Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Best een split-airco kopen, eentje met buitenunit, zeker als je wil een gat in de muur kappen. Delonghi heeft er zo 3 die je zelf kan installeren (met snelkoppeling, laten vullen is dus niet nodig).
Wij hebben een gewone monobloc en een split-unit op kantoor.
De split-unit hoor je bijna niet draaien, is energiezuiniger en koelt veel beter. De monobloc moesten we uitzetten wanneer er telefoon was en kon maar enkele graden koelen.
De split-unit heeft een tijdje geleden in de reclame gestaan in de Makro (zullen ze daar dus ook wel hebben) voor rond de 900 Euro. Vergeet dan wel niet de beugel (apart aan te kopen) om de buitenunit op te plaatsen.
Hier is het lekker 22 graden nu (kan kouder, maar wil het verschil niet te groot maken met buiten). Als je van de omgeving bent (9820) mag je steeds eens komen kijken naar de 2 modellen ;-)
sven
Koop maar een split om zelf te installeren ... kost je de prijs + 21% BTW.
Loopt er iets klein fout dan kunt ge toch nog iemand laten komen.
Koop een split bij een deftige installateur ... betaal je maar 6% BTW als uw woning ouder dan 5 jaar is. Ge hebt dan ook 2 jaar volledige garantie op plaatsing en al en met hetgeen ge wint aan BTW zijn de werkuren ongeveer betaald.
Koop maar een split om zelf te installeren ... kost je de prijs + 21% BTW.
Loopt er iets klein fout dan kunt ge toch nog iemand laten komen.
Koop een split bij een deftige installateur ... betaal je maar 6% BTW als uw woning ouder dan 5 jaar is. Ge hebt dan ook 2 jaar volledige garantie op plaatsing en al en met hetgeen ge wint aan BTW zijn de werkuren ongeveer betaald.
Heb al een offerte gevraagd aan een deftige installateur maar de sukkel zit tot over zijn oren in het werk, ik had niet anders verwacht ook. Goed om weten van die BTW, zo kan ik die man nog meer overuren bezorgen
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Kijk ook eens uit wat de eventuele "subsidies" zijn dat je kan krijgen!
Als wij de onze geplaatst hebben was het goedkoper om eentje te kiezen dat ook kan warmen ... was een premie van +- 750€ dat je kon bekomen wegens het plaatsen van een warmtepomp.
Uw installateur/verkoper moet je daar zeker ook van kunnen inlichten of er op dit moment zoiets mogelijk is.
Kijk ook eens uit wat de eventuele "subsidies" zijn dat je kan krijgen!
Als wij de onze geplaatst hebben was het goedkoper om eentje te kiezen dat ook kan warmen ... was een premie van +- 750€ dat je kon bekomen wegens het plaatsen van een warmtepomp.
Uw installateur/verkoper moet je daar zeker ook van kunnen inlichten of er op dit moment zoiets mogelijk is.
Allemaal goed om weten VerSeg, dank u.
Grtz, RF
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Normaal mag je een airco niet kouder zetten dan "-7°" : dat is wel relatief natuurlijk.
Als het buiten 30° is, is het dus dus bedoeling dat het binnen 22à23° wordt....
In de auto heeft die airco nog een ander voordeel : doordat je letterlijk en figuurlijk niet oververhit raakt, blijf je ook bij warm weer rustiger rijden. Het meerverbruik door airco is de laatste tijd (met beter compressoren/regeling) fel afgenomen.
Je mag niet vergeten dat met open raam rijden (zeker op de autosnelheid) ook niet bevorderlijk is voor het verbruik...
Die waarden van 40-50% meerverbruik door airco die je soms leest zijn fel overdreven. Dat zou betekenen dat mijn auto in de zomer 9 l/100km. zou moeten verbruiken (als hij zonder airco er 6 doordraait). Een meerverbruik van een 10% zal er meer op lijken.
En dat heb ik er echt voor over...
Eerste offerte is binnen.
Een firma stelt een ACSON voor en zou die plaatsen voor 950 € of 1.250 € BTW inbegrepen.
Verder heb ik het raden naar welk toestel het juist is.
Wel hebben ze een ganse dag werk nodig om dit te plaatsen
De website van Acson maakt mij niet veel meer wijs.
Ik wacht verdere offertes af en liefst met een beetje meer uitleg.
Ze hebben allemaal mijn telefoonnummer maar preferen eerder een mail te sturen wat me toch achterdochtig maakt.
Dit schept toch geen directe band vind ik.
Grtz, RF
Niet kopen man, zoals reeds gezegd hier, is het rendement van een monoblok stukken lager dan bij een split, hoewel het koelvermogen hetzelfde zou moeten zijn.
Hoe komt dat, bij een split staat het gedeelte met de compressor en de condensor (het ganse hogedrukgedeelte en alles wat warm wordt dus) buiten, alleen de verdamper en een trommelvetilator staan of hangen binnen.
Het rendement van een freonwarmtewisselingsysteem is in gunstige omstandigheden ongeveer 250%.
Wat is nu het grote probleem bij die monoblocksystemen, daar hangt zo een buis aan van 130mm diameter, die constant de af te voeren warmte naar buiten blaast, stel dat deze 30 m³ lucht naar buiten pompt, dan komt daar zowiezo 30 m³ warme lucht van buiten terug naar binnen, wat eigenlijk een netto verlies van 100% maakt, zodat je in de gunstigste omstandigheden slechts een rendement van 150% meer hebt, trek daar nog de verbruikers zoals ventilatoren en andere af, wat heb je dan nog over, natuurlijk, als je aan dat koude rooster voelt is dat lekker koude lucht, maar besef dat voor iedere liter omgevingslucht die je naar buiten pompt, er een andere in de plaats naar binnen komt.
Kies dus voor een SPLIT systeem, en mischien liefst eentje met de mogelijkheid om ook te gebruiken als verwarming, hierbij wordt via een kleppensysteem in het freongedeelte de condensor met de verdamper gewisseld, zodat je dan binnen de warmte kunt benutten, en buiten koude lucht gaat genereren.
In het tussensseizoen en bij een buitentemperatuur van 10à12° is dat goedkoper dan voor een paar uur een chaufage opstarten, voor iedere 1.000 watt die je er instopt, haal je er in princiepe 2.500 watt aan warmte uit, terug met aftrek van het verbruik van de ingebouwde ventilatoren, maar deze verbruiken hoogstens een 150 watt.
Dat is eigenlijk een warmtepomp systeem lucht/lucht, ofwel tijdens de zomer bruikbaar als koelsysteem (airco) als in het tussenseizoen bruikbaar als verwarming.
Comment