Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook of toch maar weer Windows

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Macbook of toch maar weer Windows

    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Ben ik het mee eens.
    Ik denk ook dat die eigenaars van een Mac, hun toestellen met rust laten.
    Het is goed mogelijk dat Carola haar computer op 19 jaar tijd misschien nooit
    heeft verplaatst en dan zwijg ik nog over het opendraaien van de case om het
    binnenwerk eens te bekijken OF om er zelf aan te prutsen wat je dus meer ziet
    bij windows-gebruikers.
    Verder zal het ook wel blijven bij die software die men nodig heeft.
    Ik restaureer en onderzoek glasramen hé Theokus, geen computers!
    Ik heb noch de tijd, noch de kennis en interesse om mijn computer open te gooien en/of eraan te "prutsen"! Voor mij moet een computer "zijn werk doen" niet meer en niet minder. Het zijn werkpaarden, aan spelletjes spelen heb ik geen enkele behoefte.
    Wat de software betreft, zo beperkt is dat niet ... er staan een 120-tal verschillende programma's op, een kleine 40-tal ervan worden dagelijks of met zeer grote frequentie gebruikt (zou dus toch wel eens grote kuis moeten doen ).

    Nooit verplaatst? Gedurende al die jaren zijn er altijd 1 of 2 laptops in gebruik geweest!
    Last edited by Carola; 20 juni 2010, 18:32.

    Comment


    • #47
      Re: Macbook of toch maar weer Windows

      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
      Wat eigenlijk nog maar eens bewijst dat mensen gewoontedieren zijn en niet graag afstand nemen van hun vertrouwde omgeving. Daarmee is het probleem van de TS ook weer meteen opgelost
      Ik ben ondernemer en als werk wil binnenhalen moet ik kwaliteit leveren en competitief zijn. De betrouwbaarheid die Apple me tot op vandaag heeft geleverd is meer dan boven-gemiddeld, met deze score zou ik gek zijn om afstand te nemen van mijn "vertrouwde omgeving". Wat U smalend als "gewoontedier" omschrijft, is voor mij niet meer en niet minder dan gezond verstand gebruiken!

      Comment


      • #48
        Re: Macbook of toch maar weer Windows

        Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
        Haha NOT !! Mac Mini is meerdere malen uit elkaar geweest voor vervangen van Geheugen en HDD, maar ook voor de fun. Plamuurmes schroevendraaiers en pincet er bij en breken/sleutelen :P Voor de MBP etc geld het zelfde. Enige die nog niet uit elkaar is geweest is de nieuwe Mini, maar dat is kwestie van tijd

        Breek met enige regelmaat MIni's open voor vervangen van geheugen/HDD. Van de week nog voor iemand in zijn Mini een SSD ingebouwd.

        Mag ook graag wat aan klooien met de software, moet zeggen dat OS X minder snel in de stress schiet dan Windows (dit is echter wel een persoonlijke ervaring)
        Dat klinkt goed & interessant.
        Vooral die SSD inbouwen.
        Welke heb je gebruikt?
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #49
          Re: Macbook of toch maar weer Windows

          Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
          Ik restaureer en onderzoek glasramen hé Theokus, geen computers!
          Ik heb noch de tijd, noch de kennis en interesse om mijn computer open te gooien en/of eraan te "prutsen"! Voor mij moet een computer "zijn werk doen" niet meer en niet minder. Het zijn werkpaarden, aan spelletjes spelen heb ik geen enkele behoefte.
          Wat de software betreft, zo beperkt is dat niet ... er staan een 120-tal verschillende programma's op, een kleine 40-tal ervan worden dagelijks of met zeer grote frequentie gebruikt (zou dus toch wel eens grote kuis moeten doen ).

          Nooit verplaatst? Gedurende al die jaren zijn er altijd 1 of 2 laptops in gebruik geweest!
          Ok Carola
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #50
            Re: Macbook of toch maar weer Windows

            Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
            Ik ben ondernemer en als werk wil binnenhalen moet ik kwaliteit leveren en competitief zijn. De betrouwbaarheid die Apple me tot op vandaag heeft geleverd is meer dan boven-gemiddeld, met deze score zou ik gek zijn om afstand te nemen van mijn "vertrouwde omgeving". Wat U smalend als "gewoontedier" omschrijft, is voor mij niet meer en niet minder dan gezond verstand gebruiken!
            Een ondernemer moet inderdaad gebruiken wat het beste voor hem uitkomt. Zo zal iemand die Autocad nodig heeft nooit een Apple kopen. Het punt is eigenlijk dat bijna niemand de andere kant door en door kent en van zijn standpunten wil afwijken.

            Zelf gebruik ik 3 verschillende besturingssystemen en ik ga mij niet uitlaten over wat het beste is. De concurrentie bevordert de vooruitgang, dus, by all means, gebruik gerust je apple.

            Wel 1 opmerkingen die trouwens platform onafhankelijk is. Je zegt dat je 19 jaar iets gekozen hebt en al die tijd slechts 1 keer hulp nodig gehad. Daarnaast moet het ding gewoon doen voor wat het gekocht is. Ik hoop dan toch dat je, als ondernemer, toch een backupstrategie hebt, want hoe je het draait of keert, een beetje kennis ter zake kan geen kwaad, zeker als het je broodwinning is.

            Een probleem van de TS is ook gebrek aan kennis. Daarom lijkt het mij toch een beetje riskant om apple als de oplossing voor al je problemen af te schilderen. Apple zal je niet beschermen tegen enerzijds, je eigen stommiteiten en anderzijds hardware problemen. Misschien gaan ze wel langer mee, maar ik zou mijn data toch niet willen toevertrouwen aan misschien. Dus wat je keuze ook is, je zal een backup strategie moeten uitkiezen en het lijkt me ook niet slecht om te leren hoe je je systeem terug in de huidige toestand kan herstellen na serieuze problemen. Als voorbeeld, je huis is net afgebrand, wat doe je dan ...

            Comment


            • #51
              Re: Macbook of toch maar weer Windows

              Ik ben begin dit jaar gestart met een iMac 21,5', gewoon het basismodel van 1099€.

              Als ik morgen terug een computer nodig heb, en een Windows PC kost 500€ en een nieuwe iMaC 1500€, dan twijfel ik geen seconde, de Apple!!

              Enkele voordelen:
              - tot vervelens toe misschien, maar de stabiliteit en gebruiksvriendelijheid zijn buitengewoon. Ik wil mijn computer gebruiken en niet onderhouden, en die Mac is de eerste die er in slaagt.
              - de kwaliteit en afwerking van de hardware is gewoon een stuk beter.
              - alles zit in het scherm. Er zijn slechts 4 draden op mijn bureel (voeding PC en printer, USB kabel printer en toetsenbord), in plaats van 17 bij mijn vorige PC.
              - MAC is mooi
              - geen lawaai van de ventilator
              - opstartsnelheid (1sec vanuit slaapstand, 20 sec vanuit 'uit'stand)
              - de software die er bij zit, is af, en geen 'halve versies' die je daarna moet bijkopen (bv Windows mail tov Outlook)

              Binnenkort komt er nog een Macbook Pro bij. Behuizing uit één blok ALU een geen hoop samengeschroefde rommel. Batterijduur 10 uur!! Zelfs al is het maar 5 uur, dan is het nog buitengewoon, en dit bewijst perfect hoe efficient het systeem draait!

              Apple is duurder, maar voor MIJ zijn meerprijs méér dan waard.

              Comment


              • #52
                Re: Macbook of toch maar weer Windows

                Ikzelf was ook een grote voorvechter van Apple Mac. Ik ben in 2003 geswitcht en heb er nog geen moment spijt van gehad, maar ik zou niemand aanraden een mac te kopen.
                Meer verkochte macs betekent een grotere markt. Een grotere markt betekent interessanter voor virus/spyware makers. Ik wil graag zonder die onzin blijven.
                Daarom:

                Koop Windows!

                Comment


                • #53
                  Re: Macbook of toch maar weer Windows

                  Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  Een ondernemer moet inderdaad gebruiken wat het beste voor hem uitkomt. Zo zal iemand die Autocad nodig heeft nooit een Apple kopen. Het punt is eigenlijk dat bijna niemand de andere kant door en door kent en van zijn standpunten wil afwijken.

                  Zelf gebruik ik 3 verschillende besturingssystemen en ik ga mij niet uitlaten over wat het beste is. De concurrentie bevordert de vooruitgang, dus, by all means, gebruik gerust je apple.

                  Wel 1 opmerkingen die trouwens platform onafhankelijk is. Je zegt dat je 19 jaar iets gekozen hebt en al die tijd slechts 1 keer hulp nodig gehad. Daarnaast moet het ding gewoon doen voor wat het gekocht is. Ik hoop dan toch dat je, als ondernemer, toch een backupstrategie hebt, want hoe je het draait of keert, een beetje kennis ter zake kan geen kwaad, zeker als het je broodwinning is.

                  Een probleem van de TS is ook gebrek aan kennis. Daarom lijkt het mij toch een beetje riskant om apple als de oplossing voor al je problemen af te schilderen. Apple zal je niet beschermen tegen enerzijds, je eigen stommiteiten en anderzijds hardware problemen. Misschien gaan ze wel langer mee, maar ik zou mijn data toch niet willen toevertrouwen aan misschien. Dus wat je keuze ook is, je zal een backup strategie moeten uitkiezen en het lijkt me ook niet slecht om te leren hoe je je systeem terug in de huidige toestand kan herstellen na serieuze problemen. Als voorbeeld, je huis is net afgebrand, wat doe je dan ...
                  Ik volg je. Ondanks het feit dat ik geen interesse heb om aan mijn computers "te prutsen" heb ik wel een gezonde interesse in de ontwikkelingen die er op hard- en software gebied plaats vinden. Wanneer ik de behoefte heb om bepaalde software beter onder de knie te krijgen kies ik voor gebalde workshops met 1 lesgever voor 3 leerlingen. Dat kost wel iets, maar het geeft mij de mogelijkheid om zeer concrete praktijk gerelateerde hard- en sofware vragen te stellen en mijn kennis uit te breiden.
                  Wat backup strategie betreft werken wij met automatische draadloze backups (elke 60 minuten) via Timemachine, alle files worden daarenboven nog eens manueel in 2-voud weggeschreven ... backup's zijn over verschillende locaties verspreid. Zeg nooit, nooit ... maar we doen wel ons best!

                  Comment


                  • #54
                    Re: Macbook of toch maar weer Windows

                    Het is altijd hetzelfde. Als we PC's vergelijken zijn blijkbaar alleen specs/prijs te rechtvaardigen. Ik neem aan dat al die mensen die een Mac te duur vinden ook met een instap DSLR werken. Want die duurdere DSLR's hebben ook niet echt betere specs dan een instap model.

                    Neem een instap Canon 550D en vergelijk met de Nikon D700.
                    18 MP versus 12 MP
                    iso 100-6400 versus 200-6400
                    1.040.000 pixel LCD versus 922.000 LCD pixels
                    film mode versus geen film modus

                    Dus met dezelfde verkeerde manier van redeneren is dus de goedkopere 550D een veel beter toestel dan een D700 want de specs bewijzen het.

                    Nog even dit. Hoeveel geef je uit aan je camera? En waarom moet je computer nu maar fractie mogen kosten van je DSLR?

                    En buiten alleen Franciskine heb ik nog nooit iemand horen klagen dat hij niet overweg kan met een Mac. Trouwens Windows is voor 90% afgekeken van het Mac OS. Je kan op dezelfde manier ook blijven werken, alleen maak je dan geen winst. Eens je de principes van de Mac aanvaard en sommige dingen die je noodgedwongen zelf moest doen op een Windows PC aan de Mac overlaat. Pas dan ga je beseffen hoe veel efficiënter het wordt.

                    Ik heb op het werk een nieuwe Lenovo van 950 Euro gekregen (met XP). En voor mijn dochter net een MBP 13 inch van 1200 Euro gekocht. Op specs verslaat die Lenovo de MBP inderdaad op elk gebied. Maar ik zou zo wisselen. Ik dacht eerst dat zo'n 13inch scherm misschien een bottleneck zou zijn. Maar als ik mijn 15,6 inch scherm van het werk ernaast zet dan is die vrees onmiddellijk weg. Dat 13 inch scherm van die instap MBP nodigt gewoon uit om mee te werken. Trouwens de resolutie van die Mac is zowat even groot (1366x768 Lenovo tegen 1280x800 de Mac).

                    Vergelijk dan eens een trackpad (met 5 knoppen op mijn Lenovo) met de multitouch van Apple. Je hebt geen muis meer nodig.

                    De verlichte knoppen (Mac) versus het belachelijke led lampje boven in het scherm (Lenovo).

                    En dan heb je nog de unibody aluminium behuizing versus in elkaar gevezen plastieken onderdelen.

                    Dus als je een instap PC wilt dan koop je windows. Wil je een FF of een professionele body dan ben je beter met een Mac. Dat is net dezelfde redenering die daar achter schuilt.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #55
                      Re: Macbook of toch maar weer Windows

                      Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                      Om 2 redenen:
                      -in bijna alle scholen waar je later terechtkomt gebruikt men windows
                      Drogreden, 95% van wat je doet doe je op internet en daar heb je geen windows voor nodig. En Office progs zijn er in alle geuren en kleuren.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Macbook of toch maar weer Windows

                        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

                        En dan heb je nog de unibody aluminium behuizing versus in elkaar gevezen plastieken onderdelen.

                        Dus als je een instap PC wilt dan koop je windows. Wil je een FF of een professionele body dan ben je beter met een Mac. Dat is net dezelfde redenering die daar achter schuilt.
                        Deze vat veel samen.
                        Ga zeker ook eens naar het filmpje kijken over de unibody op de website van Apple.
                        Dan zie je hoe de body van de Macbook Pro wordt uitgefreesd vanuit een massief ALU blok.

                        Eerlijk, een Mac is duurder, maar het gaat over een paar honderd Euro, en als die Mac dan nog iets langer meegaat, dan is hij goedkoper.

                        Ik wil hetzelfde advies geven als bij een body. Neem die dingen eens vast, voel er aan, kijk er naar, en neem een halfuurtje voor een demo bij een goede Apple shop.
                        Vraag gerust naar de oplossingen voor de software die jij wil draaien, ze helpen graag, en je betaalt niet meer dan online.

                        Dan kies je met kennis van zaken.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Macbook of toch maar weer Windows

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

                          Dus met dezelfde verkeerde manier van redeneren is dus de goedkopere 550D een veel beter toestel dan een D700 want de specs bewijzen het.
                          Je laat natuurlijk een belangrijk gegeven achterwege om je punt te maken. Laat mij het mijne maken: voor sommigen is de 550D een veel beter toestel dan de D700. Wanneer die filmmodus onontbeerlijk is, je een hele reeks EF-s lenzen hebt, en je er niet teveel geld aan wil uitgeven, dan ben je beter af met die 550D.

                          Waarmee ik wil zeggen dat het betere toestel altijd een subjectief gegeven is.
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #58
                            Re: Macbook of toch maar weer Windows

                            Eerst en vooral, een Mac is, of liever gezegd, de hele Mac-ervaring, is heeeel goed. Zonder twijfel.
                            Is een Mac duurder dan een PC ? Zonder twijfel.

                            Maar...

                            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                            De reden dat ik mac zou kopen, is omdat ik windows en de bijhorende problemen grondig beu ben (alle rommel die standaard op windows meegeleverd wordt, heb al drie keer een reus van een systeemcrash gehad enz...)
                            Niet alle PC's worden met een hoop crapware geleverd...


                            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                            Ik doe echter niets speciaal op deze laptop (tzal een maandagmorgent modelleke zijn denk ik ).
                            En je denkt dat er bij Apple geen maandagochtend modellekes zijn ?


                            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                            De nieuwe laptop zal ook voor dezelfde dingen gebruikt worden als mijn huidige laptop (schoolwerk, alledaags surfgedrag, en fotobewerking) CS3 draait al perfect op deze laptop dus op de hp (die 3x sterker zal zijn als deze) is dat ook geen probleem. daarvoor moet ik de mac al niet kopen...
                            Eerste reden om geen Mac te moeten kopen...


                            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                            Even ter verduidelijking, de richting die ik ga volgen is geen grafische richting, dus het maakt niet uit welke pc ik heb
                            Tweede reden om geen Mac te moeten kopen...


                            Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                            maar wat zouden jullie doen? een hp, of 200 euro meer betalen voor een macbook met minder goede specs...
                            Derde reden om geen Mac te moeten kopen, én eerste reden om geen HP te moeten kopen. Koop een Dell.


                            Kijk, ik spreek de kwaliteit van een Mac absoluut niet tegen. Ik ben zelf een Mac-gebruiker : Ik heb een 24" iMac Core2Duo 2.8Ghz met OS X.5. Ik koop echter tweedehands, ik vind ze nieuw véééél te duur. Met als gevolg dat ik dan qua specs nooit het nieuwste van het nieuwste heb. Maar dat hoeft ook niet.
                            Ik was vroeger ook een Mac-evangelist : alles wat niet Apple was, moest eraan geloven. Maar ik heb nu ook een Dell laptop overgeërfd van m'n vrouw (zij kreeg er één op school waar ze lesgeeft). Het is een recent model (van december 2009) met Windows 7 en Office 2007. Ik moet zeggen : heel aangenaam verrast. Nikske crashes, nikske last van virussen, nikske traag, nikske systeemfouten, nikske problemen met allerlei programmaatjes, demo's, enz. Net als met m'n Mac. Voor mij dus even goed, maar vooral veel goedkoper : een 15" voor nog geen 600 euro ! Prijs gezien van nog maar de goedkoopste Apple laptop ? Ja ja, bla bla, unibody, bla bla touchpad, bla bla. Mee gewerkt, leuk, maar 't zijn gimmicks (voor mij persoonlijk wel, de meesten zitten er wel op te geilen).
                            Zou ik geen Macbook Pro willen ? Tuurlijk wel. Zou ik er willen voor betalen ? Tuurlijk niet.

                            Een Mac is écht zo goed als men zegt, maar een PC is écht niet zo slecht als men zegt. Zeker nu niet meer met Win7.

                            Garantie : een student met een laptop, dat schreeuwt naar een bijkomende garantie ! Reken nog maar een 300 euro bij voor drie jaar Applecare bij je macbook (alle herstellingen die niet de oorzaak zijn van de gebruiker worden kosteloos uitgevoerd), of 250 euro bij Dell voor 4 jaar onsite warranty, inclusief accidental damage dwz dat ze herstellingen bij jou komen uitvoeren, 1 dag nadat je gebeld hebt, én als je per ongeluk koffie morst of zoiets (of een pint, je bent tenslotte student ), dan wordt die schade ook kosteloos hersteld. Accidental damage en onsite next business day heb je bij Applecare niet.

                            Oh, en je bent student. Moet je dikwijls bestanden uitwisselen met je medestudenten en/of leerkrachten ? Word, Excel, Powerpoint ?
                            Zoja, vergeet dan maar iWork en ook Office voor Mac. Gegarandeerd loopt er vroeg of laat iets fout (meestal layout naar de knoppen). Dat is trouwens de reden waarom m'n vrouw haar iBook vervangen heeft door een Dell en niet door een Macbook. Je kan natuurlijk Windows draaien op je Mac, maar dan kost je het nog een extra Windows + office licentie.
                            Btw, Office 2007 Home & Student (nu 2010 veronderstel ik) bij aankoop van nieuwe Dell : 70€.
                            Oh, en nogmaals, blijf weg van HP (inderdaad, crapware). Koop een Dell, je zal er geen minuut spijt van hebben.


                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Eerlijk, een Mac is duurder, maar het gaat over een paar honderd Euro
                            Een paar honderd Euro ? Komaan...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            en als die Mac dan nog iets langer meegaat, dan is hij goedkoper.
                            Mac's gaan niet langer mee, wat ze wél hebben is een hogere restwaarde...


                            Vreemd hè, een anti-Mac betoog van een Mac-gebruiker ? Tja, mijn ervaring. Ik vind een PC met Windows 7 nu gewoon niet minder goed dan een Mac met OS X. Waarom dan meer betalen ? Ik koop Mac omdat ik een beetje vergroeid ben met het systeem, gebruik op het werk ook Mac (thuis niets van problemen, op het werk nogal veel), zit wel een beetje in de grafische sector en ja, dan neem je al eens iets mee naar huis enz. + dat ik op het werk ook een beetje technische ondersteuning biedt aan collega's wegens de aanwezigheid van een leger IT'ers die opvallen door een grote afwezigheid van Mac-specialisten , dus ik school mezelf een beetje bij (heb trouwens interesse in elk OS, of het nu OS X, Windows of Linux is). Enfin, mocht het hier niet van zijn...

                            Enfin, jouw vraag dus moet niet zijn Mac of HP, maar Mac of Dell ?
                            Last edited by Kaneda; 20 juni 2010, 20:51.
                            Panasonic Lumix FZ2000

                            Comment


                            • #59
                              Re: Macbook of toch maar weer Windows

                              Ik heb een 550D omdat ik een beginner ben en een student, ik heb niet veel geld noch de ervaring om me een pro dslr te kopen

                              wat de laptop kwestie betreft, ben er nog steeds niet uit, het lijkt me nog steeds raar om een lerarenopleiding informatica te gaan volgen met een mac...

                              Comment


                              • #60
                                Re: Macbook of toch maar weer Windows

                                Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                                Ik heb een 550D omdat ik een beginner ben en een student, ik heb niet veel geld noch de ervaring om me een pro dslr te kopen

                                wat de laptop kwestie betreft, ben er nog steeds niet uit, het lijkt me nog steeds raar om een lerarenopleiding informatica te gaan volgen met een mac...
                                Mocht je nu iets in een creatieve richting volgen zoals kunstonderwijs, architectuur, iets met muziek of fotografie, dan zou ik je twijfel volledig begrijpen.
                                Voor een student informatica zou denk ik de keuze voor de hand moeten liggen...
                                Panasonic Lumix FZ2000

                                Comment

                                Working...
                                X