Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

    't is niet omdat het motorblok hetzelfde is dat auto evengoed is ...
    Ik dacht net hetzelfde. Een 1.6 blok in een licht voertuig zoals bvb een Ford Focus zal wel een heel stuk performanter zijn dan in een loodzware Peugeot 407 SW.
    Het kan toch niet anders dan dat die 1.6 HDI zwaar wordt belast in die Peug.
    Maar net omwille om redenen van belasting, verzekering, leasekosten is er een trend om naar lichtere motoren te gaan.
    Maar goed, vroeger was het niet anders. Toen kon je bvb. een Ford Capri kopen met een 1300, 1600, 2000, 2300, 2600 of 3000 cc. Met die 1300 cc kon je je verplaatsen. Met een 2300cc V6 GT (zoals we thuis eentje hadden) kon je flink uit de startblokken
    Homo Sapiens Pentaxiensis

    Comment


    • #32
      Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

      Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
      Ik dacht net hetzelfde. Een 1.6 blok in een licht voertuig zoals bvb een Ford Focus zal wel een heel stuk performanter zijn dan in een loodzware Peugeot 407 SW.
      Het kan toch niet anders dan dat die 1.6 HDI zwaar wordt belast in die Peug.
      Peugeot 407SW 1.6 : 1470kg, 0-100 12,1sec, max 189km/u
      Ford Focus 1.6 : 1414kg , 0-100 12,9sec, max 177km/u
      Slechts 56kg verschil en naargelang de uitvoering kan dit nog minder zijn.

      Het kan toch niet anders dan dat die 1.6 HDI zwaar wordt belast in die Peug.
      Hangt er vooral vanaf hoe ge daarmee rijdt ... als ge daar wat menselijk mee rijdt, dan ziet die helemaal niet af.
      Ge kunt een Golf GTI ook doen afzien als ge wilt ... gewoon die rechter voet wat verkeerd gebruiken en binnen de kortste keren krijgt ge die motor ook overbelast.
      Last edited by VerSeg; 5 april 2010, 21:43.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

        Peugeot 407SW 1.6 : 1470kg, 0-100 12,1sec, max 189km/u
        Ford Focus 1.6 : 1414kg , 0-100 12,9sec, max 177km/u
        Slechts 56kg verschil en naargelang de uitvoering kan dit nog minder zijn.
        Hier heb jij een punt. Ik was echt in de waan dat die Focus een stuk lichter was dan de Peug. Niet dus.
        Homo Sapiens Pentaxiensis

        Comment


        • #34
          Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

          Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Voor Ford kan ik ondertussen meespreken. Fusion sinds gisteren in garage met defecte turbo. Herstelkosten minimum 1200 EUR en minimum 6 dagen zonder auto.
          Maar ja, FORD is nu eenmaal de afkorting van Fabrication Ordinaire, Réparation Difficile.
          Alhoewel het onze naar de kl...; is, toch wens ik iedereen een prettig paas-weekend.

          Mvg.
          Robert
          Ja, smaken verschillen (gelukkig) en je kan met elk merk tegenslag en/of geluk hebben.
          Ik ben net mijn 8ste nieuwe Ford gaan afhalen bij de dealer (na Taunus 12m, Taunus TC en 2 Sierra's, nu mijn 4de Mondeo. En tot heden (ik zal meer hout vast houden uiteraard) heb ik geen noemenswaardige problemen gehad. Ook mijn echtgenote rijdt met een Ford (Fiesta). Waarom zou ik van merk en/of garage veranderen indien ik tevreden ben.
          Zo zal iedereen wel een merk hebben dat hij vertrouwt of waar hij absoluut niet van wil weten. Dat geldt niet alleen voor auto's, maar voor de meeste "gebruiksvoorwerpen". Denk maar eens aan de vele discussies (ook op dit forum ) tussen de voor- en tegenstanders van Nikon/Canon, Apple (al dan niet iPad) etc. ...
          Ik zou zeggen, een geluk dat de smaken verschillen, het zou anders een eentonige wereld zijn indien we allemaal met dezelfde auto zouden rijden, met hetzelfde toestel onze foto's zouden maken en bewerken op dezelfde computer met hetzelfde programma ....
          De aankoop van die dingen gebeurt deels met het verstand en deels met het "hart" en bij de ene heeft het verstand de doorslaggevende stem en bij de ander het hart en vaak gaan beiden (gelukkig) heel goed samen.
          Jan Akkermans
          (BD1097BE)
          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

          Comment


          • #35
            Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

            Jan, ik ga volledig akkoord met je uitleg hierboven, ieder heeft zijn eigen voorkeur en ervaring met bepaalde zaken waar hij voor zichzelf conclusies uit trekt. Ik rijd nu een weekje met de Peugeot rond ( mijn eerste trouwens, mijn vrouwtje rijdt al heer al leven zonder zorgen met Peugeot Cabrio's rond ) en ben er heel gelukkig mee, alleen aan de instap moet ik nog wat wennen na rondgereden te hebben met een SUV. En meestal was mijn tank bij de SUV na een weekje zo goed als leeg, nu zit k nog niet eens op de helft . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #36
              Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

              Oesje : durf je hier nu echt zeggen dat een SUV meer verbruikt dan een "gewone" auto ?
              Er zijn er hier al voor minder "afgemaakt" ...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #37
                Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                ... Ik rijd nu een weekje met de Peugeot rond ( mijn eerste trouwens, mijn vrouwtje rijdt al heer al leven zonder zorgen met Peugeot Cabrio's rond ) en ben er heel gelukkig mee . .
                daar gaat het tenslotte om, dat jij (en je vrouwtje) er tevreden mee zijn .
                Jan Akkermans
                (BD1097BE)
                Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                Comment


                • #38
                  Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                  daar gaat het tenslotte om, dat jij (en je vrouwtje) er tevreden mee zijn .
                  Voila, zo is dat, ondertussen het verbruik al eens kunnen testen, gemiddeld 6.2 l/100km, da's toch een pak minder dan mijn Santa Fe die dicht en soms over de 10l/100km ging.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                    Nog een keer een laatste update, gemiddeld verbruik blijft dus 6.2l/100 km ( zelf gemeten, dus niet de boordcomputer ) en ondertussen eens opgezocht welke wagens deze motor ook gebruiken : De Fiesta van Ford, Mazda3, Mini Kuiper, Citroën C2, Citroën C3, Citroën Xsara, Citroën C4, Citroën C5, Peugeot 206, Peugeot 207, Peugeot 307, Peugeot 308, Peugeot 407, Volvo C30, Volvo S40, Volvo V50
                    Zo slecht zal deze motor dus niet presteren . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                      Ik heb m'n twijfels bij het downsizing fenomeen van de laatste jaren, uit m'n eigen ervaring blijkt alleszins dat het niet zuiniger is en het rijcomfort erop inboet (minder koppel bij lage toeren).

                      Voor bedrijfswagens en de belasting erop is het sinds dit jaar eigenlijk zo gewijzigd dat een grote cilinderinhoud niet meer wordt afgestraft (geen fiscale pk's meer, enkel CO2 uitstoot) zoals voorheen, waardoor het mogelijk is een motor met grotere cilinderinhoud te kopen, als die maar zuinig/efficiënt (dus lage CO2) wordt gemaakt met aangepaste motorsturing, start/stop systeem, remenergierecuperatie,... denk dat dit eerder de richting is dan al die opgefokte kleine motoren die een sportiever rijgedrag uitlokken (in toeren moeten trekken om vooruit te komen) en het valt nog te bezien of die makkelijk tot 300.000 km geraken zonder veel kosten.

                      Ik heb het verbruik van m'n laatste auto's een paar jaar genoteerd met http://www.spritmonitor.de/en/:

                      VW Bora 1.9 85kW (115pk/285Nm pompverstuivers, bj 2000, 6 versn.):

                      Renault Mégane III 1.5 78kW (105pk/240Nm dci, bj 2009, 6 versn.):
                      Ik kan je verzekeren dat die oude pompverstuiver heel wat aangenamer en nog eens zuiniger was ook. Voor de Bora had ik een Peugeot 306TD (92pk/210Nm indirecte turbodiesel met zelfs nog een mechanische dieselpomp) en m'n verbruik lag toen op 6.3l/100km, wel een 200kg lichtere auto dan Bora/Mégane die hetzelfde wegen. Dus zo'n gigantische verbruiksverschillen noteer ik niet de afgelopen 15 jaar dat ik rij...
                      Last edited by Wim; 1 mei 2010, 10:55.
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment


                      • #41
                        Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                        Wim, ik heb ooit ook met en Bora gereden met de bekende pompverstuivers, een TDI met 1900cc motor en 130 pk en 6 versnellingen, dat ding vloog vooruit en ik vebruikte tussen de 5 en de 6 liter. Ik vind het erg spijtig dat men van pompverstuivers afgestapt is. De motor reageerde een pak vinniger met pompverstuivers dan met de huidige common rail systemen.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Nog een keer een laatste update, gemiddeld verbruik blijft dus 6.2l/100 km ( zelf gemeten, dus niet de boordcomputer ) en ondertussen eens opgezocht welke wagens deze motor ook gebruiken : De Fiesta van Ford, Mazda3, Mini Kuiper, Citroën C2, Citroën C3, Citroën Xsara, Citroën C4, Citroën C5, Peugeot 206, Peugeot 207, Peugeot 307, Peugeot 308, Peugeot 407, Volvo C30, Volvo S40, Volvo V50
                          Zo slecht zal deze motor dus niet presteren . . .
                          Je kan daar nog de Peugeot 3008 & 5008 aan toevoegen....

                          Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Peugeot 407 SW HDI 1.6 / 110pk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                            Ik dacht net hetzelfde. Een 1.6 blok in een licht voertuig zoals bvb een Ford Focus zal wel een heel stuk performanter zijn dan in een loodzware Peugeot 407 SW.
                            Het kan toch niet anders dan dat die 1.6 HDI zwaar wordt belast in die Peug.
                            Maar net omwille om redenen van belasting, verzekering, leasekosten is er een trend om naar lichtere motoren te gaan.
                            Maar goed, vroeger was het niet anders. Toen kon je bvb. een Ford Capri kopen met een 1300, 1600, 2000, 2300, 2600 of 3000 cc. Met die 1300 cc kon je je verplaatsen. Met een 2300cc V6 GT (zoals we thuis eentje hadden) kon je flink uit de startblokken
                            Ik ben/was(?) ook van dat gedacht. Toch is de trend DOWN met de cc's.
                            Bv citroen c5 (toch ook een zwaar geval) :
                            "De 1.6 THP levert 156 pk en stuurt de 2.0 16V met 143 pk met pensioen. Het is de geblazen 1.6 die PSA samen met de BMW Group ontwikkeld heeft. In de C4 levert Citroën de krachtbron al langer. De euro 5-motor werkt samen met een handgeschakelde zesbak. Bij 1.400 toeren levert de motor al zijn maximum trekkracht van 240 Nm. Ten opzichte van de tweeliter benzine is de 1.6 THP 18,5 procent zuiniger. De CO2-uitstoot daalt naar 167 gram per kilometer.
                            De 1.6 VTi maakt zijn opwachting nog niet in de C5.
                            Ook nieuw is de 2.0 HDi met 160 pk. Deze vervangt zowel de bestaande 2.0 HDi als de 173 pk sterke 2.2 HDi. Het blok levert 340 Nm bij 2.000 toeren en de motor heeft een CO2-uitstoot van 147 gram per kilometer".
                            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                            And why do we fall, Bruce?

                            Comment


                            • #44
                              onderhoud ?

                              Ik ben van het onnozele type dat om de 5000 km de wagen "binnendoet" voor onderhoud, en om de 15000 voor een "grote beurt". Ik ben zo'n pezewever die daarin gelooft. Dat dat zinvol is. Voor de auto. Voor de levensduur van de motor Voor mijn gemoedsrust.
                              Eén van mijn vrienden koopt om de 3-4 jaar een 2ehandswagen voor pakweg 3-4000 Euro. Nooit geeft hij een frank (allez : euro) uit aan onderhoud. Neem nu de olie. Alleen als zijn verklikkerlichtje brandt giet hij wat olie bij. En toch rijden zijn occasies nét zo bedrijfszeker als mijn auto. Die gast heeft nooit panne of brokken. Is dat "een straffe" ? Of zijn wij, plichtsgetrouwe onderhouders, simpelweg melkkoeien die onnodige dingen duur betalen ? "Ze" maken ons natuurlijk ook bang door erop te wijzen dat de garantie vervalt als je de onderhoudstermijnen niet respecteert.

                              Comment


                              • #45
                                Re: onderhoud ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                                Ik ben van het onnozele type dat om de 5000 km de wagen "binnendoet" voor onderhoud, en om de 15000 voor een "grote beurt". Ik ben zo'n pezewever die daarin gelooft. Dat dat zinvol is. Voor de auto. Voor de levensduur van de motor Voor mijn gemoedsrust.
                                Eén van mijn vrienden koopt om de 3-4 jaar een 2ehandswagen voor pakweg 3-4000 Euro. Nooit geeft hij een frank (allez : euro) uit aan onderhoud. Neem nu de olie. Alleen als zijn verklikkerlichtje brandt giet hij wat olie bij. En toch rijden zijn occasies nét zo bedrijfszeker als mijn auto. Die gast heeft nooit panne of brokken. Is dat "een straffe" ? Of zijn wij, plichtsgetrouwe onderhouders, simpelweg melkkoeien die onnodige dingen duur betalen ? "Ze" maken ons natuurlijk ook bang door erop te wijzen dat de garantie vervalt als je de onderhoudstermijnen niet respecteert.
                                Niks verkeerd aan jouw werkwijze, het kost je natuurlijk wel wat, kwaad kan het zeker niet, ik blijf er bij dat het regelmatig nakijken van het oliepeil één van de allerbelangrijkste dingen is, zolang dat goed zit ga je niet snel ernstige pannes tegenkomen. Als je ziet dat je oliepeil zakt en je vult nieuwe olie bij kan er weinig of niets gebeuren, de olie wordt als het ware steeds op een redelijk kwaliteitsniveau gehouden . . . je voegt steeds nieuwe olie bij maar 't is wel zo dat, wanneer je geen olie verbruikt je op tijd moet gaan vervangen, de levensduur van olie is zeker niet onbeperkt, zelfs bestuurders die geen 5000 km per jaar doen moeten hun olie best toch éénmaal per jaar vervangen . . . 't komt hier eigenlijk op neer : beter voorkomen dan genezen, éénmaal schade veroorzaakt door olietekort, is deze meestal pas te herstellen met dure reparaties.
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                                Comment

                                Working...
                                X