Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dell garantie na 1 jaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dell garantie na 1 jaar

Voor wie er zin in heeft, kan hier de volledige tekst van de Europese richtlijn lezen.

België had indertijd niet veel zin de richtlijn ook op te nemen in de wetgeving

In Nederland schijnt dit nog steeds niet het geval te zijn, dixit het Europees Centrum voor de Consument Nederland :

"In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar wettelijke garantie de consument heeft. Daarin staat namelijk dat de consument recht heeft op een product van goede kwaliteit. In Nederland wordt de wettelijke garantie ook wel 'het wettelijk recht op een deugdelijk product' genoemd. Hoe lang de consument dat wettelijk recht hebt, hangt af van het product dat de consument koopt. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken. In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product."

Vraag aan de Nederlanders : werkt dit in de praktijk ook ? Ik denk bvb aan een tv die na 3 jaar stuk gaat of een wasmachine.
    Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
      En hoe moet ik deze lijn dan interpreteren ? Dit zegt toch duidelijk dat na zes maanden je moet kunnen bewijzen dat het probleem er van in het begin was, net zoals ik aangaf ?Mark
      Dat staat er zeker maar je haalt zelf aan dat je het tweede jaar moet bewijzen. Er is 50% verschil tussen 6 maand en 12 maand.
      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
      Je hebt als particulier twee jaar garantie, maar het tweede jaar moet je eigenlijk bewijzen dat het probleem reeds aanwezig was van in het begin ... een onbegonnen zaak dus
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Eigenlijk moest het strafbaar zijn om van de garantiewetgeveing zo'n "beerput" te maken.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Even een korte update.

Op 15 Juli beloofde Dell dus om toch 2 jaar garantie toe te passen, en ze zouden een ophaling regelen.

Daarvoor zou iemand van de helpdesk me bellen.
          Ik heb dus de Laptop bij de buren ondergebracht omdat we zelf op vakantie waren zodat we alsnog de ophaling konden laten gebeuren...

Maar blijkbaar is dat op een verkeerde stapel terecht gekomen, en werd er niets opgehaald.

Terug moeten bellen... excuses gekregen ... en de melding gekregen dat ze aan huis zouden komen, omdat het niet zo eenvoudig is om deze laptop open te maken.
          Ik vroeg dan ook of ze de laptop terug 'bedrijfsklaar' zouden maken met Windows.
          Tja, ... de monteurs die aan huis komen kunnen dit niet, en eigenlijk doen we dit niet bij een defecte harde schijf ...

Nog eens naar de verkoper gebeld, die gaf uiteindelijk toe om de laptop op te halen en te zorgen dat het besturingssysteem zou geïnstalleerd worden. Mogelijk proberen ze om in plaats van XP de versie 7 erop te zetten. Afwachten ... Blijkbaar heeft Murphy zich goed met dit geval gemoeid, en zal ik maar tevreden zijn als alles opgelost is ...

Hoe lang het nog zou duren... konden ze me niet zeggen.

Goed dat het hier gaan om een 'speel' laptop van de kinderen, anders is dit niet echt een voorbeeld.

In elk geval geeft het mij een heel ander beeld van die 'goedkope' Dell computers. Als je een normale en betrouwbare garantie wil, dan moet je toch al snel 140 € extra betalen.

In elk geval zal het onderwerp garantie een belangrijker criterium worden bij de aankoop van de volgende computer!

Comment

Da's natuurlijk het risico dat we lopen met al de laptops. Herstellingen moeten vrijwel altijd door de fabrikant zelf gebeuren.
            Er worden ongetwijfeld duizenden laptops gekocht die NOOIT van plaats veranderen. Als die laptops desktops waren, op maat gemaakt door een computerwinkel, dan gingen die PC's bij defect nooit verder dan die winkel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
              In Nederland hebt u dus vaak langer dan twee jaar recht op een deugdelijk product."

Vraag aan de Nederlanders : werkt dit in de praktijk ook ? Ik denk bvb aan een tv die na 3 jaar stuk gaat of een wasmachine.
              ja dat werkt...althans bij mij meerdere keren.
              je moet ze er wel zelf even op wijzen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Even een korte update.

Op 15 Juli beloofde Dell dus om toch 2 jaar garantie toe te passen, en ze zouden een ophaling regelen.

Daarvoor zou iemand van de helpdesk me bellen.
                Ik heb dus de Laptop bij de buren ondergebracht omdat we zelf op vakantie waren zodat we alsnog de ophaling konden laten gebeuren...
                Tja, jouw geval is niet 100 % standaard en stond waarschijnlijk niet op het "lijstje" van het call-center robotje. Dan loopt zoiets gegarandeerd mis. Ze moeten beginnen nadenken en iets "abnormaal" organiseren, en dat kost tijd die ze niet hebben, want de volgende klant wacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Tja, jouw geval is niet 100 % standaard en stond waarschijnlijk niet op het "lijstje" van het call-center robotje. Dan loopt zoiets gegarandeerd mis. Ze moeten beginnen nadenken en iets "abnormaal" organiseren, en dat kost tijd die ze niet hebben, want de volgende klant wacht.
                  Ik zou niet weten wat er speciaal is aan een garantiegeval na 1 jaar en één week.
                  Als Dell illegale regels toepast, dan is dat hun verantwoordelijkheid!

Comment

Ik zou niet weten wat er speciaal is aan een garantiegeval na 1 jaar en één week.
                    Als Dell illegale regels toepast, dan is dat hun verantwoordelijkheid!
                    Niet moeilijk hé: overal zet Dell 1jaar garantie, in de hoop dat de klant er niet op reageert, dus is die vraag naar de wettelijke 2 jaar "een specialleke".
                    En een "specialleke" loopt 99,99 % van de gevallen in het honderd bij "robot" centers.

Comment

Even de afloop schetsen.

Vandaag is de laptop terug aangekomen.

HD vervangen door een 300 GB ipv de 120 die er in zat ++
                      En windows 7 Home Premium geïnstalleerd in plaats van de oude XP.

Dit laatste een beetje als compensatie voor de discussie en de lange wachttermijn.

Eén schoonheidsfoutje: toetsenbord staat op qwerty (iemand een hint waar je dit in 7 omzet?)

Alles bij elkaar goed afgelopen, maar het heeft wel behoorlijk wat energie, discussie e-mails en telefoons gekost.

Bij de volgende aankoop ga ik (of het nu Dell, Apple of iets anders is..) eerst eens héél goed vragen hoe ze hun garantie toepassen. En ik denk er aan een tip te geven bij één of andere krantenredactie om die garantiewetgeving en de praktijk na te gaan.
                      Last edited by Guest14; 11 augustus 2010, 19:52.

Comment

Eén schoonheidsfoutje: toetsenbord staat op qwerty (iemand een hint waar je dit in 7 omzet?)
                        Je gaat naar Configuratie, Land en Taal en klik daar op het tablad Toetsenborden en talen en kies dan voor wijzigen. Daar kies je dan voor Azerty Belgisch en verwijder je best het andere dat er nu staat.

Comment

en vergis je niet met nederlands (nederland) want die hebben ook qwerty

Comment

Ik kocht zowat een jaar geleden twee Dell laptops, nu werkte bij de mijne de media toetsen de ene keer wel den andere keer niet en het numerieke toetsenbord werkte ook niet normaal.
                            Na heel wat over en weer gestuurd te hebben werd besloten hem op te halen en op te sturen naar Duitsland.
                            Eerst brengen ze een lege doos waar in je de laptop moet steken (ze nemen die niet in een keer mee) s'anderdaags komen ze de doos met laptop op halen.
                            Na een goeie week kreeg ik melding dat ze de laptop terug af zouden leveren wat ook correct gebeurde.
                            Het numerieke toetsenbord was vervangen maar de media toetsen werkte de ene keer wel de andere keer niet net als van te voren, ik heb het dan maar zo gelaten.
                            Zowat een week later kwam er een rookwolk uit de laptop en heb ik hem zelf open gedaan (was toen een maand oud) en bleek de flatkabel van de media toetsen klem te hebben gezeten en gelijk te zijn verschroeid.
                            Ik heb de flatkabel er af gedaan en werk nu nog steeds zonder media toetsen die ik niet zo nodig heb.
                            Ook ben ik zeer voorzichtig met mijn spullen maar het heeft toch niet kunnen verhinderen dat de bekleding van het scherm aan het scharnierpunt aan het inscheuren is.
                            Volgende keer is het voor mij toch geen Dell meer hoor.
                            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                              Het numerieke toetsenbord was vervangen maar de media toetsen werkte de ene keer wel de andere keer niet net als van te voren, ik heb het dan maar zo gelaten.
                              Zowat een week later kwam er een rookwolk uit de laptop en heb ik hem zelf open gedaan (was toen een maand oud) en bleek de flatkabel van de media toetsen klem te hebben gezeten en gelijk te zijn verschroeid.
                              Na één maand al geen beroep meer doen op je garantie ????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Na één maand al geen beroep meer doen op je garantie ????
                                Als je weet wat ik den eerste keer allemaal heb moeten doen om hem op te laten halen hoeft het voor mij geen tweede keer meer hoor en omdat alleen de media toetsen niet meer werkten en er rook uit kwam heb ik dat zelf af gekoppeld.
                                Weg garantie zal je dan zeggen maar daar heb ik lak aan als ze het toch niet fatsoenlijk herstellen.
                                Ik heb genoeg computer (bouw) ervaring om zo een probleempje op te lossen.
                                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
                                X