Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moet ik terug naar school?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moet ik terug naar school?

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    Kinderen, volwa... zeggen en predenderen vaak heel veel ...

Het zinloze en doodgebruikte argument dat iedereen dit doet is helemaal geen teken dat iets correct of fout is...
    Iedereen, allee, veelal de West-vlamingen lopen achter een boek als ze naar de boekhandel gaan. Dit is toch zinloos, gezien je het al hebt. je kan er anders onmogelijk achter lopen. Je gaat om een boek ...
    We zitten aan aan tafel en we zitten niet aan tafel. Bij het laatste is dit echt onbeleefd. En toch, 99,99% van de mensen zitten aan de tafel (prutsen).
    Het werkwoord is 'aanzitten' en dus, zit je aan, aan tafel.
    Vraag dit nu ook maar eens aan je kadeëen ... Ze zullen zeker zweren bij hoog en bij laag dat ze aan tafel zitten om te eten ... Misschien is het best dat ze nog een paar jaar naar school gaan. Is ook al fout want in feite hoor je school te lopen en niet te gaan.

Euh, toch nog even ter verduidelijking;
    Hoeveel uur is het ? Is een vraag die naar een tijdperiode polst. Hoeveel uur moet ik rijden om in ... te geraken ... Hoeveel uur is het (rijden) naar ... In deze vraag wordt 'het rijden' ingeknot tot enkel nog 'het'
    Hoe laat is het ? is een vraag die naar een ijking vraagt in het dagritme. We antwoorden dan met een getal dat ons in staat stelt een ijking te geven tov een standaard. Als we zeggen het is twaalf uur, dan weten we dat we precies middenin de dag zijn indien we dit projecteren naar de ijkstandaard dat een dag bestaat uit 24 uur.
    Amen ... het wordt hemeltergend om vast te stellen hoe schabouwelijk men tegenwoordig met het Nederlands omspringt, ook op radio en TV .. soms is het gewoon ongelofelijk en rijst de vraag of die journalisten ooit wel naar een school geweest zijn! waarschijnlijk sliepen ze of waren ze zat gedurende de Nederlandse les .. het gemak waarmee bestaande, geijkte uitdrukkingen dooreen geklutst worden is hilarisch!
    De Nederlandsetaal is wonderzoet voor wie haar geen geweld aandoet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      heb ik altijd het het gevoel dat ik "men eigen moet gaan wassen"

Walter
      men eigen.... ook zo'n mooie.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

niet verwonderlijk dat nederlanders onze taal zo kleurrijk vinden hé...

ik ken iemand die dikwijls fourchettesoep maakt en haar dochter helpt bij het samenstellen van haar karakalam vitai...
        maar das wat anders zeker...
        groetjes
        hilde

Comment

Vandaar dat het zo belangrijk is dat men wat meer zorg besteed aan de spelling, ook op het forum (en ook op d,dt,t).

Anderzijds denk ik wel dat we een onderscheid moeten maken tussen de spreektaal en de schrijftaal.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Vandaar dat het zo belangrijk is dat men wat meer zorg besteed aan de spelling, ook op het forum (en ook op d,dt,t).

Anderzijds denk ik wel dat we een onderscheid moeten maken tussen de spreektaal en de schrijftaal.
            voordeel is dat je die spreektaal niet geschreven hoeft te zien helaas voelen sommigen zich geroepen om die spreektaal, als blijk van gezelligheid?, toch als schrijftaal te gebruiken .. oh gruwel!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              voordeel is dat je die spreektaal niet geschreven hoeft te zien helaas voelen sommigen zich geroepen om die spreektaal, als blijk van gezelligheid?, toch als schrijftaal te gebruiken .. oh gruwel!
              Ja, ik bedoelde eigenlijk dat het niet altijd heel formeel moet zijn.

Bijvoorbeeld dat van gelukkig(lijk), dat wordt toch niet meer zo vaak gezegd? In die zin mag, zoals iemand anders reeds had aangehaald, de taal gerust evolueren.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                Om niet te spreken van het verschil tussen kennen en kunnen, heten en noemen.
                Of het gebruik van het woord "enigste."
                Die of dat is voor velen ook al zo moeilijk.
                Oh ja, als of dan wordt ook zo dikwijls verkeerd gebruikt.

Mvg.
                Robert
                hen of hun....
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Hey juppekes

Ik zit hier met een raar vraagje

Als mijn kinderen willen vragen aan mij hoe laat het is, krijg ik de volgende vraag voorgeschoteld:

Hoeveel uur is het?

In mijn tijd heb ik geleerd: Hoe laat is het?

Mijn kinderen beweren nu dat hetgeen zij zeggen juist is en dat iedereen dit doet.

Moet ik nu echt terug naar school?
                  ach laat ze toch het zijn maar kinderen of zijn het pubers

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    hen of hun....
                    Voorbeelden genoeg hoor. Maar onze taalregels wijzigen ook om de tien jaar... Probeer dat maar eens bij te houden.
                    Het argument van het evolueren van een taal vind ik maar niks. Als we maar met genoeg zondigen tegen een regel wordt die wel aangepast?
                    Nog even en we mogen zonder problemen zeggen dat iets [i]duur kost[i]?

Uitspraak is ook een groot probleem. Hoe spreek je de tweeklank 'au' uit in auteur, fraude of pauze? als 'ou' of als 'oo'? Luister maar eens naar de nationale omroepen (Vlaanderen of Nederland, tv of radio, maakt niet uit)!

Spreektaal heeft zijn eigen regels. Ook al gruwel ik van de woorden, ik heb nog steeds liever dat men 'morgen' (môggeuh), (n)avond, alstu, danku,... zegt dan helemaal niks meer.

(enneuh, het 'achter' brood gaan van (West-)Vlamingen is één van die vele taalfouten die eigen zijn aan het dialect. Probleem is dat mensen moeilijk de overstap maken naar algemeen taalgebruik. Zo is 'achter de pc zitten' daaruit voortgegroeid.

Toch boeiend, onze taal en dialecten. Op 15km verstaan ze mekaar soms al niet meer...
                    Niet geschoten is altijd mis!

Comment

Een tweetal jaren geleden had ik een paar thesisstudenten die de term "fysisch" verschillende keren gebruikten in hun thesis en in hun bijhorende presentatie. Na mijn vraag wat die term eigenlijk wil zeggen, klapten ze dicht... zeker ook omdat ik er op wees dat "fysisch" volgens de een bekend woordenboek "alles wat met de natuurkunde te maken heeft" en ze bedoelden eigenlijk "fysiek".

Bij de studenten die hier nu al 2 jaar na hun voorgangers aan de beurt komen sta ik blijkbaar nog steeds bekend als "dien enen die toe dat van Fysisch en Fysiek gevraagd heeft".

Tja, als je met een thesis, waar je een heel jaar aan werkt al geen juiste termen meer kan gebruiken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht

Tja, als je met een thesis, waar je een heel jaar aan werkt al geen juiste termen meer kan gebruiken?
                        Volledig mee akkoord!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jesse2314 Bekijk bericht
                          ach laat ze toch het zijn maar kinderen of zijn het pubers
                          bah ja .. en op 't einde "kannen" ze correct Nederlands?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                            Kinderen, volwa... zeggen en predenderen vaak heel veel ...

Het zinloze en doodgebruikte argument dat iedereen dit doet is helemaal geen teken dat iets correct of fout is...
                            Iedereen, allee, veelal de West-vlamingen lopen achter een boek als ze naar de boekhandel gaan. Dit is toch zinloos, gezien je het al hebt. je kan er anders onmogelijk achter lopen. Je gaat om een boek ...
                            We zitten aan aan tafel en we zitten niet aan tafel. Bij het laatste is dit echt onbeleefd. En toch, 99,99% van de mensen zitten aan de tafel (prutsen).
                            Het werkwoord is 'aanzitten' en dus, zit je aan, aan tafel.
                            Vraag dit nu ook maar eens aan je kadeëen ... Ze zullen zeker zweren bij hoog en bij laag dat ze aan tafel zitten om te eten ... Misschien is het best dat ze nog een paar jaar naar school gaan. Is ook al fout want in feite hoor je school te lopen en niet te gaan.

Euh, toch nog even ter verduidelijking;
                            Hoeveel uur is het ? Is een vraag die naar een tijdperiode polst. Hoeveel uur moet ik rijden om in ... te geraken ... Hoeveel uur is het (rijden) naar ... In deze vraag wordt 'het rijden' ingeknot tot enkel nog 'het'
                            Hoe laat is het ? is een vraag die naar een ijking vraagt in het dagritme. We antwoorden dan met een getal dat ons in staat stelt een ijking te geven tov een standaard. Als we zeggen het is twaalf uur, dan weten we dat we precies middenin de dag zijn indien we dit projecteren naar de ijkstandaard dat een dag bestaat uit 24 uur.
                            hier iets echt toepasselijk zowat op 3.05
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

Comment

Heerlijk, Toontje! Hij is echt de koning der taalhumor als je't mij vraagt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                                Je moet de BD-ers eens tellen die achter hun PC zitten.
                                Ik weet wel beter : ik zit OP mijn pc ! (Zo spaar ik een stoel uit, natuurlijk...)

Comment

Working...
                                X