Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote fietstopic .....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote fietstopic .....

WD40 is geen kettingvet!!!!!
    dat is kruipolie en smeer in geen geval je ketting degelijk!! (eerder zal dat je ketting ontvetten dan smeren)
    om je ketting goed te smeren moet je olie nemen met teflon erin
    bv motorex ketting olie ,deze zijn te verkrijgen in de betere fiets zaken

Comment

Ik maak het schoon met een kwastje in een potje met petroleum.
      Daarna naaimachine-olie als smeermiddel, dat is eigenlijk iets te dun vloeibaar en daarom smeer ik regelmatig.
      Met naaimachine-olie hoef je dan nooit je ketting meer schoon te maken.
      Gebruik geen vet, dat wordt dik en hard en alle vuil blijft juist plakken.
      Gebruik ook je eigen tandenborstel niet maar die van je vechtgenote.

Comment

Hier staat de uitleg + foto's...

Ik heb enkele weken hierover ook een fijn instructiefilmpje gezien op het web, maar ik weet de link niet meer
        Last edited by MDF; 26 juli 2010, 20:17.

Comment

Awel, mijn BSA van 30 jaar oud, waarmee ik elke dag een 20 tal kilometers rij heeft altijd volgend onderhoud gekend: kuisen van de ketting met een kleine verfborstel en "mazout" (diesel), en nadien vol en zat voorzien van smeerolie van de auto (10W40 of zo). Inderdaad een vette en indien niet regelmatig gekuisd een vuile boel, maar onverslijtbaar.
          Best doe je dit wekelijks. Ikzelf doe dit slechts 4 x per jaar.
          Tot nu toe enkel het voorlicht, verschillende setjes remrubbers, en enkele banden moeten vervangen. De rest is nog origineel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
            Vraagje: Ik ben van plan om mn ketting te reinigen Stom en simpel waarschijnlijk maar ik wil toch zeker zijn..

Ketting afvegen met doek (of tandenborstel als ie erg vuil is met zand), en daarna inspuiten met ketting"vet", ik heb hier WD40 staan.

Meer moet je niet doen? OF zit ik fout met mn werkwijze?
            Een ketting kan je reinigen met petroleum en een verfborstel. De petroleum giet je achteraf niet zomaar weg, als je die een tijdje laat staan dan bezinkt het vuil en kan je die opnieuw gebruiken.
            Voor fietsen met een derailleur bestaan er speciale apparaatjes waar je de ketting door kan leiden, en je kan daar een oplosmiddel (petroleum bijvoorbeeld) ingieten.

Als je de ketting demonteert kan je die wel gemakkelijker reinigen, vergeet ook de wieltjes van de derailleur niet, want daar zit gewoonlijk ook heel wat vuil tussen.

Maar mijn ervaring is dat de ketting, en ook de tandwielen niet echt langer meegaan als je die reinigt. Het ziet er dan allemaal wel wat beter uit, maar je moet je eigenlijk vooral voor zorgen dat de ketting geregeld gesmeerd wordt zodat de rolletjes nooit droog lopen. Ik heb vroeger ooit de test gedaan een setje dat ik alleen maar smeerde, zonder het ooit te reinigen, ging even goed zo'n 8.000km mee. Ik haalde wel geregeld het vuil tussen de wieltjes van de derailleur uit, want anders kunnen die blokkeren.

De echte wielertoeristen zullen waarschijnlijk wel geregeld alles uit elkaar halen om de boel te reinigen. Maar bij de fietsen die ik altijd heb gebruikt om mee naar het werk te rijden vond ik dat teveel van het goede...

WD 40 wordt door sommigen aanbevolen als een wondermiddel dat voor alles goed is, volgens mij is WD 40 gewoon veel te dun om een ketting goed te smeren.

Er bestaan heel veel verschillende soorten smeermiddelen voor kettingen, de "smeermiddelen" waar geen vuil op blijft hangen (op basis van was of siliconen), die smeren gewoonlijk het minst (je hoort het gewoonlijk wel, het beste smeermiddel zorgt ervoor dat de ketting het minste geluid maakt).
            Dat was ook zo voor spuitbussen voor motorkettingen, ik gebruik nu hetzelfde spul als vroeger op de motorketting (die bus had ik nog staan), dat bleef er aanhangen als ik in Duitsland eens volgas gaf, dan zal het op mijn fietsketting ook wel blijven hangen (de topsnelheid van mijn fiets is zo'n 200km/h lager als ik ermee rij).
            Ik moet er wel aan denken om de kettingspray de dag voordien aan te brengen (het oplosmiddel moet verdampen), en wat er teveel aanhangt dat veeg ik er dan voor het vertrek af met een vod.

Er zal hier direct wel iemand uitleggen hoe een echte wielerliefhebber de ketting van zijn (of haar) fiets onderhoudt.
            Last edited by Black B@ndit; 26 juli 2010, 20:16.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Allemaal bedankt voor de advies Ik zal eens rondkijken voor een goed smeermiddel.

Reinigen doe ik wel met een doek ipv zo een toestelletje
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                ..ik gebruik nu hetzelfde spul als vroeger op de motorketting (die bus had ik nog staan), dat bleef er aanhangen als ik in Duitsland eens volgas gaf, dan zal het op mijn fietsketting ook wel blijven hangen (
                Dat vet blijft zeker zitten, veel te goed zelfs.
                De ketting van een motorfiets wordt veel warmer dan een fietsketting, het vet smelt dan en loopt de ketting in.
                Bij een fiets niet, dat wordt stug en je set achtertandwielen één brok troep zodat je ketting over de tanden springt met kracht zetten.
                Dus smeren met vet voor de motor doe ik niet meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                  Dat vet blijft zeker zitten, veel te goed zelfs.
                  De ketting van een motorfiets wordt veel warmer dan een fietsketting, het vet smelt dan en loopt de ketting in.
                  Bij een fiets niet, dat wordt stug en je set achtertandwielen één brok troep zodat je ketting over de tanden springt met kracht zetten.
                  Dus smeren met vet voor de motor doe ik niet meer.
                  Er zijn heel veel verschillende soorten kettingvet, dit spul wordt niet hard, het blijft vloeibaar. Met gewone motorolie kreeg ik vroeger bij de fiets ook altijd troep tussen de tandwielen, maar de ketting is er daardoor nooit over gegaan (als de tandjes van het meest gebruikte tandwiel te klein werden, dan ging de ketting er wel overheen).
                  Het enige probleem van die motorolie was dat het achterwiel altijd vettig werd, maar de ketting ging toen wel lang mee.

Ik heb ervaring genoeg met spuitbussen voor de motorketting (ik heb meer dan 300.000km met de motor gereden), en ik weet dat er daarvoor ook heel veel rotzooi wordt verkocht waarbij smeren niet op de eerste plaats komt (soms zelfs de duurste merken).

Ik zie dat er hier zijn die naaimachine olie gebruiken, dat is plantaardige olie, dan kan je even goed frituurolie gebruiken. Die zal even goed smeren, maar die kost minder per liter. Plantaardige olie smeert goed genoeg, maar die kan minder goed tegen water. Misschien is het dan wel gemakkelijker om de ketting te reinigen.

In ieder geval is elk soort olie beter dan een droge ketting.
                  Als de ketting weinig geluid maakt, dan is die goed gesmeerd.
                  BD0338BE

Comment

Dit ziet er plezant uit....
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Vooral bij kopwind.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Die had ik daar dit weekend ook al gezien, een cabrio-fiets.

Niet alleen bij tegenwind zal dat problemen geven, ik denk dat zijwind gevaarlijker is...
                        BD0338BE

Comment

Ik ben op zoek naar klikpedalen, maar naar een model waar je ook makkelijk met gewone schoenen mee kan rijden. Vanmiddag een mede-fietser gezien met zulke dat ik zoek, maar hij wist me enkel te vertellen dat ze van Shimano zijn, type wist hij niet.

Het waren precies gewone pedalen, maar aan één kant was er dus een kliksysteem. Weet iemand wat ik bedoel?

Of heeft er iemand een ander idee welke ik best neem?
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                            Ik ben op zoek naar klikpedalen, maar naar een model waar je ook makkelijk met gewone schoenen mee kan rijden. Vanmiddag een mede-fietser gezien met zulke dat ik zoek, maar hij wist me enkel te vertellen dat ze van Shimano zijn, type wist hij niet.

Het waren precies gewone pedalen, maar aan één kant was er dus een kliksysteem. Weet iemand wat ik bedoel?

Of heeft er iemand een ander idee welke ik best neem?
                            ZOIETS misschien?
                            Of DEZE?

Wellicht vind je ze ergens anders wel nog goedkoper...

Comment

Kijk even op deze website http://www.futurumshop.nl/ tik bij zoeken "pedalen" in, en dan heb je keuze genoeg. Waarschijnlijk vind je daar wel het model dat je vandaag hebt gezien.

Je kan ook naar een fietsenmaker gaan, die heeft meestal ook een heleboel verschilende pedalen waaruit je kan kiezen.
                              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Je kan ook naar een fietsenmaker gaan, die heeft meestal ook een heleboel verschilende pedalen waaruit je kan kiezen.
                                Dat ben ik morgen van plan

Hmm; het kan wel die Shimano PD-M324 zijn, maar ik zal morgen een paar winkels bezoeken
                                500px

Comment

Working...
                                X