Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Is het nu 16 april of 16 januari ?
    Nog maar eens dik 5 graden te koud en wel 50 tinten grijs...
    En al opgemerkt dat in de voorspellingen de beloofde lentetemperaturen steeds verder in de toekomst opschuiven ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Te zien aan de paraplus van de marktbezoekers die hier langs de voordeur defileren werd er regen verwacht maar ik zie er geen.
      Het verschil tussen wie naar het weerbericht kijkt en wie naar de lucht.
      Het eerste heeft blijkbaar een zeer slechte invloed op het humeur van sommige forumleden .
      Met het tweede hou je de hoop op verbetering.

      Gisteren was het uiteraard geen strandweer maar best een aangename dag.

      Comment


      • Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Te zien aan de paraplus van de marktbezoekers die hier langs de voordeur defileren werd er regen verwacht maar ik zie er geen.
        Het verschil tussen wie naar het weerbericht kijkt en wie naar de lucht.
        Het eerste heeft blijkbaar een zeer slechte invloed op het humeur van sommige forumleden .
        Met het tweede hou je de hoop op verbetering.

        Gisteren was het uiteraard geen strandweer maar best een aangename dag.
        Als ik gisteren naar het weerbericht keek, dan was dat eerder positief, als ik kijk naar wat er vandaag al uit de lucht gevallen is (natte druppels lijkt nog steeds regen te zijn), dan is het niet zo droog gebleven.
        Op dit moment nog steeds miezel.
        Gisteren (zaterdag) bijna de ganse dag buiten geweest, geen druppel regen en overdag nog redelijk aangenaam met 17,9°C … iets anders dan de 8,1°C vandaag (tot nu toe).
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
          April = grasmaand. Normaal dat we al die regen regen kregen in maart en april, zonder die regen zou het gras geen nieuwe sprietjes kunnen voorbrengen in april .
          De laatste regen die wij hier zagen was op donderdag 13 april rond 8 uur in de morgen.
          Vrijdag, zaterdag en deze morgen ook geen regen.

          Deze morgen één en al zon en droog, nu wat bewolking bij een temperatuur van 9,2 graden. Geen druppeltje regen te bespeuren.
          Het voornaamste is dat er ook tot en met volgende week zaterdag geen drupje regen te bespeuren is op de voorspellingen.
          We zouden eind van volgende week zelfs 19 graden halen.
          Euh,???
          Voor volgende week donderdag wordt er 84% kans op regen voorspelt ....
          19° ? Ergens indien je ze zal optellen, en dan kom je wel boven de 20°
          Nu, dit weten we al lang. In onze kontreien is het verduveld moeilijk langetijdsvoorspellingen te doen. Het is al moeilijk om een voorspelling te doen op 2 dagen idien het weer niet stabiel is en dat is het helaas nu toch.
          Hier buiten 7° en 't is precies winter als gevoelstemperatuur. Ik vind dat het vooral de gevoelstemperatuur is die voor mij toch telt als waardemeter. (Wel geen correcte waarde en is voor iedereen anders interpreteerbaar)
          En ja, de nieuw patatjes zullen vrees ik iets langer op zich laten wachten.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Euh,???
            Voor volgende week donderdag wordt er 84% kans op regen voorspelt ....
            19° ? Ergens indien je ze zal optellen, en dan kom je wel boven de 20°
            Nu, dit weten we al lang. In onze kontreien is het verduveld moeilijk langetijdsvoorspellingen te doen. Het is al moeilijk om een voorspelling te doen op 2 dagen idien het weer niet stabiel is en dat is het helaas nu toch.
            Hier buiten 7° en 't is precies winter als gevoelstemperatuur. Ik vind dat het vooral de gevoelstemperatuur is die voor mij toch telt als waardemeter. (Wel geen correcte waarde en is voor iedereen anders interpreteerbaar)
            En ja, de nieuw patatjes zullen vrees ik iets langer op zich laten wachten.
            Niks Euh,

            Toen ik mijn bericht schreef om 10u32 stond het effectief zo op de app. van het KMI. U heeft wellicht gekeken om 12u55.
            Wanneer ik vanavond kijk, kan ik misschien ook schrijven "euh donderdag regen...?" want het kan dan weeral gewijzigd zijn.

            Nu geeft diezelfde app. ondertussen voor donderdag "buiïge neerslag".

            De 19 graden die voorspeld waren voor zaterdag zijn ook gewijzigd naar 17 graden.

            Ik hoef(de) dus niks op te tellen, want als ik dat doe kom ik aan niet meer leefbare temperaturen.

            Op dit moment zon en wolken bij 14,1 graden (gevoelstemperatuur idem).

            Misschien (en wellicht) zal het nog veranderen, wij leven nu eenmaal in een landje met een wisselvallig klimaat.
            En gelukkig maar dat het wisselvallig is, want altijd warm, altijd koud, altijd droog of altijd nat.... er zou hier nogal geklaagd worden.
            Last edited by Guest49; 16 april 2023, 14:36. Reden: Aanvulling wisselvallig

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
              Niks Euh,

              Toen ik mijn bericht schreef om 10u32 stond het effectief zo op de app. van het KMI. U heeft wellicht gekeken om 12u55.
              Wanneer ik vanavond kijk, kan ik misschien ook schrijven "euh donderdag regen...?" want het kan dan weeral gewijzigd zijn.

              Nu geeft diezelfde app. ondertussen voor donderdag "buiïge neerslag".

              De 19 graden die voorspeld waren voor zaterdag zijn ook gewijzigd naar 17 graden.

              Ik hoef(de) dus niks op te tellen, want als ik dat doe kom ik aan niet meer leefbare temperaturen.

              Op dit moment zon en wolken bij 14,1 graden (gevoelstemperatuur idem).

              Misschien (en wellicht) zal het nog veranderen, wij leven nu eenmaal in een landje met een wisselvallig klimaat.
              En gelukkig maar dat het wisselvallig is, want altijd warm, altijd koud, altijd droog of altijd nat.... er zou hier nogal geklaagd worden.
              Inderdaad, en dit schreef ik ook. Het is verduveld moeilijk een zinnig weersverwachting te geven voor dit heel kleine stukje land dan dan nog eens aan zee ligt. Eveneens de klimaatgordel waarin we liggen brengen geen betrouwbare voorspellingen met zich mee. Het weer moet dan heel stabiel zijn en de hogedruk-bel of lagedruk-holte moeten dan wel iets groter en sterker zijn, willen we een 8-tal dagen voorop kijken. En voorspellen is helaas nog steeds geen wetenschap. Een vraag voor de AI-liefhebbers ?

              En er zal niet meer geklaagd worden dan wat nu het geval is hoor. 't Is goed voor de ene maar slecht voor de andere ...
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • Re: Het weer weer.

                Weer eens een slechte dag gehad vandaag, beetje miezeren deze morgen maar voor de rest bleef het wel droog
                Te koud voor de tijd van het jaar en een volledige dag zwaar bewolkt geweest
                Het is een triestig voorjaar, zeker voor één van mijn hobby's, ik heb welgeteld vier (4) heldere nachten gehad dit jaar, dus vanaf 01 januari, dat is gewoon belachelijk weinig.
                Mijn collega's in Engeland hebben al een pak beter weer gekregen dan wij hier, dus dat wil al wat zeggen dan

                En de voorspellingen van het mooie en warme weer van deze week is ondertussen al opgeschoven naar de laatste dag van de week en dan nog met een groot vraagteken erbij.
                Sinds een tijdje ben ik het weerbericht op de Nederlandse tv beginnen volgen, die zitten er meestal boenk op, dus eigenaardig dat ze het daar wel kunnen.

                Ik weet in ieder geval 100% zeker dat als iemand anders op zijn werk zoveel fouten maakt als de Belgische weermannen (en weervrouwen) dan ligt die met z'n klikken en klakken op straat !

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Weer eens een slechte dag gehad vandaag, beetje miezeren deze morgen maar voor de rest bleef het wel droog
                  Te koud voor de tijd van het jaar en een volledige dag zwaar bewolkt geweest
                  Het is een triestig voorjaar, zeker voor één van mijn hobby's, ik heb welgeteld vier (4) heldere nachten gehad dit jaar, dus vanaf 01 januari, dat is gewoon belachelijk weinig.
                  Mijn collega's in Engeland hebben al een pak beter weer gekregen dan wij hier, dus dat wil al wat zeggen dan

                  En de voorspellingen van het mooie en warme weer van deze week is ondertussen al opgeschoven naar de laatste dag van de week en dan nog met een groot vraagteken erbij.
                  Sinds een tijdje ben ik het weerbericht op de Nederlandse tv beginnen volgen, die zitten er meestal boenk op, dus eigenaardig dat ze het daar wel kunnen.

                  Ik weet in ieder geval 100% zeker dat als iemand anders op zijn werk zoveel fouten maakt als de Belgische weermannen (en weervrouwen) dan ligt die met z'n klikken en klakken op straat !

                  grts
                  Sieg
                  Ja Sieg, laat dit nu één van de redenen zijn waarom ik indertijd sterrenkunde de rug heb toegekeerd. Lichtvervuiling, onstabiel weer waar je je kijker op stelde en een uur klimatisatie nodig had wou je geen buisturbulentie (een 20cm-spiegeltelescoop, brandpunt 1950mm die ik zelf geslepen en gemaakt had) en dan wanneer het door het zomeruur veel te laat echt donker was de boel te moeten opruimen omdat de bewolking, regen ...

                  Nu, de voorspellingen gedaan in Nederland. Ik vind het leuk dat die blijkbaar heel goed kloppen voor België ... maar is het de taak van Nederland te zorgen voor de weersverwachtingen in België ? Ik meen te denken dat die eerder dat doen voor Nederland ?
                  En voor zover ik al aardig wat tijd bij onze Noorderburen heb doorgebracht was het eveneens vloken bij onstabiele weerperiodes. We hebben ooit in volle zomer Amsterdam en omgeving bezocht gedurende 4 weken ... Naast het feit dat ik verkeerde lens had meegenomen (en toch heel mooi fotowerk) hebben we juist geteld 3 dagen zonnig gehad. De andere dagen regen, regenachtig, buiig, miezeig, ... en 't was ook niet voorspeld . Ook de klimaatgordel voor Nederland duidt niet echt naar lange stabiele periodes.
                  Wat me in de tuin op valt ? Heel, heel weinig insecten... Vorig jaar nu al massa's vlinders, bijen, ... Nu enkel een paar wespen gezien. Het aantal Pinksterbloemen dat staat te bloeien is gewoon zielig. Vorig jaar een veld dat roze was van de bloemen ... Nu moet ik ze zoeken.
                  Voorjaarsbloeiers in de serre doen het al niet beter. Te weinig licht (zonlicht).
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 17 april 2023, 06:50.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Tijd om een weekje naar Noorwegen te gaan om wat lentegevoel op te doen: https://www.weerplaza.nl/wereldweer/.../skei/3124977/ Van die temperaturen bij een zacht briesje kunnen wij enkel maar dromen...

                    Dank zij de straalstroom: https://www.meteo-gouda.nl/verwachting-straalstroom.php
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Gisteren leverden de zonnepanelen om 9u15 40W, dat is nu toch al 210W. (zaterdag was dat 1,12KW om 9u15).

                      Het is dus iets lichter dan gisteren, maar de lucht blijft toch helemaal grijs, hopelijk krijgen we de zon vandaag toch nog te zien...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Ja, die voorspellingen hé. Ik schreef het gisteren reeds dat die wel nog eens zouden wijzigen, en lap het is al zo ver.
                        De temperatuur : eerst zou het zaterdag 19 graden zijn, dat werd gisteren gewijzigd naar 18 graden, nu zou het maar 16 graden worden...
                        De neerslag : eerst een volledige week droog, dan donderdag buiïge neerslag, nu is het donderdag droog, maar vrijdag wisselvallig met nu en dan buien.
                        Als ik het weer wil kennen, dan kijk ik voortaan wel gewoon naar buiten, dan weet ik tenminste welk weer het zal zijn de komende vijf minuten.
                        Nu kan het weer me in feite niet veel schelen, als gepensioneerde kan ik (als ik wil) van elk straaltje zon dat er is genieten... iemand die nog aan het werk is daarentegen...
                        En ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik heb altijd zowel buiten- als binnen"werk", ik kan dus kiezen al naargelang het weer.

                        Nu is het 9.9 graden (gevoelstemperatuur idem) bij een grijze lucht.

                        Comment


                        • Re: Het weer weer.

                          Voor wat het waard is: weerradar geeft voor 25 april een maximum (ja, u leest goed) van 8 (ACHT) graden. Dat is de helft van op 31 december 2022
                          Dit jaar is de lente echt een verlengde winter.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Voor wat het waard is: weerradar geeft voor 25 april een maximum (ja, u leest goed) van 8 (ACHT) graden. Dat is de helft van op 31 december 2022
                            Dit jaar is de lente echt een verlengde winter.
                            Tot de ijsheiligen kan het ‘s nachts nog vriezen en dat is tot in mei.
                            Maar al bij al is het weer dit voorjaar tot nu toe heel slecht.
                            Tijd voor verbetering, maar van de eerder voorspelde zes zonnige dagen die nu zouden volgen, zijn er toch al drie terug voorzien van een regen-icoontje. [emoji848]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Tot de ijsheiligen kan het ‘s nachts nog vriezen en dat is tot in mei.
                              Dat klopt, maar ik heb het wel over een voorspelde maximum temperatuur!
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Voor wat het waard is: weerradar geeft voor 25 april een maximum (ja, u leest goed) van 8 (ACHT) graden. Dat is de helft van op 31 december 2022
                                Dit jaar is de lente echt een verlengde winter.
                                En, voor wat het waard is, vier dagen later (op 29 april) meer dan het dubbele nl. 17 graden .
                                En ik ben nu reeds quasi zeker dat beide niet zullen kloppen, want niemand kan het weer voor 8 dagen ver juist voorspellen, ook weerradar niet.

                                Want "Hoe ver van te voren is weerbericht betrouwbaar? Hoe ver vooruit kun je het weer voorspellen?
                                We kunnen het weer met een vrij grote betrouwbaarheid één tot vijf dagen vooruit voorspellen.
                                Als we drie dagen vooruitkijken, zitten we aan een betrouwbaarheid van ongeveer 95 procent.
                                Daarna zakt de zekerheid sterk."
                                dixit het KMI, en dat geldt zeker ook voor de andere 'voorspellers'.
                                Mochten ze 'elders' veel beter het weer kunnen voorspellen, dan zou het KMI nogal rap die modellen gaan gebruiken denk ik.

                                De ganse namiddag buiten gewerkt bij droog weer en temperaturen tussen de 13 en max 15 graden, meer dan genoeg om in de tuin te werken .

                                Comment

                                Working...
                                X