Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden.

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Akkoord bij een achterwiel aangedreven wagen, maar bij voorwielaandrijving, de achterste, die freewheelen toch maar
    Dit is echt fout!. Eigenlijk moet je bij een voorwielaangedreven wagen ervoor zorgen dat de banden met de beste grip ACHTERaan zitten anders krijg een een grote onstabiliteit waarbij de achtertrein sneller gaat schuiven, wat heel moeilijk te corrigeren is, veel moeilijker dan wegschuiven van de voorkant, op die wielen heb je immers aandrijving en sturing.
    Daarom kan je indien je nieuwe voorbanden (die sneller slijten) koopt, beter die van achter naar voor plaatsen en de nieuwe achteraan leggen. Een goede bandencentrale doet dit gratis. Als je ze alle 4 tegelijk vervangt komt na tig kilometers de "normale" situatie vanzelf terug. Daarom zou ook vooraan plaatsen van winterbanden en achteraan niet in de winter een gevaarlijke vergissing zijn , ik denk trouwens dat een normaal garagist dit zal weigeren.
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

    Comment


    • Re: Winterbanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      De flanken van een winterband zijn ook iets zachter eh, dus in de zomer gaat de auto 0.0 wegligging hebben..
      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Als je op een dag van 30 graden met je winterbanden rondrijdt, zijn ze tegen de avond zeker voor de helft versleten... zacht als boter...
      Ik heb ooit met winterbanden bijna 70.000 km gereden, het hele jaar door, winter en zomer. Daar waren ook dagen van 35° en meer tussen hoor. En aan de wegligging heb ik het niet gemerkt. Maar ja, vooroordelen, zeker? Of ligt het aan de rijstijl?

      Comment


      • Re: Winterbanden.

        Of ligt het aan de rijstijl?
        Voor een groot stuk wel.

        Bovendien dient onderscheid te worden gemaakt tss de echte WINTER-banden en de M+S banden.

        Met M+S banden kan je ip gewoon het hele jaar doorrijden, MAAR zijn niet geschikt voor "sportieve" rijstijl

        Winterbanden zijn zachter en hebben een ander profiel dan M+S banden en zijn niet echt geschikt boven de 20 ° zoals al eerder in dit topic werd aangehaald.

        Een goede all-weather band à la UNIROYAL bv. kan men gerust ook (indien profiel + 4mm) in de winter laten staan. Wat vooral telt = snelheid en rijstijl aanpassen.

        Zelf opteer ik voor 2 stel wielen/banden, één stel winter & één stel zomer voor en achter.

        Rond okt. Sneeuwbandjes erop en ergens begin april de zomerbandjes = 15' werk (kan men zelf )

        Kostprijs van een extra stel wielen+ banden ong. 400 - 500€. En aangezien je maar 1/2 jaar met een van beiden rijdt gaan ze dus ook 2 x langer mee.
        Het stokeren neemt amper 08 m3 in beslag.

        maw: win-win situatie
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

        BD1614BE

        Comment


        • Re: Winterbanden.

          Dan moet ik mij corrigeren. Het waren M+S banden, geen winterbanden dus. Ik dacht dat dat hetzelfde was.

          Comment


          • Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
            Niet waar lijkt mij.

            Winterbanden slijten harder dan zomerbanden. Vaak is de maximale snelheid die toegestaan is met winterbanden ook lager (zie indicatie op de band).
            Dat zou je wel eens duur kunnen uitvallen, de snelheidsindex moet dezelfde zijn, heeft alleen met de auto te maken, als de constructeur bv. Type V voorschrijft, telt dat zowel voor winter als zomerbanden. KLIK

            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            Ik heb ooit met winterbanden bijna 70.000 km gereden, het hele jaar door, winter en zomer. Daar waren ook dagen van 35° en meer tussen hoor. En aan de wegligging heb ik het niet gemerkt. Maar ja, vooroordelen, zeker? Of ligt het aan de rijstijl?
            Dan moet jij niet naar de keuring ofzo ?
            Last edited by Guest42; 4 augustus 2010, 18:32.

            Comment


            • Re: Winterbanden.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Dan moet jij niet naar de keuring ofzo ?
              Ja wel, meer dan eens geweest zelfs. Zonder problemen! De auto heb ik tweedehands gekocht en de M+S banden lagen er op. Nog bijna 70.000 km mee gereden op ongeveer 4 jaar en half.

              Dus na één warme dag zijn M+S banden zeker niet half versleten en evenmin na twee dagen veranderd in slicks.

              Comment


              • Re: Winterbanden.

                Je kan gerust winterbanden of M+S banden kopen met de juiste snelheidsindex hoor.

                Bij mij is dat bv 91H, alleen proberen sommige bandencentrales je de goedkopere T aan te smeren, op zich geen probleem tenzij je idd naar de keuring moet en de man ter plaatse de puntjes op de i wil zetten.
                Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                BD1614BE

                Comment


                • Re: Winterbanden.

                  kwoot:
                  Bij mij is dat bv 91H, alleen proberen sommige bandencentrales je de goedkopere T aan te smeren.
                  eind kwoot


                  Meestal ga ik naar Donckers, durven die ook foefelen ?
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • Re: Winterbanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Dan denk ik dat ik met all-seasons banden beter gesteld ben, gezien het geringe aantal km ik per jaar doe, waarvan 2/3 in de zomer
                    All-seasons zijn eigenlijk niet echt goed voor de winter en ook niet voor de zomer. Een serieuze bandencentrale zal u die niet aanraden.
                    Maar voor een menselijk rijgedrag maakt het niet veel uit, dat is zo een beetje een middenweg.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Dat zou je wel eens duur kunnen uitvallen, de snelheidsindex moet dezelfde zijn, heeft alleen met de auto te maken, als de constructeur bv. Type V voorschrijft, telt dat zowel voor winter als zomerbanden.
                      Als uw zomerbanden bijvoorbeeld een W zijn, dan mogen uw winterbanden één type lager zijn, een V dus. Dit mag maar binnen de winterperiode en ge moet een sticker op uw ruit hebben dat de max snelheid van die banden aanduidt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Als je op een dag van 30 graden met je winterbanden rondrijdt, zijn ze tegen de avond zeker voor de helft versleten... zacht als boter...
                        Onnozel geklets.
                        Ik heb 1,5 jaar met winterbanden op de voorwielen (Michelin Alpin) rondgereden, waarvan 2 warme zomers, niks gemerkt van snelle slijtage.(gemiddeld per jaar 25000 km)

                        Comment


                        • Re: Winterbanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Ik zou het zelfs niet overwegen als de winterbanden me gratis aangeboden werden

                          De flanken van een winterband zijn ook iets zachter eh, dus in de zomer gaat de auto 0.0 wegligging hebben..
                          Onnozel geklets.
                          Het weggedrag wordt voorspelbaarder, je merkt eerder dat er iets gaat slippen.
                          Met de flanken heeft het al helemaal niets te maken.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Dat zou je wel eens duur kunnen uitvallen, de snelheidsindex moet dezelfde zijn, heeft alleen met de auto te maken, als de constructeur bv. Type V voorschrijft, telt dat zowel voor winter als zomerbanden. KLIK



                            Dan moet jij niet naar de keuring ofzo ?

                            Kijk maar eens wat er bij de meeste auto onderzit!
                            Jacques Bakker
                            www.fotohandig.be

                            Comment


                            • Re: Winterbanden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Als uw zomerbanden bijvoorbeeld een W zijn, dan mogen uw winterbanden één type lager zijn, een V dus. Dit mag maar binnen de winterperiode en ge moet een sticker op uw ruit hebben dat de max snelheid van die banden aanduidt.
                              Dit zegt de Wegcode :

                              1° Volgende voorschriften zijn van toepassing op de banden die gemonteerd zijn op voertuigen van categorie M1.
                              Banden die op velgen gemonteerd zijn van éénzelfde as hebben dezelfde technische karakteristieken. Zij zijn in de juiste draairichting gemonteerd in het geval van directionele en asymmetrische banden.
                              Radiaalbanden worden slechts vooraan gemonteerd, indien hetzelfde type ook achteraan is gemonteerd.
                              Banden die scheuren of barsten vertonen, worden vervangen.
                              Hertekende of opnieuw ingesneden banden worden nooit gemonteerd.
                              De montage van banden van het type M + S (deze aanduiding bevindt zich op de band) waarvan de snelheidscategorie overeenkomt met een lagere snelheid dan die van de origineel gemonteerde banden, zijn toegelaten. In dat geval zal de rijsnelheid aangepast zijn aan deze lagere limiet.

                              Ter herinnering zal een plaatje met deze limietsnelheid binnenin het voertuig aangebracht worden, op een voor de bestuurder goed zichtbare plaats.

                              Dat plaatje mag ook gekleefd blijven als banden gemonteerd werden met een hogere snelheidsindex.

                              Bedoelde banden zijn slechts toegelaten gedurende de periode van 1 oktober tot 30 april.


                              De bepalingen van dit punt zijn niet van toepassing voor banden van het type M+S met een snelheidscategorie waarvan de overeenstemmende snelheid groter of gelijk aan de voor het voertuig bepaalde maximale snelheid.


                              Voor de rest begrijp ik niet waarom mensen zouden besparen op hun banden, en dus een lagere snelheidscategorie monteren dan voorgeschreven door de constructeur. Komt dat werkelijk aan op die 5€/band ???
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Winterbanden.

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Voor de rest begrijp ik niet waarom mensen zouden besparen op hun banden, en dus een lagere snelheidscategorie monteren dan voorgeschreven door de constructeur. Komt dat werkelijk aan op die 5€/band ???
                                Ga eerst eens bij een bandencentrale langs en kijk eens of alle banden wel in die extreme snelheidscategorie vindbaar zijn en kom dan je commentaar wat aanvullen! Het heeft helemaal niets met 5€ te maken maar vaak met beschikbaarheid en nut!

                                Ik heb vorig jaar nog winterbanden gekocht en in de nodige bandenmaat was niets vindbaar/beschikbaar op de Belgische markt met dezelfde snelheidsindicatie W.

                                Dat dit voor lagere snelheidsindicaties zoals een R, S ,T, U , H minder problemen schept is begrijpelijk wegens meer standaard, maar in W of Y is dat toch al een heel ander verhaal.
                                Trouwens ... ga je in de winter ergens meer dan 200km/u rijden? Vooral in België denk ik niet dat het een probleem zal zijn om daarmee rond te bollen.
                                Zelfs voor zomerbanden is het een beetje belachelijk, ik rij nog geen 160 laat staan 200 of 270 maar volgens het boekje moet er een W onder staan ... ook al gaat de wagen niet eens zo snel.
                                Voor zomerbanden heb je niet veel keus, de wet verplicht u de juiste index te kiezen (gelukkig maar voor sommigen).
                                Last edited by VerSeg; 7 augustus 2010, 02:53.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X