Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moet ik terug naar school?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moet ik terug naar school?

Nou nou

Jullie zitten hier vol pretentie te vitten op het taalgebruik 'van tegenwoordig' (niet geheel onterecht), maar ondertussen kramen sommigen onder jullie wel zelf de grootste onzin uit. Misschien nemen jullie beter zelf wat taallessen?

Ik zet de 'blunders' hier even op een rijtje:

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
    septisch (ipv sceptisch)
    Sceptisch mag je zowel als /skEptis/ en als /sEptis/ uitspreken.

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    Je moet de BD-ers eens tellen die achter hun PC zitten.
    'Achter je computer zitten' is volledig correct. Het impliceert een activiteit. Als je daarentegen 'voor je tv zit', geeft dat aan dat je er gewoon zit.

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    Iedereen, allee, veelal de West-vlamingen lopen achter een boek als ze naar de boekhandel gaan. Dit is toch zinloos, gezien je het al hebt. je kan er anders onmogelijk achter lopen. Je gaat om een boek ...
    Je gaat niet 'om' een boek, je gaat een boek halen. Da's voor zover ik weet; laat het me gerust weten als je ergens een woordenboek/taalzorgwerk vindt dat jouw zin goedkeurt.

We zitten aan aan tafel en we zitten niet aan tafel. Bij het laatste is dit echt onbeleefd. En toch, 99,99% van de mensen zitten aan de tafel (prutsen). Het werkwoord is 'aanzitten' en dus, zit je aan, aan tafel.
    Ben je nu serieus? Je zit aan aan tafel? Dat slaat nergens op.

Misschien is het best dat ze nog een paar jaar naar school gaan. Is ook al fout want in feite hoor je school te lopen en niet te gaan.
    Er is niks verkeerd aan 'naar school gaan'.

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Vandaar dat het zo belangrijk is dat men wat meer zorg besteed aan de spelling, ook op het forum (en ook op d,dt,t).
    Ik hoop dat het een grapje was...

Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
    Uitspraak is ook een groot probleem. Hoe spreek je de tweeklank 'au' uit in auteur, fraude of pauze? als 'ou' of als 'oo'?
    Auteur mag je zowel met /au/ als met /oo/ uitspreken.

Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
    (enneuh, het 'achter' brood gaan van (West-)Vlamingen is één van die vele taalfouten die eigen zijn aan het dialect. Probleem is dat mensen moeilijk de overstap maken naar algemeen taalgebruik. Zo is 'achter de pc zitten' daaruit voortgegroeid.
    Zie hierboven...

En ik zit meestal in de trein. De laatste keer waar ik er nog op zat is me dat niet goed bevallen bij het inrijden van de tunnel. Had nadien toch wel wat hoofdpijn ...
    'In een trein (of bus) zitten' is inderdaad correct, maar 'op' is ook juist (standaardtaal in België; bron: Nederlandse Taalunie).

En personen die met een fiets naar de winkel gaan zouden beter die fiets thuis laten. Ofwel fiets je naar de winkel of je gaat naar de winkel en bij dat laatste hoef je echt de fiets niet mee te sleuren, laat hem beter thuis.
    Ik zie geen reden waarom 'met de fiets gaan' niet correct zou zijn. Jij wel? Je kunt ook 'per fiets' gaan, trouwens.

Oorspronkelijk geplaatst door Werner1 Bekijk bericht
    Om nog maar te zwijgen van de sms en chat taal die pubers gebruiken, helemaal om een punthoofd van te krijgen
    Samenstellingen schrijf je nog altijd aan elkaar, chattaal dus ook.
    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Fjew... er staat niets tussen wat ik hier getypt had! Gelukkig...

G

Comment

Nu je erover begint:

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
        zeker ook omdat ik er op wees dat...
        Erop moet je aaneen schrijven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
          Nu je erover begint:

Erop moet je aaneen schrijven!
          Dan moet je toch nog eens op "Taaladvies.net" gaan kijken...

Comment

Je mag een voornaamwoordelijk bijwoord inderdaad splitsen, maar enkel als je er iets tussen wil zetten. Niet in jouw geval dus

Comment

Nou nou

Jullie zitten hier vol pretentie te vitten op het taalgebruik 'van tegenwoordig' (niet geheel onterecht), maar ondertussen kramen sommigen onder jullie wel zelf de grootste onzin uit. Misschien nemen jullie beter zelf wat taallessen?

snip
              ... en spijkers zoekt men uiteraard op laag water terwijl open deuren er om vragen om ingetrapt te worden ..

Comment

Nou nou

Ik hoop dat het een grapje was...

Eindelijk...!
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Er wordt hier "alleszins" veel over onze taal neergepend.

Ik denk wel dat het woordje hierboven tussen " " het meest "verkracht" wordt in alle mogelijke schrijfwijzen.
                  Allezinds, alleszinds, allezins... je ziet ze allemaal passeren....
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Wat ook massaal verkeer geschreven wordt tegenwoordig: uw
                    Meestal schrijft men gewoon u en wordt de w vergeten.

Comment

hier opt werk zeggen er enkele elf en half ipv half twaalf : storend!!

en ook gegoven ipv gegeven
                      Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

Zo zijn er nog wel uitspraken die in de volksmond worden gezegd, en door sommigen als correct Nederlands worden gebruikt.

Als een Antwerpenaar iets niet heeft verstaan zegt hij niet "wablieft" of "pardon" maar wel "welk ?"

In Limburg zeggen sommigen "Goedemorgent" met een duidelijk uitgesproken "t" achteraan

In Nederland zeggen er sommigen "HUN hebben gezegd dat..." Niet "zij" hebben gezegd dat... maar wel "hun". En niet in de betekenis van een lid van de Hunnen (nomadenstammen)

Ook nog zoiets wat héél vaak verkeerd gebruikt (of geïnterpreteerd) wordt is het woord "weerhouden". Als je hebt gesolliciteerd voor een job en je krijgt na de selectieprocedure een brief met de tekst "je bent NIET weerhouden voor de job", moet je dan blij zijn omdat je de job krijgt of ben je afgewezen ???

JE BENT AANGENOMEN !!!
                        Officieel betekent weerhouden immers "tegenhouden, afhouden van..."
                        Niet weerhouden - de dubbele ontkenning dus - betekent dus dat je NIET afgewezen bent en dus eigenlijk de job krijgt.
                        Omwille van de spraakverwarring is het gevaarlijk als een personeelsverantwoordelijke het woord "weerhouden" gebruikt in een brief...

Comment

Eigenlijk is het absurd om in een context van sollicitatie dat woord te gebruiken, zelfs in de (juiste) betekenis van 'tegenhouden'. Je zegt toch ook niet: "Proficiat, we hebben uw kandidatuur niet in de vuilnisbak gegooid!" Eigenlijk wil zo'n zin zelfs niet zeggen dat je aangenomen bent, enkel dat je nog altijd kans maakt

'Weerhouden' dus helemaal niet gebruiken ^^

Comment

Wat ook grappig klinkt voor buitenstaanders: mannen uit de Provincie Antwerpen hebben het steevast over "die van ons" als ze het over hun vrouw hebben.

Comment

zijn

....
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

Comment

Working...
                              X