Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar het kerkhof ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Naar het kerkhof ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
    Dat zou best wel eens waar kunnen zijn. De diepere beweegreden om "onbaatzuchtig" iets voor een ander te doen heeft meestal toch een egoïstisch aspect. Daar zijn tal van voorbeelden van. Gelovigen geven aan de armen om later zelf in de hemel te komen. Wijdden mensen als moeder Theresa en pater Damiaan hun ganse leven aan de verschoppelingen uit louter altruïsme of wilden zij zichzelf verzekeren van een toegangsticket tot het paradijs? Wanneer een collega op het werk iets voor je doet, weet je dat hij dat niet louter voor je mooie ogen doet maar dat hij hoopt dat je later iets voor hem zal terugdoen. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat "altruïsme" een evolutionair voordeel is om de overleving van de soorten te bevorderen. Het zit dus in de genen als een "vermomd eigenbelang". Het "goed gevoel" dat iemand heeft na het verrichten van een "goede daad" zorgt ervoor dat dit evolutionair voordeel niet weggeselecteerd wordt.
    En wat met ongelovigen die altruistisch zijn?

    Comment


    • #47
      Re: Naar het kerkhof ?

      De verzorging van de graven is toch wel belangrijk vind ik. En met Allerheiligen een bloemetje is het minste wat je kan doen. Want de graven waar niets op geplaatst is vallen toch wel op. De reactie " van deze mens trekt niemand zich nog iets aan " komt dan wel spontaan in je op. Niet plezant !

      Comment


      • #48
        Re: Naar het kerkhof ?

        De dag dat ik de geest geef hoeft er niemand naar mij om te kijken, want ik ben er niet. En zo ben ik ook van oordeel dat ik zeker geen gedenksteen/ gedenkplaat/ urne of wat dan ook wil. Dat ze maar uitstrooien op de weide.

        Zelf ga ik nooit naar een grafzerk/ gedenksteen/ urne/ strooiweide, wat zou ik er verloren hebben? (tenzij campo santo voor foto's die ik ooit eens nam)
        Ik ben van mening dat je beter je tijd en energie kunt steken in de mensen die je graag hebt als ze nog leven.

        En mensen die me niet interesseerden (of dat nu gaat over kennis/ familielid), daar ga ik zelfs niet eens naar de begraving (als je er geen band met hebt, wat zou ik er verloren hebben?). Dit maakt me misschien gevoelloos voor diegene die het leest. Maar zo ben ik nu eenmaal

        Comment


        • #49
          Re: Naar het kerkhof ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht

          En mensen die me niet interesseerden (of dat nu gaat over kennis/ familielid), daar ga ik zelfs niet eens naar de begraving (als je er geen band met hebt, wat zou ik er verloren hebben?). Dit maakt me misschien gevoelloos voor diegene die het leest. Maar zo ben ik nu eenmaal
          Als ik naar een begrafenis ga, is dat voor de nabestaanden die nog wel leven. Ook al heb ik geen band met die mensen, je aanwezigheid is niet onbelangrijk voor hen.

          Ik heb familie. Als ik dood val, hoop ik dat zij steun krijgen van mensen, ook op een begrafenis. Of ik die mensen vandaag ken doet niet terzake.

          Comment


          • #50
            Re: Naar het kerkhof ?

            Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
            En wat met ongelovigen die altruistisch zijn?
            Ik zei het toch : Het zit in de genen.

            Comment


            • #51
              Re: Naar het kerkhof ?

              Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
              De verzorging van de graven is toch wel belangrijk vind ik. En met Allerheiligen een bloemetje is het minste wat je kan doen. Want de graven waar niets op geplaatst is vallen toch wel op. De reactie " van deze mens trekt niemand zich nog iets aan " komt dan wel spontaan in je op. Niet plezant !
              Je hebt het recht dat te vinden en je bent in het gezelschap van vele anderen die deze traditie blijven koesteren. En dat is nou net wat heel die commercie in stand houdt.

              Comment


              • #52
                Re: Naar het kerkhof ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
                Ik zei het toch : Het zit in de genen.
                Ja maar uw genenverhaal klopt niet op een kerkhof, tenzij je er een hiernamaals bijhaalt.

                Comment


                • #53
                  Re: Naar het kerkhof ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  Ja maar uw genenverhaal klopt niet op een kerkhof, tenzij je er een hiernamaals bijhaalt.
                  Ook religie zou een darwiniaanse oorsprong hebben. Het groepsgevoel en de hoop op een eeuwig leven hebben een evolutionair voordeel....

                  Comment


                  • #54
                    Re: Naar het kerkhof ?

                    Ik ga meestal nooit naar een kerkhof.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Naar het kerkhof ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
                      Je hebt het recht dat te vinden en je bent in het gezelschap van vele anderen die deze traditie blijven koesteren. En dat is nou net wat heel die commercie in stand houdt.
                      Vertel dat eens aan mensen die een kind verloren zijn.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X