Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen
Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen
Ik vind het, in tegenstelling tot sommigen hier, wel een zinvol topic.
Het lijkt allemaal zo onschuldig: foto mag gepubliceerd worden voor niet-commerciële doeleinden onder voorwaarde van (o.a.) naamsvermelding.
Carola wijst ons erop dat dit ook vervelende gevolgen kan hebben, waarvoor dank
Er was volgens mij dus geen sprake van hulp zoeken, of aandacht trekken of melken zo, wie dit zo ervaren heeft, heeft dit topic volgens mij met een verkeerde bril gelezen.
Stel: ik werk bij, ik noem maar iets, de NMBS en ga in mijn vrije tijd wat fotootjes trekken van het Centraal Station in Antwerpen en plaats die foto's op mijn site. Een of andere organisatie gebruikt deze deze foto's achteraf met mijn naamsvermelding bij een artikel dat het heel project afkeurt als grootheidswaanzin van de NMBS. Lijkt mij vervelend.
Het lijkt allemaal zo onschuldig: foto mag gepubliceerd worden voor niet-commerciële doeleinden onder voorwaarde van (o.a.) naamsvermelding.
Carola wijst ons erop dat dit ook vervelende gevolgen kan hebben, waarvoor dank
Er was volgens mij dus geen sprake van hulp zoeken, of aandacht trekken of melken zo, wie dit zo ervaren heeft, heeft dit topic volgens mij met een verkeerde bril gelezen.
Stel: ik werk bij, ik noem maar iets, de NMBS en ga in mijn vrije tijd wat fotootjes trekken van het Centraal Station in Antwerpen en plaats die foto's op mijn site. Een of andere organisatie gebruikt deze deze foto's achteraf met mijn naamsvermelding bij een artikel dat het heel project afkeurt als grootheidswaanzin van de NMBS. Lijkt mij vervelend.
Nu, alleszins blij dat jouw probleem opgelost is
Groetjes
K@rel
Je hebt het helemaal begrepen!
(Ik had trouwens al "actie" ondernomen voor ik het item hier neerschreef, nog diezelfde dag was het gelukkig verwijderd. Neemt niet weg dat het daar meer dan twee maand heeft gestaan ... je kan dan maar hopen dat niet te veel "bekenden" het daar hebben opgepikt en dat het je geen opdrachten kost in de toekomst! )
Re: Foto+Naamsvermelding ... of hoe in een lastig parket komen
aan die "cc" zijn uiteraard wat risico's verbonden, maar ook zonder "cc" heb je die risico's.
lees maar na op BD hier, hoeveel er zich "gedupeerd" voelen als hun foto onrechtmatig gebruikt wordt (met of zonder toestemming).
iedereen het recht geven op publicatie (onder cc: by-nc-nd) laat alvast mwat meer toe, en als men het volgt, zit je goed.
risico is natuurlijk dat het werk ook gebruikt kan worden door instanties, organisaties of andere waar je het gebruik liever niet aan toestaat.
dan kun je beter geen cc gebruiken. want een gewone "c" laat geen enkele publicatie toe zonder toestemming.
voor de duidelijkheid: er zijn verschillende "cc" varianten, waaronder de voor fotografie meest voorkomende "by-nc-nd",
maar voor muziek meer voorkomend de "by". andere varianten kun je HIER vinden.
Mensen waarschuwen, daar is niets verkeerd aan maar het topic begint eerder met kritiek op een senioren-blog, hun standpunt en het door hun gebruik van een foto.
Het eigenlijke probleempje (dat er uiteindelijk geen was) komt maar in mindere mate aan de beurt.
Hetgeen meer en meer gebeurt is dat mensen of organisaties in meer of mindere mate door het slijk gehaald worden voor een kleinigheid dat onderling kan geregeld worden.
Het is gewoon de moderne trend aan het worden, eerst in het openbaar wat kelen en dan zien of het opgelost kan worden.
Er wordt verweten dat deze xyz mensen en instellingen in het discrediet wil brengen maar op hetzelfde moment is men met hetzelfde bezig.
Mensen waarschuwen, daar is niets verkeerd aan maar het topic begint eerder met kritiek op een senioren-blog, hun standpunt en het door hun gebruik van een foto.
Het eigenlijke probleempje (dat er uiteindelijk geen was) komt maar in mindere mate aan de beurt.
Hetgeen meer en meer gebeurt is dat mensen of organisaties in meer of mindere mate door het slijk gehaald worden voor een kleinigheid dat onderling kan geregeld worden.
Het is gewoon de moderne trend aan het worden, eerst in het openbaar wat kelen en dan zien of het opgelost kan worden.
Er wordt verweten dat deze xyz mensen en instellingen in het discrediet wil brengen maar op hetzelfde moment is men met hetzelfde bezig.
In tegenstelling tot wat U hier nu probeert te suggereren heb ik niemand door het slijk gehaald of in diskrediet gebracht vermits ik geen namen heb genoemd (buiten de algemene vermelding dat het een "senioren-blog" betrof). Dat laatste was in mijn ogen wel relevant omdat ze geld aan de bezoekers vroegen om de site te onderhouden ... terwijl senioren-blog GRATIS is!
Tenzij U de persoon achter de weblog bent (wat ik niet vermoed want die persoon was vriendelijker en beleefder), heb ik U niets in de weg gelegd. Uw telkens weerkerende persoonlijke aanvallen zijn dan ook zeer ongepast.
Van mij mag hier een slotje op, vermits dit goed bedoelde draadje blijkbaar een ideologisch kantje aan het krijgen is!
Voor wie het tot nut is ... google bij tijd en wijle eens op "eigen naam", het kan (misschien) problemen voorkomen!
Uw telkens weerkerende persoonlijke aanvallen zijn dan ook zeer ongepast.
Als je altijd alles persoonlijk gaat nemen wat op een forum gepost wordt, dan beklaag ik u ten zeerste hoor ... het geeft eerder weer hoe uw manier van denken is ... precies altijd negatief en in alles een punt zoeken.
Probeer maar eens op een eerlijke manier aan te halen waar u "persoonlijk" aangevallen wordt in mijn reactie!
Van mij mag hier een slotje op, vermits dit goed bedoelde draadje blijkbaar een ideologisch kantje aan het krijgen is!
Da's ook weer een trend ... topic niet naar de goesting, slotje op en een ander moet zwijgen.
Comment