Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Toen ik net terug was van het werk is er hier een hagelbui gepasseerd, gelukkig ben ik die onderweg niet tegen gekomen.
Nu begint het te vriezen, de baan is nat, op sommige plaatsen begint de weg al te glinsteren.
Hier net een leuk ommetje gefietst van 10 km tot Zandbergen, om een dubieuze busrit te vermijden...
Omdat men op de lijn van Edingen naar Halle werken uitvoert dit weekend, en NMBS een vervangbus inzet op het traject, zie ik meteen de situatie:
- toekomen en de bus is niet te vinden;
- toekomen en de bus is net weg;
- toekomen en de bus zit helemaal vol;
- die bus die ergens vast komt te zitten in het verkeer, en de aansluiting in Halle missen op de volgende trein;
- 's avonds laat mijn laatste aansluiting naar huis missen als ik terugkeer van het werk.
Wel wat koude wind uit het noorden, tegenwind toen ik de Congoberg afdaalde,... maar dat mag geen excuus zijn om de auto te nemen ipv de fiets
Weerkundige lente start met een serieuze winterse uitschuiver: 4°, wind en regen.
Dat komt omdat het astronomisch nog steeds winter is.
De "weerkundige", lol.
De echte lente daarentegen start op 21 maart, willen we dat afspreken?
De astronomische winter eindigt meestal op 20 maart, soms op 21 maart, wanneer de zon 's middags aan de evenaar loodrecht aan de hemel staat (equinox). Hierna begint de lente.
De "weerkundige", lol.
De echte lente daarentegen start op 21 maart, willen we dat afspreken?
De astronomische winter eindigt meestal op 20 maart, soms op 21 maart, wanneer de zon 's middags aan de evenaar loodrecht aan de hemel staat (equinox). Hierna begint de lente.
Precies of ik dat niet wist. En de astronomische herfst begint hier op 22 september in de vooravond of 23 september 's morgens.
Dit zegt Wikipedia over de "meteorologische" ofte de "weerkundige" seizoenen:
Meteorologische zomer
Bepaling:
Om praktische redenen begint de meteorologische zomer eerder, op 1 juni op het noordelijk halfrond en op 1 december op het zuidelijk halfrond. Deze duurt dan tot 1 september respectievelijk 1 maart.
De meteorologische winter kan op twee verschillende manieren gedefinieerd worden.
Een veel gehoorde definitie van de meteorologische winter is die van de maanden december, januari en februari op het noordelijk halfrond en juni, juli en augustus op het zuidelijk halfrond. Als men het heeft over de gemiddelde wintertemperatuur, dan is die berekend aan de hand van deze periode.
Ik zeg ook nergens dat je dat zelf uitgevonden hebt.
Op de site van Frank Deboosere staat het volgende:
"Voor weerkundigen is het moeilijk om te werken met seizoenen die niet beginnen op vaste dagen van het jaar. En dus hebben we het ons gemakkelijk gemaakt.
De weerkundige seizoenen beginnen altijd op de 1-ste van de maand: 1 maart, 1 juni, 1 september en 1 december.
Makkelijk om te rekenen."
Bron: http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag84.php
Dus hij stelt dat het voor weerkundigen weer te moeilijk is.
Alsof niemand het kan onthouden dat het op de 21e van die respectievelijke maanden begint.
De gemakkelijkheidsoplossing: op de 1e van de maand beginnen.
*zucht*
Dat is gelijk hetzelfde zeggen als dat de weerkundige Sinterklaas op 1 december langskomt ipv op 6 december, omdat het te moeilijk is anders
Comment