Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Hier 40 kWh minder op 31 dagen dan in februari met 28 dagen en meteen (na december en januari) opnieuw een diepterecord qua somberheid sinds 2012.
Dat maart minder is dan februari klopt, maar de benadering is toch wat anders te doen.
In februari hebben we bijna het dubbel gehad van wat voorzien was, in maart een pak minder ... maar ten opzichte van voorzien nog steeds meer.
Volgens vooropgestelde grafieken (gemiddelde voor eenzelfde ligging) moesten we deze maand 516 kWh halen, maar we hebben 548 kWh gehaald.
Vergelijken met vorige jaren kan ik niet, maar het ligt dan toch zeker in lijn met wat verwacht wordt en februari was wat opbrengst betreft gewoon extreem goed.
Dat maart minder is dan februari klopt, maar de benadering is toch wat anders te doen.
In februari hebben we bijna het dubbel gehad van wat voorzien was, in maart een pak minder ... maar ten opzichte van voorzien nog steeds meer.
Volgens vooropgestelde grafieken (gemiddelde voor eenzelfde ligging) moesten we deze maand 516 kWh halen, maar we hebben 548 kWh gehaald.
Vergelijken met vorige jaren kan ik niet, maar het ligt dan toch zeker in lijn met wat verwacht wordt en februari was wat opbrengst betreft gewoon extreem goed.
Tja, ik kan hier ter plaatse maar één benadering geven en dat zijn de "naakte" cijfers die mijn GSC teller me komt vertellen...
En die vertelt me dat de slechtste maand maart na deze van 2018 toch nog zo'n 50 kWh méér opbracht. Panelen liggen hier sinds 2011.
Tja, ik kan hier ter plaatse maar één benadering geven en dat zijn de "naakte" cijfers die mijn GSC teller me komt vertellen...
En die vertelt me dat de slechtste maand maart na deze van 2018 toch nog zo'n 50 kWh méér opbracht. Panelen liggen hier sinds 2011.
Wil ik best geloven nete en betwist ik niet.
Maar hier liggen ze nog geen jaar, vergelijken kan ik dus enkel met grafieken van gemiddelden welke door fabrikanten bezorgd werden.
In februari haalden we 243 kWh meer dan voorzien en in maart zaten we er ook nog 32 kWh boven, dus toch nog betere resultaten dan gemiddeld maar daarom niet beter dan vorige jaren.
We zien wel naar de toekomst wat het geeft, verder betekent een grote opbrengst niet altijd dat het beter weer was.
De grote opbrengst van februari hebben we te danken aan één super goede week met redelijk koud weer.
Het is duidelijk dat de opbrengst beter is bij koud weer en afneemt bij hogere temperaturen.
Grijze vuile hemel, als we dit al hemel kunnen, mogen noemen.
Het kleinfruit staat volop te botten en verslimme () ze geven weer vorst. Hopelijk blijven de kiewibessen, ... buiten greep van de vorst (die is toch naar Spanje in verlof ?)
Er staat weer een paar cm water boven het gras
Het ziet er naar uit dat we na nog eens een winterdag, en een winternacht die nu begint, eindelijk (voorlopig ?) van de ondermaatse temperaturen gaan verlost raken.
De eeuwige wisselvalligheid zullen we er wel moeten bijnemen vrees ik.
Heel mooi weer, en ik heb veel motorrijders gezien die genieten van de eerste warme dagen.
Hopelijk letten die een beetje op, want het eerste warme weekend is doorgaans erg gevaarlijk voor motorrijders die de motor dan voor het eerst uit de garage halen na de "winterslaap".
Ook de automobilisten zijn dan nog niet gewoon dat er weer meer tweewielers rondrijden waar ze extra op moeten letten omdat die minder goed zichtbaar zijn dan auto's.
Sommige van die motorrijders willen dan ook nog eens proberen wat die motor allemaal kan, maar omdat ze lang niet gereden hebben kan dat ook gevaarlijk zijn.
Comment