Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dell garantie na 1 jaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dell garantie na 1 jaar

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Theokus, ik ben werkzaam als IT'er aan de VUB. Wij kopen dus pc's/laptops... voor gebruik aan de universiteit. Uiteraard betaalt het werk dat dus. En die 3 jaar garantie, dat betaal je hoor.
    Wij hebben natuurlijk wel een overeenkomst met Dell voor de levering van desktops/laptops/schermen... . Die overeenkomst is onderhandeld, met bedoeling om dat materiaal aan te schaffen, aan zo goed mogelijke voorwaarden, en zo interessant mogelijke prijzen. En 1 van die voorwaarden was 3 jaar full garantie op alles wat we kopen. Onnodig te zeggen dat we natuurlijk wel iets meer dan 1 pctje per jaar kopen .
    Ah David. Dat is zeer fijn te horen en te lezen.
    Steekt allemaal goed in elkaar en alles dus naar best vermogen.

Ik moet ook verder zeggen dat de VUB me zeer nauw aan het hart ligt
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht

Als ik me niet vergis is het met Appel net hetzelfde, koop je je appel bij Switch dan heb je 2jaar garantie, koop je die online dan heb je er maar 1.
      Waarom, geen idee ik heb geen rechten gestudeerd.
      Daar moet je ook geen rechten voor studeren: ze hopen dat de particulier het als eerste opgeeft, dan hebben ze lekker een jaar garantie gewonnen.

Ik haal dit zelfs uit de verkoopsvoorwaarden van een online shop:

Door het plaatsen van een Online-bestelling verklaart de koper de bestelde goederen aan te kopen voor doeleinden die verband houden met zijn beroeps- of commerciële activiteit.

Maar je kan natuurlijk perfect als particulier bestellen....

Trouwens, heel die 2 jaar historie is een beetje belachelijk: de meeste PC onderdelen zijn na 1,5 jaar al hopeloos verouderd als ze nog in garantie zijn.
      En dan de afgrijselijke bedragen die ze vragen voor een herstelling die 5 minuten duurt en zo'n 50 euro aan materiaal

Maar zolang die wet er is dient hij natuurlijk nageleefd te worden.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik haal dit zelfs uit de verkoopsvoorwaarden van een online shop:

Door het plaatsen van een Online-bestelling verklaart de koper de bestelde goederen aan te kopen voor doeleinden die verband houden met zijn beroeps- of commerciële activiteit.

Maar je kan natuurlijk perfect als particulier bestellen....
        Tja, in dit geval geef je feitelijk aan ermee akkoord te gaan als zijnde een bedrijf te bestellen. Dat je dat niet doet is vervolgens jouw probleem.

Smerige truc, maar wel effectief vrees ik.
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Dat "2 jaar garantie" (EU afspraak) effectief 6 maand betekent is al langer bekend.
          Uit goede bron :

In België vond het onderzoek plaats van december 2009 tot februari 2010. Bij 32 van de 157 (20,4 procent) gecontroleerde winkels werden overtredingen vastgesteld. Daarvan had 63 procent betrekking op het niet respecteren van de wettelijke waarborgtermijn, 22 procent op het niet naleven van de wettelijk verplichte meldingstermijn, 13 procent op het niet opschorten van de garantietermijn tijdens herstel of vervanging van het product en 3 procent op het onrechtmatig beperken van de kosten onder garantie.

Opgelet: die garantie bindt de verkoper, niet de fabrikant. De verkoper en de fabrikant kunnen zelf ook een commerciële garantie verlenen. Die is echter facultatief. Die kan de wettelijke garantie niet beperken en moet vermeld staan in een geschreven document waarin de toepassingsvoorwaarden staan.

6 maanden... en 2 jaar

Wanneer er een probleem of mankement is binnen de 6 maanden na de aankoop, is de verkoper daarvoor in eerste lijn aansprakelijk. Maar hij is dat niet als hij kan aantonen dat het probleem ontstaan is door uw toedoen (foutieve behandeling, onaangepast gebruik).

Na 6 maanden en tot 2 jaar kan u de verkoper nog altijd aansprakelijk stellen. Maar als hij zijn aansprakelijkheid betwist, is het aan de klant om te bewijzen dat het gebrek al bij de levering bestond. En dat is geen sinecure. Het zal dan wellicht eenvoudiger zijn de eventuele commerciële garantie in te roepen. Waarschuw de verkoper om uw wettelijke garantie te vrijwaren. De termijn van 2 jaar begint te lopen vanaf het ogenblik dat het goed wordt afgeleverd. Dat is de dag waarop u met uw aankoop de winkel verlaat, of de dag dat het bij u wordt geleverd. Bewaar uw aankoopbewijzen en leveringsbons zorgvuldig.

Na 2 jaar is het regime over verborgen gebreken van toepassing. Voor de aankoop van tweedehandsgoederen is een kortere termijn mogelijk, maar die mag niet korter zijn dan 1 jaar.
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

Comment

Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 09:06. Reden: **************

Comment

Dell mag zetten op hun website wat ze willen.
              Ik ben particulier, en dus heb ik volgens de wet recht op 2 jaar garantie PUNT.

Dell heeft alleen het recht meer te bieden, nooit minder, dat is nu eenmaal contractrecht.
              Er zijn bepaalde eisen die je niet mag te niet doen.

Je mag bij voorbeeld ook niet in een arbeidscontract schrijven dat de opzegtermijn maximum 2 maand bedraagt. Het mag er in staan, het telt toch niet!!

Dell is nog niet klaar met mij. Ik wacht nog af tot morgen, en zonder positieve reactie schakel ik het ministerie in.
              Maar nog kopen bij Dell... tja, wat denk je zelf.

Ze hebben me letterlijk gezegd, een dag is een dag. Dus als je PC 2 jaar en één dag oud is, bye bye garantie... Mooie firma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
                Da's ook wel een beetje kort door de bocht. Bij ieder electronicatoestel is de eindverantwoordelijke de winkel
                die het toestel verkoopt. Dus wie al zijn onderdelen bij dezelfde winkel koopt, kan voor garantie ook naar diezelfde
                winkel terugkeren.
                Daarbovenop heb ik nog nooit meegemaakt (geen idee hoeveel pc's ik al ineen heb gestoken) dat er problemen zijn
                met kapotte onderdelen die niet worden teruggenomen.
                De meest gekende computerwinkels in de buurt zijn net de eersten die van hun tak maken als er iets kapot is ... garantie geven ze niet graag omdat ze dan administratie hebben bij het terugsturen en omruilen. Niet elke winkel is even gedienstig op dat niveau.
                Zelf maar één keer voor gehad dat er wat discussie was maar een kennis van mij heeft er regelmatig last mee gehad hoor.
                Daarbij als je zelf een pc samenstelt koop je geen toestel maar onderdelen en de goedkoopste onderdelen zijn meestal de bulk-versies ... de wisselstukken zogezegd.
                Maar dat doet er niet toe, dit zal de TS zijn probleem niet verhelpen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                  @Tommie1: Heb je hem rechtstreeks bij Dell besteld of via de tussenhandel? Alléén wanneer je hem rechtstreeks bij Dell besteld hebt is er sprake van consumentenbescherming.
                  Consumentenbescherming is er altijd, enkel de eindverkoper moet u die garanderen ... dus ofwel Dell ofwel de tussenpersoon dat het u verkocht.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                    Tja, in dit geval geef je feitelijk aan ermee akkoord te gaan als zijnde een bedrijf te bestellen. Dat je dat niet doet is vervolgens jouw probleem.
                    Smerige truc, maar wel effectief vrees ik.
                    Niet volledig correct, de wetgeving zegt dat geen enkele voorwaarde de wet teniet doet! Jij kan enkel als bedrijf of professioneel kopen als je dit zakelijk gebruikt en dus een bedrijf/zaak hebt.
                    Het zijn trucjes van de foor maar niet rechtsgeldig!
                    Mocht je laten factureren hebben met opgave van uw BTW-nummer, dat is iets anders en een bewijs dat het geen privé-aankoop is.

De enige reden waarom je verliest is dat mensen niet genoeg durven en het altijd zo laten ... meer mensen zouden moeten durven een klacht indienen!
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 00:03. Reden: **************

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        het zal voor dell ook crisis zijn
                        Opdracht Dell: negeren.
                        "Uit de openbaar gemaakte documenten blijkt dat de medewerkers van Dell op de
                        hoogte waren van de aanwezigheid van slechte onderdelen. Maar ze moesten dit
                        verbergen door de ‘schuld’ in de schoenen van de klant te schuiven. Zo kreeg de klant
                        te horen dat hij het systeem minder mocht belasten of een duurder exemplaar kon
                        aanschaffen."

Ik denk dat het de klanten deugd heeft gedaan om dit achteraf te horen
                        Het waren 11,5 miljoen klanten die bezitters waren.

Euh... allemaal gekocht als "bedrijf"

Weer een bewijs: eerlijke en rijke zakenlui bestaan niet
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                          Dell is dikken bul... ( staat ergens hierboven.... en hij heeft gelijk )
                          als partikulier ben je het vlaggen als.. Punt .
                          ze zijn nog erger dan de lidl, die iets in aan bieding hebben maar er maar 1 van op stodk hebben, en hoe ???? Wel in stap morgen nen dell winkel binnen en ik vraag wat er verkeerd is aan mijn harde schijf...
                          En nu lachen , ik stap nen dell winkel binnen, WAAAAAAAAAAAAAR?????
                          En vraag wat er .. AAAAAAAAN WIEEEEEEEEEEEE
                          ge kunt dat alleen via internet kopen, en ge kunt alleen via internet met hun praten.
                          Wat sta je hier nu eigenlijk te roepen ? Dat is juist het Dell concept: ze hebben geen winkels, en ze maken je pc pas na dat je hem besteld hebt. En ze hebben wel degelijk een bemande helpdesk.

Ik heb/had nen dell, en vraag een nieuwe batterij, de mijne deed het niet lang meer, aah dat kost u 72 euro, maar eerst moet gij uw batterij insturen, ( waarom vraag ik : anders kan je die namaken ) ik denk namaken wat voor bull.. is dat,
                          Over het algemeen is het omgekeerd: als je laptop/batterij nog in garantie is, en jij belt omdat die defect is, stuurt Dell je een nieuwe batterij, en jij moet de oude terugsturen. Doe je dat niet, dan wordt de nieuwe batterij gefactureerd (idem met harde schijven). Anders zou iedereen kunnen bellen om een gratis extra battterij.
                          Als je batterij niet meer onder garantie is, bestel je gewoon een nieuwe.

en hoeveel dagen zit ik zonder laptop , bat. opsturen zij nen andere opsturen... ik bel 2 weken later, dat ik een 2de batterij nodig heb, omdat ik wat langer zonder stroom moet werken ergens ten velde : een 2de batterij : kost u 67 euro ( en ik moet mijn eerste niet opsturen, wel de week daarop is hij naar de kringloopwinkel gegaan, en heb ne siemens gekocht, in ne reeele winkel, met ne reeele gast voor mij.
                          Ze mogen die de.. in hun ga. steken, nooit meer!!!!
                          En denk je nu dat Siemens gratis nieuwe batterijen gaat geven aan iemand die een 2de hands laptop gekocht heeft ? Of dat de verkoper van de kringloopwinkel dat gaat doen voor u ?
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Niet volledig correct, de wetgeving zegt dat geen enkele voorwaarde de wet teniet doet! Jij kan enkel als bedrijf of professioneel kopen als je dit zakelijk gebruikt en dus een bedrijf/zaak hebt.
                            Ik denk dat dit voer voor juristen is.

Feit is wel dat een bedrijf/leverancier algemene voorwaarden mag hanteren. Als jij als klant (particulier of zakelijk) akkoord gaat met die algemene voorwaarden geef je in feite vrijwillig een deel van je wettelijke rechten op. Dat is volkomen wettelijk terecht.

En ja, een ieder wordt geacht de wet te kennen en de algemene voorwaarden te lezen. Doe je dat niet wordt het heel moeilijk je te beroepen op wettelijke bescherming waar je vrijwillig afstand van hebt gedaan.

De vraag hoe het in dit specifieke geval zit is alléén te beantwoorden door een jurist vrees ik. Ik denk hoe dan ook dat Dell niet zomaar toe gaat geven, en een beetje klagen door een particulier liggen ze echt niet wakker van
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

Comment

Over het algemeen is het omgekeerd: als je laptop/batterij nog in garantie is, en jij belt omdat die defect is, stuurt Dell je een nieuwe batterij, en jij moet de oude terugsturen. Doe je dat niet, dan wordt de nieuwe batterij gefactureerd (idem met harde schijven). Anders zou iedereen kunnen bellen om een gratis extra battterij.
                              Als je batterij niet meer onder garantie is, bestel je gewoon een nieuwe.
                              En waar is het probleem? Dat is toch wat er staat? Scherpie zegt toch niet dat de batterij nog in garantie was?

En denk je nu dat Siemens gratis nieuwe batterijen gaat geven aan iemand die een 2de hands laptop gekocht heeft ? Of dat de verkoper van de kringloopwinkel dat gaat doen voor u ?
                              Tiens, zo als ik lees is de Dell naar de kringloop gegaan en heeft Scherpie in een winkel (niet de kringloop!) een nieuwe Siemens gekocht.
                              Last edited by nabi; 14 juli 2010, 07:33.

Comment

Vind heel het topic nogal aan het ontsporen ... en heel veel 'ik denk' en 'ik heb gehoord van' door mensen die ergens wel eens iets gelezen hebben.

Je hebt als particulier twee jaar garantie, maar het tweede jaar moet je eigenlijk bewijzen dat het probleem reeds aanwezig was van in het begin ... een onbegonnen zaak dus, maar de meeste bedrijven zijn hier soepel mee. Als bedrijf krijg je maar 1 jaar garantie omdat ze er van uitgaan dat het toestel veel intensiever gebruikt wordt ... en in het geval van Dell hebben ze een speciale 'business' reeks die natuurlijk wel duurder is, maar ook zwaardere componenten gebruikt, en waar je 'next day' repair op hebt

De opmerking 'een dag is een dag' is toch volkomen normaal zeker, je hebt 24 maanden garantie, en niet 24 maanden en 1 dag ... want waar eindigt dit dan, 24 maanden en een week, of 25 maanden ... het einde is dan zoek, juist is juist, natuurlijk kan een verkoper hier soms iets aan doen, maar Dell drukt de kosten door zonder winkels te werken ... je kan niet alles hebben.

Ik heb drie Dell machines thuis staan, en vier Dell UltraSharp schermen, na zo'n 18 maanden had ik een 'dode pixel' op een scherm ... telefoontje naar Dell met het serienummer, gelijk een bevestiging gekregen dat hij vervangen zou worden (het voordeel van UltraSharp te nemen) en de volgende dag stond er al een koerier aan de deur met een splinternieuw scherm ... en nog eens het nieuwste model ook, heb het oude scherm meegegeven met die koerier die netjes bleef wachten hoor ... dus mij hoor je echt niet klagen van de service van Dell, onthou alleen dat 24 maanden 24 maanden zijn, en niet langer ... Sinterklaas bestaat niet meer hoor.

Mark
                                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                                X