Re: Het grote fietstopic .....
Lithium-ion en Li-Po accu's hebben dezelfde levensduur, lithium-ion cellen zijn rond, Li-Po cellen zijn de "platte rechthoekige pakketjes" die veel gebruikt worden in smartphones, tablets, drones...
Ze hebben dezelfde maximale spanning, en ook dezelfde veiligheidsproblemen.
Waarschijnlijk bedoelen ze LiFePo4 accu's in plaats van lithium-ion, LiFePo4 cellen zijn veiliger, hebben een langere levensduur, maar de capaciteit per kg is lager dan die van lithium-ion.
De maximale spanning van lithium-ion cellen is hoger, daarom zijn er minder cellen in serie nodig dan met LiFePo4 voor dezelfde spanning van het accupack.
Op dit ogenblik zou de LiFePo4 technologie nog niet aan zijn maximum zitten, er zou nog meer uit te halen zijn, maar er zou naar het schijnt een probleem zijn met patenten waardoor LiFePo4 cellen duurder zijn dan lithium-ion cellen.
Er zijn ook nog niet veel fabrikanten die dat type cel produceren.
Lithium-ion en Li-Po accu's hebben dezelfde levensduur, lithium-ion cellen zijn rond, Li-Po cellen zijn de "platte rechthoekige pakketjes" die veel gebruikt worden in smartphones, tablets, drones...
Ze hebben dezelfde maximale spanning, en ook dezelfde veiligheidsproblemen.
Waarschijnlijk bedoelen ze LiFePo4 accu's in plaats van lithium-ion, LiFePo4 cellen zijn veiliger, hebben een langere levensduur, maar de capaciteit per kg is lager dan die van lithium-ion.
De maximale spanning van lithium-ion cellen is hoger, daarom zijn er minder cellen in serie nodig dan met LiFePo4 voor dezelfde spanning van het accupack.
Op dit ogenblik zou de LiFePo4 technologie nog niet aan zijn maximum zitten, er zou nog meer uit te halen zijn, maar er zou naar het schijnt een probleem zijn met patenten waardoor LiFePo4 cellen duurder zijn dan lithium-ion cellen.
Er zijn ook nog niet veel fabrikanten die dat type cel produceren.
Comment