Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe laptop? Aanraders?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe laptop? Aanraders?

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
    Je kwasi onschuldige vraag over dat klavier was misschien toch eerder wat mac bashen
    13 maand proffesioneel sukkelen... zegt meer over jouw dan over het systeem.
    Heb jij nog met OS 9 gewerkt ??? Dat was een behoorlijke ramp (en dat geven alle MAC gebruikers die ik ken gewoon toe).
    K'zal 1 voorbeeld geven van de legendarische gebruiksvriendelijkheid van OS 9 :
    Op die firma hadden we 3 printers (een sublimation, een laser en een inktjet plotter).

Normaal kies je in je programma je printer, en het ding werkt. Bij OS 9 werkt dat niet zo : per type printer heb je een andere driver. Je moest dus eerst in het Apple menu de andere driver selecteren, en dan in je programma nog eens de juiste printer.
    Als je dat een 50 keer per dag moet doen, wordt je daar behoorlijk tureluur van...
    Onder windows heb ik 1 lijst printers (het type speelt compleet geen rol), je selecteert en het ding print...

Nee : dat systeem zit niet meer in OS X... Ik vraag me af waarom
    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Heb jij nog met OS 9 gewerkt ??? Dat was een behoorlijke ramp (en dat geven alle MAC gebruikers die ik ken gewoon toe).
      K'zal 1 voorbeeld geven van de legendarische gebruiksvriendelijkheid van OS 9 :
      Op die firma hadden we 3 printers (een sublimation, een laser en een inktjet plotter).

Normaal kies je in je programma je printer, en het ding werkt. Bij OS 9 werkt dat niet zo : per type printer heb je een andere driver. Je moest dus eerst in het Apple menu de andere driver selecteren, en dan in je programma nog eens de juiste printer.
      Als je dat een 50 keer per dag moet doen, wordt je daar behoorlijk tureluur van...
      Onder windows heb ik 1 lijst printers (het type speelt compleet geen rol), je selecteert en het ding print...

Nee : dat systeem zit niet meer in OS X... Ik vraag me af waarom
      Je bent echt aan het zakken naar het niveau van de startknop om windows te stoppen.
      Ik heb mijn eerste certificaten van apple behaald op systeem 6.7
      Toen waren ze in redmond nog bezig met doscommando's in te geven.
      De prullemand , een van de grote vernieuwingen van win 98 bestond al 15 jaar op mac.
      Hoe zit het weer met de kleurcallibratie ondersteuning van een 2e scherm op windows.......
      Hoe laat windows standaard in het systeem weer raw files zien?????

Trouwens tijdens al die verloren prutstijd had je beter even gekeken naar applescript had je heel snel een oplossing gevonden voor je printprobleem. Reeds in systeem 7 werkte ik met 2 belichters, 1 Rainbow, 2 laserprinters, zonder verloren tijd in de kiezer.

Comment

Ik wil de discussie tussen Mac en Windows-liefhebbers niet verder laten lopen, mijn besluit om bij een Windowssysteem te blijven staat al vast.

Nu was ik aan het kijken bij HP (nogmaals). Zouden jullie gaan voor een HP Pavillion of eerder een HP Probook (schappelijk van prijs)?

Wat met kwaliteit en prestaties tussen deze beiden? Ik heb vaak de indruk dat de semi-prof (Probook) lagere specs hebben, maar toch beter presteren. Kan dit kloppen?

Wat zouden jullie aanraden van geheugen (RAM)? Welke grafische kaart met hoeveel dedicated? (Moet overweg kunnen met Photoshop en enkele andere grafische en wetenschappelijke programma's.)
        Welke processor is "hot" op dit ogenblik?
        - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Comment

Je bent echt aan het zakken naar het niveau van de startknop om windows te stoppen.
          Ik heb mijn eerste certificaten van apple behaald op systeem 6.7
          Toen waren ze in redmond nog bezig met doscommando's in te geven.
          De prullemand , een van de grote vernieuwingen van win 98 bestond al 15 jaar op mac.
          Hoe zit het weer met de kleurcallibratie ondersteuning van een 2e scherm op windows.......
          Hoe laat windows standaard in het systeem weer raw files zien?????

Trouwens tijdens al die verloren prutstijd had je beter even gekeken naar applescript had je heel snel een oplossing gevonden voor je printprobleem. Reeds in systeem 7 werkte ik met 2 belichters, 1 Rainbow, 2 laserprinters, zonder verloren tijd in de kiezer.
          En wat is het verband tussen "Apple-script" en "gebruiksvriendelijkheid" ?
          Hier onder vista gebruik ik ook 2 beeldschermen, met elk hun eigen kleurprofiel (even zoeken en je vindt het wel)...
          Voor RAW gebruik ik Lightroom...

Toch vreemd dat die Apple gebruikers toch zo snel op hun Apple getrapt zijn...

HP is geen slecht keuze. Zeker tussen hun Workstation modellen (elitebooks) zitten een paar prachtige dingen (helaas zijn ze niet echt betaalbaar). Persoonlijk zou ik het toch bij de gewone Pavilions houden, of misschien zo'n HDX. Min 4 GB ram (bij hoger heb je wel 64bits nodig).
          De kwaliteit van de Pro-modellen is iets beter (maar daar is de prijs meest bepalend). Op die Pro's is minder "rommel" voorgeïnstalleerd : dus je hebt minder werk om die te verwijderen.
          Dat ze met lagere specs beter presteren zou me eerlijk gezegd verwonderen...
          Je vragen zijn nogal redelijks prijsgebonden hé. Wat wil je aan dat ding uitgeven ? Het is zinloos om voorstellen te doen waarmee je aan een prijs uitkomt van 2500 €, als je niet meer dan 1000€ wil uitgeven... Ik weet wat ik nu zou kopen, maar of dat hetzelfde is wat jij wil ??? Als ik de programma's zie die je wil draaien, kom je volgens mij uit op iets dergelijks : 4 GB ram, HD van 500 GB, een processor uit de 8000 reeks of een lagere 9000 reekser (als we bij Intel blijven), en een "tussenslag" grafische kaart (Nvidia GT130).

Een HP HDX X18-1200 kost dan bv. 1799€ (dat is wel de aanbevolen prijs)...
          Groeten,

Polleke

Comment

En wat is het verband tussen "Apple-script" en "gebruiksvriendelijkheid" ?
            Hier onder vista gebruik ik ook 2 beeldschermen, met elk hun eigen kleurprofiel (even zoeken en je vindt het wel)...
            Voor RAW gebruik ik Lightroom...

Toch vreemd dat die Apple gebruikers toch zo snel op hun Apple getrapt zijn...

.
            Toch raar dat een zich eerst als een onschuldige pcliefhebbervoordoende, het niet kan laten om dingen te zoeken bij apple.(en dit in nog ergere mate dan mac-adepten, de pot en de ketel...)

Jij spreekt over een os van 7 jaar geleden maar voor ondersteuning van de schermen bij VISTA(wat proffesioneel heel weinig gebruikt wordt, zie kronkels van MS om vlug een alternatief te hebben) moet je even zoeken... huidige gebruiksvriendelijkheid.

Maakt lightroom deel uit van vista???????? of durf je niet toe te geven dat windows het rawformaat zelf niet aan kan? (Op mijn in jouw ogen misserabel systeem hoef ik maar de file aan te duiden, op de spacebalk te drukken en ik zie een prachtige preview van de rawfile, één klik verder en hij staat schermvullend in beeld...)

Je hebt duidelijk nooit naar applescript gekeken anders wist je dat dat heel gebruiksvriendelijk was. Trouwens de aangehaalde oplossing kon je op vele plaatsen gratis downloaden of van magazine cd's kopieren. of is dat te moeilijk voor een ingenieur die wel eens cijfertjes moet ingeven.

Het enige dat ik moet vaststellen is dat je je een kei waant in IT maar eigenlijk geen redelijke basiskennis hebt van Mac zwijg er dan over en begin er dan niet telkens ,al dan niet verdoken, op te vitten.

Comment

*geeuw*
              pixelpusher

Comment

Toch raar dat een zich eerst als een onschuldige pcliefhebbervoordoende, het niet kan laten om dingen te zoeken bij apple.(en dit in nog ergere mate dan mac-adepten, de pot en de ketel...)

Jij spreekt over een os van 7 jaar geleden maar voor ondersteuning van de schermen bij VISTA(wat proffesioneel heel weinig gebruikt wordt, zie kronkels van MS om vlug een alternatief te hebben) moet je even zoeken... huidige gebruiksvriendelijkheid.

Maakt lightroom deel uit van vista???????? of durf je niet toe te geven dat windows het rawformaat zelf niet aan kan? (Op mijn in jouw ogen misserabel systeem hoef ik maar de file aan te duiden, op de spacebalk te drukken en ik zie een prachtige preview van de rawfile, één klik verder en hij staat schermvullend in beeld...)

Je hebt duidelijk nooit naar applescript gekeken anders wist je dat dat heel gebruiksvriendelijk was. Trouwens de aangehaalde oplossing kon je op vele plaatsen gratis downloaden of van magazine cd's kopieren. of is dat te moeilijk voor een ingenieur die wel eens cijfertjes moet ingeven.

Het enige dat ik moet vaststellen is dat je je een kei waant in IT maar eigenlijk geen redelijke basiskennis hebt van Mac zwijg er dan over en begin er dan niet telkens ,al dan niet verdoken, op te vitten.
                Enz, enz, enz...Toch vreemd dat eens gewoon zeggen dat ze bij Apple ook eens voor een numeriek ingebouwd toetsenbord mogen zorgen, voor zo'n reacties zorgt.
                - Bij Vista moet je 1 file installeren voor die RAW ondersteuning, en dan krijg je je tumbnails en previews, maar ik werk dus met Lightroom : sorry, hé...
                - In dat bedrijf was de baas degene die zorgde voor de IT-ondersteuning. Kan er ook niet aandoen dat die sukkelaar niet in staat was een apple-scriptje te schrijven, maar wel een database onder filemaker pro waar zowat heel z'n bedrijf op draaide... K'zal je opmerkingen aan hem doorspelen...
                - Ik moet geen basiskennis hebben van Mac, als ik dat ding toch niet meer gebruik, want ze hebben geen numeriek toetsenbord... Dat OS 9 op niets trok, is geen opmerkingen van mij, maar van 2 apple gebruikers (webdesigners), die me dat hebben meegedeeld. Ik heb dat dus 13 maanden ook onder lijve kunnen ondervinden, en ik beaam hun opmerkingen volledig. Een van die 2 is ook een zware fan van Linux, omdat hij apple te gesloten vindt. Ondanks dat werkt hij dagelijks met OS X, voor de Adobe software, en het maken van websites... Waar heb ik trouwens gezegd dat OS X slecht zou zijn : eens mijn reacties herlezen, ik gebruik daar zelfs het woord "goed"... (kan je nagaan) ?

- Zou de TS nu al zijn laptopke gevonden hebben ??? Van die HDX bestaat ook een 16" uitvoering, die een 400 € goedkoper is (juist gezien dat je 18" wat erover vindt)...
                Last edited by polleke_cgc; 1 juli 2009, 12:30.
                Groeten,

Polleke

Comment

Ik heb me onlangs een HP HDX 16 aangeschaft, met HDMI scherm en dit is super, ook voor beeldbewerking. EN je kan er natuurlijk nog altijd een groter scherm aanhangen.
                  4Gig geheugen, Windows Vista Premium pre-installed. Goed spul
                  Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Het kan toeval zijn, maar ik wil maar even melden dat ik zeer ontevreden ben over mijn recente Toshiba.
                    Mijn vorige is een jaar of 3 non-stop meegegaan en op die tijd geen enkele keer gecrasht (ik startte die enkel om de 2 weken ofzo eens terug op om wat snelheidswinst te halen) onder XP

Mijn laatste was na 1 maand al perte-totale en dan in de Mediamarkt wel heel proper vervangen (ik mocht een andere uit de rekken gaan zoeken van dezelfde prijs), maar nu werkt ondertussen na een half jaar mijn dvdspeler niet meer, mijn mousepad valt soms uit, hij begint meer lawaai en warmte te produceren, is enorm labiel, ... rommel dus (wsl grotendeels door vista)

Acer heb ik vroeger ook een aantal zaken van gehad en die hebben nooit gedaan wat ze moesten doen, maar mss zijn die er in tegenstelling tot toshiba op vooruit gegaan...

IBM had vroeger ook een reeks heel stevige laptops, maar ik volg het niet meer zo de laatste tijd.

Is er nergens online een lijst van hoeveel % er terugkomt voor herstelling, per merk?

Groeten,
                    Koen
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Enz, enz, enz...Toch vreemd dat eens gewoon zeggen dat ze bij Apple ook eens voor een numeriek ingebouwd toetsenbord mogen zorgen, voor zo'n reacties zorgt.
                      - Bij Vista moet je 1 file installeren voor die RAW ondersteuning, en dan krijg je je tumbnails en previews, maar ik werk dus met Lightroom : sorry, hé...
                      - In dat bedrijf was de baas degene die zorgde voor de IT-ondersteuning. Kan er ook niet aandoen dat die sukkelaar niet in staat was een apple-scriptje te schrijven, maar wel een database onder filemaker pro waar zowat heel z'n bedrijf op draaide... K'zal je opmerkingen aan hem doorspelen...
                      - Ik moet geen basiskennis hebben van Mac, als ik dat ding toch niet meer gebruik, want ze hebben geen numeriek toetsenbord... Dat OS 9 op niets trok, is geen opmerkingen van mij, maar van 2 apple gebruikers (webdesigners), die me dat hebben meegedeeld. Ik heb dat dus 13 maanden ook onder lijve kunnen ondervinden, en ik beaam hun opmerkingen volledig. Een van die 2 is ook een zware fan van Linux, omdat hij apple te gesloten vindt. Ondanks dat werkt hij dagelijks met OS X, voor de Adobe software, en het maken van websites... Waar heb ik trouwens gezegd dat OS X slecht zou zijn : eens mijn reacties herlezen, ik gebruik daar zelfs het woord "goed"... (kan je nagaan) ?

- Zou de TS nu al zijn laptopke gevonden hebben ??? Van die HDX bestaat ook een 16" uitvoering, die een 400 € goedkoper is (juist gezien dat je 18" wat erover vindt)...
                      Afsluitende vaststelling van selectiviteit:
                      op vista is één betandje installeren normaal.
                      Bij macos 1 filetje instaleren het nec plus ultra van gebruiksonvriendelijkheid.
                      (dat het in windowws makkelijk is blijkt uit het aantal vragen daaromtrent dat hier op het forum opduiken)
                      Bij mac 2 personen vinden die iets slecht vonden ( zonder echt te zeggen waarom) is de ultieme beoordeling
                      google eens naar negatieve opmerkingen over windows (alle versies)
                      Je kan het gewoon niet laten om steeds weer over apple te gaan vitten zonder ook maar te weten waarover je het hebt, daarna zeggen dat de applemannen fundamentalisten zijn.
                      nog dit, ze moesten steve jobs de kogel geven. hoe haalt hij het in godsnaam in zijn hoofd om geen numeriek klavier te zetten op een laptop erger nog het basisklavier bij een imac heeft er ook al geen. Dood met de kogel.

Comment

nog dit, ze moesten steve jobs de kogel geven. hoe haalt hij het in godsnaam in zijn hoofd om geen numeriek klavier te zetten op een laptop erger nog het basisklavier bij een imac heeft er ook al geen. Dood met de kogel.
                        Krisdg, dergelijk antwoord zegt genoeg, graag een beetje dimmen aub . . . je begint aardig wat mensen op stang te jagen met je fanatieke gedrag. Je hebt blijkbaar zo koppig dat je niet wil verstaan dat datgene wat voor jou het absolute summum is, voor anderen dat niet is. De meeste windows gebruikers weten maar al te goed dat hun systeem niet volmaakt is . . .en dat geven ze ook toe . . . maar owee als ééntje durft zeggen dat er voor hem een nadeeltje aan een Mac is . . . je boort hem de grond is alsof hij de grootste sul is die er is . . . als een gebruiker absoluut een ingebouwd toetsenbord wil en Apple biedt dat niet aan, is het vrij logisch dat hij naar andere oplossingen zoekt en er bij vermeldt dat dit voor hem een tekortkoming is. . . . wat dus zijn goed recht is . . . maar voor jou blijkbaar een doodzonde en heiligschennis.
                        Last edited by Franciskine; 1 juli 2009, 13:18.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

zeiken op apple mag.
                          terugzeiken niet.

trouwens wie is er hier fanatiek.
                          lees eens grondig de hele storry, neen ik moet geen pm's sturen om mijn gelijk te halen, om anderen te neutraliseren.
                          Ik geef gewoon vrij mijn mening en als er zijn die daar niet tegen kunnen moeten ze het maar openlijk zeggen, niet via via.

Comment

Mooie woordenschat voor een leraar?? Je mag windows zoveel afz... als je wil . . . dat is je goed recht en niemand neemt je dat zelfs kwalijk hier . . . maar blijkbaar één minpuntje zoals de afwezigheid vermelden van een numeriek klavier op een Mac is een schande en afz . . .van een Mac????
                            Ondertussen weten we allemaal wel dat je absoluut gelijk wil hebben en ook het laatste woord wil hebben . . . dit gezegd zijnde kan er weer tot de kern van de zaak gekomen worden, de TS is op zoek naar een PC, geen Mac . . . de Apple gebruikers hoeven hier dus niet meer te reageren omdat dit off topic is . . . die berichten zullen dan ook verwijderd worden.
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Mooie woordenschat voor een leraar?? Je mag windows zoveel afz... als je wil . . . dat is je goed recht en niemand neemt je dat zelfs kwalijk hier . . . maar blijkbaar één minpuntje zoals de afwezigheid vermelden van een numeriek klavier op een Mac is een schande en afz . . .van een Mac????
                              Ondertussen weten we allemaal wel dat je absoluut gelijk wil hebben en ook het laatste woord wil hebben . . . dit gezegd zijnde kan er weer tot de kern van de zaak gekomen worden, de TS is op zoek naar een PC, geen Mac . . . de Apple gebruikers hoeven hier dus niet meer te reageren omdat dit off topic is . . . die berichten zullen dan ook verwijderd worden.
                              ik ben geen leraar.
                              ik dacht dat moderators niet enkel lettertjes moesten kunnen lezen maar ze ook begrijpen.
                              Nog dit,tot bewijs van tegendeel is de mac ook nog steeds een personal computer, PC.
                              Nu wissen maar.

Comment

ik ben geen leraar.
                                Altijd maar ontwijken om toch maar je gelijk te kunnen halen . . . niet te geloven . . .
                                En euh.... geen leraar? Iemand die les geeft aan anderen in grafische software is toch een leraar? Of vergis ik me en doe je dat dan niet? Dan excuseer ik me natuurlijk.

Comment

Working...
                                X