Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar het kerkhof ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Naar het kerkhof ?

    Hey juppekes

    Ik ga ook nooit naar het kerkhof.

    Denken aan de overledenen doe ik wel hoor, maar niet om te treuren
    Bootjes

    Comment


    • #17
      Re: Naar het kerkhof ?

      Hier en daar zijn er ook waar je niet kan om treuren.

      Sorry voor de wrange opmerking.

      Comment


      • #18
        Re: Naar het kerkhof ?

        Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        B
        Is de ruimte dan het absolute?
        Heeft de ruimte ook zijn grenzen?
        En wat zou daar dan achter liggen?
        Misschien eens vragen aan deze man:

        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #19
          Re: Naar het kerkhof ?

          sorry, dubbele post
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #20
            Re: Naar het kerkhof ?

            Allee Theokus, laat u niet kennen: Stephen Hawkins ( oei, vorige post veranderd? )
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #21
              Re: Naar het kerkhof ?

              Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
              Allee Theokus, laat u niet kennen: Stephen Hawkins ( oei, vorige post veranderd? )
              Ja....omdat die foto lang op zich liet wachten....
              Dat duurde en duurde.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #22
                Re: Naar het kerkhof ?

                Ik ga graag naar het kerkhof. Ons zoontje Pepijn ligt daar sinds april dit jaar. Ik vind het belangrijk af en toe zijn graf te verzorgen. Hij is te vroeg geboren en had geen kans het te halen.

                Vandaag ben ik niet gegaan. Ik ben te ziek en zie het niet zitten om daar met teveel volk te zijn.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #23
                  Re: Naar het kerkhof ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Is de ruimte dan het absolute?
                  Heeft de ruimte ook zijn grenzen?
                  En wat zou daar dan achter liggen?
                  Heb sinds kort een nieuwe passie: astronomie.
                  En sindsdien is er een nieuw geloof (overtuiging) in mij gekomen, nl wie denkt dat god dat allemaal geschapen met de mens als zijn evenbeeld, heeft beslist hoogheidswaanzin.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Naar het kerkhof ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                    Heb sinds kort een nieuwe passie: astronomie.
                    En sindsdien is er een nieuw geloof (overtuiging) in mij gekomen, nl wie denkt dat god dat allemaal geschapen met de mens als zijn evenbeeld, heeft beslist hoogheidswaanzin.

                    Henri
                    Zelf geloof ik eerder in gastronomie Henri
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: Naar het kerkhof ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                      En sindsdien is er een nieuw geloof (overtuiging) in mij gekomen, nl wie denkt dat god dat allemaal geschapen met de mens als zijn evenbeeld, heeft beslist hoogheidswaanzin.
                      Iedereen heeft het recht zijn eigen keuze te maken wat geloof betreft maar niet iedereen heeft het recht anderen hier verplichtingen of verwijten bij op te leggen.
                      Hoogheidswaanzin is eerder denken dat je het zelf bij het rechte eind hebt.

                      -----------

                      Wat kerkhofbezoek betreft ...
                      De doden op het kerkhof herdenken met Allerheiligen is voor de meesten eigenlijk een verkeerde keuze, men zou het in vele gevallen beter doen op 2 november als het Allerzielen is.

                      De bloemen zetten op het kerkhof was vroeger een blijk van aandenken, tonen aan je overleden geliefde dat je aan hem denkt. Maar ook dit is eigenlijk verkeerd, een overleden geliefde mis je niet alleen met allerheiligen of allerzielen maar het ganse jaar door.
                      Oorspronkelijk had Allerheiligen en Allerzielen nog een heel andere betekenis.

                      Het is inderdaad een grote commerce geworden en zo is het al heel lang. In vele families gaat het er eigenlijk om de grootste pot te zetten en op te vallen, een kleine pot of zelfs geen bloemen zetten geeft bij velen zelfs discussies.
                      Wij zetten ook bloemen, ook al staan we daar niet 100% achter! Het helpt de goede verstandhouding met de rest van de familie een beetje op punt te houden want zoals bij velen is het ook in onze families altijd een traditie geweest met allerheiligen een bloemetje te zetten.
                      Verschil is dat we nu niet meer elk een pot gaan zetten maar als familie samen 1 pot kopen (iedereen content).

                      Verder kan je iedereen herdenken van waar je wil, op het kerkhof, bij je thuis, op je werk, tijdens een wandeling ... dit kan even goed op 16 maart als 24 juni!
                      Dit moet je voor jezelf uitmaken en kan dus niemand in uw plaats beslissen. Er zijn mensen die alle dagen naar het kerkhof gaan en er zijn er die dit nooit doen.

                      Wat al afgezwakt is maar bij oudere generaties nog wel dikwijls het geval was/is, dat is een gezamelijk etentje met gans de familie, kinderen gaan dan vaak bij de ouders thuis eten en soms ook met nonkels en tantes erbij.
                      En dan moet je eens weten waar het er op die dag in de meeste gevallen over gaat ... over politiek!

                      Voor de rest is 1 november pas in het jaar 837 uitgekozen als gezamenlijke Rooms-Katholieke herdenkdag en heeft dus niet echt veel te maken met wat er in de bijbel staat.

                      Ik hoop alleen dat niemand zo zot is ooit bloemen op mijn graf of aan mijn urne te komen zetten de dag dat ik dood ben ... zet die bloemen thuis in de tuin en geniet er wat van, geef ze water en verzorg ze!
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Naar het kerkhof ?

                        Hey juppekes

                        Als ik dood ben wil ik zelfs geen graf of gedenksteen, waar er al dan niet bloemen kunnen gezet worden.

                        Ze mogen mij verbranden en dan uitstrooien in de eerste de beste weide.

                        En als de wind goed zit ben ik dan nog eerder thuis dan mijn vrouw
                        Bootjes

                        Comment


                        • #27
                          Re: Naar het kerkhof ?

                          Ik ben gisteren wel een bezoekje gaan brengen gewoon uit respect en omdat je toch een bepaald beeld hebt van de overledenen in je familie..Die mis e.d interesseert me niet maar 1 kleine moeite kan geen kwaad.
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment


                          • #28
                            Re: Naar het kerkhof ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Hoogheidswaanzin is eerder denken dat je het zelf bij het rechte eind hebt.
                            Nogal kort door de bocht, vind ik. Met die definitie zouden de meesten op dit forum eraan lijden....

                            Comment


                            • #29
                              Re: Naar het kerkhof ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                              Hey juppekes

                              Als ik dood ben wil ik zelfs geen graf of gedenksteen, waar er al dan niet bloemen kunnen gezet worden.
                              Ze mogen mij verbranden en dan uitstrooien in de eerste de beste weide.
                              En als de wind goed zit ben ik dan nog eerder thuis dan mijn vrouw
                              Dat is uw mening en daar kan niemand iets tegen inbrengen.

                              Het is wel zo dat dit gebruik minder in trek is.
                              Gisteren dit nog bevestigd gezien op de tv.
                              Na de uitstrooiing bijv. is er "niets" meer... werd gezegd.
                              Je kan "nergens" meer naar toe gaan, het lijkt definitief gedaan.
                              Het heeft ook te maken met rouwproces.

                              Crematie is ook niet zo eigen aan onze cultuur.
                              En zoals gewoonlijk kan men een mentaliteit veranderen als men de mensen
                              raakt in hun portemonnee omdat cremeren niet zo'n financiële belasting met zich
                              meebrengt dan een traditionele begrafenis.

                              Er is nu meer vraag naar het begraven van de urne.
                              Bij een columbarium is er ook minder privacy .

                              De gedachte alleen, nu op dit moment, dat ik in zo'n "potje" (urne) terecht kan komen,
                              kan ik niet verdragen.
                              Als het zo ver is zal het wel niet veel meer uitmaken maar het blijft akelig.
                              De deur van de oven die open gaat en je verdwijnt in die opening.... nog zoiets.

                              Er staat ergens geschreven dat de mens van stof en as is en dat hij tot stof en as
                              zal wederkeren maar voor mij moet dat niet zo drastisch of zo letterlijk.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #30
                                Re: Naar het kerkhof ?

                                Ik ben niet gelovig en toch ga ik ieder jaar mijn vader en broer eren op het kerkhof. Niet noodzakelijk op 1/2 november maar in de periode er rond.
                                Waarom? Omdat ik daar behoefte aan heb.
                                Misschien ouderwets ?
                                Maar ik ben dan ook niet zo schijnheilig te rouwen voor mensen zoals Michal Jackson omdat het het goede moment is.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X