Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doorbelasting creditcardkosten Konijnenberg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Doorbelasting creditcardkosten Konijnenberg

Nagevraagd bij BCC voor ik naar Konijn vertrok: conclusie een winkelier mag die kosten doorrekenen aan de klant. (ik heb met bankcontact betaald)
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Als er op de factuur staat dat je extra kosten voor Visa betaald hebt, kun (of kon is ondertussen misschien veranderd) je dit doorsturen naar BCC die op hun beurt de extra kosten aan u terug storten (of stortten), zij rekenden dit dan door aan de winkeliers.

Heb het zelf ooit met succes gedaan. Ik heb hier ooit zelf nog de bevestigingsmail van BCC gepost.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sprint955 Bekijk bericht
        ZONDER verwittiging of opmerking
        Ik werk op zo'n 500 meter van konijn in Turnhout en kom daar dus regelmatig.
        Als ik het mij goed herriner hangen er in de winkel rond de toog zo'n 3 A4 bladen omhoog waarop iets staat in de zin van:
        "Bij betaling met mastercard/VISA worden 2% transactiekosten aangerekend"
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

Comment

Ik was zaterdag bij Konijnenberg en hoorde meermaals duidelijk tegen een klant zeggen dat er 2% moest bijbetaald worden voor betaling met VISA.
          De VISA terminal staat op het midden van de lange toog en je kan haast niet naast de affiche kijken die de 2% verhoging beschrijft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
            Tiens, zou dat gaan ?
            Je kan elke betaling waar je niet akkoord me bent laten tegenhouden, je moet je zelfs niet onmiddelijk te verantwoorden. De vraag is echter of het uiteindelijk gaat opbrengen...
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Voorbeeld 1:
              Q. For years, I have eaten lunch daily at a local sub shop with co-workers. We spend an average of $30 to $40 dollars per week. The other day, I went in there by myself and ordered a salad and cold drink and put the charges on my Visa card. I then questioned the owner about a 30-cent extra charge that was placed on my Visa. His policy is that any credit card order under $10 dollars gets charged the extra 30 cents. He does have a very small sticky paper on the cash register stating this charge. Is this charge legal?

A. You are right to raise your hackles about this, even if it’s only 30 cents. By accepting cards, the merchant had to sign an agreement prohibiting surcharges or limits on their use. At least around here, it’s also forbidden by state law.

Massachusetts is among 10 states outlawing surcharges. Connecticut and Maine also do. That means not even a little sticky or an actual sign can make it OK.

Visa and Mastercard also make it plain to companies that accept their cards that they are not to charge card users extra. American Express does not have the same rules - unless Visa or Mastercard are also accepted. It is also not OK with credit card issuers to set minimums for credit card use (the merchant runs the risk of losing the right to process credit card transactions).

In businesses, such as gas stations, that do a high volume of credit card transactions - and have to pay the fees associated with them - there is an option to offer discounts for customers who pay with cash. It’s OK to offer a discount to cash customers, but not OK to charge more for using a credit card.

So, you’re right. Now, the question is do you want to get into it with the store owner? Are you ready to file a complaint with Visa? The attorney general?
              Voorbeeld 2:
              http://www.bustachange.com/charging-...rd-is-illegal/
              There are surcharges and minimum purchases everywhere you use your credit card these days, at your favorite lunch stop, the gas station, even larger retailers. It seems to be an uprising trend among merchants, if you want to use your credit card, you need to pay more. You may be have been thinking the same thing I was thinking when you see an outrageous price for using your credit card: Isn’t this illegal? The answer is yes and I am sick of it.

There is, however, a very fine line. If the merchant clearly states that there is a cash price discount, they are able to charge two different prices. However, if the price you see is clearly stated in plain view and they say something along the lines of, “that will be an extra $3 for credit cards,” that is crossing the line. The Federal Truth in Lending Act states: 167, (2) “No seller in any sales transaction may impose a surcharge on a cardholder who elects to use a credit card in lieu of payment by cash, check, or similar means.”
              Het gaat in al deze gevallen dus om wetgeving, en net zozeer om de overeenkomst tussen de handelaars en Visa/Mastercard. Tijd om de europese wetgeving uit te pluizen
              Mijn foto's

Comment

Nederlands voorbeeld:
                27.04.2009

Meer en meer sturen webwinkels hun klanten bij het doen van betalingen. Sommige laten verzendkosten vallen als er met iDeal wordt betaald. Anderen vragen om een toeslag, bijvoorbeeld bij creditcard-betalingen. American Express (Amex) vindt dat dit verboden moet worden. De Financiele Telegraaf kopte dan ook onlangs op zijn voorpagina: 'Amex tegen toeslag bij creditcard'.

De Tweede Kamer bereidt zich voor op een wijziging van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Nu nog is het wettelijk vastgelegd dat een creditcard maatschappij (of bank) een webwinkel niet mag beletten om betaalmethodes te belonen met korting of te bestraffen met een toeslag.

Volgens Amex biedt de nieuwe richtlijn betaaldiensten ruimte om dit soort toeslagen te verbieden. Niets is echter minder waar. De richtlijn betaaldiensten geeft helemaal geen ruimte om toeslagen voorcreditcards te verbieden. Wel kunnen landen er voor kiezen toeslagen voor debet-kaarten te verbieden. Van deze specifieke landenoptie zal Nederland echter geen gebruik maken, is de verwachting.

Het is zogezegd niet zo slim van Amex om voor het publieke kanaal te kiezen om haar lobby kracht bij te zetten. In plaats van de positie van creditcard-betalingen in online-betalingen te versterken, doet het bedrijf met deze lobbyactiviteiten juist afbreuk aan die positie.

bron: http://twinklemagazine.nl/weblog.asp...&fragment=True
                lijkt mij dat het voorlopig mag in nederland wat visa & mastercard betreft. American Express laat het niet toe, maar dit zie je ook minder in winkels.
                Mijn foto's

Comment

Dit doorgeven aan Visa en je krijgt dat bedrag terug, zij houden dit gewoon van zijn rekening af. Reden : het is in België verboden extra kosten aan te rekenen voor betalingen met Visa. Elke handelaar dat in België gevestigd is heeft trouwens een contract getekend met Visa (eigenlijk de verdeler ervan) geen extra kosten aan te rekenen. Ik heb ooit ook schriftelijk de bevestiging van Visa gekregen bij navraag.
                  Er zijn wel meer winkels die hiertegen zondigen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Ik heb ook ooit protest aangetekend tegen extra kosten voor betaling met VISA.
                    Via een klacht bij Visa heb ik de kosten van de handelaar op mijn rekening teruggekregen.

Visa en Master staan dit niet toe. Contacteer Visa en stuur een copie van je factuur op.

Comment

Ik wist niet dat het verboden was in België. Ze hebben me er altijd wel mooi op gewezen. Maar als ik dit nu lees, had ik toen mijn geld kunnen terugvragen via Visa. Denk dat ze dat na een 5tal maanden niet meer zullen doen.

Comment

het wordt duidelijk op voorhand aangegeven hoor
                        niet weten vind in echt geen excuus

Comment

Hieronder "niet weten vind ik echt geen excuus" ????
                          Vandaag een klein uurtje aan de telefoon gehangen met verschillende diensten van economische zaken.
                          De eerste wist het niet zeker en twijfelde, ja dat kan hé.
                          De tweede wist het wel zeker omdat het een juriste op de dienst geschillen ivb kredieten maar in de brede zin van het woord.
                          Toch wist deze mevrouw mij te vertellen MET ZEKERHEID dat het TOT NU TOE !!..HET NIET verboden is van kredietkosten door te rekenen aan de klant.
                          Lap daar hebt ge het, maar zei ze , er is een wet opgesteld die dit verbied maar is nog niet in voege.
                          Dus er zal verandering komen.
                          Deze mevr zou ook langs haar weg de economische inspectie op de hoogte brengen en ze langs sturen om het zaakje te bekijken, ze was trouwens ook klant daar vandaar haar interresse misschien.

Ik ga de rest nog niet posten , dat doe ik als ik antwoord heb en ze daar langs geweest zijn, ook mijn antwoord op het bovenste regeltje hier moet ik nu even voor mezelf houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sprint955 Bekijk bericht
                            Hieronder "niet weten vind ik echt geen excuus" ????
                            Vandaag een klein uurtje aan de telefoon gehangen met verschillende diensten van economische zaken.
                            De eerste wist het niet zeker en twijfelde, ja dat kan hé.
                            De tweede wist het wel zeker omdat het een juriste op de dienst geschillen ivb kredieten maar in de brede zin van het woord.
                            Toch wist deze mevrouw mij te vertellen MET ZEKERHEID dat het TOT NU TOE !!..HET NIET verboden is van kredietkosten door te rekenen aan de klant.
                            Lap daar hebt ge het, maar zei ze , er is een wet opgesteld die dit verbied maar is nog niet in voege.
                            Dus er zal verandering komen.
                            Deze mevr zou ook langs haar weg de economische inspectie op de hoogte brengen en ze langs sturen om het zaakje te bekijken, ze was trouwens ook klant daar vandaar haar interresse misschien.

Ik ga de rest nog niet posten , dat doe ik als ik antwoord heb en ze daar langs geweest zijn, ook mijn antwoord op het bovenste regeltje hier moet ik nu even voor mezelf houden.
                            Je haalt twee dingen door elkaar ... een CONTRACT waarin staat dat een klant geen kosten mag aangerekend worden en een WET dat het verbiedt.
                            Het is niet omdat er geen WET is dat er daarom geen OVEREENKOMST is dat dit CONTRACTUEEL vastlegt.
                            Als jij VISA aanvraagt en de algemene voorwaarden leest, dan staat daar ergens bij dat je GEEN extra kost zal of mag aangerekend worden mits betaling met VISA.
                            Ook de handelaren hebben hiervoor een contract moeten tekenen.
                            Economische zaken heeft niet echt veel te maken wat CONTRACTEN betreft, tenzij je klacht bij hen indient dat een handelaar je bedot heeft en de voorwaarden niet respecteert.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kempen2002 Bekijk bericht
                              het wordt duidelijk op voorhand aangegeven hoor
                              niet weten vind in echt geen excuus
                              Het is niet omdat "iemand" beslist om dit aan te kondigen dat hij ook het recht heeft om dit aan te rekenen.
                              Aankondigen kan iedereen, het mogen is iets anders.
                              Ooit stond ook zwart op wit dat konijn GEEN 2 jaar waarborg wou geven en de klant zich moest neerleggen bij één jaar. Daar is ook een hele discussie geweest en was het antwoord van konijn ook dat de klant het vooraf wist. Na een paar waarschuwingen en PV's met uiteindelijk een boete heeft hij het toch aangepast.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Klopt 2 maal wat VerSeg hier antwoord , ik had het iets anders geformuleerd,, dat waren zo ook in grote lijnen de punten die mij uitgelegd werden aan de telefoon.
                                Ook wat je zegt ivd aankondigen, daar zit het detail , en daar zal er op gelet worden door de mensen van de inspectie.
                                En dan word er een ander wetje boven gehaald..

Ik wacht nu even af , bij visa wordt ook het nodige gedaan.

Comment

Working...
                                X