Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote fietstopic .....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote fietstopic .....

Wat verslijt het rapst aan een fiets, toch de trapas en ketting/versnelling, daarom, Nexus naafversnelling, wat verslijt er anders nog (rap) ?

Kent iemand Montego fietsen, blijken betaalbaar hier en in het bijzonder de society met nexus 7....
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
      Wat verslijt het rapst aan een fiets, toch de trapas en ketting/versnelling, daarom, Nexus naafversnelling, wat verslijt er anders nog (rap) ?

Kent iemand Montego fietsen, blijken betaalbaar hier en in het bijzonder de society met nexus 7....

Een trapas heb ik nog nooit versleten, als het er eentje is met losse lagerbolletjes, dan moet je die wel om de paar jaar uit elkaar halen om er nieuw vet in te doen, dat geldt ook voor de wiellagers van de meeste goedkope fietsen. Als er speling op de wiellagers of trapas zit, dan moet je daar niet mee blijven doorrijden, met een beetje onderhoud kan die er weer voor een hele tijd tegen zonder dat je nionderdelen moet vervangen (je hebt alleen wat lagervet nodig, en je moet je handen vuil maken).
      Bij de duurdere fietsen zitten er gesloten kogellagers in de wielen en de trapas, en daar geraakt het vuil niet zo gemakkelijk in, daardoor gaan die langer mee.

De Nexus naafversnelling (7 versnellingen) van mijn Oxford werk nog perfect na zo'n 20.000km. Bij de vorige (derailleur) moest elke 10.000km bijna alles vervangen worden, dat kostte zo'n 100 euro (tegenover 20 euro voor ketting en tandwiel voor de naafversnelling, na 20.000km).
      Mijn fiets komt alleen bij de fietsenmaker als ik ergens speciale gereedschappen voor nodig heb (het achtertandwiel heb ik onlangs laten vervangen). Bij mijn motoren haalde ik er zelfs de hele achterbrug uit om een nieuwe ketting zonder slotje te plaatsen (dat werd dan ook altijd een groot onderhoud voor alle lagers van de achter-ophanging, die ging tot het laatste boutje uit elkaar), en met mijn fiets rij ik naar de fietsenmaker.

Met de meeste fietsen wordt zo weinig gereden dat de ketting en tandwielen nooit versleten geraken, en als dat dan wel het geval is, dan komt dat door gebrekkig onderhoud (een ketting moet af en toe gesmeerd worden).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Volgens dit artikel hebben naafversnellingen ( betaalbare) een relatief groot verlies
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

Comment

Volgens dit artikel hebben naafversnellingen ( betaalbare) een relatief groot verlies
          Wil je racen met je fiets, of wil je er dagelijks mee door weer en wind naar het werk rijden?

Ik zie heel wat fietsen met derailleur waarbij de verliezen hoger liggen dan normaal, omdat de ketting droog loopt (die hoor je dan gewoonlijk piepen tijdens het rijden).
          Met naafversnellingen en een gesloten kettingkast zal je over de hele levensduur van de ketting ongeveer dezelfde verliezen hebben. Met een derailleur moet je na elke regenbui de ketting onderhouden om de verliezen te beperken (met naafversnellingen is één keer per jaar de ketting smeren meestal voldoende).
          Als je de fiets alleen wil gebruiken met mooi weer, dan heb je niet zoveel nadelen aan een derailleur. Maar als je die goed wil onderhouden dan moet je die wel geregeld reinigen en op tijd smeren (ook bij droog weer, want stof en vuil blijven aan de ketting kleven). Als je de fiets voor een jaarlijks nazicht binnenbrengt bij een goede fietsenmaker, dan zal die dat wel voor jou doen. Maar als je veel rijdt, dan is één keer per jaar onvoldoende.

Wil je nog minder verliezen, dan moet je een racefiets kopen, met dunne bandjes voor een lage rolweerstand. Die heeft ook minder windweerstand omdat er veel minder onderdelen aanhangen (meestal ook geen bel, want die is véél te zwaar).

Elk type versnelling heeft voor en nadelen, je kan ook nog wel fietsen vinden zonder versnellingen, die hebben helemaal geen extra verliezen.

Het is dus maar wat je zelf wil, omdat er verschillende systemen zijn wordt het altijd moeilijker om voor jou de juiste keuze te maken.

Er bestaan voor een gewone fiets ook banden met een lagere rolweerstand (maar die zijn ook duurder).
          BD0338BE

Comment

Hier nog een tevreden Oxford-fietser, ook voor dagelijks woon-werkverkeer
            Heb mij vroeger ook eens laten verleiden door de prijs van een Aldi-fiets, maar dat was één grote vergissing

Groetjes
            K@rel
            Is this the real life? Is this just fantasy?
            Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

waar rijd men het meest per fiets.... in nederland vervoermiddel nr 1
              dus kijk hier

greets
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

Comment

Tot hiertoe al veel te weten gekomen, dat er zoveel Shimano-derailleurs zijn bv,
                als ik een aanschaf zal het toch ergens in het midden liggen denk ik (prijs/kwaliteit),
                zoals
                1

2

3
                George Orwell

Comment

Ik denk dat je na je eerste analyse best eens binnen stapt in een fietsenwinkel en er enkele gaat proefrijden. De zithouding is niet onbelangrijk en verschillend van model tot model en merk tot merk.
                  Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                    En als een Koga nog niet goed genoeg is dan ben je toe aan een fiets van IDWORX. Kan je mee naar China fietsen als je wil (en er zijn er die dat al gedaan hebben ook). Moeilijk te vinden, in Leuven is er wel een dealer.
                    idworx ken ik zeker wel en er zijn er idd die er mee reizen maar....de grote wereld reizen worden meestal toch op een koga gedaan hoor al zijn er andere goede fietsen natuurlijk ook
                    of je nu dagelijks naar je werk ermee rijd of enkel in het weekend een toertje of een vakantie wereldwijd maakt met de fiets , ik geef koga dan toch de absolute voorkeur, vergeet ook niet dat koga goed zijn waarde behoud na enkele jaren verkoop je hem met zeer weinig verlies dat kan je niet zeggen van andere fietsen als je ermee uit de winkel stapt zijn ze al de helft in waarde gedaald!
                    Onderdelen in geval van heb je direkt waar je ook bent....wereldwijd

Welkom bij vereniging de Wereldfietser. Wij willen zoveel mogelijk mensen inspireren, motiveren en ondersteunen om op reis te gaan met de fiets.
                    http://www.jvs-photography.be/

Comment

Tot hiertoe al veel te weten gekomen, dat er zoveel Shimano-derailleurs zijn bv,
                      als ik een aanschaf zal het toch ergens in het midden liggen denk ik (prijs/kwaliteit),
                      zoals
                      1

2

3
                      Als ik je verhaal goed begrijp zou ik nummer 3 weglaten uit je keuze. Die heeft een derailleurversnelling en vergt dus meer onderhoud.

Onthoud dat fietsen net zo zijn als een bus afwasmiddel. Met de duurdere kom je langer toe!

Bij de meeste mensen is het zo dat ze een fiets kopen (eender welke) en er dan jaren op rijden zonder onderhoud. Als er dan na een paar jaar slijtage en mankementen beginnen op te treden is de fietsenmaker de pineut... ah ja, want dan kan die van een slecht onderhouden fiets nog proberen om iets goed te maken. Ik snap daar trouwens de gemiddelde Belg niet in. Als de auto binnen moet voor onderhoud mag het wat kosten. Als na jaren slecht onderhoud de fiets ineens 100€ kost om al die rommel te vervangen door werkend, degelijk spul is het te duur

Comment

als je om verlies geeft, haal die verende voorvork er dan maar af en hou je fiets licht. Voor ik mijn fiets kocht heb ik een paar keer Batavus en Gazelle getest. Dat zijn echt zware bakbeesten geworden. Door die vering heb je geen baangevoel meer. In hun drang om te vernieuwen zijn veel fietsmerken uit het oog verloren waar het om draait. Voor een werk/stads/uitstapje fiets zou ik gaan voor:
                        • naafdynamo: je moet gewoon niet meer aan verlichting denken
                        • geen vering: meer gewicht, slechtere weglegging, slechter sturen, ...
                        • goeie velgremmen (hydraulisch als je echt geen onderhoud wil)
                        • dikke banden: deze zorgen voor je vering
                        • naafversnellingen: nul onderhoud
                        Jeroen || OM-D EM-5

Comment

zoals
                          1

2

3
                          Deze prijzen zijn richtprijzen van de fabrikant, bij de meeste fietsenmakers zal je wat minder betalen of iets extra krijgen (fietscomputertje bijvoorbeeld).

De tweede in je lijstje is het vernieuwde model van de fiets waarmee ik al 4 jaar naar het werk rij (die heeft toch dezelfde basisuitrusting). Buiten wat lekke banden (voor ik antilek-banden heb gelegd, daarna heb ik geen band meer lekgereden), een setje remblokjes, en nu pas de ketting + achtertandwiel heb ik er nog geen kosten aan gehad.
                          Onderhoud doe ik wel zoveel mogelijk zelf, als je een klein beetje handig bent dan mag dat geen probleem zijn. Een fiets is nu eenmaal geen spitstechnologie.
                          Ik zie wel dat de meeste mensen tegenwoordig de fiets zelfs naar een fietsenmaker doen als ze een lekke band hebben. Toen ik 12 jaar was heeft mijn vader voorgedaan hoe ik een band moest repareren, en vanaf toen heb ik dat altijd zelf gedaan...
                          BD0338BE

Comment

Ik kan een tweedehands fiets kopen aan 400 euro ipv 600 (nieuw), maar is wel meer dan 4 jaar oud, is dit teveel gevraagd? Cambridge. ( bijna indentiek)
                            George Orwell

Comment

Ik kan een tweedehands fiets kopen aan 400 euro ipv 600 (nieuw), maar is wel meer dan 4 jaar oud, is dit teveel gevraagd? Cambridge. ( bijna indentiek)
                              Ik heb vorig jaar voor mijn (ondertussen weer ex) vriendin een 2 jaar oude Batavus Weekend gekocht (Nexus 7 naafversnelling, rollerbrakes, naafdynamo, automatische koplamp).
                              Die kost nieuw zo'n 700 euro, ik heb er 320 euro voor betaald (gevonden op Kapaza).
                              Last edited by Black B@ndit; 5 mei 2010, 21:51.
                              BD0338BE

Comment

Een winkel met goedkope prijzen en met goede naservice

http://www.vaneycksports.com/
                                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Working...
                                X