Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar het kerkhof ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Naar het kerkhof ?

    je kan idd beter de bloemen geven als ze nog leven....
    wel praktisch voor mij, want toevallig verjaart mijn vrouw op 1 november...

    als ik er niet meer ben hoop ik dat ze alles uit m'n lijf halen om andere te helpen en de rest ....woef (euro95-loodvrij liefst), weg ermee.
    ik als ooit aan 'n zijden draadje hang, weet ik tenminste dat ik hier niet voor niets heb rondgelopen.
    en geen bloemen, daarna zou ik liever hebben dat ze op mijn volgende verjaardag 'n glas hefffen ter herdenking.
    Amen.

    Comment


    • #32
      Re: Naar het kerkhof ?

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

      Er is nu meer vraag naar het begraven van de urne.
      Bij een columbarium is er ook minder privacy .

      De gedachte alleen, nu op dit moment, dat ik in zo'n "potje" (urne) terecht kan komen,
      kan ik niet verdragen.
      Als het zo ver is zal het wel niet veel meer uitmaken maar het blijft akelig.
      De deur van de oven die open gaat en je verdwijnt in die opening.... nog zoiets.

      Er staat ergens geschreven dat de mens van stof en as is en dat hij tot stof en as
      zal wederkeren maar voor mij moet dat niet zo drastisch of zo letterlijk.
      Ik ben het volledig met je eens.
      Jij lijkt me een " zéér gevoelig mens ". Véél respect !!!

      Comment


      • #33
        Re: Naar het kerkhof ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
        Als ik dood ben wil ik zelfs geen graf of gedenksteen, waar er al dan niet bloemen kunnen gezet worden.

        Ze mogen mij verbranden en dan uitstrooien in de eerste de beste weide.

        En als de wind goed zit ben ik dan nog eerder thuis dan mijn vrouw
        Daar kan ik mij volledig in vinden.
        Wat mij betreft is dood ook weg.... Niet dat ik niet aan de overledenen denk maar het hoeft zeker niet "tastbaar" te zijn.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #34
          Re: Naar het kerkhof ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
          Nogal kort door de bocht, vind ik. Met die definitie zouden de meesten op dit forum eraan lijden....
          Maar zeggen dat wie in God gelooft last heeft van hoogheidswaanzin treft wel een paar tientallen miljoenen mensen.
          Of versta jij het volgende anders?
          Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
          wie denkt dat god dat allemaal geschapen met de mens als zijn evenbeeld, heeft beslist hoogheidswaanzin.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Naar het kerkhof ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Maar zeggen dat wie in God gelooft last heeft van hoogheidswaanzin treft wel een paar tientallen miljoenen mensen.
            Of versta jij het volgende anders?
            Hmmm, ik denk eerder aan een andere "zin".
            (waanzin durf ik niet schrijven )
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #36
              Re: Naar het kerkhof ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
              Als ik dood ben wil ik zelfs geen graf of gedenksteen, waar er al dan niet bloemen kunnen gezet worden.

              Ze mogen mij verbranden en dan uitstrooien in de eerste de beste weide.
              Zo denk ik er ook over. Strooi mij uit in de Pacific Ocean hier, zo kan de wereld nog een beetje afreizen na mijn dood.

              Even serieus, ik bezoek het kerkhof eigenlijk nooit...zeker niet omdat ik in Canada woon en mijn vader in Belgie begraven ligt. Vorig jaar ben ik hem eventjes gaan bezoeken op het kerkhof, maar ik vind het maar een nare belevenis en herdenk mijn vader liever op mijn eigen manier. Hier wordt Allerheiligen en Allerzielen eigenlijk niet gevierd en het is ook geen betaalde feestdag. Mijn vader is elke dag in mijn gedachten en ik herdenk hem op mijn manier en liefst denk ik aan de mooie momenten die we samen hadden...niet zozeer aan zijn dood. Ieder maakt voor zichzelf uit of men naar het kerkhof wil of niet. De ene persoon hecht daar meer belang aan dan de andere.

              Groetjes,
              Ann

              Comment


              • #37
                Re: Naar het kerkhof ?

                Ik denk aan niets of niemand.....bij manier van spreken. Als ik nood heb aan een bezoek aan mijn ouders, dan ga ik er effen heen en dat gans het jaar door.
                Omdat mijn vrouw me eens (met of zonder reden) uitgekaffert heeft, of me even op mijn plaats gezet...Of me even bezinnen omdat ik "weeral" iets stoms heb uitgehaald....Of hen vragen hoe dit of dat op te lossen (soms help dat, echt waar..)

                Het was de keuze van mijn va , en moe (er bestond geen andere keuze trouwens toendertijd) om begraven te worden op het kerkhof en dat was hun recht. Ik weet waar hun resten zijn (in mijn gedachten).

                Door omstandigheden (depressie en dergelijke) heb ik op zekere moment rust gevonden aan zee (waar sommigen tuureluut van worden was vissen gaan mijn redding).
                Mij mogen ze verbranden en uitstrooien in zee. Zoveel bezoekers als tijdens 'het seizoen" krijg je nooit op 1 november.
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                Comment


                • #38
                  Re: Naar het kerkhof ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Maar zeggen dat wie in God gelooft last heeft van hoogheidswaanzin treft wel een paar tientallen miljoenen mensen.
                  Of versta jij het volgende anders?
                  We moeten in deze context het woord "waanzin" niet letterlijk nemen, vind ik.

                  Kodachrome bedoelt volgens mij dat het hoogmoedig is te stellen dat wij het evenbeeld van God zouden zijn.

                  Anderzijds is - en dat was mijn reactie op jouw stelling - iemand die overtuigd is dat hij gelijk heeft niet per se hoogmoedig.
                  Last edited by Ludovicus; 3 november 2009, 16:41. Reden: typo

                  Comment


                  • #39
                    Re: Naar het kerkhof ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
                    We moeten in deze context het woord "waanzin" niet letterlijk nemen, vind ik.

                    Kodachrome bedoelt volgens mij dat het hoogmoedig is te stellen dat wij het evenbeeld van God zouden zijn.

                    Anderzijds is - en dat was mijn reactie op jouw stelling - iemand die overtuigd is dat hij gelijk heeft niet per se hoogmoedig.
                    Het voelt goed vast te stellen dat er ook nog verstandige creaties (evenbeelden of clones van die Scheppende Kracht) op de wereld (universum ?) en hier op het forum zijn.

                    Henri
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Naar het kerkhof ?

                      Heb dit jaar moeten overslaan wegens vorige maand 21 dagen hospitaal.
                      En ben nog niet volledig hersteld, maar ik bezoek de nabestaanden uit respect en om mijzelf nog eens te laten herdenken aan de tijd toen de persoon nog leefde.
                      Velen zijn familie maar ook oude vrienden die ons ontvallen zijn.

                      Maar algemeen denk ik dat het is om de persoon zelf die naar het kerkhof gaat het een goed gevoel geeft.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Naar het kerkhof ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                        Maar algemeen denk ik dat het is om de persoon zelf die naar het kerkhof gaat het een goed gevoel geeft.
                        Dat zou best wel eens waar kunnen zijn. De diepere beweegreden om "onbaatzuchtig" iets voor een ander te doen heeft meestal toch een egoïstisch aspect. Daar zijn tal van voorbeelden van. Gelovigen geven aan de armen om later zelf in de hemel te komen. Wijdden mensen als moeder Theresa en pater Damiaan hun ganse leven aan de verschoppelingen uit louter altruïsme of wilden zij zichzelf verzekeren van een toegangsticket tot het paradijs? Wanneer een collega op het werk iets voor je doet, weet je dat hij dat niet louter voor je mooie ogen doet maar dat hij hoopt dat je later iets voor hem zal terugdoen. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat "altruïsme" een evolutionair voordeel is om de overleving van de soorten te bevorderen. Het zit dus in de genen als een "vermomd eigenbelang". Het "goed gevoel" dat iemand heeft na het verrichten van een "goede daad" zorgt ervoor dat dit evolutionair voordeel niet weggeselecteerd wordt.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Naar het kerkhof ?

                          Ik heb 2 grootouders verloren en nog 1 levend.
                          Behoefte om ze gaan op te zoeken allerminst.
                          Ben vrijdag uit respect voor mijn ouders mee de bloemen gaan weg zetten maar dat is het.
                          Langs vaders kant hebben ze dit jaar besloten om hun moeder terug op te graven en te cremeren zodoende is dit gaan en is er plaats voor een tweede urne voor mijn grootvader. Vind dit een mooi idee want niet alleen minder werk maar ook aan gedachte aan later. Mijn ouders en de nu levende volwasse famillie zou het graf nog wel onder houden maar de achter klein kinderen toch niet meer.
                          Langs mijn moeders kant zijn beide begraven doch blijven ze maar 15j liggen (tenzij je de grond koopt). Aan haar denk ik nog frequent en draag haar ook altijd bij me, maar de last die we met mijn grootvader hadden na de jaren dat zij is gestorven was zijn dood alleen maar een opluchting. Mijn nu nog levende grootvader is een schat en die bezoek ik elke week en ook al zal het verdriet doen hem af te geven. Ik zal hem altijd bij me dragen in mijn hart en daar hoef ik niet voor naar het kerkhof.

                          Groetjes
                          Racing Pics
                          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Naar het kerkhof ?

                            Ikzelf ben niet zo'n grote begraafplaatsbezoeker... maar als je partner uit Polen komt , ben je eigg. wel verplicht om op 1 en 2 november mee te gaan naar de begraafplaatsen.

                            Zoals eerder gezegt is , is het big bissnis, vooral in Polen... de duurste bloemstukken worden er gekocht.

                            Ik ben onlangs samen met mijn vrouw naar Polen geweest,
                            voor een "Gouden Bruiloft" van haar peetoom & Peettante.

                            We moesten daar blijven tot na 2 november, maar hebben dat niet gedaan, omdat we op 31 okt. weer terug moesten zijn in Nederland, vanwege verplichtingen..

                            Nu begreep de familie dat wel,maar ze waren er niet blij mee..

                            Ik bedoel maar ... met alle respect voor anderen...

                            Je kan gaan, indien je er behoefte aan hebt, en mijn vrouw gaat iedere week de graven bezoeken en verzorgen van MIJN overleden dierbare...

                            Ikzelf ga dan wel mee, maar wacht dan in de auto...

                            Zomaar een bloemenstalletje in Polen voor 1 november




                            gr. J@siu !!
                            PS.
                            Let even niet op de kwaliteit van de foto, want dit was maar een snapshot!!
                            >>> mijn "kritiek" is altijd mijn eerlijke "mening" en nooit mijn "commentaar" <<<

                            Comment


                            • #44
                              Re: Naar het kerkhof ?

                              heb een Poolse tante die hier ook veel belang aan hecht. Zelf hou ik niet zo van begraafplaatsen, en zeker niet van de 'commerce' die sommigen ervan maken.
                              www.elite-cards.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Naar het kerkhof ?

                                Ik ga een paar keer per jaar, gewoon als ik het voel.......
                                De stormloop die je nu ziet, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Schat toch dat het overgrote deel nu gaat omdat het nu moet en traditie is........
                                Iedereen moet doen wat hij denkt te moeten doen.....
                                Sony RX10 Mark IV
                                nog een fijne dag verder!
                                Guido

                                Comment

                                Working...
                                X