Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stierenvechten 18+

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stierenvechten 18+

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Je kan culturen vergelijken, maar er is nog steeds iets als een universele humane moraliteit, dat gaat over de grenzen heen.
    Dat is er nu juist niet. Da's nou een kenmerk van door cultuur bepaalde normen.

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Als je iets wil goedpraten of nuanceren, dan moet je wel met geldige vergelijkingen komen.
    Geldig is in deze context ook maar een mening. Daarom is dit weer eens een topic zonder absolute waarheden waar mensen waarheid met een mening verwarren

Japan jaagt op walvissen, India beschouwt koeien als de geesten van hun voorouders, wij beschouwen het slachten van dieren uit het zicht als beschaving en in andere culturen worden apen vereerd. Wie heeft gelijk en wie niet De cultuur in welke je opgegroeid bent bepaald voornamelijk je waarden

P.s. ben persoonlijk niet blij met wat er gebeurt, maar besef wel dat het slechts mijn mening is en dat iedereen het recht heeft op een andere mening.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

wij moesten hier mee stoppen.
      was toch ook volksvermaak.

grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
        Dat is er nu juist niet. Da's nou een kenmerk van door cultuur bepaalde normen
        Ik spreek vanuit het standpunt van criticus. Het ultieme doel is zo'n universele moraliteit. In het westen zijn ze daar (grofweg) al wat verder mee dan in andere landen, dat klopt - o.a. door scheiding Kerk & Staat.

Moraliteit kán objectief bepaald worden.

Interessant om te bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=Hj9oB4zpHww

Geldig is in deze context ook maar een mening. Daarom is dit weer eens een topic zonder absolute waarheden waar mensen waarheid met een mening verwarren
        Meningen zijn subjectief, vergelijkingen tot nader order nog altijd niét, die moeten nog steeds gebaseerd zijn op iets gemeenschappelijks en géén groot fundamenteel verschil. Stieren die gemarteld worden, vind ik niet te vergelijken met een rijke die een geld uitgeeft en een arme niet.

Anders kan je élk discussie afbreken met een absurde vergelijking uit de context.

Japan jaagt op walvissen, India beschouwt koeien als de geesten van hun voorouders, wij beschouwen het slachten van dieren uit het zicht als beschaving en in andere culturen worden apen vereerd. Wie heeft gelijk en wie niet De cultuur in welke je opgegroeid bent bepaald voornamelijk je waarden
        Dieren verafgoden is nu niet bepaald iets dat schadelijk is voor die beesten...
        Nogmaals, het feit dat stierengevechten zich afspelen in een hoog-ethische en humane regio als Europa, zijn alleen maar verzwarende omstandigheden. Alles is gebonden aan regels en respect voor mens en dier, maar het stierenvechten zien we nog effe door de vingers. Dat is twee maten, twee gewichten en grote hypocrisie.

Als we spreken over verre culturen met een heel andere basis, dan moeten we rekening houden met een geleidelijke humane evolutie, daar is het veel dieper geworteld. Helaas.

P.s. ben persoonlijk niet blij met wat er gebeurt, maar besef wel dat het slechts mijn mening is en dat iedereen het recht heeft op een andere mening.
        Een mening hebben doet geen kwaad. Een stier doorklieven met een zwaard helaas wel.
        Je eigen mening niet verkondigen omdat "iedereen een mening mag hebben en dat gerespecteerd moet worden" houdt toch ook op, tot op een zekere hoogte. Daaronder valt bij mij (en nog miljoenen anderen) ook stierengevechten.

Stemrecht voor vrouwen had ook uiteenlopende meningen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          Zo zijn er wel meer tradities die stammen uit barbaarse tijden. Stierenvechten behoort ook tot die categorie. Dergelijke activiteiten zullen vroeg of laat wel verdwijnen omdat ze door de wet verboden worden. Wat nu nog met sommige dieren gebeurt, gebeurde vroeger ook met mensen. Die behoorden dan natuurlijk tot een inferieur ras. Dank zij zo'n simpele kunstgreep kom je zelfs dan met je geweten in het reine.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
            Als je stierenvechten een normale bezigheid vind scheelt er iets grondig met jou. Dat is mijn gedacht.
            Zeg me waar ik dat gepost heb, en je mag een camera van me uitkiezen naar keuze

Ik heb nergens gezet dat ik het goed vind.

Enkel dat je niet zomaar mag zeggen dat de mensen die het in stand houden achterlijk/barbaars zijn.

Wat de coherente voorbeelden betreft kan ik er wel geven, maar dan word ik vast en zeker gebanned voor racisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Purple Bekijk bericht
              Zeg me waar ik dat gepost heb, en je mag een camera van me uitkiezen naar keuze

Ik heb nergens gezet dat ik het goed vind.

Enkel dat je niet zomaar mag zeggen dat de mensen die het in stand houden achterlijk/barbaars zijn.

Wat de coherente voorbeelden betreft kan ik er wel geven, maar dan word ik vast en zeker gebanned voor racisme.
              Dit slaat niet op jou maar is een algemene vaststelling...

Comment

Of stierenvechten nu juist is of niet ,daar hebben wij geen van allen over te beslissen of ook maar iets tegen in te brengen het is al jaar en dag een gewoonte in Spanje en hoort bij de cultuur , als je het niet wilt zien blijf je gewoon weg ,wil je de cultuur van het land wel opsnuiven dan hoort dit spektakel erbij .

De metador die nu aangevallen is door de stier noemen ze ginder een beroepsrisico ,net zoals bij alle andere beroepen heb je risico's.

Grtz

Ardesign
                Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                  Of stierenvechten nu juist is of niet ,daar hebben wij geen van allen over te beslissen of ook maar iets tegen in te brengen het is al jaar en dag een gewoonte in Spanje en hoort bij de cultuur , als je het niet wilt zien blijf je gewoon weg ,wil je de cultuur van het land wel opsnuiven dan hoort dit spektakel erbij .

De metador die nu aangevallen is door de stier noemen ze ginder een beroepsrisico ,net zoals bij alle andere beroepen heb je risico's.

Grtz

Ardesign
                  In de middeleeuwen was het hier ten lande de gewoonte mensen te vierendelen of op brandstapels in de fik te steken (o.a. wegens hekserij) op de markt. Veel burgers kwamen naar dit spektakel kijken. Als we dan uw redenering doortrekken mochten o.a. de Hollandse humanisten van die tijd zich ook niet bemoeien met deze uiting van cultuur, laat staan er iets tegenin brengen?
                  Last edited by weebee; 16 juni 2010, 18:07. Reden: Typo
                  EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
                    In de middeleeuwen was het hier ten lande de gewoonte mensen te vierendelen of op brandstapels in de fik te steken (o.a. wegens hekserij) op de markt. Veel burgers kwamen naar dit spektakel kijken. Als we dan uw redenering doortrekken mochten o.a. de Hollandse humanisten van die tijd zich ook niet bemoeien met deze uiting van cultuur, laat staan er iets tegenin te brengen?
                    Plus weebee, die stier hier heeft niets mispeuterd he.
                    Zonder achtergrond informatie zou je kunnen zeggen dat dit een stuk cultuur van de dood is.
                    En net dit stuk cultuur van de dood bezit elk land....
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Ja trek dan de lijn door naar doodknuppelen van zeehonden, het in brand steken van windhonden in Spanje, hondengevechten, kinderarbeid, kinderprostitutie Thailand, etc.... dat is óók deel van die cultuur.

En de cultuur van Spanje draait niet rond stierengevechten, nu ook niet overdrijven.

Het zijn zo'n kortzichtige reacties die een evolutie naar een menselijkere leefwereld in de weg staan, om het even zéér klef te zeggen.

Comment

In de middeleeuwen was het hier ten lande de gewoonte mensen te vierendelen of op brandstapels in de fik te steken (o.a. wegens hekserij) op de markt. Veel burgers kwamen naar dit spektakel kijken. Als we dan uw redenering doortrekken mochten o.a. de Hollandse humanisten van die tijd zich ook niet bemoeien met deze uiting van cultuur, laat staan er iets tegenin te brengen?
                        Weebee

Wie ben jij of ik om te zeggen dat het stierenvechten moet ophouden ?
                        Mijn redenering is laat elk land zijn cultuur moet behouden, ga je er op reis of ga je er wonen pas je aan .
                        In de middeleeuwen was het de gewoonte om mensen te verbranden of in vieren te delen wegens misdrijf ,nu hebben wij het recht om dit te veroordelen ,neen wij leefde toen niet dus hadden we ook geen inspraak .
                        Nu bij dit verhaal was de stier beter dan de metador ,dus pech voor die kerel .
                        En wees maar zeker de stier heeft het achter de coulissen moeten bekopen met zijn leven .
                        Grtz
                        Ardesign
                        Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

Comment

Weebee

Mijn redenering is laat elk land zijn cultuur moet behouden, ga je er op reis of ga je er wonen pas je aan .
                          In de middeleeuwen was het de gewoonte om mensen te verbranden of in vieren te delen wegens misdrijf ,nu hebben wij het recht om dit te veroordelen ,neen wij leefde toen niet dus hadden we ook geen inspraak .
                          En wees maar zeker de stier heeft het achter de coulissen moeten bekopen met zijn leven .
                          Grtz
                          Ardesign
                          Si en het "restaurante" achter de "iglesia" serveert nu kl..tjes in tomatensaus
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Weebee

Grtz
                            Ardesign
                            Een cultuur is geen statisch gegeven. Culturen zijn steeds in beweging. Ze worden beïnvloed door andere culturen. Via Arabische invloeden gebruiken wij nu het cijfer 0 (nul, zero). En de Arabieren hadden het op hun beurt waarschijnlijk van de Babyloniërs. En deze laatsten waarschijnlijk uit de Indische cultuur. M.a.w dat wij ons nooit mogen bemoeien met andere culturen klopt niet. Wat zouden wij hier zijn zonder de invloeden van de Romeinse en Griekse culturen?
                            En dus heb ik het recht om de Spaanse stierengevechten barbaars te vinden. Meer zelfs, het is een modern Europees land onwaardig. En mocht later blijken dat de afschaffing van de Spaanse stierengevechten onder invloed van andere culturen of landen een feit is geworden dan heb ik daar maar één woord voor: Hoera !!
                            EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Een cultuur is geen statisch gegeven. Culturen zijn steeds in beweging. Ze worden beïnvloed door andere culturen. Via Arabische invloeden gebruiken wij nu het cijfer 0 (nul, zero). En de Arabieren hadden het op hun beurt waarschijnlijk van de Babyloniërs. En deze laatsten waarschijnlijk uit de Indische cultuur. M.a.w dat wij ons nooit mogen bemoeien met andere culturen klopt niet. Wat zouden wij hier zijn zonder de invloeden van de Romeinse en Griekse culturen?
                              En dus heb ik het recht om de Spaanse stierengevechten barbaars te vinden. Meer zelfs, het is een modern Europees land onwaardig. En mocht later blijken dat de afschaffing van de Spaanse stierengevechten onder invloed van andere culturen of landen een feit is geworden dan heb ik daar maar één woord voor: Hoera !!
                              In Barcelona is het verboden door de gemeente .... maar nog niet definitief goedgekeurd.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

En mocht later blijken dat de afschaffing van de Spaanse stierengevechten onder invloed van andere culturen of landen een feit is geworden dan heb ik daar maar één woord voor: Hoera !!
                                Onderschat ook niet de Spanjaarden zelf die er niet voor te vinden zijn... denken dat Spanjaarden zelf àllemaal kicken op bloedende stieren is ook niet echt realistisch.

Het is ook vooral een €€€'s kwestie: alle toeristen willen naar zo'n arena gaan, omdat ze denken dat dit hét voorbeeld is van Spaanse cultuur, zoals hierboven al aangehaald

Comment

Working...
                                X