Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke airco

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke airco

bij een monoblok heb je ook nog de warmte van de compressor zelf die rendement doet dalen ...
    ik heb mezelf 5jgeleden zo'n split uit de makro gehaald, gebruik deze enkel als het paar dagen echt warm is zoals verleden week paar uurtjes voor 't slapen en koelt echt wel goed ... was nochtans goedkoop modelleke.
    groot gat maken voor 2 slangen , 2 pluggen voor binnenunit (weegt niks) en buitenunit kon ik op dak garage zetten.
    toen moesten deze nog vacuum getrokken worden ( had kameraad due zo'n pompje had), tegenwoordig hebben ze meestal quick- connectors... dus helemaal geen dag werk ... paar uurtjes ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
      bij een monoblok heb je ook nog de warmte van de compressor zelf die rendement doet dalen ...
      ik heb mezelf 5jgeleden zo'n split uit de makro gehaald, gebruik deze enkel als het paar dagen echt warm is zoals verleden week paar uurtjes voor 't slapen en koelt echt wel goed ... was nochtans goedkoop modelleke.
      groot gat maken voor 2 slangen , 2 pluggen voor binnenunit (weegt niks) en buitenunit kon ik op dak garage zetten.
      toen moesten deze nog vacuum getrokken worden ( had kameraad due zo'n pompje had), tegenwoordig hebben ze meestal quick- connectors... dus helemaal geen dag werk ... paar uurtjes ....
      Uit nieuwsgierigheid, hoeveel koste dat systeem?

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Uit nieuwsgierigheid, hoeveel koste dat systeem?

Grtz, RF
        Als ik mag:
        solden : van 699 naar 599
        Heb nog korting gekregen van 40 euro.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Als ik mag:
          solden : van 699 naar 599
          Heb nog korting gekregen van 40 euro.
          Je mag
          De vraag is alleen waar?

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Je mag
            De vraag is alleen waar?

Grtz, RF
            Proline gehaald bij VDB in Genk.
            Is een split....
            Heb de koeler op mijn terras staan en moet ik eerlijk bekennen
            dat die een beetje lawaai maakt.
            De blazer die uiteraard binnen staat maakt me ook wat "laweid".
            Ik ga die niet aanraden dus...
            Ga maar voor zo'n "vaste".

Het ding koelt wel goed en ik ben direct geholpen.
            En volgende week kan het goed zijn dat het sneeuwt
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

De blazer die uiteraard binnen staat maakt me ook wat "laweid".
              Ik ga die niet aanraden dus...
              Ge kunt van een spel van 599€ niet verwachten dat het even goed is als een van 3000€ hé.
              Laat ons zeggen dat ge voor 599€ een geavanceerde ventillator hebt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Een 3.5kW AC unit (spit) van Daikin kost particulierprijs zo'n €2.000 excl BTW zonder installatie, koperbuizen, isolatie etc.
                Om het met beeldspraak te zeggen:
                Geen P&S vergelijken met een D3x (ok , de 5D MII mag ook )

Comment

al ~ 7 a 8 jaar heb ik deze :

werkt prima en staat altijd op silent mode....
                  temp staat hier altijd ~ 25 graden, lager ga ik niet...af en toe, op vraag naar 24 ;-) (persoonlijke voorkeur)
                  grote verschillen probeer ik te vermijden, om niet telkens tegen 'n muur te lopen...

toen ik dat toestel kocht kwam dat op 65.000 bf
                  met de kortingskaart via brico, ging er nog 10% vanaf, wat nog 58.500 bf was.
                  Als ik nu ga kijken wat die dingen nog kosten, ben je voor de helft van 't geld gesteld....
                  En ga dan voor 'n vaste installatie die je ook, als het koud is als warmtepomp kunt gebruiken...
                  maarja, net zo bij de zwembaden...het is warm en je kan nergens nog 'n zwembadje kopen ...zwijg stil van ph-/+ of cloortabletten
                  mensen moeten eerst 'n week zweten en dan beginnen ze te overwegen en is overal alles uitverkocht of geen installateur te vinden...

anyway, koop voor grotere ruimte's > 100 kub nooit 'n monoblok...de reden is hier al beschreven of maw : de lucht die je buiten blaast, zuig je weer van buiten naar binnen, bijgevolg :zeer slecht rendement. (ik heb daarvoor 'n monoblok gehad...het verschil is zeer groot)
                  en gebruik eerst zonnewering om zoveel mogelijk de warmte buiten te houden, vooralleer je 'n airco plaatst.

1 ding heb ik geleerd als je over isolatie spreekt:
                  sommige nemen als referentie de koude vriesdagen en wat verbruik je hier zoal?
                  op mijn basis gebruik ik het omgekeerde:
                  als het tropisch warm is, dan merk je onmiddelijk als je temp in huis aangenaam koel is.... dan heb je echt prima isolatie en dat merk je achter 'n week. Daarna komt de warmte sowieso binnen, je moet immers binnen en buiten gaan.
                  Die warmte kan 'n airco gemakkelijk buiten pompen.
                  als het vriest kan je alleen aan de factuur zien en dan weet je nog niet waar het probleem juist ligt. Ondertussen ben je 6 mnd verder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Ge kunt van een spel van 599€ niet verwachten dat het even goed is als een van 3000€ hé.
                    Laat ons zeggen dat ge voor 599€ een geavanceerde ventillator hebt.
                    Ow, vandaag valt die al beter mee dan gisteren.
                    Ik had die "geavanceerde ventilator" op "boost" staan.... is normaal dat die dan
                    wat lawaai maakt.

Normaal moet het toestel VOOR gebruik vier uren stil staan.
                    En dit heb ik hier ook nog niemand horen schrijven
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                      al ~ 7 a 8 jaar heb ik deze :

werkt prima en staat altijd op silent mode....
                      temp staat hier altijd ~ 25 graden, lager ga ik niet...af en toe, op vraag naar 24 ;-) (persoonlijke voorkeur)
                      grote verschillen probeer ik te vermijden, om niet telkens tegen 'n muur te lopen...

toen ik dat toestel kocht kwam dat op 65.000 bf
                      met de kortingskaart via brico, ging er nog 10% vanaf, wat nog 58.500 bf was.
                      Als ik nu ga kijken wat die dingen nog kosten, ben je voor de helft van 't geld gesteld....
                      En ga dan voor 'n vaste installatie die je ook, als het koud is als warmtepomp kunt gebruiken...
                      maar ja, net zo bij de zwembaden...het is warm en je kan nergens nog 'n zwembadje kopen ...zwijg stil van ph-/+ of chloor tabletten
                      mensen moeten eerst 'n week zweten en dan beginnen ze te overwegen en is overal alles uitverkocht of geen installateur te vinden...

anyway, koop voor grotere ruimte's > 100 kub nooit 'n monoblok...de reden is hier al beschreven of maw : de lucht die je buiten blaast, zuig je weer van buiten naar binnen, bijgevolg :zeer slecht rendement. (ik heb daarvoor 'n monoblok gehad...het verschil is zeer groot)
                      en gebruik eerst zonnewering om zoveel mogelijk de warmte buiten te houden, vooralleer je 'n airco plaatst.

1 ding heb ik geleerd als je over isolatie spreekt:
                      sommige nemen als referentie de koude vriesdagen en wat verbruik je hier zoal?
                      op mijn basis gebruik ik het omgekeerde:
                      als het tropisch warm is, dan merk je onmiddellijk als je temp in huis aangenaam koel is.... dan heb je echt prima isolatie en dat merk je achter 'n week. Daarna komt de warmte sowieso binnen, je moet immers binnen en buiten gaan.
                      Die warmte kan 'n airco gemakkelijk buiten pompen.
                      als het vriest kan je alleen aan de factuur zien en dan weet je nog niet waar het probleem juist ligt. Ondertussen ben je 6 maand verder.

Klopt allemaal.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

mijn makro ding maakt buiten idd ook beetje lawaai ... binnen bijna niks, of je moet fan op max zetten .. kostte toen +/- 400 eurookes en werkt wel beter dan verdedelde ventilator... als ik deur kamer dicht doe en op max laat draaien , 15m2, dus +/-38 m3 gaat temperatuur op minder dan uur van 25 naar 16 graden .... als ik deuren openlaat en dus heel huis laat koelen is deze natuurlijk te licht,isdaar ook niet voor gekocht .... maar als je dan binnekomt voel je toch verschil ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
                          als ik deur kamer dicht doe en op max laat draaien , 15m2, dus +/-38 m3 gaat temperatuur op minder dan uur van 25 naar 16 graden
                          Als ge eerst uw thermometer in de zon gelegd had en daarna in de luchtstroom van de airco zeker?
                          De ruimte is wel klein maar het verschil toch redelijk groot.
                          Ge moet al een fameuze airco hebben om op minder dan een uur de temperatuur 9°C te laten zakken.
                          Zet uw airco eens uit en bekijk uw thermometer een kwartier laten eens ... zal wel veel schelen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Ow, vandaag valt die al beter mee dan gisteren.
                            Ik had die "geavanceerde ventilator" op "boost" staan.... is normaal dat die dan
                            wat lawaai maakt.

Normaal moet het toestel VOOR gebruik vier uren stil staan.
                            En dit heb ik hier ook nog niemand horen schrijven
                            Bij eerste maal i ngebruik name is het raadzaam (voor elke koelunit) om een dag de unit aan te schakeeln zodat de carterverwarming de vloeistof die eventueel in de compressor zit te verdampen. Standaard procedure voor mij (van 5kW tot xxxkW waterkoelers) maar dat is het verschil tss iemand die een toestel koopt in de Brico, Gamma etc en iemand die zijn toestel bij een vakman koopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                              Bij eerste maal i ngebruik name is het raadzaam (voor elke koelunit) om een dag de unit aan te schakeeln zodat de carterverwarming de vloeistof die eventueel in de compressor zit te verdampen. Standaard procedure voor mij (van 5kW tot xxxkW waterkoelers) maar dat is het verschil tss iemand die een toestel koopt in de Brico, Gamma etc en iemand die zijn toestel bij een vakman koopt.
                              Als bij ons de vakman de installatie komen doen is, dan hebben ze de eerste dag alles geplaatst en de dag nadien komen afwerken en opstarten. Daarna kon ik het systeem best enkele uren laten draaien maar ja ... vijf jaar later draait het nog.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                                Carterverwarming op een airco van hoogstens 2 KW opgenomen vermogen. nog nooit gezien.

Carterverwarming wordt volgens mijn weten maar toegepast op industrieële machienes, zoals grote chillers, of airco om ganse gebouwen te koelen.

Comment

Working...
                                X