Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden.

    Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
    Bij BMW treden de dubbele remlichten (2e reeks) in werking als de ABS ingrijpt. Op een vorige auto (Citroen) waren dat de 4 knipperlichten.
    Wat bedoel je met dubbele remlichten? Is me nooit opgevallen dat ze dubbele remlichten hebben, wel dubbele achterlichten (sommige).
    Maar het is niet omdat ik dat nooit opgemerkt heb dat het niet zo is natuurlijk. Of is het alleen op recente modellen?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Winterbanden.

      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Daar waren er genoeg te zien met hun "veiliger" wagens met zéér asociaal gedrag.
      als je met zomerbanden met amper 1,6mm profiel in de winter een fille veroorzaakt omdat je je wagen niet aan de kant wou laten staan omdat de banden niet aangepast zijn aan het weer, ben je in mijn ogen net zo veel asociaal .. (zonder te zeggen dat die stelling op u van toepassing is, he )

      tja, gezond verstand gebruiken is niet aan iedereen gegeven, maar ook als je goed voorbereid bent, moet je je snelheid altijd aan de situatie aanpassen. Maar sommigen passen hun snelheid dan zodanig "grondig" aan, dat ze te voet sneller zouden zijn

      Comment


      • Re: Winterbanden.

        Ook ik heb sinds enkele jaren winterbanden liggen.

        Maar sinds dit jaar heb ik sneeuwbanden, velen kennen waarschijnlijk het verschil niet.

        Ter verduidelijking, winterbanden hebben de vermelding "M+S" op de flank (mud+snow)
        bij sneeuwbanden staan er ook nog enkele sneeuwvlokjes op de flank van de band.
        Deze laatste zijn nog een beetje groffer van profiel, en hebben dan ook meer tractie bij slechte omstandigheden.

        Zoals eerder gezegd, zijn er velen die een wagen van X-duizenden euro's kopen met allerhande opties, maar geen 700à 1000euro kunnen uitgeven aan extra veiligheid...

        Dit beslist natuurlijk ieder voor zich, maar binnen enkele jaren zal het waarschijnlijk ook verplicht worden in belgië

        Nog prettige feestdagen voor iedereen,

        mvg, Marc
        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

        Comment


        • Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
          Maar zonder te overdrijven, je kan je nu eenmaal meer perminteren met een 4x4 op goede winterbanden dan met een andere wagen.
          En ook dit is fout ... je hebt het gemakkelijker dan een ander om aan een onaangepaste snelheid te komen ... je kan beter vertrekken dan een ander maar van geen kanten beter remmen of minder slippen.
          Elke gladde periode weer zie je heel veel SUV's in de kant steken of op hun dak liggen ... ze denken omdat ze goed kunnen vertrekken dat alles beter gaat.

          Heb je al eens met een kwaliteitswagen gereden ?
          Neen, alleen met BMW, Volvo, Mercedes ... kwaliteit kan ik me niet permitteren.

          ps. met een compactje kan je goede foto's maken, maar er is beter op de markt !
          Maar met dat "beter" kan je ook veel slechtere foto's maken als je het niet beheerst.
          Mooi vergelijk dus dat je maakt.

          En lach maar met die dat niet kunnen vertrekken ... die kunnen met hun smikkel ook niet tegen een paal of in de gracht schuiven.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Winterbanden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
            Ann, ik zie dat bandenfabrikant Michelin de 'Harmony' aanbiedt als "all season" band voor de Amerikaanse markt. Die band is in Belgie niet te koop. Hier maakt Michelin een duidelijke opsplitsing in Winter of Zomerbanden. Idem bij Continental, Fulda, Uniroyal, ...
            Als ik het profiel van een "all season" bekijk zie je in het midden de typische winteruitsnijding. Voor de rest is het een zomerband. "all season" zijn slechts een compromis en bieden dus niet de optimale veiligheid, niet in de zomer en niet in de winter. Misschien is dat de reden waarom ze hier niet te koop zijn. Het is geweten dat de Europese automarkt veel strenger toekijkt op veiligheid en kwaliteit dan de Amerikaanse markt.
            Aha, ik leer hier nog wat bij! Nu, toen ik nog in Belgie woonde had ik mijn eigen auto niet, dus keek lette ik op zulke dingen ook niet vlug. Ondertussen heb ik wel mijn eigen auto en mijn ervaringen met de "all season" banden zijn prima (in de winter en in de zomer)...maar zoals je zelf aangeeft is het natuurlijk niet zo goed als een winterband. Als het er dan toch veel te veel sneeuw ligt of valt (wat tot nu toe nog maar een keer of 2 het geval is het geweest op die 10 jaar dat ik hier woon), dan gaat de auto gewoon niet van de deur. Soms kunnen we gewoon onze achterstraat niet uit omdat ze daar niet sneeuwruimen...dus dan doen we alles met het openbaar vervoer of taxi. In Canada worden alle auto's standaard verkocht met "all season" banden, zomer banden zitten alleen op sportwagens.

            Dat de Europese markt erg streng is op veiligheid en kwaliteit daar twijfel ik niet aan. De Amerikaanse markt is niet erg geweldig maar toch nog wat anders dan de Canadese markt, in Canada zijn de regels een heel stuk strenger dan in Amerika en doordoor zijn er een heel deel Amerikaanse auto's die hier niet kunnen en mogen verkocht worden. En als je ze wil invoeren dan moet je de auto laten aanpassen aan de Canadese normen voor veiligheid en kwaliteit. Bumpers bijvoorbeeld zijn hier beter en sterker gemaakt dan in Amerika en zijn veel beter in een crash dan de Amerikaanse bumpers, om maar een voorbeeld te geven. Auto's die van Europa komen moeten ook specifiek gemaakt worden voor zowel de Amerikaanse als Canadese markt omdat er heel wat verschillen in zitten. Een klein voorbeedje, ik hebben VW jetta stationwagen TDI en van mistlampen hebben ze hier nog nooit gehoord en dat bestaat dus niet...enkel de mistlampen vooraan de wagen, maar niet dat grote sterke rode licht aan de achterkant van de wagen. En een brandblusser en "first aid" kit hebben ze hier ook niet in de wagens zitten, ik heb wel de voorziene vakjes ervoor in de koffer van mijn wagen, maar er zit niets in.


            Groetjes,
            Ann

            Comment


            • Re: Winterbanden.

              en ik heb gisteren ook winterbanden besteld. Ze zijn echter pas leverbaar eerste week januari. De banden zijn niet het probleem maar de 4 alu velgen zijn niet op stock.
              Kostprijs: 998 euro incl BTW (banden 215*65*16, 4 banden en 4 originele Nissan alu velgen)

              Comment


              • Re: Winterbanden.

                Ik zal terug wat sneeuw bestellen daartegen.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • Re: Winterbanden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                  Onterecht hoor !
                  Ik rij met een 4x4 en kan je garanderen, dat zulke wagens stukken veiliger zijn dan traditioneel 2 wiel aangedreven wagens, zekers op natte en besneeuwde wegen.
                  Deze wagens plakken op de baan...natuurlijk zijn er fysica wetten, indien je deze overschrijdt beland je evenzeer in het decor. Maar AUB geef geen commentaar indien je niet weet waarover je het hebt.
                  Das zeker niet waar wat u zegt dat een 4X4 veiliger is, met een 4X4 heb je meer dan het dubbel kans om over kop te gaan dan met een luxe voertuig, en ik kan het weten ook toen ik op een zomerdag een uitwijkmaneuver moest doen voor iemand die dacht dat hij voorrang had. Het was opzij gooien of die mens had dood geweest.
                  Nochthans reed ik toen met een Range Rover met dikke V8 benzine erin, ik had meer dan 100m nodig om dat ding terug stabiel te krijgen en toen was de baan nog droog.
                  Ik heb meer dan eens bijna rond gegaan omdat zo een bak zijn zwaartepunt zo hoog ligt.
                  Kijk de gazetten er maar eens op na hoe dikwijls 4X4 's bij dodelijke ongevallen betrokken zijn, meestal zijn ze dan nog alleen op de weg ook.
                  Je moet niet denken als je goed kan vertrekken dat er dan niets meer kan gebeuren.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • Re: Winterbanden.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                    Das zeker niet waar wat u zegt dat een 4X4 veiliger is, met een 4X4 heb je meer dan het dubbel kans om over kop te gaan dan met een luxe voertuig, en ik kan het weten ook toen ik op een zomerdag een uitwijkmaneuver moest doen voor iemand die dacht dat hij voorrang had. Het was opzij gooien of die mens had dood geweest.
                    Nochthans reed ik toen met een Range Rover met dikke V8 benzine erin, ik had meer dan 100m nodig om dat ding terug stabiel te krijgen en toen was de baan nog droog.
                    Ik heb meer dan eens bijna rond gegaan omdat zo een bak zijn zwaartepunt zo hoog ligt.
                    Kijk de gazetten er maar eens op na hoe dikwijls 4X4 's bij dodelijke ongevallen betrokken zijn, meestal zijn ze dan nog alleen op de weg ook.
                    Je moet niet denken als je goed kan vertrekken dat er dan niets meer kan gebeuren.
                    regel nr 1 :
                    je moet kunnen rijden ttz: anticiperend en niet vergeten dat zelfs, al heb je voorrang er altijd 1tje is die verstrooid is...dus pas je snelheid aan.
                    je moet trouwens altijd kunnen stoppen, voor ieder hindernis en houdt afstand.
                    geen regel, maar punt 2 is dat 'n 4X4 altijd baanvaster is bij normaal rijgedrag.

                    als jij op 100m, droog wegdek, 'n wagen niet stabiel krijgt....daar stel ik me toch vragen bij wat voor model range rover dat dit was en bij welke snelheid

                    ik zou nooit niets anders meer willen dan 4X4.
                    liefst 'n compact SUV desnoods 'n quatro of subaru

                    'n vriend van me (in onze jeugdjaren) ging gewoon 2x over kop door aquaplaining op stuk rechte weg (100 KM/u) en lag in de wei naast de koeien.
                    met 'n 4X4 was dit nooit gebeurd.

                    dan zijn er mensen die als ze 1 SUV zien met ongeval, onmiddelijk zeggen zie je wel
                    maar als er dodelijke ongevallen gebeuren (de meeste), zie ik op het journaal weinig SUV's, maar eerder personenwagens met tuning....vooral jongere die situatie's verkeerd inschatten, door gebrek aan rijervaring.
                    wat ik wel heel vaak hoor " er is 'n vrachtwagen gekanteld en filevorming...etc.

                    Comment


                    • Re: Winterbanden.

                      Ann, heb ik ook weer wat bijgeleerd. Ik zag USA en Canada als 1 pot nat. Niet dus
                      Homo Sapiens Pentaxiensis

                      Comment


                      • Re: Winterbanden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                        ...subaru...
                        Eindelijk een kenner
                        Eenmaal subaru gereden, wil je geen andere auto meer!

                        Comment


                        • Re: Winterbanden.

                          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                          'n vriend van me (in onze jeugdjaren) ging gewoon 2x over kop door aquaplaining op stuk rechte weg (100 KM/u) en lag in de wei naast de koeien.
                          met 'n 4X4 was dit nooit gebeurd.
                          En wat heeft aquaplaning te maken met 4x4 ??? Aquaplaning wordt veroorzaakt door ofwel te hoge snelheid, ofwel versleten, of te brede banden. Och ja, veel neerslag zal er ook wel iets mee te maken hebben . Aquaplaning is het niet weg krijgen van het water onder de band, waardoor de wagen op dat waterfilmpje begint te glijden.
                          Het enige voordeel dat een 4x4 hier heeft, is dat hij meer weegt, waardoor de normaalkracht op de banden iets hoger is, maar dat is alles...
                          Wat moet je doen bij aquaplaning : de koppeling indrukken en je laten gaan. Op dat ogenblik zijn alle wagens 4x4's...

                          SUV's en "jeeps" hebben ook nadelen. Dat genoemde hogere zwaartepunt is er 1 van. Ze hebben veelal ook langere veerwegen, omdat ze ook in niet verharde omstandigheden zouden moeten kunnen rijden. Alleen is dat een functie die door bijna geen enkele van de eigenaars gebruikt wordt... Vandaar dat er steeds meer van die bakken geen 4x4 zijn. Dat is veel te duur, en we rijden toch alleen maar op asfalt met onze kwaliteitswagen...
                          Ik sta hier ook verstomd te kijken dat de enige wagens die onder dat label vallen lelijke "jeeps" zijn met 4x4. Persoonlijk vind ik een A5 vele malen mooier dan een Q7, maar dat is mijn gedacht natuurlijk. En zou die kwaliteit nu echt zoveel slechter zijn ???
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • Re: Winterbanden.

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            En wat heeft aquaplaning te maken met 4x4 ??? Aquaplaning wordt veroorzaakt door ofwel te hoge snelheid, ofwel versleten, of te brede banden. Och ja, veel neerslag zal er ook wel iets mee te maken hebben . Aquaplaning is het niet weg krijgen van het water onder de band, waardoor de wagen op dat waterfilmpje begint te glijden.
                            Het enige voordeel dat een 4x4 hier heeft, is dat hij meer weegt, waardoor de normaalkracht op de banden iets hoger is, maar dat is alles...
                            Wat moet je doen bij aquaplaning : de koppeling indrukken en je laten gaan. Op dat ogenblik zijn alle wagens 4x4's...
                            ik zal nooit zeggen of schrijven welke lens dat je op 'n canon moet gebruiken vermits dat ik al decenia met nikon werk
                            ik merk wel dat jij ook nooit met 'n 4X4 gereden hebt, dus stop met beweringen en geef argumenten door ervaring of derg.
                            auqaplaining is juist wat 'n 4X4 moeiteloos opvangt....of waarom begint je wagen te spinnen ?....toch door onregelmatige grip door waterfilm tussen je wielcontact of aandrijving met het wegdek...
                            trouwens mijn rav 4 weegt niet meer en is niet breeder of langer als 'n audi A4...dat argument kan je ook bij de rest van je onzinnige beweringen gooien.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                              ik zal nooit zeggen of schrijven welke lens dat je op 'n canon moet gebruiken vermits dat ik al decenia met nikon werk
                              ik merk wel dat jij ook nooit met 'n 4X4 gereden hebt, dus stop met beweringen en geef argumenten door ervaring of derg.
                              auqaplaining is juist wat 'n 4X4 moeiteloos opvangt....of waarom begint je wagen te spinnen ?....toch door onregelmatige grip door waterfilm tussen je wielcontact of aandrijving met het wegdek...
                              trouwens mijn rav 4 weegt niet meer en is niet breeder of langer als 'n audi A4...dat argument kan je ook bij de rest van je onzinnige beweringen gooien.
                              Ik zeg gewoon dat 1-zelfde wagen met 4x4 meer weegt dan eenzelfde wagen zonder 4x4.
                              Wat heeft een audi nu met een toyota te maken ?
                              Jou RAV weegt in 4x2 uitvoering minder dan in 4x4 uitvoering (als die bestaat natuurlijk).
                              Bij aquaplaning heb je GEEN grip meer, dus kan er niets opgevangen worden. 4x4 vangt dat dus ook niet op... Jullie denken echt dat 4x4 zaligmakend is in elke situatie, maar dat is niet zo...
                              Een 4x4 heeft evenveel last van aquaplaning als een 4x2. K'zal het nog eens zeggen : aquaplaning wordt veroorzaakt door water tussen band en wegdek, waarover de auto dus "glijdt".
                              Je hebt dus veel regen nodig, versleten of te brede banden, een licht auto'tje om meer kans te hebben op aquaplaning. De manier van aandrijven doet daar NIETS aan !!!
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • Re: Winterbanden.

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Een 4x4 heeft evenveel last van aquaplaning als een 4x2. K'zal het nog eens zeggen : aquaplaning wordt veroorzaakt door water tussen band en wegdek, waarover de auto dus "glijdt".
                                Je hebt dus veel regen nodig, versleten of te brede banden, een licht auto'tje om meer kans te hebben op aquaplaning. De manier van aandrijven doet daar NIETS aan !!!
                                Mis poes....
                                juist door het verschil in grip ga je spinnen en dat wordt door de huidige 4X4 moeiteloos opgevangen...
                                onderschat niet de electronica in combinatie met 4X4 en EPS en EABS waarbij ieder wiel max contact behoudt met het wegdek.
                                ook het remmen (EABS) wordt gecompenseerd voor ieder wiel afzonderlijk.
                                ik denk dat je nog steeds die oude USA trucks vergelijkt met de huidige 4X4 wagens.
                                er is wel het een en 't ander veranderd in het 4X4 segment.
                                maarja, ik wil je steeds uitnodigen om me te volgen met 2WD en mijn 4X4...
                                niet kwa snelheid, maar gelijk je eerste bewering qua grip ....je zou figuurlijk wat gas terugnemen en letterlijk wat meer geven.

                                Comment

                                Working...
                                X