Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: onderhoud ?

    Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
    Ik ben van het onnozele type dat om de 5000 km de wagen "binnendoet" voor onderhoud, en om de 15000 voor een "grote beurt". Ik ben zo'n pezewever die daarin gelooft. Dat dat zinvol is. Voor de auto. Voor de levensduur van de motor Voor mijn gemoedsrust.
    Eén van mijn vrienden koopt om de 3-4 jaar een 2ehandswagen voor pakweg 3-4000 Euro. Nooit geeft hij een frank (allez : euro) uit aan onderhoud. Neem nu de olie. Alleen als zijn verklikkerlichtje brandt giet hij wat olie bij. En toch rijden zijn occasies nét zo bedrijfszeker als mijn auto. Die gast heeft nooit panne of brokken. Is dat "een straffe" ? Of zijn wij, plichtsgetrouwe onderhouders, simpelweg melkkoeien die onnodige dingen duur betalen ? "Ze" maken ons natuurlijk ook bang door erop te wijzen dat de garantie vervalt als je de onderhoudstermijnen niet respecteert.
    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Niks verkeerd aan jouw werkwijze, het kost je natuurlijk wel wat, kwaad kan het zeker niet, ik blijf er bij dat het regelmatig nakijken van het oliepeil één van de allerbelangrijkste dingen is, zolang dat goed zit ga je niet snel ernstige pannes tegenkomen. Als je ziet dat je oliepeil zakt en je vult nieuwe olie bij kan er weinig of niets gebeuren, de olie wordt als het ware steeds op een redelijk kwaliteitsniveau gehouden . . . je voegt steeds nieuwe olie bij maar 't is wel zo dat, wanneer je geen olie verbruikt je op tijd moet gaan vervangen, de levensduur van olie is zeker niet onbeperkt, zelfs bestuurders die geen 5000 km per jaar doen moeten hun olie best toch éénmaal per jaar vervangen . . . 't komt hier eigenlijk op neer : beter voorkomen dan genezen, éénmaal schade veroorzaakt door olietekort, is deze meestal pas te herstellen met dure reparaties.
    Ik zou ja en neen zeggen. In de moderne auto's wordt tegenwoordig syntetische of minstens half-syntetische olie gebruikt. Deze moet bij normaal gebruik niet om de 5OOO km vervangen worden. Waarom zou je ook eerder vervangen dan de fabrikant voorschrijft? Wel zo dat je minstens 1 maal per jaar de olie moet verversen, ongeacht de kilometers.
    Ik heb eerder met een Peugeot 305 HDI gereden en nu met een Ford Fusion diesel. Beide hebben dezelfde motor. Toch moest ik bij de Peugeot 1 liter olie bijgieten tussen 2 smeerbeurten en bij de Ford niet. Maar die Ford is gisteren weer naar de garage afgesleept. Maar dat is een ander verhaal.
    Mvg.
    Robert
    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

    Comment


    • #47
      Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Nog een keer een laatste update, gemiddeld verbruik blijft dus 6.2l/100 km ( zelf gemeten, dus niet de boordcomputer )
      Is dit stadsverkeer? Snelwegverkeer? of gemengd? Hoe zwaar beladen? (Aantal personen, koffer vol met...)
      'k Ben juist terug van een trip naar Duitsland (850 km).
      Mijn gemiddeld verbruik ligt op 6,3 l/100km. (Komt aardig overeen met het gemiddelde volgens de boordcomputer)
      Ongeveer 75% snelweg, 10% SNELweg en de rest landelijk & provinciaal als je het zo mag noemen.
      Met 5 personen aan boord en bij de terugrit de koffer stampvol.

      Comment


      • #48
        Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

        Gemengd gebruik, maar 60% autosnelweg, meestal maar 1 persoon.

        Sent from my iPhone using Tapatalk
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #49
          Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
          Ik heb m'n twijfels bij het downsizing fenomeen van de laatste jaren, uit m'n eigen ervaring blijkt alleszins dat het niet zuiniger is en het rijcomfort erop inboet (minder koppel bij lage toeren).

          Voor bedrijfswagens en de belasting erop is het sinds dit jaar eigenlijk zo gewijzigd dat een grote cilinderinhoud niet meer wordt afgestraft (geen fiscale pk's meer, enkel CO2 uitstoot) zoals voorheen, waardoor het mogelijk is een motor met grotere cilinderinhoud te kopen, als die maar zuinig/efficiënt (dus lage CO2) wordt gemaakt met aangepaste motorsturing, start/stop systeem, remenergierecuperatie,... denk dat dit eerder de richting is dan al die opgefokte kleine motoren die een sportiever rijgedrag uitlokken (in toeren moeten trekken om vooruit te komen) en het valt nog te bezien of die makkelijk tot 300.000 km geraken zonder veel kosten.

          Ik heb het verbruik van m'n laatste auto's een paar jaar genoteerd met http://www.spritmonitor.de/en/:

          VW Bora 1.9 85kW (115pk/285Nm pompverstuivers, bj 2000, 6 versn.):

          Renault Mégane III 1.5 78kW (105pk/240Nm dci, bj 2009, 6 versn.):
          Ik kan je verzekeren dat die oude pompverstuiver heel wat aangenamer en nog eens zuiniger was ook. Voor de Bora had ik een Peugeot 306TD (92pk/210Nm indirecte turbodiesel met zelfs nog een mechanische dieselpomp) en m'n verbruik lag toen op 6.3l/100km, wel een 200kg lichtere auto dan Bora/Mégane die hetzelfde wegen. Dus zo'n gigantische verbruiksverschillen noteer ik niet de afgelopen 15 jaar dat ik rij...
          De pompinjectoren moest VW afvoeren wegens te veel lawaai, en omdat hij de Euro4 norm niet kon halen.
          Anderzijds waren ze inderdaad best aangenaam, maar het was destijds ook zo dat als je een VW op de vermogenstestbank zette, je makkelijk 20 pk meer had dan op het inschrijvingsbewijs....
          En toch waren ze zuinig, omdat ze met pompinjectoren hogere inspuitdrukken haalden.
          Tegenwoordig denk ik dat je bij BMW moet zijn om de zuinigste, best presterende diesels te vinden.

          Comment


          • #50
            Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
            Ik heb m'n twijfels bij het downsizing fenomeen van de laatste jaren, uit m'n eigen ervaring blijkt alleszins dat het niet zuiniger is en het rijcomfort erop inboet (minder koppel bij lage toeren).
            Ongeveer 25 jaar geleden reed ik met een VW Jetta 1600 Diesel ... nu rij ik met een Volvo S40 1600 Diesel.

            Het is dus helemaal geen nieuw fenomeen om 1600 te bouwen, dit bestaat al minstens een kwart eeuw! Mijn ouders hadden 35 jaar geleden meestal een 1100 of 1300 maar wel benzine ... dat was toen het gemiddelde dat je zag rondrijden.

            Op die 25 jaar is er dus eigenlijk geen verschil in de cilinderinhoud gekomen maar de huidige verbruikt bijna de helft van de vorige, trekt twee keer zo snel op en rijdt veel soepelder.

            Als ze 25 jaar geleden auto's konden bouwen met deze cilinderinhoud, dan zal dat met de moderne technieken ook wel lukken zeker?
            Last edited by VerSeg; 2 mei 2010, 23:54.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              De pompinjectoren moest VW afvoeren wegens te veel lawaai, en omdat hij de Euro4 norm niet kon halen.
              Anderzijds waren ze inderdaad best aangenaam, maar het was destijds ook zo dat als je een VW op de vermogenstestbank zette, je makkelijk 20 pk meer had dan op het inschrijvingsbewijs....
              En toch waren ze zuinig, omdat ze met pompinjectoren hogere inspuitdrukken haalden.
              Tegenwoordig denk ik dat je bij BMW moet zijn om de zuinigste, best presterende diesels te vinden.
              De pompinjectoren zijn voornamelijk afgevoerd wegens het hoger prijskaartje ervan. Men kon die ook op Euro 5 krijgen, maar ook daarvoor was common rail goedkoper...
              Maar uiteraard is de uitleg van die Euro 5 norm "makkelijker" om uit te leggen.
              VW is trouwens marketing technisch goed bezig : De golf 6 is op alle vlakken goedkoper om te maken dan de golf 5, maar alle versies zijn met dezelfde uitrusting een behoorlijk pak duurder geworden...
              Aan de inflatie kan het moeilijk liggen . Denk dat mijn 5'je het nog even zal mogen volhouden...
              Tussen euro 5 en 4 is het voornaamste verschil trouwens de noodzakelijkheid van een roetfilter.

              Het zuinigste auto'tje zit nog altijd bij VW met z'n polo bluemotion 1.2l. en voorlopig de enige motor die onder de 88 gr. CO2/km duikt.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #52
                Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                Ik leer hier elke dag bij Ik blijf het spijtig vinden dat die pompinjectoren verdwenen zijn, veel plezieriger om mee te rijden dan de common rails.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #53
                  Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                  Ik heb persoonlijk zo een sw407 en nu is hij net 4 jaar oud er staan 70.000 km op en nog niets mee voor gehad ik rijd laat ons zeggen gemiddeld sportief niet met gierende banden want de eerste staan er nog steeds op maar ik rijd altijd op cruis en 127 op autostrade dat ze net niet kunnen flitsen en optrekken die ik niet erg speciaal ik kom er ook wel miss 3 sec later maar wel in zijn geheel voor mij is het een prima auto ik zou zeggen super van confort vering enz.......... mijn buur heeft een audi ook een braek en ik wil zeker niet wisselen geef mij de zetel van de fransman maar
                  Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                  Comment


                  • #54
                    Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                    Oorspronkelijk geplaatst door Loodgieterke Bekijk bericht
                    Ik heb persoonlijk zo een sw407 en nu is hij net 4 jaar oud er staan 70.000 km op en nog niets mee voor gehad
                    Ik heb er net 2000 km mee gedaan, 't is inderdaad een salon waar je mee rijdt, wat olieverbruik betreft moet ik nog even afwachten maar normaal zou je pas om de 20.000 km olie moeten vervangen volgens het boekje . . . regelmatig controleren lijkt me dan toch zeker op zijn plaats.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Ik heb er net 2000 km mee gedaan, 't is inderdaad een salon waar je mee rijdt, wat olieverbruik betreft moet ik nog even afwachten maar normaal zou je pas om de 20.000 km olie moeten vervangen volgens het boekje . . . regelmatig controleren lijkt me dan toch zeker op zijn plaats.
                      Niet echt nodig Francis. Ik rijd met een Citroën C4 Grand Picasso met net dezelfde motor. Stipt om de 20.000 km laat ik hem onderhouden en die motor doet het prima.
                      Ik zit nu net op 100.000 Km (de wagen is 2 jaar oud) en heb 2 akkefietjes gehad. Eenmaal een probleem met de sensor die de hoeveelheid lucht berekent die in de motor moet gepompt worden (vraag me de naam niet van dat ding, ik ben geen technieker) en nu laatst een klep die het niet goed meer deed. Beide problemen heb ik met vroegere turbodiesels van een ander merk ook gekend. Maar ik ben een tevreden gebruiker.
                      Meer foto's op mijn website

                      Comment


                      • #56
                        Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                        Oorspronkelijk geplaatst door pendragon

                        Niet echt nodig Francis. Ik rijd met een Citroën C4 Grand Picasso met net dezelfde motor..
                        Jan, dank je voor deze info, mag ik vragen wat jou gemiddeld verbruik is met die citroen?
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Jan, dank je voor deze info, mag ik vragen wat jou gemiddeld verbruik is met die citroen?
                          6,2 liter
                          Meer foto's op mijn website

                          Comment


                          • #58
                            Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Jan, dank je voor deze info, mag ik vragen wat jou gemiddeld verbruik is met die citroen?
                            Ik zit hier met de Volvo S40 met dezelfde motor in (S40 1.6 Drive maar geen Start/Stop) en gemiddeld verbruik is nu 5,4l.
                            Ik doe bijna alleen snelweg, 100km 's morgens en 100 km 's avonds. Ik sta heel veel langdurig in de file, wat het verbruik niet ten goede komt.
                            Als ik dezelfde weg tijdens het verlof doe zonder de files dan zit het verbruik tussen 4,9 en 5,1.
                            De wagen heeft nu 32.000 km en het brandstofverbruik is gezakt maar in het begin lag het verbruik iets hoger.
                            Wat olie betreft ... toch regelmatig eens nakijken want ge weet maar nooit dat er eens iets verkeerd loopt en dan sta je daar.
                            Als ze er bij het onderhoud voldoende in doen (wat zou moeten), dan kan je gerust de 20.000km doen zonder dat er te weinig in zit. Vooral tijdens het inrijden van een nieuwe wagen moet je dit nog wat extra in het oog houden maar dat is bij u ook al niet meer het geval denk ik.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #59
                              Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                              Een mens stelt zich al eens vragen. Bijvoorbeeld : "Hoe bereken je het "gemiddeld" verbruik van je vervuil-o-mobiel ?
                              Daar is maar één antwoord op.
                              1. Je vult de tank van je wagen tot in de hals, tot je de benzine écht "ziet staan". Uiteraard noteer je je kilometerstand.
                              2. Je bolt vrolijk enkele 100-en kilometers
                              3. Zodra je tank laag genoeg is ga je die opnieuw vullen.
                              4. Nu ga je het het aantal liters dat je kunt bijvullen tot je de bezine écht "ziet staan"
                              noteren.
                              5. Dit aantal liters ga je delen door het aantal kilometers (gedeeld door 100)

                              Voorbeeld :
                              Je tank is volledig vol en je rijdt (bijvoorbeeld) 700 km. Je laat je tank navullen en er kan precies 40 liter worden bijgevuld.
                              Hoeveel is je gemiddeld verbruik ? Simpel : 40 : 7 = 5,71428... liter per 100 km. Héél schappelijk, wat mij betreft.
                              Boordcomputers ? Tja, mijn ervaring is dat die een positieve afwijking van wel 10% demonstreren. Dus niet erg betrouwbaar....

                              Comment


                              • #60
                                Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                                Wij wonen in Brussel. Denk niet dat ons gemiddeld verbruik representatief is.

                                Comment

                                Working...
                                X