Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

    Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
    Een mens stelt zich al eens vragen. Bijvoorbeeld : "Hoe bereken je het "gemiddeld" verbruik van je vervuil-o-mobiel ?
    Daar is maar één antwoord op.
    1. Je vult de tank van je wagen tot in de hals, tot je de benzine écht "ziet staan". Uiteraard noteer je je kilometerstand.
    2. Je bolt vrolijk enkele 100-en kilometers
    3. Zodra je tank laag genoeg is ga je die opnieuw vullen.
    4. Nu ga je het het aantal liters dat je kunt bijvullen tot je de bezine écht "ziet staan"
    noteren.
    5. Dit aantal liters ga je delen door het aantal kilometers (gedeeld door 100)

    Voorbeeld :
    Je tank is volledig vol en je rijdt (bijvoorbeeld) 700 km. Je laat je tank navullen en er kan precies 40 liter worden bijgevuld.
    Hoeveel is je gemiddeld verbruik ? Simpel : 40 : 7 = 5,71428... liter per 100 km. Héél schappelijk, wat mij betreft.
    Boordcomputers ? Tja, mijn ervaring is dat die een positieve afwijking van wel 10% demonstreren. Dus niet erg betrouwbaar....
    Ik denk wel dat eender welk redenerend mens tot deze berekening kan komen hoor.

    Als je er 50 liter inkapt, 1018km bolt en er dan terug 50 liter inkapt ... dan is dat volgens mij redelijk juist gerekend om aan 4,9l te komen zoals ook de boordcomputer geeft.

    In elk geval ... als ik uw trukje moet volgen zal ik niet eens 10 km met een tank doen want als ik moet vullen tot ik de benzine zie staan, dan zal mijn diesel niet lang rijden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #62
      Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik denk wel dat eender welk redenerend mens tot deze berekening kan komen hoor.

      Als je er 50 liter inkapt, 1018km bolt en er dan terug 50 liter inkapt ... dan is dat volgens mij redelijk juist gerekend om aan 4,9l te komen zoals ook de boordcomputer geeft.

      In elk geval ... als ik uw trukje moet volgen zal ik niet eens 10 km met een tank doen want als ik moet vullen tot ik de benzine zie staan, dan zal mijn diesel niet lang rijden.
      Lacheuh...
      Jij bent in elk geval nog niet moe. Of nog goed wakker.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #63
        Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Jij bent in elk geval nog niet moe. Of nog goed wakker.
        Laat ons zeggen ... mijn diesel is nog niet op maar ik ga nu toch even bijtanken.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #64
          Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

          Iedereen al bedankt voor de info, ik bereken dus ook mijn verbruik door iedere keer de tank te vullen tot wanneer ik de brandstof in de vulopening zie staan, maar ik moet wel zeggen dat de boordcomputer van die Peugeot 407 SW toch vrij accuraat is.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #65
            Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Ik denk wel dat eender welk redenerend mens tot deze berekening kan komen hoor.

            Als je er 50 liter inkapt, 1018km bolt en er dan terug 50 liter inkapt ... dan is dat volgens mij redelijk juist gerekend om aan 4,9l te komen zoals ook de boordcomputer geeft.

            In elk geval ... als ik uw trukje moet volgen zal ik niet eens 10 km met een tank doen want als ik moet vullen tot ik de benzine zie staan, dan zal mijn diesel niet lang rijden.
            Je begrijpt het niet : als je de benzine in de hals van je tank ziet staan is je tank 100% vol. Je kunt dat dus zélf constateren want je ziét de benzine. Gewoon een week of zo later wéér vullen tot het niveau even hoog staat. De kans is groot dat je dan méér dan 1000 km kunt rijden, als je geen zware voet hebt. Ik kon dat 21 jaar geleden al met een simpele Audi 80 1600 diesel ; daar deed ik OP DE SNELWEG zelfs 1300 km tussen 2 tankbeurten.

            Comment


            • #66
              Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

              Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
              Ik kon dat 21 jaar geleden al met een simpele Audi 80 1600 diesel ; daar deed ik OP DE SNELWEG zelfs 1300 km tussen 2 tankbeurten.
              Auto's zijn ondertussen wel veel zwaarder geworden: Audi 80 diesel 50kW van 1991 woog 1063 kg, Peugeot 406sw 1.6hdi weegt er al 1455kg of 400 kg meer. En dan nog het meerverbruik door airco permanent aan (zeker bij een automatische heb je niet meteen de reflex om het uit te zetten).
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

              Comment


              • #67
                Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                En tegenwoordig hoor je ook veel over tuning, zodat er meer pk's beschikbaar worden, ik heb in de garage van Peugeot daar eens naar geïnformeerd wat zij daar van dachten. Volgens hen geen enkel probleem zolang ze niet het absolute maximum vermogen er probeerden uit te halen, tegenwoordig worden de pk's ook bepaald door de software, dus niet meer door het vervangen van chips, speciaalzaken herschrijven dus de software van de motor. Normaal heeft de Peugeot 407 SW 109 pk maar met tuning zou dat op 132 pk komen, koppel gaat dan van 245 naar 310. Volgens de garage absoluut geen enkel probleem voor deze motor, de veiligheidsmarge ligt zelfs nog een stuk hoger zeiden ze.
                Wettelijk mag het . . . op voorwaarde dat je het natuurlijk aangeeft aan de instanties die hiervan op de hoogte moeten zijn, zoals de autobelasting en de verzekering . . . maar of de meesten dat doen, daar heb ik ten zeerste mijn twijfels over . . . En eigenlijk kan je dan toch beter gaan voor een 2 liter ipv een een 1.6 . . . . alhoewel, de aankoop prijs voor een 2 liter ligt wel een pak hoger.
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #68
                  Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                  Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                  Je begrijpt het niet : als je de benzine in de hals van je tank ziet staan is je tank 100% vol. Je kunt dat dus zélf constateren want je ziét de benzine. Gewoon een week of zo later wéér vullen tot het niveau even hoog staat. De kans is groot dat je dan méér dan 1000 km kunt rijden, als je geen zware voet hebt. Ik kon dat 21 jaar geleden al met een simpele Audi 80 1600 diesel ; daar deed ik OP DE SNELWEG zelfs 1300 km tussen 2 tankbeurten.
                  Oracle, ik denk dat Verseg het wel begrijpt. Hij bedoelt dat als je benzine in je auto met dieselmotor tankt, je niet echt ver meer zal rijden ....
                  Jan Akkermans
                  (BD1097BE)
                  Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                  Comment


                  • #69
                    Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                    Oracle, ik denk dat Verseg het wel begrijpt. Hij bedoelt dat als je benzine in je auto met dieselmotor tankt, je niet echt ver meer zal rijden ....
                    Oei, dat is zo'n volwassen opmerking dat ik er overheen heb gekeken. Zoals je merkt zet zoiets écht véél zoden aan de dijk. Tegen moedwilligheid kan niets op... Van harte bedankt, Verseg !

                    Verder is het natuurlijk waar dat onze auto's veel zwaarder zijn geworden. Door alle bijkomende veiligheidsmaatregelen en ook door alle bijkomende comfort & luxe waar we zo snel aan wennen. Niet alleen maken ze de auto zwaarder, het gebruik van al die opties kost natuurlijk ook benzine. Het makkelijkst merk je dat met je airco. Als je die opzet heb je snel 1 liter per 100 km méér nodig. En dan zijn er mensen die altijd de "automatische" airco op hebben staan.

                    Een ander nadeel van die zwaardere auto's is dat de remafstand langer wordt. Ik denk dat dat de hoofdreden is waarom er zoveel door het rood wordt gereden. Ik vraag me af of een eenvoudige auto "van vroeger", met AL ZIJN GEBREKEN (ook en vooral qua remmen) niet korter zou remmen dan onze nieuwe en zware wagens. Stel dat je met een ouwe mini, een R4, een kever tegen 90 km/u zou rijden en een noodstop moet maken. Als je niet van de baan afvliegt (ik herinner me dat onze zijn gat wegsloeg omdat de motor achteraan zat. Maar ja, 90 per uur was toen al een behoorlijke snelheid) zal je remafstand (denk ik) misschien niet zo veel schelen met de nieuwere auto's. Gewoon omdat je zoveel minder gewicht tot stilstand moet brengen...

                    Comment


                    • #70
                      "Grapjas Verseg"

                      Nergens heb ik in een dieselwagen benzine getankt, lees maar na. Ik heb gewoon de eenvoudigste nauwkeurig methode opgegeven hoe je heel eenvoudig met behulp van een regel van 3 het verbruik van je wagen berekent. Je vult je tank tot het niveau van je brandstof gelijkis met de rand van je vulopening ; je tank loopt nét niet over. Je zet je dagteller op 0, rijdt een flink aantal kilometer en dan vul je je tank op dezelfde wijze.
                      Wat er in je tank gaat is dan het echte verbruik, OVER ZOVEEL KILOMETER.

                      De opmerking "ls ik uw trukje moet volgen zal ik niet eens 10 km met een tank doen want als ik moet vullen tot ik de benzine zie staan, dan zal mijn diesel niet lang rijden. is dus pure moedwil en stemmingmakerij.

                      En verder stelt V : "Ik denk wel dat eender welk redenerend mens tot deze berekening kan komen hoor."
                      Ik vraag me af hoeveel % van de chauffeurs dat ooit hebben gedaan. Ook al omdat het niet zo praktisch uit te voeren is : om je tank op die manier te 2x vullen moet je haast bij nacht & ontij gaan tanken, want de wachtende chauffeur achter je rukt zich de haren uit het hoofd omdat jouw tankbeurt misschien 10 minuten of langer in beslag neemt : de benzinepomp slaat namelijk voortdurend af terwijl je de laatste 5 liter er probeert in te gieten.

                      V, dat was wel héél flauw van je !
                      Last edited by oracle; 8 mei 2010, 12:36.

                      Comment


                      • #71
                        Re: "Grapjas Verseg"

                        Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                        De opmerking "ls ik uw trukje moet volgen zal ik niet eens 10 km met een tank doen want als ik moet vullen tot ik de benzine zie staan, dan zal mijn diesel niet lang rijden. is dus pure moedwil en stemmingmakerij.
                        Niet te zwaar aan tillen, blijkbaar zie je er de humor niet van in . . . want meer moet je er echt niet achter zoeken.. . .

                        En wat jouw methode betreft, die gebruik ik dus elke keer wanneer ik ga tanken, wachtende chauffeurs of niet, als je kneep vast hebt, lukt het zelfs vrij snel om de diesel ( en niet de benzine he Verseg ) in de vulopening te zien staan, op mijn iphone heb ik het programma Accufuel aangekocht waar ik mijn gegevens invul, een prachtig programmaatje dat alles netjes bijhoudt en in een diagram giet.
                        Last edited by Franciskine; 8 mei 2010, 12:40.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #72
                          Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                          Ik gebruik die methode niet meer omdat ik al lang weet dat mijn auto een heel schappelijk verbruik heeft maar dat het natuurlijk ook van de omstandigheden afhangt : veel snelweg of veel stad, het verschil is enorm. Vergeet de bandenspanning ook niet !

                          By the way : ik rij nooit (meer) met diesels ; ik overweeg het niet eens, daarvoor maal ik veel te weinig kilometers per jaar. Ik denk dat je er al snel 30.000 en méér moet rijden om "iets" voordeliger uit te komen. Een kennis van me heeft "in zijn oude dagen" nog een gloednieuwe mercedes 220 diesel gekocht. Ik geloof dat hij na 3 jaar 12.000 km heeft gereden.Dat is toch van de gekke ? Er is geen enkel meer verdieseld land dan België. Begrijpe wie kan.
                          Een ander echtpaar had een jaar of 4 met een megane diesel gereden. Een jaar of 2 geleden kochten ze het nieuwe model (ik hoop dat "megane" juist is, het gaat om die kleine (nou ja) eenvolumer van Renault : kleiner dan de Espace en het is geen Kangoo). Juist : diesel, natuurlijk ! Met hun andere wagen hadden ze... 19000 km gereden. Over die 4 jaar.

                          En dan zijn er nog lieden die denken dat "we wel kunnen rekenen". Het is net omdat we allemaal zo goed kunnen rekenen dat er steeds meer mensen financiële moeilijkheden hebben en dat het aantal faillissementen hand over hand toeneemt.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                            Bob, het klopt wat je zegt, een diesel geeft het gevoel van goedkoper te rijden omdat je goedkoper tankt aan de pomp, je moet inderdaad een aantal kilometers per jaar doen om er aan uit te komen, maar het is wel minder dan 30.000 km per jaar heb ik ooit ergens gelezen, break even zou rond de 15.000 km per jaar zijn. Persoonlijk zit ik ongeveer aan 35.000 à 40.000 km per jaar dus ik doe er zeker mijn voordeel mee. Ik heb deze wagen nog maar een maand dus ik hou "onze" methode nog even vol
                            Dat programma Accufuel geeft zelf afzonderlijk het verbruik aan bij autosnelweg en bij stadsverkeer ( je moet wel op voorhand je percentage autosnelweg en stadsverkeer opgeven )
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #74
                              Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                              Een diesel is soms interessanter dan je denkt. Ik ken mensen genoeg die een auto kopen en even later ongewild van werkplaats moeten veranderen ... ontslagen, verhuis van bedrijg of wat dan ook.
                              Ge hebt net een benzinewagen gekocht en twee maand erna moet ge 100km bollen naar uw werk.
                              Omgekeerd kan ook, ge koopt een diesel omdat ge ver van uw werk woont en plots werk je kort bij huis.
                              Kunt ge uw wagen dan weg doen omdat er een verandering gebeurt? Een diesel wegdoen omdat ge plots minder moet rijden is niet echt interessant want ge verliest veel geld.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #75
                                Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Een diesel is soms interessanter dan je denkt. Ik ken mensen genoeg die een auto kopen en even later ongewild van werkplaats moeten veranderen ... ontslagen, verhuis van bedrijg of wat dan ook.
                                Ge hebt net een benzinewagen gekocht en twee maand erna moet ge 100km bollen naar uw werk.
                                Omgekeerd kan ook, ge koopt een diesel omdat ge ver van uw werk woont en plots werk je kort bij huis.
                                Kunt ge uw wagen dan weg doen omdat er een verandering gebeurt? Een diesel wegdoen omdat ge plots minder moet rijden is niet echt interessant want ge verliest veel geld.
                                Hier kan ik niets tegen inbrengen . . . Zo'n scenario kan inderdaad best voorkomen.
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                                Comment

                                Working...
                                X