Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het weer weer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het weer weer.

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Nogmaals een belachelijke opmerking, heb jij nu echt niets anders te doen? [emoji849]
    Ik lees al tientallen keren hoe jij altijd alles in het belachelijke wil trekken.
    Welk plezier heb jij er nu aan als iemand zegt dat hij vaak regen heeft tijdens zijn verlof om zo dwaas te zijn het omgekeerde te beweren?
    Ge weet zelfs niet over welke dagen, welke maanden, laat staan jaren … maar ge gaat er wel van uit dat het niet juist is.
    Sorry maar debieler kan echt niet!
    Iemand hier dat mij heel goed kent zegt wel vaker wanneer ik verlof heb “oei dan gaat het regenen”.
    Hou het bij het weer, daar gaat het topic over!
    Ge hebt toch goed genoteerd dat er vanmorgen een laag sneeuw lag, dat het de ganse dag licht blijven sneeuwen is en dat het om 21:12 gaat stoppen?
    Zet er meteen bij 0°C om 09:09:55 en 2°C om 20:58:16.
    Dat verwijten laat ik aan jou. Enne, ik hoef niks te noteren, dat is nog van in de tijd van de Eburonen of zo, alles gebeurt nu door een deftig weerstation dat je aan een PC koppelt 😉.

    Comment


    • Re: Het weer weer.

      Ach….nog een geluk dat we enigszins wisselvallig maar toch nog gematigd weer hebben hier.
      Regen tijdens vakantie is niet leuk, maar regen moet er zijn, evenals zonneschijn.
      En het weer heeft er uiteindelijk toch voor gezorgd dat we al meer dan 15.000 reacties hebben in Theo zaliger zijn fantastisch topic.

      Anderzijds: een beetje regen heeft ons nog nooit tegengehouden om eens een stapje in de wereld te zetten. Natuurlijk stortregens of hittegolven….dat is het andere uiterste. Maar een beetje Belgisch kwakkelweer ? Pffff…..zo erg is dat nu toch ook niet.

      En “weer” is hét ideale gespreksonderwerp waar je overal en altijd mee uit de voeten kan
      Leuk toch ?
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • Re: Het weer weer.

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ach….nog een geluk dat we enigszins wisselvallig maar toch nog gematigd weer hebben hier.
        Regen tijdens vakantie is niet leuk, maar regen moet er zijn, evenals zonneschijn.
        En het weer heeft er uiteindelijk toch voor gezorgd dat we al meer dan 15.000 reacties hebben in Theo zaliger zijn fantastisch topic.

        Anderzijds: een beetje regen heeft ons nog nooit tegengehouden om eens een stapje in de wereld te zetten. Natuurlijk stortregens of hittegolven….dat is het andere uiterste. Maar een beetje Belgisch kwakkelweer ? Pffff…..zo erg is dat nu toch ook niet.

        En “weer” is hét ideale gespreksonderwerp waar je overal en altijd mee uit de voeten kan
        Leuk toch ?
        Klopt volledig . Daarom is het net zo leuk om alles bij te houden (allee, de PC doet het hé) omwille van die variatie.

        PS. Gisteren was het om 9.09.55 bij ons 0.7° (gevoelstemperatuur -1.1°) en om 20.58.16 was het 4° (gevoelstemperatuur 2.8°)... gewoon een weetje-datje .
        Last edited by LesC; 2 april 2022, 09:08. Reden: code hersteld

        Comment


        • Re: Het weer weer.

          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
          Klopt volledig . Daarom is het net zo leuk om alles bij te houden (allee, de PC doet het hé) omwille van die variatie.

          PS. Gisteren was het om 9.09.55 bij ons 0.7° (gevoelstemperatuur -1.1°) en om 20.58.16 was het 4° (gevoelstemperatuur 2.8°)... gewoon een weetje-datje .
          Tja, das een hobby eh. Ik kijk meestal naar de buienradar, of ik vraag aan mijn AI’s welk weer ik mag verwachten. ( Google Home, Alexa of Siri )
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • Re: Het weer weer.

            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
            Klopt volledig . Daarom is het net zo leuk om alles bij te houden (allee, de PC doet het hé) omwille van die variatie.
            Als je dan toch zo graag naar data kijkt … dan weet je toch ook wel dat het (alvast hier) tijdens het verlof 2021 niet droog gebleven is op volgende dagen:

            Juli: 21, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31
            Augustus: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Het weer weer.

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Tja, das een hobby eh. Ik kijk meestal naar de buienradar, of ik vraag aan mijn AI’s welk weer ik mag verwachten. ( Google Home, Alexa of Siri )
              Klopt, is een hobby, maar dan weet en meet je tenminste iets tastbaars.
              Velen zullen denken dat er gisteren nogal wat water gevallen is met al die sneeuw.... maar ze horen het in Keulen donderen als je ze weet te vertellen dat er exact 1,2 liter/m² gevallen is.
              En het heeft hier nochtans goed gesneeuwd, maar tussen zien/denken en meten is er een immens verschil.

              Zo hoor je 's zomers dikwijls "het heeft hier water gegoten..." en dan denken ze dat er een massa (in liters) water gevallen is.
              Maar wanneer het een paar minuten water giet kan het goed zijn dat er qua hoeveelheid zeer weinig water gevallen is per m².

              Maar aan die mensen hun gedacht kan je toch niks veranderen, het heeft water gegoten dus zal er wel veel water gevallen zijn.... tsja.....
              Precies daarom ben ik in 2004 begonnen met alles perfect bij te houden, want ik behoorde wellicht ook tot die groep, nu echter al lang niet meer.

              Comment


              • Het weer weer.

                Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                Klopt, is een hobby, maar dan weet en meet je tenminste iets tastbaars.
                …/…
                Zo hoor je 's zomers dikwijls "het heeft hier water gegoten..." en dan denken ze dat er een massa (in liters) water gevallen is.
                Maar wanneer het een paar minuten water giet kan het goed zijn dat er qua hoeveelheid zeer weinig water gevallen is per m².
                Er zijn er ook die uit hun zetel thuis kunnen zeggen hoe het weer elders is, zonder daar te zijn en zonder iets meetbaars in hand te hebben.
                Als men het over een andere regio wil hebben, dan moet men het met cijfers van die locatie doen.
                In 2021 is er hier in totaal 1012,19 mm neerslag gevallen.
                De zwaarste neerslag was 59,4mm/h op 07/06/2021.
                Nog iets weten?
                Last edited by VerSeg; 2 april 2022, 15:44. Reden: Typfout
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Het weer weer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                  Klopt, is een hobby, maar dan weet en meet je tenminste iets tastbaars.
                  Velen zullen denken dat er gisteren nogal wat water gevallen is met al die sneeuw.... maar ze horen het in Keulen donderen als je ze weet te vertellen dat er exact 1,2 liter/m² gevallen is.
                  En het heeft hier nochtans goed gesneeuwd, maar tussen zien/denken en meten is er een immens verschil.

                  Zo hoor je 's zomers dikwijls "het heeft hier water gegoten..." en dan denken ze dat er een massa (in liters) water gevallen is.
                  Maar wanneer het een paar minuten water giet kan het goed zijn dat er qua hoeveelheid zeer weinig water gevallen is per m².

                  Maar aan die mensen hun gedacht kan je toch niks veranderen, het heeft water gegoten dus zal er wel veel water gevallen zijn.... tsja.....
                  Precies daarom ben ik in 2004 begonnen met alles perfect bij te houden, want ik behoorde wellicht ook tot die groep, nu echter al lang niet meer.
                  Meten is weten.
                  En dat is inderdaad een leuke hobby.
                  Maar voor mij persoonlijk ben ik al tevreden met de waarnemingen van het KMI, die zullen ook wel niet zo slecht zijn.
                  Natuurlijk is het onmogelijk om die metingen te veralgemenen voor het ganse land. Het blijft een redelijk gemiddelde.
                  Maar ja, dan kan ik proberen lokale weerstations te raadplegen, vele amateurs zetten hun metingen online.

                  En wat is slecht weer ? Ook heel relatief hé…
                  Wie in augustus 2021 vakantie had gepland in België zal het wel slecht weer gevonden hebben….alhoewel er eigenlijk maar een paar dagen ( volgens mijn mening ) ‘slecht” weer waren….dat zullen de mensen in Namen, Dinant, Pepinster…wel kunnen beamen.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • Re: Het weer weer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Meten is weten.
                    En dat is inderdaad een leuke hobby.
                    Maar voor mij persoonlijk ben ik al tevreden met de waarnemingen van het KMI, die zullen ook wel niet zo slecht zijn.
                    Natuurlijk is het onmogelijk om die metingen te veralgemenen voor het ganse land. Het blijft een redelijk gemiddelde.
                    Maar ja, dan kan ik proberen lokale weerstations te raadplegen, vele amateurs zetten hun metingen online.

                    En wat is slecht weer ? Ook heel relatief hé…
                    Wie in augustus 2021 vakantie had gepland in België zal het wel slecht weer gevonden hebben….alhoewel er eigenlijk maar een paar dagen ( volgens mijn mening ) ‘slecht” weer waren….dat zullen de mensen in Namen, Dinant, Pepinster…wel kunnen beamen.
                    Voila, daar heb ik een ganse lijst van, en je staat verstelt van het aantal mensen dat daar mee bezig is.
                    Bovendien heb je op bijna alle mogelijke plaatsen webcams, zodat je op het moment zelf het weer daar kan bekijken.
                    En dat kan je van uit je zetel doen, als je tenminste een laptop op je schoot neemt.

                    Zo weet ik bvb. dat er hier (77°25'27.03" Z en 161°46'27.17" O) reeds een tijdje droog is, ttz. al 14 miljoen jaar geleden dat ze daar nog regen kregen .
                    En dat allemaal vanuit mijn zetel .

                    Nu nog allemaal een prettig weekend. Bij ons zal het alvast niet mankeren, we hebben de kleinkinderen als logees, en als je die hebt, daar kan niks aan tippen !!
                    Last edited by Guest43; 2 april 2022, 17:28.

                    Comment


                    • Re: Het weer weer.

                      Terug bij het weer: na een bijna zomerse tweede helft van maart, nu een winterse start van april. Helaas is zo'n koude inval in april nogal eens een voorbode van een koude lente.
                      Ik lees wel weinig over mogelijke zware vorstschade in de fruitstreek. Hopelijk is dat een beetje meegevallen.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: Het weer weer.

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        Terug bij het weer: na een bijna zomerse tweede helft van maart, nu een winterse start van april. Helaas is zo'n koude inval in april nogal eens een voorbode van een koude lente.
                        Ik lees wel weinig over mogelijke zware vorstschade in de fruitstreek. Hopelijk is dat een beetje meegevallen.
                        "Terug bij het weer....." , het heeft hier altijd over het weer gegaan en over niks anders.
                        Last edited by Guest43; 4 april 2022, 17:03.

                        Comment


                        • Het weer weer.

                          Redelijk wat wind
                          Lichte regen, 0,51 mm sinds middernacht
                          Nu 6,0°C
                          Gevoelstemperatuur 4,8°C
                          Laagste temperatuur was -0,9°C
                          Laagste gevoelstemperatuur -1,5°C
                          Huidige UV index 0,0
                          Hoogste UV index 2
                          Solar radiation 78,4W/m2

                          Zondagochtend om 05:39 was het -2,5°C, iets minder koud dan 7 maart om 06:59 want dan was het -3,2°C
                          In maart viel er 7,47 mm neerslag
                          In februari viel 83,82 mm neerslag
                          In januari viel er 73,15 mm neerslag
                          Volgens meteo.be is een neerslaghoeveelheid voor de eerste drie maand van het jaar normaal tussen 130 mm en 345 mm (minste in het westen, meeste in Ardennen).
                          Met 164,44 mm zitten we alvast nog in de gemiddelde waarden voor de eerste drie maand niettegenstaande maart redelijk droog was.
                          Last edited by VerSeg; 4 april 2022, 17:09.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Het weer weer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                            "Terug bij het weer....." , het heeft hier altijd over het weer gegaan en over niks anders.
                            Plots al uw gegevens over het weer gewist?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Het weer weer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Redelijk wat wind
                              Lichte regen, 0,51 mm sinds middernacht
                              Nu 6,0°C
                              Gevoelstemperatuur 4,8°C
                              Laagste temperatuur was -0,9°C
                              Laagste gevoelstemperatuur -1,5°C
                              Huidige UV index 0,0
                              Hoogste UV index 2
                              Solar radiation 78,4W/m2

                              Zondagochtend om 05:39 was het -2,5°C, iets minder koud dan 7 maart om 06:59 want dan was het -3,2°C
                              In maart viel er 7,47 mm neerslag
                              In februari viel 83,82 mm neerslag
                              In januari viel er 73,15 mm neerslag
                              Volgens meteo.be is een neerslaghoeveelheid voor de eerste drie maand van het jaar normaal tussen 130 mm en 345 mm (minste in het westen, meeste in Ardennen).
                              Met 164,44 mm zitten we alvast nog in de gemiddelde waarden voor de eerste drie maand niettegenstaande maart redelijk droog was.
                              Wauw, zo gedetailleerd 😂.

                              Comment


                              • Re: Het weer weer.

                                Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                                Wauw, zo gedetailleerd [emoji23].
                                Ze zeggen hier dat ge moet meten, of ze geloven het niet. [emoji6]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X