volume) zal dat dus geen probleem zijn.
                                Zoals altijd geldt 1 heel eenvoudige regel : als je vervorming hoort, moet je het volume verlagen. Veel mensen hebben wel een heel hoge tolerantie voor die vervorming (maar dat heeft dan niets meer met hifi te maken), en spelen dus veel te luid...
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...